Helt fair pointe, tænkte egentlig også antagelsen at der i begge tilfælde var tale om en person med ens forudsætninger. Hvis jeg selv stod i situationen, og havde valget mellem min 300 Win Mag, min 9’er, og de tilfældige værktøjer jeg har i min bil, klart ville foretrække 9’eren, hvis alt andet ellers var lige ift. lovlighed osv.
Må man aflive et påkørt råvildt med 9mm pistol?
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Re: Må man aflive et påkørt råvildt med 9mm pistol?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Topcat
- Platin Member
Vi er i alle tilfælde ude i en situation hvor man bruger genstande på måder de, i de fleste tilfælde, hverken er tiltænkt eller på måder der ikke ellers er lovlige. Derfor det smarte i at ringe til vagthavende og aftale det nærmere forløb.PSindrup skrev: ↑12. jul 2021, 11:46Vel af den indlysende årsag at en 9mm pistol på SKV ikke er et jagtvåben, og at det - som udgangspunkt - kun må lades, og afskydes på de dertil indrettede skydebaner. En 9mm er i lovens forstand ikke et værktøj. Det er både en jagtkniv, et haglgevær og en jagtriffel, trods alt.
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
- Geografisk sted: sydjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 44 times
Man kunne også vende den helt på hovedet og spørge "ønsker dyret at blive aflivet" selv om det har brækket et ben, og det tror jeg egentlig ikke det gør. Alle de dyr jeg har dræbt, nedlagt på jagt, eller i medlidenhed aflivet, har så vidt jeg kan se ikke haft et ønske om at dø.
Og jeg har aflivet mange trafikskadede dyr på "vores" vej, og det har jeg vel dybest set gjort for at billisten kunne køre videre med god samvittighed, når jeg kigger på det nu.
Det er ikke for at afspore tråden, bare en betragtning

Og jeg har aflivet mange trafikskadede dyr på "vores" vej, og det har jeg vel dybest set gjort for at billisten kunne køre videre med god samvittighed, når jeg kigger på det nu.
Det er ikke for at afspore tråden, bare en betragtning

Bobo ------ Igen uden billeder
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Et såret dyr har svært ved at klare sig i naturen. Det er heller ikke til at vide, om dyret har pådraget sig alvorlige, indre skader, som blot trækker pinslen ud i langdrag. Vi taler ikke om et menneske, men et dyr.Bobo skrev: ↑12. jul 2021, 11:52Man kunne også vende den helt på hovedet og spørge "ønsker dyret at blive aflivet" selv om det har brækket et ben, og det tror jeg egentlig ikke det gør. Alle de dyr jeg har dræbt, nedlagt på jagt, eller i medlidenhed aflivet, har så vidt jeg kan se ikke haft et ønske om at dø.
Det er ikke for at afspore tråden, bare en betragtning![]()
![]()
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Noget helt andet er om man er forsikret, i den situation, og hvorledes man er stillet ved et, guderne forbyde det, vådeskud.
Der var fornylig artiklen med jægeren, der med sin halvautomatiske salonriffel, skulle aflive en trafikramt ræv, og samtidig fik anskudt bilen, han havde lånt, indefra...
Der var fornylig artiklen med jægeren, der med sin halvautomatiske salonriffel, skulle aflive en trafikramt ræv, og samtidig fik anskudt bilen, han havde lånt, indefra...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg har lige snakket med den lokale vildtkonsulent - flinker fyr i øvrigt - hans holding og anbefaling var ganske klar.
Du ringer først til politiet og orienterer dem om (ikke anmoder om tilladelse til) at du planlægger at foretage en nødaflivning i forhold til dyreværnsloven - ikke jagtloven - og med mindre de siger klart og tydeligt at det må du ikke, så gør du som planlagt.
Du bør oplyse både navn, CPR-nummer og adressen for aflivningen, så de kan fører det ind i døgnrapporten, så du har ryggen fri, hvis det skulle komme nogen forbi som har problemer med aflivningen.
Du må, naturligvis, ikke smide det døde dyr i bagagerummet, da det, teknisk set, vil være at betragte som krybskytteri.
Peter
Du ringer først til politiet og orienterer dem om (ikke anmoder om tilladelse til) at du planlægger at foretage en nødaflivning i forhold til dyreværnsloven - ikke jagtloven - og med mindre de siger klart og tydeligt at det må du ikke, så gør du som planlagt.
Du bør oplyse både navn, CPR-nummer og adressen for aflivningen, så de kan fører det ind i døgnrapporten, så du har ryggen fri, hvis det skulle komme nogen forbi som har problemer med aflivningen.
Du må, naturligvis, ikke smide det døde dyr i bagagerummet, da det, teknisk set, vil være at betragte som krybskytteri.
Peter
- Meulengracht
- Silver Member
- Interesser: Sportsskydning, Jagt
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 14 times
Forrige onsdag kørte jeg fra skydebanen i Tubæk.
Og selvfølgelig med bilen fuld af våben og ammo.
Så kort efter at der i modsatte side af vejen lå et påkørt rådyr og der stod en flok mennesker, hvor af i hvert fald en prøvede at holde dyret ned.
Jeg vendte rundt og spurgte om jeg kunne hjælpe.
Begge bagben var brækket og ingen af dem der stod der kunne/ville aflive dyret.
Det er ikke første gang jeg oplever det, så jeg har altid kniv i bilen og gav dyret et hurtigt stik i hjertet og det forendte stort set med det samme.
Det der undrede mig var så, at tre af de personer der stod ved dyret fortalte at de var jægere, men ingen havde så meget som en tandstikker i lommen.
Er vi jægere virkelig så skræmte af den tidligere knivlov at vi hellere lader dyr lide unødigt end risikere en straf for at have en kniv i bilen.
Og selvfølgelig med bilen fuld af våben og ammo.
Så kort efter at der i modsatte side af vejen lå et påkørt rådyr og der stod en flok mennesker, hvor af i hvert fald en prøvede at holde dyret ned.
Jeg vendte rundt og spurgte om jeg kunne hjælpe.
Begge bagben var brækket og ingen af dem der stod der kunne/ville aflive dyret.
Det er ikke første gang jeg oplever det, så jeg har altid kniv i bilen og gav dyret et hurtigt stik i hjertet og det forendte stort set med det samme.
Det der undrede mig var så, at tre af de personer der stod ved dyret fortalte at de var jægere, men ingen havde så meget som en tandstikker i lommen.
Er vi jægere virkelig så skræmte af den tidligere knivlov at vi hellere lader dyr lide unødigt end risikere en straf for at have en kniv i bilen.
Hilsen Meulengracht
Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)
Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Nu er jeg ikke jæger, men jeg vover at svare alligvel: Ja!Meulengracht skrev: ↑12. jul 2021, 12:51Er vi jægere virkelig så skræmte af den tidligere knivlov at vi hellere lader dyr lide unødigt end risikere en straf for at have en kniv i bilen.
Ja, effekten af en dårlig lov som kniv-loven, er at vi alle holder 3 skridts afstand til noget som måske kunne tænkes at fortolkes som ulovligt. Skræk historierne om de uskyldige stakler som bliver flået arbitrært af fornufts-resistente myndigheder, får en effekt på den lange bane.
Som sagt, jeg er ikke jæger. Tidligere havde jeg altid et multi-tool i bilen til nødsituationer, og en kniv i skyde tasken til forefaldende arbejde på skydebanen. Det har jeg ikke mere. Risikoen for at en "Jan Poulsen" -agtig psykopatisk betjent skulle kunne fortolke min kniv ulovlig, fandt jeg ikke værd at risikere alle mine tilladelser over, så mine knive fandt vej til skraldespanden. Nu er loven jo blevet bedre, så nu kunne jeg måske genoptage mine gamle vaner, men det har jeg ikke gjort.
Min gamle far på over 80 havde altid en foldekniv sammen med sine nøgler, til at skrælle frugt og den slags. Vi tjekkede hans kniv engang under den forrige kniv-lov, og kunne konstatere at den var ulovlig (dengang), og siden har han ikke haft en kniv med sig.
Baseret på dette overvældende empiriske grundlag (

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Martin G
- Silver Member
- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 19 times
Bag på dit SKV kort står der faktisk hvad du må anvende våbnet til. Så nej, man må ikke aflive påkørt vildt.
Har heldigvis kun selv oplevet det en gang i mit liv. Det var dog en ræv. Forenden på bilen var alligevel ødelagt. Så den fik en tur til. Og det var nok det mest effektive når alt kommer til alt.
Det var mildest talt forfærdeligt. Jeg har aldrig høre så ubehagelige skrig af smærte… det kunne kun gå for langsomt
Har heldigvis kun selv oplevet det en gang i mit liv. Det var dog en ræv. Forenden på bilen var alligevel ødelagt. Så den fik en tur til. Og det var nok det mest effektive når alt kommer til alt.
Det var mildest talt forfærdeligt. Jeg har aldrig høre så ubehagelige skrig af smærte… det kunne kun gå for langsomt
“Der var et egern!”
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Den eneste kniv, jeg har med mig i dagligdagen, er en mindre SAK med rødt skæfte og med lanyard-loopet fjernet (jeg skulle nødigt blive anklaget for at have en halskniv på mig). Er jeg nogensinde blevet antastet af nogen, som synes det er mærkeligt at have kniv på mig/bruge den til dagligdags ting? Nej - og jeg bor i København.Fast Fumble skrev: ↑12. jul 2021, 13:12Nu er jeg ikke jæger, men jeg vover at svare alligvel: Ja!Meulengracht skrev: ↑12. jul 2021, 12:51Er vi jægere virkelig så skræmte af den tidligere knivlov at vi hellere lader dyr lide unødigt end risikere en straf for at have en kniv i bilen.
Ja, effekten at en dårlig lov som kniv-loven, er at vi alle holder 3 skridts afstand til noget som måske kunne tænkes at fortolkes som ulovligt. Skræk historierne om de uskyldige stakler som bliver flået arbitrært af fornufts-resistente myndigheder, får en effekt på den lange bane.
Som sagt, jeg er ikke jæger. Tidligere havde jeg altid et multi-tool i bilen til nødsituationer, og en kniv i skyde tasken til forefaldende arbejde på skydebanen. Det har jeg ikke mere. Risikoen for at en "Jan Poulsen" -agtig psykopatisk betjent skulle kunne fortolke min kniv ulovlig, fandt jeg ikke værd at risikere alle mine tilladelser over, så mine knive fandt vej til skraldespanden. Nu er loven jo blevet bedre, så nu kunne jeg måske genoptage mine gamle vaner, men det har jeg ikke gjort.
Min gamle far på over 80 havde altid en foldekniv sammen med sine nøgler, til at skrælle frugt og den slags. Vi tjekkede hans kniv engang under den forrige kniv-lov, og kunne konstatere at den var ulovlig (dengang), og siden har han ikke haft en kniv med sig.
Baseret på dette overvældende empiriske grundlag () tillader jeg mig at konkludere, at ja, det er omkostningen ved dårlig lovgivning.
En lille SAK er ikke særlig god at anvende til aflivninger, men jeg tør ikke have andet på mig. Skulle jeg nogensinde komme ud for at stå i en situation, som kræver aflivning af et såret dyr, så vil jeg hellere ringe efter myndighederne end at gøre det selv. Jeg vil ikke stå i en situation, hvor jeg pludselig bliver anklaget for at bruge riffel/haglgevær på et gråt grundlag.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Se mit indlæg længere oppeFlugteren skrev: ↑12. jul 2021, 13:42Skulle jeg nogensinde komme ud for at stå i en situation, som kræver aflivning af et såret dyr, så vil jeg hellere ringe efter myndighederne end at gøre det selv. Jeg vil ikke stå i en situation, hvor jeg pludselig bliver anklaget for at bruge riffel/haglgevær på et gråt grundlag.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?p=990808#p990796
Hvis man tænker sig om, og gør det rigtige, så behøver man ikke bare at stå og være passiv tilskuer til et dyrs lidelser.
(Det ville jeg i hvert fald have det rigtigt svært ved)
peter
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Jeg oplevede det samme for et par år siden, dog var dyret dødt da jeg havde påkørt det.
Jeg spurgte en betjent som skyder på samme bane som mig, hans svar var at det skulle jeg
bare gøre fordi så var han fri for at køre ud og gøre det.
Men hvis jeg stod i situationen hvor dyret ikke er dødt vil jeg vælge og stikke det frem for at skyde det
Jeg spurgte en betjent som skyder på samme bane som mig, hans svar var at det skulle jeg
bare gøre fordi så var han fri for at køre ud og gøre det.
Men hvis jeg stod i situationen hvor dyret ikke er dødt vil jeg vælge og stikke det frem for at skyde det
-
- Platin Member
Vægt nu også din egen sikkerhed. Selv et dødeligt såret rådyr, kan gøre store skader på et velmenende menneske, der bare vil slå det ihjel. 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
I udgangspunktet må aflivninger, herunder slagtningen kun foretages af uddannede slagtere, dyrlæger eller personer med jagttegn.
Er der tale om et skadet eller nødstedt dyr, må andre personer også gerne foretage aflivningen, bl.a. hvis en udsættelse af aflivningen vil medføre unødig lidelse. Dette jf. Bekendtgørelse om aflivning, herunder slagtning af dyr.
SKV våben må alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt for det pågældende våben. Dette jv. Våbenbekendtgørelsen.
SKV våben må således, i udgangspunktet, ikke anvendes til aflivning.
Samtlige ovenstående regler kan dog afviges, såfremt aflivningen sker for at redde personer eller gods og at overtrædelsen med rimelighed må betragtes som underordnet. Dette jf. Straffeloven.
Et eksempel herpå kunne være et dyr, der udsætter en person for (livstruende) angreb. I et sådant tilfælde må man anvende ethvert for hånden værende middel, herunder SKV våben. Man skal nok være forberedt på at skulle kunne godtgøre at angrebet have en vis farlighed, for at man slipper fra anvendelsen med tilladelser og vandelsgodkendelse i behold.
Men en aflivning, hvor "kun" dyret lider ved at udskyde aflivningen... Nej. I disse tilfælde bliver det nok svært at overbevise dommeren om at man har reddet personer eller gods og dermed var nødt til at skyde dyret med sit SKV våben.
Er der tale om et skadet eller nødstedt dyr, må andre personer også gerne foretage aflivningen, bl.a. hvis en udsættelse af aflivningen vil medføre unødig lidelse. Dette jf. Bekendtgørelse om aflivning, herunder slagtning af dyr.
SKV våben må alene anvendes til aktiviteter, der er godkendt for det pågældende våben. Dette jv. Våbenbekendtgørelsen.
SKV våben må således, i udgangspunktet, ikke anvendes til aflivning.
Samtlige ovenstående regler kan dog afviges, såfremt aflivningen sker for at redde personer eller gods og at overtrædelsen med rimelighed må betragtes som underordnet. Dette jf. Straffeloven.
Et eksempel herpå kunne være et dyr, der udsætter en person for (livstruende) angreb. I et sådant tilfælde må man anvende ethvert for hånden værende middel, herunder SKV våben. Man skal nok være forberedt på at skulle kunne godtgøre at angrebet have en vis farlighed, for at man slipper fra anvendelsen med tilladelser og vandelsgodkendelse i behold.
Men en aflivning, hvor "kun" dyret lider ved at udskyde aflivningen... Nej. I disse tilfælde bliver det nok svært at overbevise dommeren om at man har reddet personer eller gods og dermed var nødt til at skyde dyret med sit SKV våben.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Tak for alle indlæg - kan godt se hvor det bærer hen
og er derfor godt tilfreds med at jeg ikke nåede at gennemføre.
Så må man jo finde noget andet i bagagerummet, som nævnt ville
en donkraft nok kunne gøre arbejdet nogenlunde - selvom jeg
ikke finder det passende. I øvrigt kunne hverken 1812 eller falck
give mig svar på om det ville være ok at benytte pistolen
til aflivning - men hvordan skulle de også være bekendt med vores
kringlede våbenlovgivning. Så er der kun tilbage at spekulere over om
det monstro er lovligt at have en økse liggende i bagagerummet, det er jo
ikke en kniv.....
og er derfor godt tilfreds med at jeg ikke nåede at gennemføre.
Så må man jo finde noget andet i bagagerummet, som nævnt ville
en donkraft nok kunne gøre arbejdet nogenlunde - selvom jeg
ikke finder det passende. I øvrigt kunne hverken 1812 eller falck
give mig svar på om det ville være ok at benytte pistolen
til aflivning - men hvordan skulle de også være bekendt med vores
kringlede våbenlovgivning. Så er der kun tilbage at spekulere over om
det monstro er lovligt at have en økse liggende i bagagerummet, det er jo
ikke en kniv.....

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
Jeg ville foreslå en velsleben feltspade.
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Been thanked: 128 times
Enig spadefolde behøver ikke være slebet for at flække et kranium, men en slibning vil sikkert gøre det lettere. Det er et meget effektivt våben, viste sit værd (i en tidligere udgave) i den Store Krigs skyttegrave. Den er også god når man kører fast. Har brugt min et utal af gange i mørke såvel som i dagens lys.
-
- Platin Member
- Geografisk sted: Kbh.
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 51 times
En lang skruetrækker er nok, den kan jo også bruges til at... skrue med.
Så slipper man også for alle mulige fantasifulde undskyldninger, hvis man skal godtgøre over for etaten, hvorfor man kører rundt med en skarpsleben feltspade, økse, multitool, skjulte jagtknive m.v. Ingen grund til at gøre det sværere end det er.
Så slipper man også for alle mulige fantasifulde undskyldninger, hvis man skal godtgøre over for etaten, hvorfor man kører rundt med en skarpsleben feltspade, økse, multitool, skjulte jagtknive m.v. Ingen grund til at gøre det sværere end det er.
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Er det tilladt at slibe kanterne op på en spade uden at komme i klemme et sted? Jeg ved vi ikke måtte gøre det i forsvaret da en slebet spade betragtes som et våben. Men hvem ved?!?! Kan jo være det bare var noget vi fik at vide for at vi ikke sleb dem op og kom til at skære os
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Platin Member
Jeg har aldrig hørt at det modsatte skulle være tilfældet. Nu bruger jeg også min til at grave med og det var den tydelige spor af.Frantz skrev: ↑12. jul 2021, 17:30Er det tilladt at slibe kanterne op på en spade uden at komme i klemme et sted? Jeg ved vi ikke måtte gøre det i forsvaret da en slebet spade betragtes som et våben. Men hvem ved?!?! Kan jo være det bare var noget vi fik at vide for at vi ikke sleb dem op og kom til at skære os
- Topcat
- Platin Member
Man må vel må heller ikke gå og slå vildt ihjel med spade, skruetrækkere og donkrafte når man går på jagt, så ved aflivning af påkørt vildt i sådan en situation er man alligevel ude i en alternativ situation.
- Martin G
- Silver Member
- Interesser: IPSC & Steel Challenge
- Been thanked: 19 times
De fleste spader man kan købe er allerede slebet i en mere eller mindre grad. Det sker også naturligt med skovle ved brug på veje og på tagpap.Frantz skrev: ↑12. jul 2021, 17:30Er det tilladt at slibe kanterne op på en spade uden at komme i klemme et sted? Jeg ved vi ikke måtte gøre det i forsvaret da en slebet spade betragtes som et våben. Men hvem ved?!?! Kan jo være det bare var noget vi fik at vide for at vi ikke sleb dem op og kom til at skære os
Mit bedste gæt vil gå på at det er fordi forsvaret ikke ønsker ændringer på udstyret, af den ene eller anden grund.
En spade er en spade/værktøj. Det er først et våben i det øjeblik den bruges som et.
“Der var et egern!”
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 30 times
Hvis du skal være helt sikker så skal du sørge for at få et jounal nr.C-X skrev: ↑12. jul 2021, 11:12Læs nu lige tråden.![]()
Der anbefales at man ringer til politiets vagthavende og aftaler forholdet, inden man nødafliver, ved brug af jagtvåben. Får man den tilladelse, er det registreret ved politiet og således har man sit på det tørre.
Vi snakker aflivninger, ikke eftersøgninger.
Ellers så kan dit opkald "forsvinde"
Det har jeg desværre selv oplevet.
Politiet har (måske) stadig din opkald på bånd men du har ikke en kinamands chance for at få fat i den uden en advokat og en masse bøvl.
10-22
- FrederikF
- Platin Member
- Interesser: Våben, ammunition, jagt
- Geografisk sted: Gentofte
- Been thanked: 128 times
Det er i hvert fald en del af det man gør med spader.Frantz skrev: ↑12. jul 2021, 17:30Er det tilladt at slibe kanterne op på en spade uden at komme i klemme et sted? Jeg ved vi ikke måtte gøre det i forsvaret da en slebet spade betragtes som et våben. Men hvem ved?!?! Kan jo være det bare var noget vi fik at vide for at vi ikke sleb dem op og kom til at skære os
Her ifølge Johan Skjoldborg:
Jeg hvæsser på stenen den rustnede æg
og retter den bøjede plade,
så springer jeg uden for mur og for væg,
hvor marken har klumper, og mosen har klæg,
med min hakke, min skovl og min spade!
- FBN
- Platin Member
- Interesser: Alt med/om våben :-)
- Geografisk sted: Vestjylland
- Been thanked: 101 times
Ville bruge kniv eller skruetrækker.
Som vist her :
https://www.raavildt.dk/734-hvordan-afl ... ke-ravildt
Hvis den er rimelig rolig ellers ville jeg ringe 1812 måske 114
hvis jeg havde SKV våben eller jagtvåben i bil.
Som vist her :
https://www.raavildt.dk/734-hvordan-afl ... ke-ravildt
Hvis den er rimelig rolig ellers ville jeg ringe 1812 måske 114
hvis jeg havde SKV våben eller jagtvåben i bil.
Senest rettet af FBN 12. jul 2021, 22:47, rettet i alt 1 gang.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!