Forskel på SKV og jagtvåben?
- RasKrog
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Regulering
- Geografisk sted: Skanderborg'ish
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 20 times
Forskel på SKV og jagtvåben?
Hej alle,
Jeg skrev til en lokal skytteklub om muligheden for at komme forbi dem og indskyde min .22 salonriffel.
Det var desværre ikke muligt, da der kun må anvendes SKV-godkendte våben på banen.
Billedet nedenfor viser deres bestemmelser. Hvordan adskiller et jagtvåben sig fra et SKV-våben?
Det drejer sig om en TOZ-17 cal. .22 salonriffel.
I mine øre lyder det mærkeligt at der skal være forskel på hvilken tilladelse våbenet er registreret på.
Jeg skrev til en lokal skytteklub om muligheden for at komme forbi dem og indskyde min .22 salonriffel.
Det var desværre ikke muligt, da der kun må anvendes SKV-godkendte våben på banen.
Billedet nedenfor viser deres bestemmelser. Hvordan adskiller et jagtvåben sig fra et SKV-våben?
I mine øre lyder det mærkeligt at der skal være forskel på hvilken tilladelse våbenet er registreret på.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Forskel på SKV og jagtvåben?
I registreringen.
Foreningen burde kunne få ændret den instruks, hvis de ønsker det.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
De adskiller sig i den måde de er registreret på og det skælnes der mellem på banegodkendelserne.RasKrog skrev: ↑8. sep 2021, 12:50Hej alle,
Billedet nedenfor viser deres bestemmelser.
image002.png
Hvordan adskiller et jagtvåben sig fra et SKV-våben?
Er der forskel på det stykke bly der rammer skiven, nej, men det er underordnet når der står som der gør på banegodkendelsen.
Det er politiet der laver godkendelsen og det er dem foreningen skal have den lavet om hos, indtil da må der kun bruges SKV våben på banen.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- RasKrog
- Gold Member
Bofhenator skrev: ↑8. sep 2021, 12:56De adskiller sig i den måde de er registreret på og det skælnes der mellem på banegodkendelserne.RasKrog skrev: ↑8. sep 2021, 12:50Hej alle,
Billedet nedenfor viser deres bestemmelser.
image002.png
Hvordan adskiller et jagtvåben sig fra et SKV-våben?
Er der forskel på det stykke bly der rammer skiven, nej, men det er underordnet når der står som der gør på banegodkendelsen.
Det er politiet der laver godkendelsen og det er dem foreningen skal have den lavet om hos, indtil da må der kun bruges SKV våben på banen.
Tak for svar begge to.
Hvad kræver det reelt for at ændre baneinstruksen?
Er det en ren og skær skrivebordsøvelse eller er der nogle andre forhold, der skal være opfyldt?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Det er en skrivebordsøvelse.
Da kalibre ikke ændres, kræves der ikke, en ny miljøgodkendelse.
MEN: Der kan være noget, med forsikring.
Største udfordring er, om foreningen/formanden, ønsker den ændring.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- This member is
- Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 238 times
- Been thanked: 278 times
Jeg kender desværre ikke banerne syd for Århus. Men hvis du ikke finder en åben bane tættere på, så kan du kan køre til Allingåbro en lørdag formiddag. Der vil du være velkommen med din salonriffel. Og der er stort set ingen der skyder 22 om lørdagen. Så du kan formodentligt boltre dig på din helt private bane lige så længe du vil.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!
- RasKrog
- Gold Member
Tak for tilbuddet, det er noteretHR skrev: ↑8. sep 2021, 13:39Jeg kender desværre ikke banerne syd for Århus. Men hvis du ikke finder en åben bane tættere på, så kan du kan køre til Allingåbro en lørdag formiddag. Der vil du være velkommen med din salonriffel. Og der er stort set ingen der skyder 22 om lørdagen. Så du kan formodentligt boltre dig på din helt private bane lige så længe du vil.
/HR

.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
- RasKrog
- Gold Member
Tak for svar, det vil jeg forsøge mig med.
Findes der et skriv eller anden form for henvisning jeg kan give i forhold til at tale min sag?
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Du spørger din formand om flg:RasKrog skrev: ↑8. sep 2021, 14:07Tak for svar, det vil jeg forsøge mig med.
Findes der et skriv eller anden form for henvisning jeg kan give i forhold til at tale min sag?
Næste gang der skal være baneinspektion, kan du så få tilsynsmyndigheden (politiet) til at ændre instruks for banens brug til også at gælde .22 jagtvåben?
Jeg er sikker på, det ikke er nok at ringe til våbenkontoret i politikredsen. Der skal en inspektion til.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- This member is
Selv tak- Det er nu så godt nok ikke et tilbud jeg kan tage kredit for. Jeg er godt nok medlem, men jeg er ikke aktiv i foreningsarbejdet. Det er bare en bane som jeg nyder at komme på og hvor man føler sig velkommen med jagtvåben (det er derfor jeg er medlem, 420 kr om året vil jeg godt betale for at støtte en god bane).RasKrog skrev: ↑8. sep 2021, 14:05Tak for tilbuddet, det er noteretHR skrev: ↑8. sep 2021, 13:39Jeg kender desværre ikke banerne syd for Århus. Men hvis du ikke finder en åben bane tættere på, så kan du kan køre til Allingåbro en lørdag formiddag. Der vil du være velkommen med din salonriffel. Og der er stort set ingen der skyder 22 om lørdagen. Så du kan formodentligt boltre dig på din helt private bane lige så længe du vil.
/HR![]()
/HR
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Hvis man nu læser hvad der står, så står der intet om at våbenet skal være SKV registreret, det skal blot være godkendt.
Så slår man op i reglerne for godkendte våben...
Skytte unionen
DSF
Kombi riffel
Kombi riffel 50m
og det var så det.
Så slår man op i reglerne for godkendte våben...
Skytte unionen
DSF
Kombi riffel
Kombi riffel 50m
og det var så det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben-2 Verdenskrig
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Man kunne jo også prøve at komme med et SKV våben når den lokale jagtforeningen har skydning?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det forudsætter så at man er medlem i klubben. Det kunne måske godt knibe med motivationen hvis det er en udefrakommende der kommer med ønsket.Caspian1911 skrev: ↑8. sep 2021, 14:30Du spørger din formand om flg:
Næste gang der skal være baneinspektion, kan du så få tilsynsmyndigheden (politiet) til at ændre instruks for banens brug til også at gælde .22 jagtvåben?
Jeg er sikker på, det ikke er nok at ringe til våbenkontoret i politikredsen. Der skal en inspektion til.
Altså der er bestemt ikke noget galt i at dele bane med jægere hvis det er det man ønsker i klubben. Jeg syntes bare at man også skal respektere hvis holdningen er at klubbens baner er til for medlemmerne.
Hvis man begynder at argumentere for at de skal ændre baneinstruksen så kan man f.eks. starte med at melde sig ind

- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Se det er jo så en helt anden side af sagen, som intet har med banegodkendelsen at gøre.ReneKJ skrev: ↑8. sep 2021, 20:37Det forudsætter så at man er medlem i klubben. Det kunne måske godt knibe med motivationen hvis det er en udefrakommende der kommer med ønsket.Caspian1911 skrev: ↑8. sep 2021, 14:30Du spørger din formand om flg:
Altså der er bestemt ikke noget galt i at dele bane med jægere hvis det er det man ønsker i klubben. Jeg syntes bare at man også skal respektere hvis holdningen er at klubbens baner er til for medlemmerne.
Hvis man begynder at argumentere for at de skal ændre baneinstruksen så kan man f.eks. starte med at melde sig ind![]()
Jeg forventer naturligvis, formanden vil give en forklaring på et eventuelt negativt svar, eller nogle betingelser for at forespørgelsent kan efterleves. Hvis dette skulle være tilfældet.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- This member is
Du skal da være så velkommen. Jeg gir en øl hvis jeg er skydeleder.

HR
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og regulering af skadedyr
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Har du forsøgt i Skanderborg skytteforening?
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70
- RasKrog
- Gold Member
Det er faktisk dem jeg har forespurgt hos

Jeg bor ganske tæt på, så det er oplagt at skyde der, i stedet for at køre til Vingsted hver gang.
Skyder du selv der? Jeg kan se at du også er fra Skanderborgområdet.
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
.22 LR
30-06 Spr.
12/76
-
- Silver Member
- Interesser: jagt og regulering af skadedyr
- Geografisk sted: Skanderborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 12 times
Ja og jeg har selv en plan om at få en 22lr rågekanon med en dag.
Banegodkendelsen skal vist alligevel kigges på for den er kun godkendt til 22 og ikk op til .22
så jeg må vist ikke engang have mit 4,5 luftgevær med på banen.
.177
.5,5
22LR
243W
12/70
.5,5
22LR
243W
12/70