Garanti på færdigbygget computer

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Werecat » 11. sep 2021, 23:05

For første gang i mit liv har jeg købt en computer samlet. Indtil nu har jeg samlet mine computere selv, men grundet de høje GPU-priser der er lige nu, er de færdigsamlede computere betragteligt billigere en tilsvarende selvsamlet.

Jeg købte i går en acer predator 5000 po625s med en rtx 3080 GPU, i power i går.

Jeg fik trimmet bloatwaren af, opdateret drivere og installeret en ekstra SSD og en ekstra HDD i går. I nat hentede jeg spil (500GB).

I dag da den mindste blev lagt ud og sove, så jeg min chance og spillede mens hun sov (2 timer). Da hun vågnede slukkede jeg og da jeg ville tænde computeren ville den ikke boote. Som i at den starter en bootsekvens, men ikke noget videosignal, ingen strøm på USB devices. CPU blæseren spinner op og ned i uendelighed. Der er strøm på grafikkortet, ihvertfald nok til at RGB liret på kortet lyser. Computeren trækker mellem 100 og 130W så jeg tror ikke at det trækker strøm i øvrigt.

Jeg har taget min SSD og HDD ud i håbet om at det var fordi strømforsyningen var på kanten (750W gold). Det har ikke hjulpet, den vil stadig ikke boote.

Jeg må til Power og reklamere, men er lidt bekymret over at de nok kunne finde på at sige at siden jeg har rodet med den er det min egen skyld.
Men den fungerede fint efter jeg havde installeret drevene, og jeg kan ikke rigtigt se hvordan jeg kan have lavet "delayed action fuckup".

Hvordan står jeg juridisk? Jeg har ingen intentioner om at glemme at nævne at jeg puttede drevene i, ligesom jeg tænker at de kan se det på skruer osv (der er en hel del gejl i sådan en pakke-PC, der skal fjernes for at sætte et drev i...).

Har i nogle bud på hvad der er gået galt?

FUUUCK! Det er kun 16.000 det drejer sig om...
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Scooterskytten » 11. sep 2021, 23:17

Fra min tid som IT supporter, så kiggede vi ikke specielt særligt på den del. Og dog, det gjorde vi så fordi vi nogle gange bad kunderne om at reinstallere computeren igen. På den måde var vi sikker på at det ikke er noget man selv har gjort. Så det kan være Power vil forlange det.

På den anden side, så er det godt nok tidligt at den ikke starter op. Det tyder i den grad på en mandagsmaskine.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 20. sep 2009, 15:23
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 77 times
Been thanked: 18 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Aarlar » 11. sep 2021, 23:26

Pil de tilførende stumper ud.
Kontrollere alle stik. Sidder de som de skal (især RAM) evt. slå bundkortet op (manual), og se hvilket ramslot, der skal bemandes, og nøjes med et, til at begynde med. Håber du har mere end et rammodul.
Pil batteriet på bundkortet FORSIGTIGT ud. kæl for det, og fortæl det, det bedste batteri i verdenen.
Fjern alt USB.
Returner batteri.
Prøv at genstarte.
Er det er fornuftigt bundkort, sidder der nogle LED, der viser hvor problemer er. Kontroller manuallen til bundkort.
Juridisk, dårligt. Du har åbnet pakken.

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Werecat » 11. sep 2021, 23:45

Mbechmann skrev:
11. sep 2021, 23:17
Fra min tid som IT supporter, så kiggede vi ikke specielt særligt på den del. Og dog, det gjorde vi så fordi vi nogle gange bad kunderne om at reinstallere computeren igen. På den måde var vi sikker på at det ikke er noget man selv har gjort. Så det kan være Power vil forlange det.
Ikke forstået, kan du omformulere?
Aarlar skrev:
11. sep 2021, 23:26
Pil de tilførende stumper ud.
Kontrollere alle stik. Sidder de som de skal (især RAM) evt. slå bundkortet op (manual), og se hvilket ramslot, der skal bemande, og nøjes med et, til at begynde med. Håber du har mere end et rammodul.
Pil batteriet på bundkortet FORSIGTIGT ud. kæl for det, og fortæl det, det bedste batteri i verdenen.
Fjern alt USB.
Returner batteri.
Prøv at genstarte.
Er det er fornuftigt bundkort, sidder der nogle LED, der viser hvor problemer er. Kontroller manuallen til bundkort.
Undskyld det glemte jeg at nævne.
Jeg har været bundkortet igennem. Alle stik sidder som de skal. RAM modulerne ligeså. Jeg har forsøgt med kun det essentielle tilsluttet (1 skærm, mus, keyboard og strøm), uden den vil boote.
Jeg ved ikke hvilket bundkort der er i! Der er intet brand-name jeg kan finde. Jeg ved kun at det er et z590 chipset.
Manualen giver intet til fejlfinding (men beskriver hvordan man skiller kabinettet (gøjl inklusiv), hvilket vel taler for at det må man gerne?)
Der er iøvrigt en lille rød lysdiode der lyser på bundkortet når den forsøger at boote... Men jeg ved oprigtigt ikke om den også lyste da den fungerede.

Jeg er lidt ked af at fjerne RAMmen eller batteriet, da jo mere jeg roder med jo større er risikoen for at de kalder det min egen skyld.

Hvis det går i clusterfuck og jeg står med min RGB-brick til 16.000 og de nægter at røre med den med en ildtang, vil jeg forsøge med et RAM-modul og fjerne batteriet og installere det igen.
Så prøver jeg også at smide grafikkortet i den gamle computer. Den har også en 750w PSU (også gold) men den er 5-6 år gammel. Og nok også det gamle grafikkort i den nye computer, bare for at prøve det af.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Scooterskytten » 12. sep 2021, 00:11

Kan godt se jeg tænkte lidt for langt fremme i processen :biggrin:

Det jeg forsøgte at forklare er 2 ting.

1. I tilfælde af at maskinen står 100% som den gjorde ved købet - rent hardware mæssigt - så kan det være de kræver du skal reinstallere maskinen. På den måde ved de, at det ikke er softwaren i maskine der giver problemer.

2. Når det netop er hardwaren der giver problemer. Så er der et par tips som kan hjælpe. Pil de lille batteri fra den - samt alt strøm til bundkortet. Der skal heller ikke være strøm til strømforsyningen overhovedet. Vent så ½ times tid, inden du sætter det hele til igen. Nogle gange virker det.

Der er rent faktisk 4 mulige fejl i dette. Bios, strømforsyning, grafikkortet og så bundkortet.

Jeg har før set det, hvor der var en fejl på grafikkortet som medførte at resten af maskinen troede den var i dvale - og så ville den ikke tænde op. Det er faktisk det jeg tænker er galt her.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af T-REX » 12. sep 2021, 05:07

Hvis du afleverer den, med de originale stumper monteret, så er der 99,9% chance for, at de aldrig vil spørge om, eller opdage, at du har haft maskinen skilt ad.

Hvis du har et voltmeter, så prøv at mål, om der kommer strøm ud af PSU'en, når den er tændt.
Du kan f.eks. måle på et af de stik, der leverer strøm, til intern HD eller CD-Rom drev.

Her er link til stik for SATA
https://forums.tomshardware.com/threads ... e.1475397/

Du SKAL se både 3,3V, 5V og 12V

Det kan være lettere at teste en MOLEX connector
På denne skal du se 5V og 12V
Her er link til denne: https://www.lifewire.com/molex-4-pin-pe ... ut-2624582
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af BentxBetjent » 12. sep 2021, 07:12

JRexA skrev:
12. sep 2021, 05:07
Hvis du afleverer den, med de originale stumper monteret, så er der 99,9% chance for, at de aldrig vil spørge om, eller opdage, at du har haft maskinen skilt ad.
:goodpost:

Hvis du opdager du har gjort noget dumt, så må du tage tæskene.
Hvis du mener du ikke har gjort noget dumt, så aflever den og spil dum.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af ReneKJ » 12. sep 2021, 08:31

Hvorfor spilde tid på at fejlsøge den hvis konsekvensen er den samme?

Du har fjernet det du selv har tilføjet, så uanset om du kan finde ud af hvor fejlen er eller ej så skal den vel tilbage til power?


Det var noget andet hvis du havde købt delene forskellige steder og selv samlet den, så var du nok nødt til at finde ud af hvad der er defekt så du kunne reklamere det rette sted. Men det her er købt som en samlet pakke.

Man kan bruge enorme mængder af tid på at finde hvor fejlen er, jeg endte engang med at skifte hele indmaden før jeg fandt ud af at det var powerknappen på kabinettet der var defekt :wall:
Omvendt var der en anden computer hvor en ramkreds på en eller anden måde var gået løs efter længere tids brug. Det kunne fikses, men det tog stadigvæk timer at nå frem til at det var der problemet lå.

Lad power svede over det her :smile:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Werecat » 12. sep 2021, 10:54

Det har i nok ret i. Jeg har pakket den i kassen og triller ned til Power i morgen. :NVFrules:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Kenned » 12. sep 2021, 13:20

Werecat skrev:
12. sep 2021, 10:54
Det har i nok ret i. Jeg har pakket den i kassen og triller ned til Power i morgen. :NVFrules:
Det har få år siden været forbi forbrugerstyrelsen og der er intet i veje for at åbne sin PC og selv sætte udstyr til. Garantien kan IKKE bortfalde på det grundlag medmindre leverandøren kan bevise at du har ødelagt den ved at gøre det.

Husk også at det de første 6 måneder er leverandøren der skal bevise(eller sandsynliggøre) at du har ødelagt maskinen for at nægte garantirep. Husk også at du som udgangspunkt kan vælge at annullere købet i stedet for.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Raptor357 » 12. sep 2021, 15:48

Werecat skrev:
12. sep 2021, 10:54
Det har i nok ret i. Jeg har pakket den i kassen og triller ned til Power i morgen. :NVFrules:
Jeg er nok lidt blød i bolden. men jeg er også mere end almindelig stædig.
Jeg har selv et Z590 bundkort med en 11900K i.
Det spillede mildest talt ikke, før producenten kom med en brugbar BIOS opdatering engang i midten af april.
en Z590 motherboard har en særlig USB port beregnet til at opdatere BIOS, det er markeret på bagsiden. lad være med at have noget i den port. vedmindre du opdaterer bios med den.
750W strømforsyning skulle være rigeligt. jeg har en 750W prime titanium i fra seasonic og powermeteret rammer ikke 440W når jeg max belaster syntetisk, men det med et "næsten nyt" :giggle: 780GTX grafikkort. det er måske på 150W hvor dit nok er på 300W, men stadig intet problem.

en anden ting, hvis din CPU ikke er en F model, så er der grafik i den, så kan du sætte skærmen til direkte på MB uden om grafik kortet. så kan du måske se hvad der sker.

I al fald, husk at fjerne private data før du afleverer den tilbage, fjern eventuel harddisken.

Oh og M2 drev kan være noget knald. dårlig forbindelse, ud og i nogle gange og så kan det være det virker igen.

men hvad POWER sælger må POWER sørge for er i orden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Werecat » 13. sep 2021, 16:55

JRexA skrev:
12. sep 2021, 05:07
Hvis du afleverer den, med de originale stumper monteret, så er der 99,9% chance for, at de aldrig vil spørge om, eller opdage, at du har haft maskinen skilt ad.
Det var lige præcis hvad der skete. De havde ikke flere på lager så jeg fik pengene igen. Men jeg er færdig med pakkeløsning, så hellere betale lidt mere og samle den selv.

Tak for input alle sammen :NVFrules:
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af Raptor357 » 13. sep 2021, 17:39

Werecat skrev:
13. sep 2021, 16:55
JRexA skrev:
12. sep 2021, 05:07
Hvis du afleverer den, med de originale stumper monteret, så er der 99,9% chance for, at de aldrig vil spørge om, eller opdage, at du har haft maskinen skilt ad.
Det var lige præcis hvad der skete. De havde ikke flere på lager så jeg fik pengene igen. Men jeg er færdig med pakkeløsning, så hellere betale lidt mere og samle den selv.

Tak for input alle sammen :NVFrules:
God løsning :numberone:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Garanti på færdigbygget computer

Indlæg af ReneKJ » 13. sep 2021, 18:28

Werecat skrev:
13. sep 2021, 16:55
JRexA skrev:
12. sep 2021, 05:07
Hvis du afleverer den, med de originale stumper monteret, så er der 99,9% chance for, at de aldrig vil spørge om, eller opdage, at du har haft maskinen skilt ad.
Det var lige præcis hvad der skete. De havde ikke flere på lager så jeg fik pengene igen. Men jeg er færdig med pakkeløsning, så hellere betale lidt mere og samle den selv.

Tak for input alle sammen :NVFrules:
Joh, men du kunne vel nøjagtigt lige så godt have fået f.eks. et defekt bundkort hvis du havde bygget selv.
Og så havde du både skulle finde fejlen og sandsynliggøre at du ikke have skadet den under samlingen.

Det slipper du da i det mindste for hvis du køber samlet.

I "gamle dage" var det billigt at bygge selv plus at man kunne få lige hvad man ville have, men hvis pakken nu er billigere så ved jeg ikke rigtigt :???:

Besvar