Erfaringer med at at være skytte for Dyrenes Beskyttelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 151 times
Been thanked: 297 times

Erfaringer med at at være skytte for Dyrenes Beskyttelse?

Indlæg af Raptor357 » 12. sep 2021, 22:12

Ras.Killing skrev:
12. sep 2021, 21:58
Raptor357 skrev:
12. sep 2021, 21:52
Ras.Killing skrev:
12. sep 2021, 21:48
Raptor357 skrev:
12. sep 2021, 20:17
Ras.Killing skrev:
12. sep 2021, 19:31
Raptor357 skrev:
12. sep 2021, 15:34
Jeg tænker at hvis dyrenes beskyttelse ringer til en af deres egne skytter, så svarer det lidt til at ringe efter en butiksvagt når man i virkeligheden burde have fat i politiet.
Det gør det vel ikke, hvis DB har hjemmel til at aflive ved vejen?
butiksvagten har også lov til at lave en civil anholdelse når de ser ulovligheden.
Butiksvagten har ikke lov til at gøre mere end du må.

Hvis DB har hjemmel til at aflive ved vejen, så må de noget vi andre ikke må.
Selv følgelig må alle med jagttegn foretage en nødaflivning ved vejen.
Det er min helt klare opfattelse, at det må du ikke uden at have været i kontakt med ordensmagten først. I hvert fald ikke med skydevåben.
Det er en god ide, men det er ikke et krav. ringer du til dem er det en orientering det er ikke noget du beder om tilladelse til.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 547 times
Been thanked: 633 times

Re: Erfaringer med at at være skytte for Dyrenes Beskyttelse?

Indlæg af Ras.Killing » 12. sep 2021, 22:43

Raptor357 skrev:
12. sep 2021, 22:12
Ras.Killing skrev:
12. sep 2021, 21:58
Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Jeg tænker at hvis dyrenes beskyttelse ringer til en af deres egne skytter, så svarer det lidt til at ringe efter en butiksvagt når man i virkeligheden burde have fat i politiet.
butiksvagten har også lov til at lave en civil anholdelse når de ser ulovligheden.

Det er min helt klare opfattelse, at det må du ikke uden at have været i kontakt med ordensmagten først. I hvert fald ikke med skydevåben.
Det er en god ide, men det er ikke et krav. ringer du til dem er det en orientering det er ikke noget du beder om tilladelse til.
Jeg syntes ikke det er samme tilfælde.

Du taler om at benytte sig af nødret, til at aflive et dyr i lidelser.

Jeg kan ikke forstille mig, at DB’s hjemmel er at finde i form af nødret. Nødret er noget du kan benytte dig af i øjeblikket, DB kan ikke sende trejdepart ud for at udføre en opgave baseret på det grundlag.

Fra DB’s hjemmeside “Dyrenes Beskyttelse har tilladelse til at udføre nødaflivninger langs vej
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 07:16

Agamemnon skrev:
12. sep 2021, 18:43
Hvis du skal have adgang til privat grund, med eftersøgning/aflivning af nødstedt vildt for øje, så skal du være godkendt af Naturstyrelsen.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/827
jeg ringer til dem i dag og hører hvor langt deres skytters beføjelser rækker og hvorfor de mener at det eksisterende sweiss-korps ikke er tilstrækkeligt.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 07:19

Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:
Ras.Killing skrev:
Raptor357 skrev:

Det er ganske enkelt ikke korrekt.
Det må du/vi ikke, uden at have fået en konkret tilladelse fra vagthavende på den lokale politistation.

Peter

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 115 times
Been thanked: 98 times

Indlæg af NWF » 13. sep 2021, 08:38

PSindrup skrev:
12. sep 2021, 11:45
Nej, det er jeg ikke.

Mwn jeg er 110% sikker på at DB har styr på juraen bag.

Man skal jo også på kursus før man bliver en del af korpset.

Peter
Tror jeg på du har helt ret i. Men jeg har hørt noget om at de rifler som skal bruges skal være i del-ejerskab med DB, men om dette er sandt eller ej aner jeg ikke
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 09:04

NWF skrev:
13. sep 2021, 08:38
PSindrup skrev:
12. sep 2021, 11:45
Nej, det er jeg ikke.

Mwn jeg er 110% sikker på at DB har styr på juraen bag.

Man skal jo også på kursus før man bliver en del af korpset.

Peter
Tror jeg på du har helt ret i. Men jeg har hørt noget om at de rifler som skal bruges skal være i del-ejerskab med DB, men om dette er sandt eller ej aner jeg ikke
I'll be back :thumbup:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 11:37

Så har jeg snakket med Dyrenes beskyttelse, og de oplyser følgende:

Deres beføjelser gælder KUN grøfter og vejkanter (og naturligvis de situationer hvor en grundejer giver dem lov at gå ind på deres grund)
Hele ideen er, at DB skal tage sig af de sager som sweisshundeførerne IKKE tager sig af. Altså primært de sager som ikke kræver sporarbejde.

Derudover oplyste han af mange af aflivningerne sker med, hagl, boldpistol eller kniv, hvis det er muligt. DB foretager også aflivninger af ikke-klovbærende vildt, som ræv, grævling om hvad man ellers kan støde på i vejkanterne.
Beskeden var også ganske klar: Rejser et stykke vildt sig, så foretager man sig ikke yderligere, men ringer til en sweisshundefører.

Der er altså ikke umiddelbart nogen konflikt mellem sweisshundeførerne og DB. De tager sig af forskellige opgaver.

Derudover påpegede jeg det kritisable i at de de ringer tilbage til folk der har ringet 1812 for at udføre telemarketing. Det var der blevet klaget over et utal af gange, og kontordamen jeg snakkede med ville fremfører denne klage igen

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 13. sep 2021, 11:47

Hvordan er jordejer forholdet op til vejen, i forskellige scenarier?

Jeg tror det er ret sandsynligt, at man risikerer at blive krybskytte, under sådan en opgave. I så fald vil det ikke blive DB, der får straffen, men personen der udfører opgaven.
Naturligvis mudret i et forhold mellem vurderinger, formodninger og håndgribelige beviser, samt modstridende interesser.

Er man først kørt til opgaven, medbringende skyder, og så ligger dyret 25 meter inde på bondemandens mark ...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 13. sep 2021, 12:03

Det der er potentielt en massiv juridisk gråzone at bevæge sig ud i, oven i købet med en organisation i "ryggen" som tidligere har vist sig at have problemer med deres forståelse af love og regler omkring jagt.

Det forstår det ædle i dit ønske om at træde til Peter, men du risikerer at blotte dig rigtig meget her - og du skal ikke forvente at DB for alvor kan og vil hjælpe dig hvis du ender med en anklage om krybskytteri eller blot en shitstorm hvor en tilskuer synes at du har båret dig forkert ad.
Når du først står derude, har implicerede i en påkørsel og evt. tilskuere meget lidt forståelse for at du "ikke bare lige kan klare sagen", selvom du kan se at det kan du juridisk ikke. Jeg har selv stået præcis dér, hvor naboer bankede på min dør og troede at de kunne bestille en aflivning af en trafikskadet rå som haltede rundt på en mark. Der var ikke ret meget forståelse for at jeg ikke "lige kunne ordne den sag".
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 13. sep 2021, 12:11

Jeg kan godt se problematikken med den juridiske gråzone.

Men omvendt må det vel også være et relevant scenarie, når DB søger folk til opgaven?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 12:17

C-X skrev:
13. sep 2021, 11:47

Jeg tror det er ret sandsynligt, at man risikerer at blive krybskytte, under sådan en opgave. I så fald vil det ikke blive DB, der får straffen, men personen der udfører opgaven.
Naturligvis mudret i et forhold mellem vurderinger, formodninger og håndgribelige beviser, samt modstridende interesser.

Er man først kørt til opgaven, medbringende skyder, og så ligger dyret 25 meter inde på bondemandens mark ...
Så ringer man efter en sweizz-hund

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 12:20

Elbæk skrev:
13. sep 2021, 12:03
Det der er potentielt en massiv juridisk gråzone at bevæge sig ud i, oven i købet med en organisation i "ryggen" som tidligere har vist sig at have problemer med deres forståelse af love og regler omkring jagt.

Det forstår det ædle i dit ønske om at træde til Peter, men du risikerer at blotte dig rigtig meget her - og du skal ikke forvente at DB for alvor kan og vil hjælpe dig hvis du ender med en anklage om krybskytteri eller blot en shitstorm hvor en tilskuer synes at du har båret dig forkert ad.
Når du først står derude, har implicerede i en påkørsel og evt. tilskuere meget lidt forståelse for at du "ikke bare lige kan klare sagen", selvom du kan se at det kan du juridisk ikke. Jeg har selv stået præcis dér, hvor naboer bankede på min dør og troede at de kunne bestille en aflivning af en trafikskadet rå som haltede rundt på en mark. Der var ikke ret meget forståelse for at jeg ikke "lige kunne ordne den sag".
Nu er det altså noget der foregår i samarbejde med både Falck og Politi, så jeg deler ikke din bekymring.

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 12:21

Ras.Killing skrev:
13. sep 2021, 12:11
Jeg kan godt se problematikken med den juridiske gråzone.

Men omvendt må det vel også være et relevant scenarie, når DB søger folk til opgaven?
Præcis.

Man skal huske at nødaflivningerne også gælder meget andet småvildt.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. sep 2021, 12:26

PSindrup skrev:
13. sep 2021, 12:17
C-X skrev:

Peter
Jeps, mens man venter i en time, observerer og skal høre på nogle hysteriske individer, der enten har part i en påkørsel, eller bare er holdt ind til siden, for at tage del i dramaet.

Peter, du er et dejligt menneske og bygget af ren godhed, men du er også temmelig naiv, og det er der mennesker der vil udnytte. Jeg betragter dig som en ven, jeg ikke har mødt endnu, og derfor prøver jeg at advare dig. :Hug:

Kunne du ikke, nu du er i gang med at undersøge sagen, så vende den med DJFs jurister?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Ras.Killing » 13. sep 2021, 12:28

PSindrup skrev:
C-X skrev:

Peter
Hvis man så endelig skulle argumentere for noget... Ville det så ikke være bedre, at DB fik fat i schweishunden til at starte med?

Så man ikke risikere at sende en skytte ud til en opgave, som vedkommende ikke kan løse.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 12:29

C-X skrev:
13. sep 2021, 12:26
PSindrup skrev:
C-X skrev:

Peter
Jeps, mens man venter i en time, observerer og skal høre på nogle hysteriske individer, der enten har part i en påkørsel, eller bare er holdt ind til siden, for at tage del i dramaet.

Peter, du er et dejligt menneske og bygget af ren godhed, men du er også temmelig naiv, og det er der mennesker der vil udnytte. Jeg betragter dig som en ven, jeg ikke har mødt endnu, og derfor prøver jeg at advare dig. :Hug:

Kunne du ikke, nu du er i gang med at undersøge sagen, så vende den med DJFs jurister?
Tak for de pæne ord og jo det vil jeg fluks gøre :thumbup:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 13:19

Det korte svar fra DJFs to jurister var, at det syntes de var "en mærkelig konstruktion" (ordret citeret) af præcis de samme årsager som dem I her har nævnt, nemlig at beføjelsen stopper ved markskællet.

Tak for jeres mange konstruktive indspark, og for at bringe mig tilbage på dydens smalle sti. :Hug: :rock:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. sep 2021, 13:27

Tak for opklaringen og godt at du ikke gik i fælden. :razz:

Måske en MOD kunne flytte tråden til den juridiske afdeling, nu den har en portion vidensdeling?

I øvrigt, jeg spurgte til hvor skellet går. Nu kom jeg så til at tænke på, at det må være ret tydeligt, alt efter hvem der har vedligeholdelsespligten af rabatten. Med mindre det er større vejanlæg, så er det jo netop den private ejer, der har denne pligt.
Det kan simpelthen ikke være den stakkels udsendte, der skal stå og afklare sådanne forhold, med et lidende dyr og eventuelle tilskuere. Sådan en opgave er for personer med et klart mandat.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 13. sep 2021, 14:01

Nemli! :goodpost:
Hvis man som privatperson på vej hjem fra skydebanen eller lignende kommer i en situation med et påkørt dyr, så kan man påkalde sig nødret og aflive dyret på den hurtigste og mest humane måde man kan. Fks et krondyr skudt på halsen med en flugtskydningspatron. Det ville være ulovligt, men det er netop hvad nødret giver ret til. Også selvom dyret ligger inde på marken. Man reagerer umiddelbart på situationen. Hvis man kører hjemmefra med det formål at aflive et dyr, så er det noget anderledes. Her har man med fortsæt bragt sig i situationen, og så er der meget mindre plads til nødret. Hvis der skal ringes efter nogen, så ring efter en der har bemyndigelsen til at følge opgaven til dørs. Altså en sweisshundefører. Og præcis det burde DB gøre i stedet for at opfinde et parallelt system på gyngende juridisk grund :thumbdown: .

Det eneste motivation jeg kan se for DB til ikke at bruge sweisshunderegistret er politisk. De står for et natursyn der er så langt fra jægerens at de ikke kan tåle at samarbejde med en jagtlig organisation. Så at støtte deres alternative model er at støtte deres politiske kamp for deres disneyficerede natursyn. Og det vil jeg i hvert fald ikke.

/Hans

P.S. Initiativet med 1212 1812 hvor fru danmark (m/k) kan ringe ind når han ikke kan klare situationen selv er godt, og det støtter jeg gerne.
Senest rettet af HR 13. sep 2021, 14:50, rettet i alt 1 gang.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 13. sep 2021, 14:03

Således flyttet :razz:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 14:46

HR skrev:
13. sep 2021, 14:01
Nemli! :goodpost:
Hvis man som privatperson på vej hjem fra skydebanen eller lignende kommer i en situation med et påkørt dyr, så kan man påkalde sig nødret og aflive dyret på den hurtigste og mest humane måde man kan. Fks et krondyr skudt på halsen med en flugtskydningspatron. Det ville være ulovligt, men det er netop hvad nødret giver ret til. Også selvom dyret ligger inde på marken. Man reagerer umiddelbart på situationen. Hvis man kører hjemmefra med det formål at aflive et dyr, så er det noget anderledes. Her har man med fortsæt bragt sig i situationen, og så er der meget mindre plads til nødret. Hvis der skal ringes efter nogen, så ring efter en der har bemyndigelsen til at følge opgaven til dørs. Altså en sweisshundefører. Og præcis det burde DB gøre i stedet for at opfinde et parallelt system på gyngende juridisk grund :thumbdown: .

Det eneste motivation jeg kan se for DB til ikke at bruge sweisshunderegistret er politisk. De står for et natursyn der er så langt fra jægerens at de ikke kan tåle at samarbejde med en jagtlig organisation. Så at støtte deres alternative model er at støtte deres politiske kamp for deres disneyficerede natursyn. Og det vil jeg i hvert fald ikke.

/Hans

P.S. Initiativet med 1212 hvor fru danmark (m/k) kan ringe ind når han ikke kan klare situationen selv er godt, og det støtter jeg gerne.
Jeg gætter på at du mener 1812? :biggrin:

Og lige præcis nødret kan aldrig komme på tale, når det er "organiseret" i DB regi.

Det er vi øvrigt præcis samme regler det gælder for Hjerteløberne.
De har "tilmeldt sig" ordningen så derfor må de heller ikke kører for hurtigt eller bryde ind i folks huse for at hente en hjertestarter

Peter

Brugeravatar
KanonKenneth
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og alt der kan skyde.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af KanonKenneth » 13. sep 2021, 14:51

For lige at røre lidt mere rundt i suppen, så har jeg en makker som gennem sit job i Falck har været rundt og aflive påkørte dyr. Også med jagtvåben. Jeg ved ikke hvordan de er stillet juridisk men de plejer da at have et rimeligt samarbejde med politiet og andre myndigheder.
Tror der er rigeligt med folk til disse opgaver men for mange udbydere godt kan være forvirrende.
.410
12/89
.22
6,5x55 AI
8x57 js
.45/70

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 15:31

KanonKenneth skrev:
13. sep 2021, 14:51
For lige at røre lidt mere rundt i suppen, så har jeg en makker som gennem sit job i Falck har været rundt og aflive påkørte dyr. Også med jagtvåben. Jeg ved ikke hvordan de er stillet juridisk men de plejer da at have et rimeligt samarbejde med politiet og andre myndigheder.
Tror der er rigeligt med folk til disse opgaver men for mange udbydere godt kan være forvirrende.
Som jeg forstod det på DB, så var det i samarbejde med, og et supplement til den nuværende ordning med Falck og Politi.

Men det er stadig - mig bekendt - kun sweizerhundeførerne der må eftersætte skadede dyr ind på "anden mands mark".

Peter
Senest rettet af PSindrup 13. sep 2021, 15:40, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. sep 2021, 15:32

Det lugter langt væk af, at man forsøger at få marginaliseret jægerne, på dette område også, så man kan negligere vores rolle. Koste hvad det vil.

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 13. sep 2021, 15:43

C-X skrev:
13. sep 2021, 15:32
Det lugter langt væk af, at man forsøger at få marginaliseret jægerne, på dette område også, så man kan negligere vores rolle. Koste hvad det vil.
Men de vil jo samtidig gerne have "os jægere" (eller i hvert fald vores jagttegn) til at hjælpe dem med opgaven :???:

Ham fra DB der koordinerede indsatsen og rekrutteringen er selv schweisshundefører

Men ja, det er svært at gennemskue deres agenda ...

Peter

Besvar