Remington 660 .308 Scout Project

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Besvar
Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 27. aug 2021, 19:14

Den korte version:
Da jeg købte mine første to rifler, Remington 600 og 660 snublede jeg automatisk over "Scout Rifle" conceptet. Og så sætte sig jo den tanke fast...
Min Remington 600 Stutzen skulle forblive i original tilstand, men denne billige og optisk nedslidte Remington 660 som jeg havde købt til bare 1000 DKK...

Så det følgende er sket: (Obs, professionelle smede, kig den anden vej)

Montagen er en stål weaver skinne, som støtter sig på et front-sigte af Remington, hvilket jeg har drejet 180 grader og monteret der hvor bag sigtet sider. Den skal også sluge krafterne når man skyder - som jeg håber den vil gøre. Skinnen er yderlig fastgjort ved et hul som jeg har boret i løbet (desværre ikke helt i midten :oops: , det gav en del hovedpine senere). Remington 660's løb er særdeles tyk og kan (forhåbentligt) tåle dette hul.

I kan se et M6 hul i denne rampe, det er her weaver skinnen bliver skruet på.

Billede

Det der extra hul skal i bare ignorere... :oops: igen

Billede

Undersiden af dette stykke Weaver skinne var flad, og det var ikke så nemt at skabe "udhulning" så den ligger godt ovenpå løbet. Jeg har brugt en weaver skinne anbragt i de original montage hul for at få det hele i flugt og vaterpas, men det krævede en del tid og tålmodighed. Og så skulle jeg jo "udjævne" dette lille problem med det der hul som jeg havde boret forkert - men til sidst lykkedes det.

Billede
Billede
Billede
Billede

Da jeg boresightede den på 25 m, lå det altså helt fint. 8 clicks opad, 2 til venstre. Men nu skal den jo først skydes ind, så er jeg også smartere om det hele holder...

For en Scout er den stadigvæk for tung. Jeg ligger lige nu (uden rem) på 3450 gramm. Så må jeg se hvor jeg kan spare yderlige.

Jeg skulle ellers have været på skydebanen i morgen i Sønderborg, men det er skubbet til søndag, og der kan jeg ikke. :mad:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Rahan » 28. aug 2021, 08:46

Stadig for tung ?
Så er der jo kun nogle få muligheder at arbejde med.

Korte løbet op.
Fluting af resterende løb.

Lette skæftet for vægt, eller købe et lettere skæfte.
Personlig ville jeg korte den lidt, og gå igang med fræseren.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Lassescout » 30. aug 2021, 15:35

Det ser da hammergodt ud på det sidste billede.

Som tidligere nævnt, så synes jeg man skal tage hvad man kan bruge og har lyst til fra Scout-konceptet og give fanden i resten. Det skal være en all-round riffel, og det er ikke sikkert at salig Jeff Cooper havde alle svarene på, hvordan man bygger sådan en.

Jeg har f.eks. ikke brugt faste sigtemidler siden jeg skød med luftbøsse, så for mig giver det mere mening at bruge quick release ringe (læs. Leupold QRW) og så have en ekstra sigtekikkert eller rødpunktsigte indskudt og med, end absolut at have faste reservesigtemidler.

Jeg synes heller ikke det er strengt nødvendigt at komme så langt ned i vægt som foreskrevet, men det er da dejligt med lav vægt på en riffel " you carry a lot and shoot a little" som Ian Mccullen udtrykker det. Jeg synes at piben ser meget tyk ud. Måske kunne en bøssemager dreje det lidt tyndere ? Jeg havde selv en 74 cm matchpibe som jeg fik kortet ned til 60 cm og drejet ned til 19 mm profil. Det er stadig en kraftig pibe for en jagtriffel, men den tabte sig 1 kg. af operationen, så der er da noget at hente.

Jeg kan se, at du har monteret et Scout scope foran låsen. Det er meget praktisk hvis man kan vænne sig til det. Men jeg har aldrig oplevet at jeg skulle bruge mere end 1-3 skud på riffeljagt, så jeg havde ikke rigtig behov for den hurtige adgang til at lade oppefra. Til gengæld havde jeg meget svært ved at vænne mig til den lille forstørrelse og den store øjenafstand. Jeg undlod flere gange at skyde fordi det så ud som om dyret var alt for langt væk. Så jeg monterede en almindelig sigtekikkert traditionelt over låsen, det fungerede bedre for mig.

Alt i alt synes jeg du skal bygge den riffel du har lyst til, og ikke lade dig diktere alt for hårdt af Jeff Cooper :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 1. sep 2021, 21:46

Ja tak, i to!

Angående vægt, så vender jeg snarest tilbage. Bare løbet vil jeg ikke pille ved - for det første gider jeg ikke bruge penge hos en bøssemager, for det andet så er en af de store fordele ved Remington 660 dens utrolig stive baskyle og løb. Jeg accepterer ikke kompromis på præcision bare for at spare vægt. Det ville også give meget mere hvis jeg lige selv tabte et par kilo...

Det med Scout scope er helt rigtigt - det var især del af øvelsen overhovedet at være istand til at afprøve det. Jeg har så et yderlig Leupold Scout 1.5-4x28 liggende, som jeg også vil sætte på. Den har betydelig mindre øjneafstand. Det drejer sig heller ikke om at lade den hurtigt (selv om det også er en fordel), men om det særlige koncept med at et Scout Scope ikke "fylder meget", så man kan holde begge øjne åbne. Om jeg kan få det til at virke med speciel mine øjne aner jeg ikke endnu. Plus man kan nemmere gribe og bære sit våben. Ude på scoutrifle.org findes der mange spændende diskussioner om emnet.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af C-X » 1. sep 2021, 22:15

Nu er der næppe mange af os, der kommer ud for at erobre verden, gå hvor ingen har gået før os, eller skal på bare en flerdages jagttur i ufremkommelig felt. Så... om den vejer mere eller mindre +/-500 gram, er nok ligemeget, og balancen betyder mere. Siden Jeff Cooper er der kommet mange nye materialer og produkter til, som gør en generel oppakning lettere og bedre, så kan vi indhente det tabte der, eller på magelighedens flæsk.

Min Remlin 1895 vejer lige knap 4.400 gram inkl. optik, rem og skæftetaske, men eks. ammo, hvor den godt kunne bære en 10-12 tunge skud med sig, fordelt i tube, kammer og taske. Det bliver ikke ændret.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 3. sep 2021, 15:00

Nej præcis, og det handler sig jo heller ikke om en konkurrence om det letteste våben. Jeg har jo et yderlig Scout projekt kørende, som helt sikkert kommer til at veje endnu mere.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 14. sep 2021, 21:12

Billede
Billede
Billede
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af AHL » 15. sep 2021, 08:30

fint projekt
men tror du får problemer med den rail du har monteret
hvorfor tog du ikke en picatinnyrail fra en remington 700 long action og vendte den fremad så havde du bedre fat så den ikke går løs
Jeff cooper byggede jo sin første scout på er remington 600 :10:

ps husk at få monteret en Rhodesian scout sling :biggrin:
Mvh
AHL

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 15. sep 2021, 14:32

Nix Rhodesian, det bliver en Ching Sling :mrgreen:

Jeg har undersøgt det du siger, men den jeg har bygget sider betydeligt lavere. Det er ikke muligt at nå så langt ned med en montage der bygger direkte ovenpå baskylen, plus så har disse 600 og 660 jo denne mærkelige høje recoil lug mellem løb og baskylen. Jeg har virkeligt gået i mange måneder og også experimenteret lidt rundt indtil jeg besluttede at prøve som sket her.

Efter 30 skud igennem tør jeg godt sige at den holder. Forhåbentligt også på langt sigt. Dette Scope vejer jo heller ikke meget, men ellers enig - det ville have været bedre med en endnu mere stabil konstruktion.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Remington 660 .308 Scout Project

Indlæg af Gerdson39 » 15. sep 2021, 15:16

Det risiko med montagen er selvfølgeligvis at det kun er tre korte "3mm" skruer som holder den på plads. Jeg har indtil videre heller ikke valgt at bruge yderlig "lim" / 2-komponent halløj, løbet bliver jo også varmt under skydning.

Der er en ting, som jeg har overvejet, og det er at bruge noget som det her for at "kraftigt trække weaver skinnen" ned imod løbet og aflaste de to forreste skruer som holder min "montage sokkel":

Billede

Ideen er at skære et hul i skæftet under "montage sokkelen" som skjuler den, så det er kun det der stålbånd der går rundt omkring. Det kan trækkes hårdt ned. Jeg havde i den forbindelse endda overvejet om man så kunne gøre det uden den yderlige boring / skrue som sider i løbet direkte foran baskylen.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Besvar