Må 9x19 mm bruges til jagt?
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Må 9x19 mm bruges til jagt?
Jeg har fået konstateret at en 38 sp i leveaktion et tilladt til jagt ( om end ikke den bedste kaliber)
Men må 9 mm også bruges på jagt? Vel og mærket fra en riffel. Og er riflen halvautomatisk er det så tilladt?
Helt specifikt drejer det sig om; Marlin Camp Gun model 9 cal. 9 x 19 mm Parabellum
https://m.lauritz.com/da/auktion/marlin ... m/i6088802
Men må 9 mm også bruges på jagt? Vel og mærket fra en riffel. Og er riflen halvautomatisk er det så tilladt?
Helt specifikt drejer det sig om; Marlin Camp Gun model 9 cal. 9 x 19 mm Parabellum
https://m.lauritz.com/da/auktion/marlin ... m/i6088802
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 630 times
Re: Må 9x19 mm bruges til jagt?
Du må bruge 9x19 til det den har energi til.
Du får ikke registreret en halvautomatisk 9x19
da halvautomatiske rifler, for at kunne registreres til jagt, skal kunne holde kravet til klasse 1.
1) Kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildarter, der er nævnt i nr. 2-5 :
Blødnæset ammunition med:
Kuglevægt på mindst 9 gram (9-9,9gram), E100 mindst 2700 joule, eller
Kuglevægt mindst 10 gram (over 10 gram), E100 mindst 2000 joule.
Kaliber: f.eks 30-06,.308W, 6,5x55, 270W og større.
2) Råvildt samt de vildarter, der er nævnt i nr. 3-5:
Blødnæset ammunition med:
Kuglevægt på mindst 3,2 gram (50 grains), E100 mindst 800 joule.
Kaliber: f.eks. 222,.243W og større.
3) Ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs og skarv
samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4-5:
Kuglevægt: ingen krav. Anslagsenergi ved E100 på mindst 175 joule.
Kaliber: f.eks. .17 HMR, .22 Magnum,.22 Hornet,.221Rem og større.
4) Husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, hønsefugle, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5:
Kuglevægt: Ingen krav. Anslagsenergi ved E0 på mindst 150 joule.
Kaliber: f.eks. .22 (5,5mm salonriffel) og større.
5) Duer, kragefugle, vadefugle og stær:
Kuglevægt: Ingen krav, V0 mindst 200 m/sek.
Kaliber: f.eks. .22 (5,5 mm salonriffel) samt kraftige luftrifler i kaliber 5,5mm eller der over.
Du får ikke registreret en halvautomatisk 9x19

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
9x19 kan bruges til jagt til de vildtarter den opfylder energikravet til.
Hvor meget energi en kugle på ca. 9 gram der flytter sig med ca. 350-380 m/s (det er nok ikke urealistisk fra en riffel i 9x19) yder på 100m er hjemmeopgave.
(Den opfylder som allerede nævnt ikke kravet, langt fra, til klasse 1, så halvauto er ikke en mulighed)
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/923
Hvor meget energi en kugle på ca. 9 gram der flytter sig med ca. 350-380 m/s (det er nok ikke urealistisk fra en riffel i 9x19) yder på 100m er hjemmeopgave.
(Den opfylder som allerede nævnt ikke kravet, langt fra, til klasse 1, så halvauto er ikke en mulighed)
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/923
§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt, jf. også bilag 1:
1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2-5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.
2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3-5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.
3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4-5, anslagsenergi E100 mindst 175 J.
4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, hønsefugle, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.
5) Til duer, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- WRanG
- Bronze Member
- Interesser: Krybdyr, våben,
- Geografisk sted: 7800 skive
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Syntes også det så ud som en dejlig skyder sidst den var til salg derinde. Men som sagt, så er det umuligt at få tilladelse til. Selvom det ville være en sjov lille plinker eller ræve kanon
- History is written by the victors -
-
- Banned
Jeg forstår fint lovgivningen til at klasse 1 vildt kan man få halvautomatisk.
Men hvorfor man må i kaliber 22lr har jeg ikke forstået. Det er fedt nok man kan. Men grundlaget for at halvautomatisk 22lr er tilladt til regulering og andre mindre kaliber ikke er tilladt forstår jeg ikke.
Men fint det er ikke den sjove lille riffel jeg skal komme til at købe ved et uheld...
Men hvorfor man må i kaliber 22lr har jeg ikke forstået. Det er fedt nok man kan. Men grundlaget for at halvautomatisk 22lr er tilladt til regulering og andre mindre kaliber ikke er tilladt forstår jeg ikke.
Men fint det er ikke den sjove lille riffel jeg skal komme til at købe ved et uheld...
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Reglen om én halvautomatisk riffel i kaliber .22LR og én i en klasse 1 kaliber eksisterer primært fordi man fra politisk hånd ønsker at de-facto forbyde AR-15 og AK platformen - og sekundært nedbringe antallet at halvautomatiske rifler i alle kalibre. Der ligger ikke en teknisk vurdering bag de nuværende regler, udelukkende en politisk. Men, i det mindste gik man den vej og ikke i retning af det forbud mod "militært udseende våben", som ellers havde spøgt i kulisserne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Fordi en sådan er praktisk til regulering af råger, hvilket er i almenvældets interesse.Frantz skrev: ↑23. sep 2021, 17:10Jeg forstår fint lovgivningen til at klasse 1 vildt kan man få halvautomatisk.
Men hvorfor man må i kaliber 22LR har jeg ikke forstået. Det er fedt nok man kan. Men grundlaget for at halvautomatisk 22LR er tilladt til regulering og andre mindre kaliber ikke er tilladt forstår jeg ikke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Banned
Ja godt de ikke brugte den med "militært udseende våben" for militæret har jo brugt stort set alle våben udseende gennem tiden. K98 med masser lås lige til en forveksling mange afcde fine jagt rifter rundt omkringElbæk skrev: ↑23. sep 2021, 17:17Reglen om én halvautomatisk riffel i kaliber .22LR og én i en klasse 1 kaliber eksisterer primært fordi man fra politisk hånd ønsker at de-facto forbyde AR-15 og AK platformen - og sekundært nedbringe antallet at halvautomatiske rifler i alle kalibre. Der ligger ikke en teknisk vurdering bag de nuværende regler, udelukkende en politisk. Men, i det mindste gik man den vej og ikke i retning af det forbud mod "militært udseende våben", som ellers havde spøgt i kulisserne.
-
- Banned
Hmmm så det skal være praktisk? Hvornår har våbenloven taget forhold til at der er noget der kan være praktisk?C-X skrev: ↑23. sep 2021, 17:19Fordi en sådan er praktisk til regulering af råger, hvilket er i almenvældets interesse.Frantz skrev: ↑23. sep 2021, 17:10Jeg forstår fint lovgivningen til at klasse 1 vildt kan man få halvautomatisk.
Men hvorfor man må i kaliber 22LR har jeg ikke forstået. Det er fedt nok man kan. Men grundlaget for at halvautomatisk 22LR er tilladt til regulering og andre mindre kaliber ikke er tilladt forstår jeg ikke.
Hvis det er praktisk med halvautomatisk 22lr til regulering ville en halvautomatisk 5,5 PCP også være praktisk. Men dem syns jeg ikke rigtig jeg kan se nogen steder. (Aner ikke om det er lovligt med en halvautomatisk PCP)
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Der findes rigtig, rigtig mange halvautomatiske salonrifler i privatejede hænder og på markedet, så det er lidt svært at gå ud og forbyde dem, især fordi en halvauto .22lr er en effektiv rågebasker. Man kan virkelig tale om, at en halvauto til rågeregulering er bedre end en repeterriffel.
Ved at fjerne alle mellemkaliberne, hvis de benyttes i halvautomatiske våben, fjerner man, som Elbæk siger, AR-15-platformen og AKM-platformen, men man fjerner også alle halvauto PCC (Pistol Caliber Carbine), typisk halvauto MP5, halvauto USC45, AR9/45 og så meget andet.
Det er nok meget rigtigt, at der findes en politisk modstand mod sådanne våben, men derudover kan man jo også kigge på, om sådanne våben overhovedet blev brugt til jagt?
Der blev nok udstedt en del tilladelser til ARs og lign. gennem tiden med henblik på jagt i udlandet, hvor våbnet 100% af tiden blev brugt på skydebanen og til dynamiske konkurrencer, og så er det jo straks nemt at retfærdiggøre et forbud mod disse, fordi man kan argumentere for, at ejerne ikke bruger våbene til det, de er på tilladelse til.
Med ændringen af våbencirkulæret og jagtloven sidste år gjorde man det praktisk at anvende halvautomatiske rifler på jagt i Danmark, fordi man fjernede kravet om permanent fastmontering af magasin til riflen, og man øgede grænsen for antallet af skud, så systemet nu må kunne indeholde tre skud i stedet for to. Nu må min halvautomatiske riffel have lige så mange patroner som min egen Schultz & Larsen kan indeholde (hvis jeg ikke putter en patron i kammeret først), og jeg kan skifte magasin, hvis behovet opstår.
Sidste års ændring var en ærgerlig reduktion i de våbentyper, man kunne eje som halvauto i DK, men den åbnede også op for, at de tilbageværende våben rent faktisk kan blive brugt på dansk jagt, så de ikke bare bruges på skydebanen. Jeg ser da både herinde, men også blandt andre jægere ude i den virkelige verden, en stigende interesse for at gå på jagt med halvautomatiske rifler, og det går på alt fra en AG42 Ljungmann til Browning BAR til en AR308.
Jeg sagde sidste år, at hvis ændringen i våbencirkulæret skulle være godt for noget, så er det muligvis, at halvautomatiske rifler til dansk jagt bliver normaliseret mere, end de hidtil har været. Man må sige, at det også er på tide. Teknologien er ældre end den første automobil, så selv de mest stokkonservative jægere kan være med på den
Ved at fjerne alle mellemkaliberne, hvis de benyttes i halvautomatiske våben, fjerner man, som Elbæk siger, AR-15-platformen og AKM-platformen, men man fjerner også alle halvauto PCC (Pistol Caliber Carbine), typisk halvauto MP5, halvauto USC45, AR9/45 og så meget andet.
Det er nok meget rigtigt, at der findes en politisk modstand mod sådanne våben, men derudover kan man jo også kigge på, om sådanne våben overhovedet blev brugt til jagt?
Der blev nok udstedt en del tilladelser til ARs og lign. gennem tiden med henblik på jagt i udlandet, hvor våbnet 100% af tiden blev brugt på skydebanen og til dynamiske konkurrencer, og så er det jo straks nemt at retfærdiggøre et forbud mod disse, fordi man kan argumentere for, at ejerne ikke bruger våbene til det, de er på tilladelse til.
Med ændringen af våbencirkulæret og jagtloven sidste år gjorde man det praktisk at anvende halvautomatiske rifler på jagt i Danmark, fordi man fjernede kravet om permanent fastmontering af magasin til riflen, og man øgede grænsen for antallet af skud, så systemet nu må kunne indeholde tre skud i stedet for to. Nu må min halvautomatiske riffel have lige så mange patroner som min egen Schultz & Larsen kan indeholde (hvis jeg ikke putter en patron i kammeret først), og jeg kan skifte magasin, hvis behovet opstår.
Sidste års ændring var en ærgerlig reduktion i de våbentyper, man kunne eje som halvauto i DK, men den åbnede også op for, at de tilbageværende våben rent faktisk kan blive brugt på dansk jagt, så de ikke bare bruges på skydebanen. Jeg ser da både herinde, men også blandt andre jægere ude i den virkelige verden, en stigende interesse for at gå på jagt med halvautomatiske rifler, og det går på alt fra en AG42 Ljungmann til Browning BAR til en AR308.
Jeg sagde sidste år, at hvis ændringen i våbencirkulæret skulle være godt for noget, så er det muligvis, at halvautomatiske rifler til dansk jagt bliver normaliseret mere, end de hidtil har været. Man må sige, at det også er på tide. Teknologien er ældre end den første automobil, så selv de mest stokkonservative jægere kan være med på den

-
- Banned
Jeg syns det er absolut fornuftigt at der er nogle våben der ikke høre ind under jagt..... som feks mp5 halvautomatisk osv.Flugteren skrev: ↑23. sep 2021, 18:18Der findes rigtig, rigtig mange halvautomatiske salonrifler i privatejede hænder og på markedet, så det er lidt svært at gå ud og forbyde dem, især fordi en halvauto .22LR er en effektiv rågebasker. Man kan virkelig tale om, at en halvauto til rågeregulering er bedre end en repeterriffel.
Jeg sagde sidste år, at hvis ændringen i våbencirkulæret skulle være godt for noget, så er det muligvis, at halvautomatiske rifler til dansk jagt bliver normaliseret mere, end de hidtil har været. Man må sige, at det også er på tide. Teknologien er ældre end den første automobil, så selv de mest stokkonservative jægere kan være med på den![]()
Så mangler vi bare at lovgiverne ser forsket på et sportsvåben og et jagt våben.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Du må finde dig en 9mm repeter. Måske en Lever?

Du kan finde en Bolt Action lås her: https://www.marshalprecision.com/
Eller en enkeltskuds.
17" er nok den bedste pibelængde, når man kigger på Ballistics By the Inch
http://www.ballisticsbytheinch.com/9luger.html
Den spytter en 115 Grains ud, med 1550 fps.
Dette giver en E100 på 440 Joule, så den kan benyttes, til alt, hvad du må. med en 17HMR/22 WMR.
Men selv fra en Pistol, holder den 300+ Joule, på100 meter.
Så hvis Pistol måtte bruges, til Jagt, så var den lovlig, til Ræv osv.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Hold den gode tone, ellers vanker der 

Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
- Platin Member
Det er ret praktisk, at man til klasse 1 vildt kan få lov at bruge en halvautomatisk riffel.Frantz skrev: ↑23. sep 2021, 17:31Hmmm så det skal være praktisk? Hvornår har våbenloven taget forhold til at der er noget der kan være praktisk?C-X skrev: ↑23. sep 2021, 17:19Fordi en sådan er praktisk til regulering af råger, hvilket er i almenvældets interesse.Frantz skrev: ↑23. sep 2021, 17:10Jeg forstår fint lovgivningen til at klasse 1 vildt kan man få halvautomatisk.
Hvis det er praktisk med halvautomatisk 22LR til regulering ville en halvautomatisk 5,5 PCP også være praktisk. Men dem syns jeg ikke rigtig jeg kan se nogen steder. (Aner ikke om det er lovligt med en halvautomatisk PCP)
Det du kan skyde med en 5,5 mm PCP er enten ikke relevant, eller dækket ind af en halvautomatisk salonriffel i .22 LR.
Jeg ved i øvrigt heller ikke om den er lovlig som PCP, og er også ligeglad, for jeg skal ikke have en, da udfordringen med luft, er lavere energi og behov for bedre skudplacering. Under regulering har det været langt lettere at bruge en .22 LR end en .22 luft og jeg er sluppet godt fra langt ringere sigtede skud.
Egentlig synes jeg våbenlov og jagtlov har været rimelig praktisk, mht. de nyeste toner omkring halvautomatiske rifler til klasse 1 vildt. Nu giver det faktisk mening at jage med en halvautomatisk riffel, også i Danmark.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Banned
Og hvor mener du så jeg prøver grænser af ved denne tråd og det spørgsmål?
-
- Platin Member
Hold nu op med at trække din egen debat OT, ellers er det i hvert fald spild af min tid, brugt på at svare dig, når tråden får låsen.
Skal vi snakke skydere og lovgivning?
Der findes nogle få 9x19 mm repeterrifler på markedet, men næppe til at få i DK. Jeg ved ikke om de har nogen som helst fordele, fremfor .38 SPC/.357 Mag kombinationen. Jeg ville vælge sidstnævnte.
Skal vi snakke skydere og lovgivning?

Der findes nogle få 9x19 mm repeterrifler på markedet, men næppe til at få i DK. Jeg ved ikke om de har nogen som helst fordele, fremfor .38 SPC/.357 Mag kombinationen. Jeg ville vælge sidstnævnte.
Senest rettet af C-X 23. sep 2021, 21:43, rettet i alt 1 gang.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Jeg havde en .45acp Camp carbine. Den var sjov. 
Måske en .45 winchester magnum i halvauto ville kunne opfylde krav. Men så skal den nok laves som et custom våben.

Måske en .45 winchester magnum i halvauto ville kunne opfylde krav. Men så skal den nok laves som et custom våben.
-
- Platin Member
Nah, .45 WinMag mangler 700 J på E=100 for at opfylde kravene, og det er endda med varme Buffalo Bore-ladninger. Man kan ikke rigtig få presset mellemkaliber op i klasse 1 kategori. Skal man have en kompakt halvauto til jagt, så skal det være noget .450 Bushmaster eller .458 Socom.Rigbymauser skrev: ↑23. sep 2021, 21:42Jeg havde en .45acp Camp carbine. Den var sjov.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Også fra en 20" pibe f.eks?..Flugteren skrev: ↑23. sep 2021, 22:09Nah, .45 WinMag mangler 700 J på E=100 for at opfylde kravene, og det er endda med varme Buffalo Bore-ladninger. Man kan ikke rigtig få presset mellemkaliber op i klasse 1 kategori. Skal man have en kompakt halvauto til jagt, så skal det være noget .450 Bushmaster eller .458 Socom.Rigbymauser skrev: ↑23. sep 2021, 21:42Jeg havde en .45acp Camp carbine. Den var sjov.
-
- Platin Member
Jeg tror stadigvæk ikke, den går. Den er jo optimeret til ca. 7" løb, jeg tror ikke på, at man kan finde yderligere 700 J med et længere løb. Og så går hele ideen om en kompakt halvauto jo i vaskenRigbymauser skrev: ↑23. sep 2021, 22:41Også fra en 20" pibe f.eks?..Flugteren skrev: ↑23. sep 2021, 22:09Nah, .45 WinMag mangler 700 J på E=100 for at opfylde kravene, og det er endda med varme Buffalo Bore-ladninger. Man kan ikke rigtig få presset mellemkaliber op i klasse 1 kategori. Skal man have en kompakt halvauto til jagt, så skal det være noget .450 Bushmaster eller .458 Socom.Rigbymauser skrev: ↑23. sep 2021, 21:42Jeg havde en .45acp Camp carbine. Den var sjov.

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Er det ikke en til klasse 1 og 2 halvauto randtændte? Det har jeg da i hvert fald fået godkendt..Elbæk skrev: ↑23. sep 2021, 17:17Reglen om én halvautomatisk riffel i kaliber .22LR og én i en klasse 1 kaliber eksisterer primært fordi man fra politisk hånd ønsker at de-facto forbyde AR-15 og AK platformen - og sekundært nedbringe antallet at halvautomatiske rifler i alle kalibre. Der ligger ikke en teknisk vurdering bag de nuværende regler, udelukkende en politisk. Men, i det mindste gik man den vej og ikke i retning af det forbud mod "militært udseende våben", som ellers havde spøgt i kulisserne.
Og så har jeg min Sig 516 i 223rem der så ikke bliver fornyet når den udløber..
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Så vidt vides; ikke som udgangspunkt. Men jeg kan tage fejl.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-
- Platin Member
-
- Platin Member
.458 SOCOM, hvis navnet skal bevares
Jeg havde nok bare kastreret .223 upperen og havde fået den gjort lækker som rettrækker. Så er det stadig en fin skyder, med brugsværdi. Evt. som supplement til en upper i ovennævnte.

Jeg havde nok bare kastreret .223 upperen og havde fået den gjort lækker som rettrækker. Så er det stadig en fin skyder, med brugsværdi. Evt. som supplement til en upper i ovennævnte.