Registrering af salonriffel - hvordan?
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nordsjælland
Registrering af salonriffel - hvordan?
Hej alle.
Min far har en salonriffel, som han har haft fra ny. Den har nogle år på bagen og er fra før den tid hvor man skulle registrere sine våben til jagt, så den har aldrig været registreret.
Nu har jeg fået lov til at overtage den, så jeg kan bruge den på jagt, og jeg vil selvfølgelig gerne have den registeret. Så jeg udfylder de papirer man nu en gang skal bruge og tager hen til politiet for at få det ordnet
Jeg fortæller dem historien, og får så det svar tilbage at det under ingen omstændighedder kan lade sige gøre at få papirer på den, når den ikke har været registeret i så mange år, og jeg omgående skal komme og aflevere den, så den kan blive klippet i stykker og lavet om til pladejern!
Jeg blev lidt paf over den besked og tænkte kan det virkelig passe?
Så nu vil jeg prøve at høre her om der er nogle af jer der har været ude for det samme
og om i måske har en god ide til hvordan jeg kan få den registeret?
Pft Jesper
P.s det skal lige siges at politiet ikke fik mit navn eller de papirer på våbenet som jeg havde med..
Min far har en salonriffel, som han har haft fra ny. Den har nogle år på bagen og er fra før den tid hvor man skulle registrere sine våben til jagt, så den har aldrig været registreret.
Nu har jeg fået lov til at overtage den, så jeg kan bruge den på jagt, og jeg vil selvfølgelig gerne have den registeret. Så jeg udfylder de papirer man nu en gang skal bruge og tager hen til politiet for at få det ordnet
Jeg fortæller dem historien, og får så det svar tilbage at det under ingen omstændighedder kan lade sige gøre at få papirer på den, når den ikke har været registeret i så mange år, og jeg omgående skal komme og aflevere den, så den kan blive klippet i stykker og lavet om til pladejern!
Jeg blev lidt paf over den besked og tænkte kan det virkelig passe?
Så nu vil jeg prøve at høre her om der er nogle af jer der har været ude for det samme
og om i måske har en god ide til hvordan jeg kan få den registeret?
Pft Jesper
P.s det skal lige siges at politiet ikke fik mit navn eller de papirer på våbenet som jeg havde med..
Senest rettet af Lycon 26. sep 2014, 22:15, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 126 times
- Been thanked: 260 times
Re: registrering af salonriffel
Hvis din far har haft salonriflen siden før 1963, så er der ingen ko på isen.
Den skal bare registreres, med din far som sælger.
Du kan henvise til denne del af våbenloven:
Jeg fik i 1981, da jeg fyldte 18 registreret en salonriffel, under denne regel.
Den skal bare registreres, med din far som sælger.
Du kan henvise til denne del af våbenloven:
Den står nederst her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=142859Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over . 22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. (Udelades).
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 1963.
Jeg fik i 1981, da jeg fyldte 18 registreret en salonriffel, under denne regel.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- This member is
Det jeg ville gøre er:
Ansøg om våbentilladelse som normalt, med din far som sælger.
Evt. I kommentar skriv at han har haft riflen siden før 1963
Hvis de stiller spørgsmål om hans tilladelse, så henvis til paragraffen ovenfor.
Hvis de stiller spørgsmål om hans tilladelse, så henvis til paragraffen ovenfor.
T-Rex
T-Rex
-
- Newbie
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Nordsjælland
Hej og tak for dit svarJRexA skrev:Det jeg ville gøre er:

Jeg mener at riflen er fra engang først i 90'erne, men er ikke helt sikker på præcis hvornår...
Men jo, jeg kan vel bare skrive at den er fra 1963 og så håbe på det bedste. Men jeg ved ikke om de hos politiet kan se hvornår den er fra ud fra våben nummeret??
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Med mindre du mener 1890'erne, så er der et eller andet her, der er meget galtJesper346 skrev:[
Jeg mener at riflen er fra engang først i 90'erne, men er ikke helt sikker på præcis hvornår...?

EDIT: Er du sikker på, at vi taler om en salonRIFFEL, og ikke om en glatløbet salonBØSSE?
Når du kigger gennem løbet, er det så helt GLAT, eller er der RIFFELGANG ("riller" der snor sig) i løbet?
Undskyld hvis jeg spørger dumt, men du er ny her, og jeg kender jo ikke noget til din erfaring med våben.
EDIT EDIT: Hvis det er en RIFFEL fra 1990'erne, som din far ikke har registreret/tilladelse til, så synes jeg bare, at du skal holde fingrene fra den, og anmode din far om at få den indleveret til destruktion, ved første og bedste lejlighed!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- This member is
+1
Hvis det er en salonRIFFEL, og den ikke er fra før 1963, så er din far i seriøse vanskeligheder.
Man kan sagtens risikere at politiet slår serienummeret op, og checker produktionsåret.
Hvis det er en salonRIFFEL, og den ikke er fra før 1963, så er din far i seriøse vanskeligheder.
Man kan sagtens risikere at politiet slår serienummeret op, og checker produktionsåret.
T-Rex
T-Rex
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Årh, så længe det kun er en enkelt salonriffel og den ikke har været ude og skyde i byens natteliv giver det trods alt kun et år i skyggen som udgangspunkt.... Det er ikke lige jordens bedste sag for farmanden hvis det forholder sig som beskrevet..JRexA skrev:+1
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Farmand kan vælge at lade være med at lave det til en sag. Destruer riflen og sagen er ude af verden, uden der er sket nogen skade.Wildlife skrev:
Årh, så længe det kun er en enkelt salonriffel og den ikke har været ude og skyde i byens natteliv giver det trods alt kun et år i skyggen som udgangspunkt.... Det er ikke lige jordens bedste sag for farmanden hvis det forholder sig som beskrevet..
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Hvis du destruerer den så behold de stumper som ikke er tilladelseskrævende, der er altid brug for stumperEGJ skrev:Wildlife skrev: Destruer riflen og sagen er ude af verden, uden der er sket nogen skade.