En ringe P.08?

Et forum for folk med interesse i våben & ammunition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
Sej-gun
This member is
This member is
Interesser: Samlervåben & jagt
Geografisk sted: Lolland Falster
Has thanked: 47 times
Been thanked: 12 times

En ringe P.08?

Indlæg af Sej-gun » 27. sep 2006, 10:57

ERFURT P.08 1918

Efter som der ikke sker så meget i underforumet WW1-WW2, synes jeg at det var på tide med et indlæg fra min side. Overskriften har nu nok fået en eller anden til at reagere, den er også lidt provo, helt ærligt.

For nylig havde jeg mulighed for at tage en P.08 fra ERFURT fabrikken under nærmere øjesyn, det var en pistol fra det sidste år de fremstillede P.08, nemlig i 1918.

ERFURT var en af de gamle Tyske Kongelige Gevær Fabrikker, beliggende i Preussen. Efter som Deutsche Waffen und Munitions Fabrik (DWM) ikke kunne klare leveringerne alene, indgik man kontrakt med ERFURT fabrikken i 1911 om fremstillingen af Parabellum pistolerne.

ERFURT `s P.08 og for den sags skyld LP.08 (Ari), som de kun fremstillede i 1914, har ry for at være noget rå, altså, af en ikke særlig god finish. At de har virket upåklageligt hersker der ingen tvivl om. Det er vel en typisk handlemåde for et stats ejet foretagende, kontra DWM`s private ejerskab, at her går det ud på at levere brugbart materiel hurtigt og til en billig penge. Ingen tvivl om at ERFURT Parabellum har stået i skyggen af DWM. Som eksempel kan der nævnes deres noget bleggrå brunering, og tydelige værktøjsspor på ydersiderne, og nogle til tider utilpassede grebs skaller, et faktum som blev mere udtalt som krigen skred frem,
Grebsskallerne er i dette tilfælde særdeles godt bevaret, med nummer og proff mærke, men af en vanlig grov finish.
Til gengæld er det en pistol med masser af mærker, og efter min mening et helt vildt flotte Logo-banner, ”KRONE over ERFURT”. Selvom de kun fremstillede LP.08 i 1914 havde mange efterfølgende P.08 den udfræsning på receiveret som mulig gør placeringen af tangent sigtet på piben, også det eksemplar jeg havde mellem fingrene har denne udfræsning, et klart bevis på at vi har med en fleksibel produktion at gøre, så kunne man jo bruge receiveret både til P.08 og LP.08. (foto:e3)

Årstallet blev som på DWM pistolerne stemplet på kammeret, en forordning som trådte i kraft i 1910 (foto:e3). Her er det værd at bemærke at der ikke er rapporteret mere end èn P.08 fra ERFURT med årstallet 1915,Selvfølgelig har de leveret pistoler i 1915, men de har nok knoklet på i 1914 og dermed basta, dem bruger vi først, det er i hvert fald den almindelige antagelse.
For ERFURTS vedkommende findes der mindst èn ægte dobbelt dateret P.08, forklaringen skulle være at nogle af hoveddelene er fremstillet det ene år, 1917, og andre i 1918, (stemplet således: ”1917/18”) noget må der være om det, men jeg gætter på at der har hersket nogen forvirring i hovedet på den der foranledige stemplingen? Mange andre ERFURT pistoler har naturligvis almindelig dobbelt årstal, som består at produktionsåret og oven over er der stemplet et ”1920”, som var Weimar periodens ejendomsmærke for det Tyske militær, lige som vi kender ”HMAK” mærket her hjemme i DK (foto:e2), og det er altså ikke et renoverings årstal som mange tror. Pistolen som omtales her er fra midten af 1918, ifølge dens serienummer og suffix bogstav, hvor og hvad den måtte have oplevet, fortaber sig i det fjerne, idet der ingen regiments/afdelings stempler eller anden historie er på den.

Snart sagt alle dele på en ERFURT pistol har fået et inspektions stempel. Når en del af en eller anden årsag ikke opfyldte kvalitets kravene, blev det forlagt Revisions Commissionen, og hvis de herefter accepterede delen, ja så blev der stemplet med ”Krone RC” på det sted hvor man mente der var en fejl, og ved siden af/over det første proof mærke, som oftest må det have været en overskridelse af tolerancerne(foto:e4). De samtidige DWM pistoler kan ikke fremvise samme mængde af ”KRONE RC” stempler som hos ERFURT, derfor har man før i tiden opfattet dette som et vidnesbyrd om at ERFURT pistolerne ikke var fremstillet lige så godt som hos DWM. I dag har man en anden mening om dette forhold, nemlig den at der på ERFURT fabrikken var mere styr på sagerne og dermed også kvalitetstesten?, men hvis man hos DWM skulle have samme eller en større rate af dele som ikke var i orden, blev de så smidt ud? næppe, men man mener simpelthen nogen at disse dele blev brugt til at fremstille kommercielle pistoler, ERFURT fremstillede kun våben til staten, en anden version er at det private DWM slet ikke var underlagt samme regel for stempling af delene som man var hos ERFURT, ”Krone RC” mærket er stadig et stort diskussions emne blandt samlere verden over, senest er man begyndt at lave en database over ”Krone RC” mærkede pistoler, for der igennem at få en større indsigt, et tiltag der i andre sammen hæng har øget den specifikke viden om Parabellum pistolerne.
Prøveskydning med 2 overladede patroner indgik også i kvalitetskontrollen, når dette var overstået blev der stemplet en ørn på receivere og en på løbet. De 3 andre mærker, ”Krone gotisk bogstav”, på højre side af receivere følgende betydning: Første proof mærke fortæller at receivere er testet ok for hærdningen. Anden proof mærke betyder klar til testafyring. Treide proof mærke betyder afsluttende detaljeret kvalitetstest. Det var militær personel, stationeret på fabrikken, der forestod kontrol og tests (foto:e1B og e4)

Forskellige regiments/afdelings stemplinger findes naturligvis også på disse pistoler(foto:e1A), oftest placeret på forreste grebsramme, her er der gode muligheder for at finde historie på en sådanne pistol, det giver altså også nogle højere priser, når man kan fastslå at pistolen har deltaget i nogle bestemte slag mm. De pistoler der har gjort tjeneste ved Politiet i perioden 1922-1933, er også blevet stemplet, oftest står der ”S” eller ”L” som det første bogstav, ”S” betyder Schutspolizei (i de større byer), ”L” betyder Landjægeri (lokal/provins politi ), efter fulgt at en forkortelse af det pågældende by navnet og et nummer naturligvis.

Neden under på piben er der stemplet det fulde serie nummer og et evt. suffiks bogstav, ligeledes er der stemplet løbets diameter målt på riffelgangens bom,
I dette tilfælde står der 8,82 som betyder at målet er 8,82mm. Det blev accepteret at målene varierede mellem 8,81 til 8,85, altså 4 hundrededele millimeter i tolerance.

Selve Logo-Banneret ”KRONE over ERFURT” er et bevis på at vi har med en Kongelig våbenfabrik at gøre. Kronen findes også på de meget sjældne SPANDAU P.08, som man mener er samlet af tilovers blivende DWM og ERFURT dele, for herefter at få SPANDAU logoet påstemplet, disse pistoler er rigtig liebhaver kram, jeg forstår det nu ikke helt?, det er jo et miksmatch af dele, Ok interessant, men heller ikke mere. I øvrigt er det lidt pudsigt med disse SPANDAU pistoler, de har nemlig den højeste overlevelses rate af alle P.08 fra den gang, nemlig 1 for hver 21, ifølge deres serie nummer, sjovt Ikk!
I 1917 sker der en lille sjov hændelse, et af ERFURT`s krone stempler knækker en lille flig af kronens højre bue, det får nu ikke nogen til at kassere den, så en del 1917 og 1918 pistolerne er blevet til en ”Knækket Krone” ERFURT (foto:e1C), en variant mere for dem som kan fylde indkøbskurven, bla. i USA. Den pistol jeg her havde under nærmere øjesyn har ”Fuld Krone”.

I løbet af årene 1911-1918 sker der 3 tekniske ændringer på pistolerne. Det første er at der på bagsiden af grebet kommer kolbelås/rille således at man kan montere den løse kolbe som fulgte med alle LP.08, anordningen er dog også på alle P.08. (1913) Den anden ændring er at der monteres ”hold åben” således at når magasinet er skudt tomt forbliver låsen i åbenstilling indtil at et nyt magasin med patroner stikkes ind (1913). Der udover er der ændret på aftræks stangen således at man kan fortage ladegreb med sikringen aktiveret (1916).

Magasinerne er de velkendte fra denne periode, forniklet med træbund, ERFURT stemplede også magasin bunden med et proof mærke, nogen gange to, samt serienummer og evt. suffix bogstav, reserve magasiner har også et ”+” i bunden, er der tal (1,2,3) så er det renoveret Polizei magasiner, det handler om. I dette tilfælde er det reserve magasinet der har overlevet, nummer og suffix samt proff mærke er her også, men jeg må også konstatere at træbunden er ret groft tilvirket, men nummer ens med pistolen er det.

ERFURTS våben produktion sluttede ved WW1`s afslutning i 1918.
Fra 1911 og til 1918 nåede de at fremstille i alt 519.000 Parabellum pistoler.
Fordelt på: 10.000 i 1911. 21.000 i 1912. 23.000 i 1913. 7.000 i 1914 og
23.000 LP.08 (Ari) ligeledes i 1914. Ingen (1stk?) i 1915? 80.000 i 1916.
180.000 i 1917. 175.000 i 1918.
Til sammenligning nåede DWM at fremstille 743.000 pistoler i samme tidsrum.
(kilde: Jan Still, Imperial Lugers)

Efter krigsafslutningen i 1918 henstår produktions apparatet frem til 1925, hvor det købes af SIMSON SUHL, de fremstiller herefter P.08 frem til 1934, hvor ”den gale Maler” tager over og nationalisere det jødisk ejet SIMSON, igen bliver produktions apparatet flyttet, denne gang til Heinrich Krieghoff, men det er jo 2 helt andre historier. ERFURT fabrikken forsatte med at fremstille skrivemaskiner og andet kontorudstyr efter første verdenskrig.

Når jeg betragter en så danner 1918 ERFURT P.08 med alle dens stempler, og tænker på historierne fra de hektiske dage på slagmarkerne ved første verdenskrigs afslutning, og som et spændende medlem af Parabellum familien, Ja, så mener jeg faktisk at: Den er ikke så ringe endda!

Hos http://www.hermann-historica.com/ kan du se hvad nogle af de forskellige Parabellum Pistoler er sat på auktion for, regnet i euro, her er der også mulighed for at gå tilbage til de sidste auktioner og dermed erfare hvad en given pistol fik i hammerslag, men husk lige at her er der også salær, betalingskorts afgift og evt. forsendelse, her er naturligvis masser af andre samlervåben end Parabellum.
18-20. oktober 2006 holder de auktion igen. Prøv at se under Persien, her gemmer der sig en ypperlig sjældenhed. Det er en rigtig savle site!

Håber at du havde fornøjelse af indlægget, har du kommentarer, rettelser mm. Ja, så bare fyr løs!
Måske en eller anden har en historie omk. andre våben fra ERFURT fabrikken, eksempelvis K98, eller Reichsrevolver 1883, Ja, så bare skriv løs!

Vh Sej-gun.
Vedhæftede filer
e1.jpg
e1.jpg (21.74 KiB) Vist 5737 gange
e2.jpg
e2.jpg (15.71 KiB) Vist 5737 gange
e3.jpg
e3.jpg (26.5 KiB) Vist 5737 gange
e4.jpg
e4.jpg (9.95 KiB) Vist 5737 gange
"Når man har elimineret det umulige, så må det, der er tilbage - uanset hvor usandsynligt - være sandheden" SH

Brugeravatar
Hoffe
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Juelsminde

Indlæg af Hoffe » 27. sep 2006, 11:11

:;_() Spændende læsning
"If you are going through hell...keep going."-Winston Churchill

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Jagt, W.W.II.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 961 times
Been thanked: 663 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 27. sep 2006, 11:16

Total i orden artikel, jeg smider den i databasen med det samme. :;_()

Sjov detalje med udfræsningen i receiveren, jeg var ikke klar over at det var fordi den var forberedt til tangentsigte.
ProtonMail - Because Privacy Matters.
"When cryptography is outlawed only outlaws will have privacy."

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 32 times

Indlæg af Gunnut » 27. sep 2006, 19:06

RESPEKT! Mere af den skuffe!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af SKB500 » 27. sep 2006, 19:11

Tusind tak for yderst spændende læsning, det kostede mig lige en halv liter cola og en skål popkorn, yderst velskrevet og let læseligt, meeeen øøøø hvad med Mauser (byf) og lidt om DWM ;.;< <-: :razz:
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Voere308
This member is
This member is
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 10 times

Indlæg af Voere308 » 27. sep 2006, 20:56

takker mange gange
lars :D

Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 53 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Trotyl » 27. sep 2006, 21:02

Rigtigt flot indlæg. Du ved noget om det du skriver om, det skinner tydeligt igennem <**>|
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Lars Christensen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Østsjælland
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times

Indlæg af Lars Christensen » 28. sep 2006, 07:31

smaddergodt indlæg, et af dem hvor man bare bliver <->

lad os få mere af den slags ;.;<

:;_() |10|
Med venlig hilsen
Lars

Freja
Gold Member
Gold Member
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 25 times

Indlæg af Freja » 28. sep 2006, 23:00

Udfræsningen som du nævner som en flexible produktion er ikke helt korekt. Efter 1. verdenskrig blev ret store mængder P 08 L og marine lugere afkortet eller monteret med nye 4 tommer piber.Derved fremkommer disse hær 08 med udfræsning.

Brugeravatar
Sej-gun
This member is
This member is
Interesser: Samlervåben & jagt
Geografisk sted: Lolland Falster
Has thanked: 47 times
Been thanked: 12 times

Indlæg af Sej-gun » 29. sep 2006, 20:41

Først, tak for den positive respons på mit indlæg :razz:
Til Freja: Du har ret i at der blev fortaget ændringer på løbslængden af nogle LP.08 efter krigen, her var det ifø. Versailles traktaten forbudt at anvende våben med en løblængde på 100mm og derover (derfor 96mm løb). Men jeg mener at mit indlæg beskæftiger sig med ERFURT produktionen og dermed er der altså stadig en hel del P.08 fremstillet i 1916-17-18 som har udfræsning i reciveret. Det var kun DWM der fremstillede LP.08 i 1915-16-17-18. Du nævner Marine P.04 også, jeg mener at de altid havde bagerste visir samme sted som P.08, nemlig på bagerste "lænkeled" 2 punkt vippe visir, (50 og 100 meter?) og derfor ingen udfræsning på reciveret, men de blev rigtigt nok også ændret på løbs længden efter krigsafslutningen. ERFURT har aldrig fremstillet P.04 mig bekendt.
foto: marine Parabellum P.04.
Vh Sej-gun.
"Når man har elimineret det umulige, så må det, der er tilbage - uanset hvor usandsynligt - være sandheden" SH

Freja
Gold Member
Gold Member
Interesser: Danske våben
Geografisk sted: Djursland
Been thanked: 25 times

Indlæg af Freja » 30. sep 2006, 06:50

Har lige nærlæst Jan C Still's mesterværk om P08 og må deværre konstatere at jeg nokl var for hurtigt på aftrækeren. Som du ganske rigtigt skriver blev der indført en ændring på pistolerne fra 1916-1918.
mvh
allan

Besvar