Spørgsmål vedr. Samlertilladelse til skydevåben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Spørgsmål vedr. Samlertilladelse til skydevåben

Indlæg af Sol » 27. nov 2014, 12:21

Hej alle.

Jeg har fået et brev fra politiet hvor jeg får nogle :asswipe:
Årsagen er at jeg ikke årligt har indsendt en list over, hvilke skydevåben jeg har. Dette var helt bevidst, da jeg ikke har og aldrig har haft nogen skydevåben på listen. Jeg ringede derfor og spurgte om det ikke var en fejl eller om det var meningen at jeg årligt skulle indberette 0 våben, hvilket deres skema heller ikke gav mulighed for. Jeg fik oplyst, at det ikke var nogen fejl og at der på min tilladelse og stod hvad jeg skulle gøre.

Det som hun refererede til var teksten "Våbenlisten skal en gang årligt, ved til-eller afgang til samlingen samt på begæring indsendes til politiet".
Jeg har altid forstået det således at hvis jeg har til/afgang så skal jeg indberette 1 gang årligt. Men jeg er nu kommet i tvivl og kan godt se at jeg nok har forstået det forkert pga. jeg har overset et lille komma. Men jeg vil nu gerne være 100% sikker på at dette ikke er endnu et forsøg på unødvendig stramning og bureaukrati og vil derfor hører jeres mening....
Det sin virker ulogisk for mig er den noget snørklet måde at skrive (hvis politiet har ret i deres tolkning) at jeg skal indberette 1 gang årlig uanset hvad og altid ved til/afgang. Især når der ikke er nogen frist for korrekt indberetning af til/afgang fx ligesom ved jagtgevær. Endvidere giver deres egen skema ikke mulighed for at skrive (0) og selv om dette ikke har nogen juridisk betydning kunne det jo godt type på en stramning af praksis.
Endvidere er der heller ikke fastlagt en dato for "årlig indberetning" hvilket vi ellers har set i forhold til andre lov, fx vildt indberetning.

Jeg vil gerne høre jeres mening. Såfremt det er en stramning ønsker jeg at få dem til at give deres tolkning på skrift, så jeg kan klage over det. De er naturligvis altid i deres ret til at anmode mig om at oplyse hvad jeg aktuelt har og derfor er listen naturligvis opdateret (nu), da jeg betragter deres brev som en "begæring fra politiet".

hilsen Sol.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Spørgsmål vedr. Samlertilladelse til skydevåben

Indlæg af Langenge » 27. nov 2014, 12:47

Jeg har altid opfattet det således, at der skal indsendes liste ved både tilgang, og ved afgang, og også en gang årligt.
Og det har jeg holdt mig til.
Du sender da bare en brev ind, hvor du skriver, at der ikke er nogen skydere på din liste.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 28. nov 2014, 08:01

Jeg var en gang momsregistreret, men fik så fuldtidsansættelse, så den efterfølgende måned havde jeg ingen momspligtig indkomst. Jeg indkasserede så et rykkergebyr på 515,- kr. for at have undladt at indbetale kr. 0 på girokortet :wall: :wall: :wall:

...så du indsender bare en tom liste en gang om året.

P.S. Hvordan kan man have 0 våben ??? Det er da unaturligt !
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 28. nov 2014, 11:34

Sol skrev:Hej alle.

Jeg har fået et brev fra politiet hvor jeg får nogle :asswipe:
Årsagen er at jeg ikke årligt har indsendt en list over, hvilke skydevåben jeg har. Dette var helt bevidst, da jeg ikke har og aldrig har haft nogen skydevåben på listen. Jeg ringede derfor og spurgte om det ikke var en fejl eller om det var meningen at jeg årligt skulle indberette 0 våben, hvilket deres skema heller ikke gav mulighed for. Jeg fik oplyst, at det ikke var nogen fejl og at der på min tilladelse og stod hvad jeg skulle gøre.

Det som hun refererede til var teksten "Våbenlisten skal en gang årligt, ved til-eller afgang til samlingen samt på begæring indsendes til politiet".
Jeg har altid forstået det således at hvis jeg har til/afgang så skal jeg indberette 1 gang årligt. Men jeg er nu kommet i tvivl og kan godt se at jeg nok har forstået det forkert pga. jeg har overset et lille komma. Men jeg vil nu gerne være 100% sikker på at dette ikke er endnu et forsøg på unødvendig stramning og bureaukrati og vil derfor hører jeres mening....
Det sin virker ulogisk for mig er den noget snørklet måde at skrive (hvis politiet har ret i deres tolkning) at jeg skal indberette 1 gang årlig uanset hvad og altid ved til/afgang. Især når der ikke er nogen frist for korrekt indberetning af til/afgang fx ligesom ved jagtgevær. Endvidere giver deres egen skema ikke mulighed for at skrive (0) og selv om dette ikke har nogen juridisk betydning kunne det jo godt type på en stramning af praksis.
Endvidere er der heller ikke fastlagt en dato for "årlig indberetning" hvilket vi ellers har set i forhold til andre lov, fx vildt indberetning.

Jeg vil gerne høre jeres mening. Såfremt det er en stramning ønsker jeg at få dem til at give deres tolkning på skrift, så jeg kan klage over det. De er naturligvis altid i deres ret til at anmode mig om at oplyse hvad jeg aktuelt har og derfor er listen naturligvis opdateret (nu), da jeg betragter deres brev som en "begæring fra politiet".

hilsen Sol.

øhhh - måske et dumt spørgsmål, men hvad vil du med en samlertilladelse du ikke ønsker at anvende?
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 28. nov 2014, 12:17

øhhh - måske et dumt spørgsmål, men hvad vil du med en samlertilladelse du ikke ønsker at anvende?[/quote]

Jeg har alle de tilladelser man kan få, endda til salutkanon, men har aldrig brugt den, de er da rare at ha, hvis man lige får lyst til at købe noget som kræver tilladelse. :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
JPH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, skydning, natur, IT
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JPH » 28. nov 2014, 13:36

Ølgaard skrev:Jeg har alle de tilladelser man kan få, endda til salutkanon, men har aldrig brugt den, de er da rare at ha, hvis man lige får lyst til at købe noget som kræver tilladelse. :biggrin:
Nu spørger jeg måske dumt.. men.. Vil det sige at man med samlertilladelse kan købe et våben og rent faktisk få det med hjem med det samme, og så derefter søge specifik tilladelse til det enkelte våben?
For man må vel ikke skyde eller gå på jagt med noget man har på samlertilladelse?
:what:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 28. nov 2014, 13:47

Det er da ikke et dumt spørgsmål.

Som jeg har forstået det, så er en samlertilladelse en "tilladelse uden antalsmæssig begrænsning". Så du kan gå ind i en våbenbutik, fremvise samlertilladelsen og købe et våben med hjem med det samme ( Hvis det ellers er et af de våben du må have på samlertilladelse). En samlertilladelse er ikke en tilladelse til samtidig at købe ammunition til våbnet, og heller ikke til at bære og anvende det.

Hvis du så får lyst til at skyde med et af dine samlervåben, kan du søge om en tilladelse til at "købe" det af dig selv. Den almindelige riffeltilladelse til enkeltvåben er nemlig samtidig tilladelse til at bære og anvende våbnet, og til at købe ammunition til det. Når du har enkeltvåbentilladelsen skal du slette våbnet fra din våbenliste til samlertilladelsen, og indsende den nye liste til politiet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. nov 2014, 14:03

Det er måske værd at indskyde, at de våben som samlertilladelsen dækker - dem kan du umiddelbart købe og tage med hjem, og påføre dem listen for samlertilladelsen.

Det er ganske simpelt - dog må man så ikke besidde ammunition til våbnet, (medmindre man har ammunitionen dækket ind på en anden tilladelse!), men samlervåben må man IKKE benytte i skydeklubber, til hyggeskydning eller anden skydning.
Et samlervåben er en genstand man har stående hjemme.

Du kan købe våben der kvalificerer sig til at være samlervåben, fra :
Butikker - der har disse våben stående
Private - hvad enten de har våbnet på samlertilladelse eller endog på riffeltilladelse.
Skytteforeninger - som måtte have disse stående i boksen, og ønsker at afhænde dem
Messer - hvor handlende (folk med boder eller andre handlende/private) sælger/bytter disse våben.

Det eneste du gør er at du betaler våbnet, fremviser samlertilladelsen til sælger, opdaterer og indsender listen til politiet.

Våben på samlertilladelse må og kan IKKE benyttes/prøveskydes/eller jages med - og du kan ikke købe ammunition til dem på samlertilladelsen.

Hvis du på et senere tidspunkt ønsker at skyde med et givent våben fra samlertilladelsen, så skal den overføres fra samlertilladelsen til en riffeltilladelse som Lasse har beskrevet.

Hvis du ikke ønsker at skyde med det mere - kan du naturligvis opsige riffeltilladelsen, og indskrive våbnet på samlertilladelsen igen.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
JPH
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, skydning, natur, IT
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af JPH » 28. nov 2014, 14:44

Jeg har ingen interesse i at have våben stående som jeg ikke må bruge, så det skulle udelukkende være for at man kunne få grejet hjem i skabet med det samme, og så ordne tilladelsen og spare en ofte halv-lang køretur når den engang kommer retur :smile:

Men hvad kvalificerer våben som samlervåben?
Cirkuleret siger f.eks:
...,
4) andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
5) armbrøster af særlig historisk eller teknisk interesse,
...
Men er teknisk interesse blot min egent tekniske interesse?
Kunne jeg f.eks bare købe en alm. moderne jagtriffel med en samlertilladelse? Eller armbrøsten for den sags skyld... :smile:
I så fald ryger der snart nogle blanketter til polizei :blink:

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 28. nov 2014, 17:09

Samlertilladelse gælder alle glatløbede våben uden aldersbegrænsning.
MEN RIFLEDE våben og pistoler/revolvere kun hvis model eller våben er fra før 1890 , undtaget nogle få pistoler , dansk pistol 1911 og et par jeg ikke lige husker , en remington model 1867 produceret i 1898 er ok på samler , men en colt fra 1971 som er samme model som blev lavet i 1851 er no go fordi colt fabrikken var lukket ned under ww1 , hvis man skal købe efter "model" skal fabrikken have kørt non stop siden modellen blev lavet første gang.
En ny jagtriffel kan under ingen omstændigheder købes på samlertilladelse , men et glatløbet jagtgevær kan.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sol » 28. nov 2014, 21:56

Lassescout skrev: P.S. Hvordan kan man have 0 våben ??? Det er da unaturligt !
Helt enig :fun:
Men de våben jeg har, er på våbentilladelse (jagt) og ikke samlertilladelse. Jeg startede med at få samlertilladelse, men den faldt lidt i prioritet, da jeg fik jagttegn og så havde jeg ikke penge til de våben jeg gerne vil have på samlertilladelse :oops:

Tak til jer alle for tilbagemelding. Jeg kan godt hører at det er mig, som har dummet mig og jeg skal nok bare være glad for politiets reminder. Jeg må jo bare se at få sparet nogle penge op, så jeg har noget at indberette mindst en gang årligt, så jeg ikke glemmer der.... hmmmm gad vide om konen køber den ide :freak:

Sol.

Revolvermand
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Revolvermand » 28. nov 2014, 22:15

Du skal nok sørge for at få skrevet noget på listen, jeg kunne godt forestille mig de syndes
Din samler tilladelse er overflødig når den ikke bliver brugt. De plejer at have et anstrengt forhold til samler tilladelser
vegatar er latin og betyder dårlig jæger.

Besvar