Cykelister i skove - hvor må de kører?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
007
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af 007 » 29. apr 2016, 18:52

Gang på gang oplever jeg at cykelister kører på stier og udenfor stier. Derfor dette emne.

Bag vores hus ligger en skov som staten eller kommunen ejer. Der er cykelister der kører på de småstier og siger at det må de godt for de er "befæstede". Er det korrekt? Hvad betyder "befæstet" i denne sammenhæng? Hvilke lov reguler dette lovområde?
Mvh

MIg

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Cykelister i skove - hvor må de kører?

Indlæg af Fredericianer » 29. apr 2016, 18:55

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelse ... -i-skoven/
Offentligt ejede skove

I Naturstyrelsens skove må man færdes til fods hele døgnet udenfor veje og stier. Det er tilladt at cykle på veje og stier, også om natten. Dette gælder også for skove ejet af offentlige stiftelser, kommuner, andre statsinstitutioner eller folkekirken.

Al motorkørsel i skoven er forbudt.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 29. apr 2016, 19:07

007 skrev:Gang på gang oplever jeg at cykelister kører på stier og udenfor stier. Derfor dette emne.

Bag vores hus ligger en skov som staten eller kommunen ejer. Der er cykelister der kører på de småstier og siger at det må de godt for de er "befæstede". Er det korrekt? Hvad betyder "befæstet" i denne sammenhæng? Hvilke lov reguler dette lovområde?
"Befæstet" bliver nok i denne forbindelse brugt i betydningen "en anlagt" sti/vej.
Og ja, de må gerne cykle på anlagte stier/veje i offentlige skove. Døgnet rundt.
Loven finde du i det indlæg, som Fredericianer lige har skrevet og lagt et link til.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Scooter » 29. apr 2016, 19:51

Generer de nogen?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 29. apr 2016, 19:57

Scooter skrev:Generer de nogen?
Jeg tænker også, ved mig selv: "mon ikke vi ellers er mange her på forum, der går ind for et samfund, der ikke har flere forbud end nødvendigt".
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 29. apr 2016, 20:11

Langenge skrev:
Scooter skrev:Generer de nogen?
Jeg tænker også, ved mig selv: "mon ikke vi ellers er mange her på forum, der går ind for et samfund, der ikke har flere forbud end nødvendigt".
:goodpost:

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 29. apr 2016, 20:21

Tænkes der mon på de efterhånden ganske mange midaldrende mænd i panikalderen, der til tider ganske hensynsløst farer rundt i skoven på deres nyindkøbte tour de france on- og offroad cykler :???:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. apr 2016, 20:51

Uldsok skrev:Tænkes der mon på de efterhånden ganske mange midaldrende mænd i panikalderen, der til tider ganske hensynsløst farer rundt i skoven på deres nyindkøbte tour de france on- og offroad cykler :???:
Jeg går bestemt heller ikke ind for forbud som sådan, men lige det segment bør helt og holdent forbydes ved lov altså.... :mad:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 29. apr 2016, 21:29

Timber skrev:
Uldsok skrev:Tænkes der mon på de efterhånden ganske mange midaldrende mænd i panikalderen, der til tider ganske hensynsløst farer rundt i skoven på deres nyindkøbte tour de france on- og offroad cykler :???:
Jeg går bestemt heller ikke ind for forbud som sådan, men lige det segment bør helt og holdent forbydes ved lov altså.... :mad:
Vis nu bare lidt hensyn og forståelse overfor hinanden :Hug: Ingen grund til at forbyde mere end nødvendigt :smile:
(måske på nær de tåber der kører traktor på hovedvejene mellem 07:00-09:00 & 15:00-17:00 :mad: For slet ikke at tale om de der særtransporter med vindmølledele på motorvejen omkring Århus i samme tidspunkt :mad: )

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. apr 2016, 21:48

Langenge skrev:
Timber skrev:
Vis nu bare lidt hensyn og forståelse overfor hinanden :Hug: Ingen grund til at forbyde mere end nødvendigt :smile:
(måske på nær de tåber der kører traktor på hovedvejene mellem 07:00-09:00 & 15:00-17:00 :mad: For slet ikke at tale om de der særtransporter med vindmølledele på motorvejen omkring Århus i samme tidspunkt :mad: )
Det er jo lige det jeg mener... Hensyn er vejen frem. Det er bare ikke alle der er lige dygtige til det.... :blink: ...... :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af BackpackM » 1. maj 2016, 08:26

Jeg ville gerne forbyde ryttere, cyklister, hundeluftere samt alle andre skovgæster, når jeg selv er ude og løbe en tur i skoven :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Jeg betaler rigeligt i skat, så derfor er lidt eneret i den time, jeg løber i, vel ikke meget at forlange :moon: .

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Aratan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 15 times
Been thanked: 81 times

Indlæg af Aratan » 1. maj 2016, 09:12

Hørt!!! Jeg har det lidt på samme måde med motorring 3 den ene gang om måneden jeg ager til hovedstaden... Det er vel ikke for meget forlangt at der kan tages lidt hensyn.....

(Ironi kan forekomme...)
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Besvar