Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Re: Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)

Indlæg af T-REX » 25. apr 2025, 02:20

Armydude1 skrev:
24. apr 2025, 19:19
Ras.Killing skrev:
24. apr 2025, 19:01
CPET skrev:
24. apr 2025, 14:18
...så er det jo reelt spild af tid og penge, at købe en sådant.
Mvh Christian
Ikke hvis du skal bruge det i udlandet.
Man må vel også gerne træne med sit haglgevær selv om det kan indeholde mere end 2 skud, man må bare ikke putte mere end 2 skud i på nogle skydebane.
Er det ikke lidt det som halvauto 308 hvor man kun må ha 3 skud i bøssen, men på bane er det ok med mere?
Står der at du må bære og anvende, hvis det kan indeholde mere end 2 skud? NEJ
Når du ikke må bære og anvende, men kun være i besiddelse af, så kan det IKKE anvendes på skydebanen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Ulovligt haglgevær, hvis det kan indeholde mere end to skud (link til sag fra 2012)

Indlæg af Flugteren » 25. apr 2025, 08:49

CPET skrev:
24. apr 2025, 21:22
Det lyder som "et hul i loven", hvis det ikke er lovligt at skyde lerduer på skydebane?
Så er haglgeværer som disse jo spild af tid, og burde ikke være lovlige at sælge, da de reelt er en "kat i sækken" der sælges.
Det er jo kun teoretisk, at tage til "udlandet' for at skyde lerduer, da det involverer en del administrativt besvær og omkostninger, og det er vel i virkeligheden kun Sverige og Tyskland der kan komme på tale, men det giver jo ingen mening at gøre alt det bare for at komme på skydebanen.
FBN og Ras.Killing har allerede pointeret nogle af mulighederne, som loven åbner op for. Der findes yderligere formål, såsom affektionsværdi eller "fordi man kan". Det er lovligt at købe våben og undlade at bruge dem - det kunne være, at bedstefar havde en særlig haglbøsse i kaliber 10, som man gerne vil beholde og eje.

Det er ikke i hul i loven, at man kan eje våben, som man ikke kan anvende uden modifikationer på våbnet eller i tilladelsesgrundlaget. Det giver folk den option, at de kan erhverve og besidde dem, og så finde ud af, hvad de vil gøre med dem over tid.

I øvrigt er det ikke særligt tungt at skulle udføre et våben midlertidigt. Det kræver totalt 10 minutters papirarbejde inde på selvbetjeningsportalen hos politi.dk, og så lige et smut forbi en Told & Skat-station for at få stemplet papirerne ved ud - og indkørsel. Jeg har gjort det flere gange, når jeg skulle på jagt i Sverige, og det går helt glat hver gang.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 25. apr 2025, 09:35

Flugteren skrev:
25. apr 2025, 08:49
CPET skrev:
24. apr 2025, 21:22
Det lyder som "et hul i loven", hvis det ikke er lovligt at skyde lerduer på skydebane?
Så er haglgeværer som disse jo spild af tid, og burde ikke være lovlige at sælge, da de reelt er en "kat i sækken" der sælges.
Det er jo kun teoretisk, at tage til "udlandet' for at skyde lerduer, da det involverer en del administrativt besvær og omkostninger, og det er vel i virkeligheden kun Sverige og Tyskland der kan komme på tale, men det giver jo ingen mening at gøre alt det bare for at komme på skydebanen.
FBN og Ras.Killing har allerede pointeret nogle af mulighederne, som loven åbner op for. Der findes yderligere formål, såsom affektionsværdi eller "fordi man kan". Det er lovligt at købe våben og undlade at bruge dem - det kunne være, at bedstefar havde en særlig haglbøsse i kaliber 10, som man gerne vil beholde og eje.

Det er ikke i hul i loven, at man kan eje våben, som man ikke kan anvende uden modifikationer på våbnet eller i tilladelsesgrundlaget. Det giver folk den option, at de kan erhverve og besidde dem, og så finde ud af, hvad de vil gøre med dem over tid.

I øvrigt er det ikke særligt tungt at skulle udføre et våben midlertidigt. Det kræver totalt 10 minutters papirarbejde inde på selvbetjeningsportalen hos politi.dk, og så lige et smut forbi en Told & Skat-station for at få stemplet papirerne ved ud - og indkørsel. Jeg har gjort det flere gange, når jeg skulle på jagt i Sverige, og det går helt glat hver gang.
Hvis du har Eu våbenpas, behøver du ikke deklarer ind og ud af danmark, når du skal til sverige, men skal dog stadig benytte tullverkets hjemmeside og deklarere ind i sverige.

Mvh
Grey

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 25. apr 2025, 10:45

Greyberd63 skrev:
25. apr 2025, 09:35

Hvis du har Eu våbenpas, behøver du ikke deklarer ind og ud af danmark, når du skal til sverige, men skal dog stadig benytte tullverkets hjemmeside og deklarere ind i sverige.

Mvh
Grey
Korrekt, men jeg gider ikke skulle forny mit våbenpas hvert år, når det ikke er sikkert, at jeg skal på hagljagt derovre hvert år - og hvad angår riffeljagt, så skal man alligevel forbi Told & Skat for at deklarere sin lyddæmper. Den kan nemlig ikke komme i våbenpas.

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 25. apr 2025, 12:53

Flugteren skrev:
25. apr 2025, 10:45
Greyberd63 skrev:
25. apr 2025, 09:35

Mvh
Grey
Korrekt, men jeg gider ikke skulle forny mit våbenpas hvert år, når det ikke er sikkert, at jeg skal på hagljagt derovre hvert år - og hvad angår riffeljagt, så skal man alligevel forbi Told & Skat for at deklarere sin lyddæmper. Den kan nemlig ikke komme i våbenpas.
haglvåben er gyldige i 5 år i våbenpasset :giggle:

CPET
Newbie
Newbie
Interesser: Riffel- og hagljagt, lerduer
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af CPET » 26. apr 2025, 19:46

Hej Frank
Tak for inputs om sportsskydning i udlandet, og modificering af haglvåben til jagt, samt konstatering af at man godt må eje disse.
For at blive ved emnet, så diskussionen ikke drejes af sporet, så handler den om, at man som ejer af et haglgevær der kan indeholde MERE end 2 patroner IKKE må anvende dette på en skydebane i Danmark. Hvis dette er rigtigt, så burde der ikke sælges sådanne til folk da de ikke kan anvendes. De må jvf. loven gerne anskaffe og besiddes, men ikke anvendes i Danmark. Ved anvendes forståes ikke jagt, da de i forvejen ikke kan anvendes til jagt fordi de indeholder mere en 2 patroner. Derfor forstås anvendes i det hele taget, inklusive på en skydebane

Ville det være en løsning, nu da IPSC nævnes, at blive medlem af en sådan klub med skydebane, for at kunne skyde med sit haglgevær som kan indeholde mere end 2 patroner og for at kunne skyde med det i Danmark? (Jeg ved ikke om sådanne skydebaner findes I Danmark). Måske ved andre mere om dette? Ellers, er der ikke meget fidus ved at eje og opbevare sådan et haglgevær i våbenskabet.

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Has thanked: 99 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af 1900 » 26. apr 2025, 20:52

CPET skrev:
26. apr 2025, 19:46
Hej Frank
Tak for inputs om sportsskydning i udlandet, og modificering af haglvåben til jagt, samt konstatering af at man godt må eje disse.
For at blive ved emnet, så diskussionen ikke drejes af sporet, så handler den om, at man som ejer af et haglgevær der kan indeholde MERE end 2 patroner IKKE må anvende dette på en skydebane i Danmark. Hvis dette er rigtigt, så burde der ikke sælges sådanne til folk da de ikke kan anvendes. De må jvf. loven gerne anskaffe og besiddes, men ikke anvendes i Danmark. Ved anvendes forståes ikke jagt, da de i forvejen ikke kan anvendes til jagt fordi de indeholder mere en 2 patroner. Derfor forstås anvendes i det hele taget, inklusive på en skydebane

Ville det være en løsning, nu da IPSC nævnes, at blive medlem af en sådan klub med skydebane, for at kunne skyde med sit haglgevær som kan indeholde mere end 2 patroner og for at kunne skyde med det i Danmark? (Jeg ved ikke om sådanne skydebaner findes I Danmark). Måske ved andre mere om dette? Ellers, er der ikke meget fidus ved at eje og opbevare sådan et haglgevær i våbenskabet.
helt omvendt: det er da en rigtig go lov: du kan købe en halvautomat eller pumper som den er født i udlandet, derefter har du god tid til at modificere den til brug her i DK. så kan du lave ombygningen som du ønsker istedet for at skulle bruge butikkens standardløsning

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 26. apr 2025, 22:00

CPET skrev:
Hej Frank

Du må ikke skyde IPSC i Danmark med halvautomat haglgevær
Så hvis de vil træne sker det eks i Sverige olg eller de deltager
uden træning i udlandet.

Eller tager på due eller gådejagt i udlandet, der er nogle lande hvor du ikke må driver jagt med lånt våben over 3 dage så du skal medbringe din egen..

Kan ikke se hvorfor du har så travlt eller ondt bagi at nogen
har disse våben selv om de ikke må skyde med dem i Danmark.

Hver glad på deres vegne og så nøjes du med dem du må skyde med i Danmark hvis du ikke har brug for de andre :smile:

Og ja vi snakker her magasin med 3 skud ellers mere
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 27. apr 2025, 01:48

FBN skrev:
26. apr 2025, 22:00
Du må skyde lige så meget IPSC du vil, med et halvautomatisk eller en pumpgun, så længe du kan finde en skydebane der er godkendt til det, og dit våben overholder reglen, om Maks 2 skud.
Men så er der ikke rigtig nogen ide med det. :oops:
FBN skrev:

Vi snakker om at det er lovligt med Magasin med 1 skud + 1 i kammeret.
2 Skuds magasin i en glatløbet haglbøsse er også No Go. :cry:
Det er kun for halvauto rifler, at reglerne er ændret, så du må have 2 skud i magasinet.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1736 skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
T-Rex

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 27. apr 2025, 02:03

CPET skrev:
Ellers, er der ikke meget fidus ved at eje og opbevare sådan et haglgevær i våbenskabet.
Hej CPET.

Mit SWAG er, at reglen er et levn, så man ikke gjorde en masse haglvåben forbudte at eje, da man indførte begrænsningen på maks 2 skud.

Man indførte en begrænsning for Salonrifler, i 1963, hvor de blev forbudte at bære og anvende, uden tilladelse, men havde man ejet en, før de blev tilladelsespligtige, så kunne man fortsat eje dem, men ikke længere bære og anvende.
Jeg overtog selv en Salonriffel som min far havde haft liggende siden start 1950'erne, de jeg fyldte 18 i 1981.
Denne undtagelse galdt, indtil nuværende lov trådte i kraft, i 2021
T-Rex

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 27. apr 2025, 09:18

Det ser ud til, at der i denne tråd nærmest er enighed om, at man ikke må skyde med et haglgevær i Danmark, hvis det kan indeholde mere end to patroner. Det vil jeg, som jeg plejer, gerne sætte spørgsmålstegn ved. Jeg støtter mit synspunkt på Våbenlovens §2a Stk. 2:
" Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm."
Jeg hæfter mig især ved formuleringen " til eget brug". Dermed mener jeg at loven tillader, at jeg må bruge geværet til alt det, hvortil det ikke udtrykkeligt er forbudt. For eksempel lerdueskydning på en skydebane der tillader det, eller bare på min egen mark, hjemme på gården.

Jeg er fuldkommen klar over, at §2 forbyder at " erhverve" og at "besidde, bære eller anvende" mens § 2a Stk. 2 kun ophæver " Erhverve" og "besidde", men den giver altså tilladelse til at "bruge" hvilket i min danskbog er det samme som at bære og anvende.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Dette er selvfølgelig min egen tolkning. Jeg risikerer ikke personligt at blive dømt for overtrædelser her, for mine to halvautomater er behørigt plomberede så jeg kan bruge dem på jagt i DK. Jeg opfordrer ikke nogen til at afprøve lovens grænser, men mener blot der stadig er uklarhed på dette punkt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

CPET
Newbie
Newbie

Indlæg af CPET » 27. apr 2025, 11:20

Hej Lasse (og T-Rex)
Tak for svar. Jeg er enig, og har samme holdning.
Tror du og T-Rex fra Grønland er de eneste der holder sig til emnet og ikke blander plombering til max 2 patroner, jagt og udlandet ind i spørgsmålet.
Det handler om, at det kan passe, at man ikke må skyde lerduer med fx. en pump med fx. 6 skud i Danmark.

Hint: Det handler IKKE om udlandet. IKKE om at plombere magasinet. IKKE om jagt (af åbenlyse årsager).
MEN I STEDET OM ANVENDELSE PÅ SKYDEBANE I DANMARK UDEN PLOMBERING OG UDEN ÆNDRING AF DET HAGLVÅBEN DER ER KØBT I DANMARK.

Dvs., at der skal ikke ændres på geværet, for så havde man ikke købt det i første omgang.

Skydebanen skal selvfølgelig tillade dette, og nej, jeg vil heller ikke udfordre eller teste loven, selv hvis skydebanen gav lov.

Kan man på en måde få dette endeligt afgjort af en advokat eller lign. i samarbejde med politiet een gang for alle? Ja, det er sikkert ønsketænkning at få en afgørelse om, hvorvidt bruge mener bruge / skyde med det på en skydebane.

Ellers synes jeg, at T-rex' forklaring gav god menig, at loven er som den er fordi den er lavet "bagudvendt" og gav folk mulighed for at beholde de haglvåben der indeholder mere end 2 patroner. Man kunne altså fortsat lovligt have disse stående. Så på den måde er loven jo OK, men så burde landets våbenforhandlere altså stoppe med at sælge disse våben, uden i det mindste at oplyse om, at man ikke kan bruge dem til noget som helst i Danmark og det derfor er spild af energi.
Så må der forskes i lerduebaner i Tyskland, og laves eksport papirer osv., som en bruger oplyste om skulle være ligetil. Tvivler dog på de Tyske regler er bedre end de danske.
Mvh Christian

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 27. apr 2025, 11:42

T-REX skrev:
27. apr 2025, 01:48
FBN skrev:
Du må skyde lige så meget IPSC du vil, med et halvautomatisk eller en pumpgun, så længe du kan finde en skydebane der er godkendt til det, og dit våben overholder reglen, om Maks 2 skud.
Men så er der ikke rigtig nogen ide med
Det er ingen pt IPSC skydediciplin i dk under dsf
med halvautomatisk haglgevær og riffel.

Der arbejdes på det men da det kræver mere end 2 skud i magasin, kan det pt kun gøres i udland.
MVH Frank.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member

Indlæg af FBN » 27. apr 2025, 11:43

FBN skrev:
CPET skrev:
Hej Frank

Så hvis de vil træne sker det eks i Sverige olg eller de deltager
uden træning i udlandet.

Eller tager på due eller gådejagt i udlandet, der er nogle lande hvor du ikke må driver jagt med lånt våben over 3 dage så du skal medbringe din egen..

Kan ikke se hvorfor du har så travlt eller ondt bagi at nogen
har disse våben selv om de ikke må skyde med dem i Danmark.

Hver glad på deres vegne og så nøjes du med dem du må skyde med i Danmark hvis du ikke har brug for de andre :smile:

Præciseret : (med det mener jeg, indeholde mere end 2 skud i alt)
MVH Frank.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 27. apr 2025, 17:09

Lassescout skrev:
27. apr 2025, 09:18
...
CPET skrev:
27. apr 2025, 11:20
...
Politiet er ikke tvivl om hvordan de tolker loven:
Messenger_creation_3DB64F4D-8478-4D4C-A1EE-AC68772E78AF_0~2.jpeg
Jeg har ikke lyst til at teste om en dommer tolker det anderledes.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 27. apr 2025, 18:26

Krung skrev:
27. apr 2025, 17:09
Lassescout skrev:
27. apr 2025, 09:18
...
CPET skrev:
27. apr 2025, 11:20
...
Politiet er ikke tvivl om hvordan de tolker loven:
Messenger_creation_3DB64F4D-8478-4D4C-A1EE-AC68772E78AF_0~2.jpeg

Jeg har ikke lyst til at teste om en dommer tolker det anderledes.
Karnovs Lovsamling er enig med politiet, btw.

CPET
Newbie
Newbie

Indlæg af CPET » 27. apr 2025, 19:16

Tak for den bekræftelse 👍

Gad vide hvad Karnovs lovsamling siger er definitionen på en "permanent" plombering...?

De fleste siger, at der skal anvendes værktøj for at fjerne en sådan, men det er jo ikke det der står i loven mener jeg.

Mvh

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 28. apr 2025, 11:51

CPET skrev:
27. apr 2025, 19:16

Gad vide hvad Karnovs lovsamling siger er definitionen på en "permanent" plombering...?

De fleste siger, at der skal anvendes værktøj for at fjerne en sådan, men det er jo ikke det der står i loven mener jeg.

Mvh
Permanent et et dårligt ordvalg. Intet er permanent ift. en plombering af et haglgevær. Folk med rette evne vil altid kunne fjerne en plombering eller bygge geværet tilbage til en uplomberet version.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 28. apr 2025, 12:03

Ras.Killing skrev:
28. apr 2025, 11:51
CPET skrev:
27. apr 2025, 19:16

Mvh
Permanent et et dårligt ordvalg. Intet er permanent ift. en plombering af et haglgevær. Folk med rette evne vil altid kunne fjerne en plombering eller bygge geværet tilbage til en uplomberet version.
Det er præcis forskellen. Enten må man anvende våbnet, eller også må man ikke. Her er der ingen gråzone, i hvert fald ikke når der har været en dom (det har der så ikke været og jeg bliver IKKE den der eksperimenterer med det). "Permanent" er til gengæld én stor gråzone. Her er det en god ide at holde god afstand til skillelinjen, og frem for alt om ikke at kombinere en af de permanente løsninger der er mindre permanent end andre, med mere håndfaste overtrædelser af loven. I praksis tjekker politiet ved stikprøvekontrol (typisk 1. oktober i forbindelse med motorbådsjagt) ved at lade med én 65mm dummypatron i magasinet, og så prøver de at putte en mere i. Hvis det ikke lykkes så er testen bestået. Men jeg vil godt væde på at hvis man har lavet noget lort, så bliver magasinbegrænsningen tjekket med en helt anden nidkærhed.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 28. apr 2025, 17:24

Hmmmm. Jeg får en tanke: Jeg er født i 1964, så i løbet af de næste 10- 15-20 år vil jeg sikkert få stigende vrøvl med maven, førligheden, mental habitus og til sidst sikkert også potensen.

Lad os nu antage, at jeg på et tidspunkt når der til i min tiltagende skrøbelighed hvor jeg siger til mig selv: "Nu skal jeg ikke mere på jagt eller til skydning. Det er slut, det er ikke længere forsvarligt".

Så kunne jeg måske afslutte hobbyen ved at offentliggøre en video hvor jeg tømmer et halvautomatisk haglgevær med 5 skud på en skydebane efter lerduer. Derefter får jeg en ven til at anmelde mig til politiet og vedlægge videoen som bevis. Haglgeværet har jeg, jeg skal bare have en våbenmekker til at fjerne plomberingen.

Så vil vi få vished for, om "eget brug" betyder eget brug, eller det betyder "til sig selv". Det må en dommer afgøre. Når Folketinget har vedtaget det, kan politiet jo ikke ændre det, selv om de meget gerne vil. Skulle jeg tage fejl, så hul i det, jeg skal se "Lykkehjulet" og have min øllebrød :rolf: :rolf: :rolf: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Has thanked: 238 times
Been thanked: 278 times

Indlæg af HR » 5. maj 2025, 13:56

Lassescout skrev:
28. apr 2025, 17:24
Hmmmm. Jeg får en tanke: Jeg er født i 1964, så i løbet af de næste 10- 15-20 år vil jeg sikkert få stigende vrøvl med maven, førligheden, mental habitus og til sidst sikkert også potensen.

Lad os nu antage, at jeg på et tidspunkt når der til i min tiltagende skrøbelighed hvor jeg siger til mig selv: "Nu skal jeg ikke mere på jagt eller til skydning. Det er slut, det er ikke længere forsvarligt".

Så kunne jeg måske afslutte hobbyen ved at offentliggøre en video hvor jeg tømmer et halvautomatisk haglgevær med 5 skud på en skydebane efter lerduer. Derefter får jeg en ven til at anmelde mig til politiet og vedlægge videoen som bevis. Haglgeværet har jeg, jeg skal bare have en våbenmekker til at fjerne plomberingen.

Så vil vi få vished for, om "eget brug" betyder eget brug, eller det betyder "til sig selv". Det må en dommer afgøre. Når Folketinget har vedtaget det, kan politiet jo ikke ændre det, selv om de meget gerne vil. Skulle jeg tage fejl, så hul i det, jeg skal se "Lykkehjulet" og have min øllebrød :rolf: :rolf: :rolf: .
Tanken lyder tiltrækkende- Så skal vi bare finde en skydebane hvor der ikke i instruksen står "maksimalt to patroner" :TOS: . Det er sikkert glemt et sted, men normalt er det specificeret.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 5. maj 2025, 15:11

HR skrev:
5. maj 2025, 13:56
Lassescout skrev:
28. apr 2025, 17:24

Tanken lyder tiltrækkende- Så skal vi bare finde en skydebane hvor der ikke i instruksen står "maksimalt to patroner" :TOS: . Det er sikkert glemt et sted, men normalt er det specificeret.
/HR
Det står dig frit for at finde en mark et sted, og få lavet en midlertidig instruks for én dags skydning :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 5. maj 2025, 15:15

Kan I huske dengang lyddæmpere krævede tilladelse :smile:
Der fik man jo en tilladelse til at "erhverve, besidde og bære" - men IKKE til at anvende den.
cmm.png
Ved godt det ikke direkte relaterer sig til selve trådens indhold - men det understreger jo bare at selvom vi er i stand til at lave logiske deduktioner, og have sunde/fornuftige holdninger, så er det langtfra tilfældet når lovgiverne og udøverne står for sagen.

I det konkrete tilfælde henvendte jeg mig til PAC og bad dem forklare mig hvad der på tilladelsen gav mig lov til at benytte (aka anvende) dæmperen, og fik et fint telefonopkald hvor jeg fik oplyst at det jo var logisk nok at man måtte anvende den (go figure :freak: )
...og det skal jo nok holde i en retssal.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Latrocinor
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historisk skydning
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Latrocinor » 6. maj 2025, 11:18

Der er lidt langt fra Djursland, men hos os i Vigersted må du have alle de patroner i dit haglgevær du har lyst til :)

Besvar