Det ser ud til, at der i denne tråd nærmest er enighed om, at man ikke må skyde med et haglgevær i Danmark, hvis det kan indeholde mere end to patroner. Det vil jeg, som jeg plejer, gerne sætte spørgsmålstegn ved. Jeg støtter mit synspunkt på Våbenlovens §2a Stk. 2:
" Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm."
Jeg hæfter mig især ved formuleringen " til eget brug". Dermed mener jeg at loven tillader, at jeg må bruge geværet til alt det, hvortil det ikke udtrykkeligt er forbudt. For eksempel lerdueskydning på en skydebane der tillader det, eller bare på min egen mark, hjemme på gården.
Jeg er fuldkommen klar over, at §2 forbyder at " erhverve" og at "besidde, bære eller anvende" mens § 2a Stk. 2 kun ophæver " Erhverve" og "besidde", men den giver altså tilladelse til at "bruge" hvilket i min danskbog er det samme som at bære og anvende.
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Dette er selvfølgelig min egen tolkning. Jeg risikerer ikke personligt at blive dømt for overtrædelser her, for mine to halvautomater er behørigt plomberede så jeg kan bruge dem på jagt i DK. Jeg opfordrer ikke nogen til at afprøve lovens grænser, men mener blot der stadig er uklarhed på dette punkt.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.