Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Skovtrolden
This member is
This member is
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 8 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Skovtrolden » 25. sep 2013, 09:33

Mapzter skrev:
Timsen skrev:DSF tror jeg mere på - de har betydeligt mere interesse i at få det med - men spørgsmålet er om de får nok at sige?
Jeg kan se at DSkyU er med på høringslisten, så jeg håber da at de melder sig på banen.
Et evt. høringssvar fra DSF vil sandsynligvis blive sendt via Unionen.
Timsen skrev:Problemet som jeg ser det, er blot at der vel igen skal være skydeprogrammer, hvor potte er tilladt, før at en tilladelse til brug kan gives i den konkrete situation. Og det er vel ikke lige noget man kan ryste ud af ærmerne?
Lyddæmpere vil ift. reglementer i hvert kunne anvendes til IPSC riffel i divisionerne Semi Auto Open og Manual Action Open (de er specifikt nævnt som tilladt). Mundingsbremser er tilladt i Kombiriffel i Open-våbenklasserne, men lyddæmpere er ikke specifikt nævnt. Umiddelbart ville jeg mene de kunne gå ind under mundingsbremser.
Jeg kunne også godt tænke mig det på min fripistol, der er jo heller ikke noget i reglementet som skulle forhindre det. Der er jo alligevel mange som montere kompensatorer. Men det kommer sikkert ikke med, sådan en enkeltskuds 22 er jo extrem eftertragtet i rockerkredse. :giggle:
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 28 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. sep 2013, 09:46

Uh haha, mit indlæg fra midt i august, baseret på "højtstående" kilder, var sgu korrekt.

:rock: :eek: :DancingBanana:

Af og til kan man altså godt tro på, hvad man hører. Men, nu havde jeg det kun fra DJs side - og der er ikke på noget tidspunkt, at jeg har hørt skytte-dit-eller-dat byde med ind på det her lobbyarbejde fra DJs side.

Og det er måske derfor, at der står "jagt" over alt, men man må da håbe, at diverse skytte-regi, får skrevet sådan et høringssvar, så lyddæmpere kan blive hvermands-eje. Uden licenser, og også til opbevaring, uden man har et gevær til dem osv.

Lyddæmper til pistol, tror jeg desværre, bliver helt og aldeles uaktuelt, da det hul der er lavet for at få lyddæmperen igennem, kører hårdt på at nedbringe høreskader ved jagtudøvelsen, og minimere støjgener for andre naturbrugere.

Pistol i DK er jo lig med en form for skydebane, hvor man må formodes, at være indforstået med, at man skal benytte høreværn.

Men hvad, måske vi kan blive positivt overraskede!!!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 25. sep 2013, 10:06

HappyNanoq skrev:
Morten273 skrev:Hørte nogle der snakkede om der skulle bores i piben hvis man skal have en af de der "kæmpe" dæmpere der går ind over løbet og forlænger meget lidt kan det passe?

Og nu må man hellere snart anskaffe sig en riffel hvor man kan "ødelægge" (det ikke kønt på en "træriffel") piben med et gevind :P
BR Reflex eksempelvis - der skal der ikke bores noget som helst.
Der skal bare gevind på løbsmundigen, og lyddæmperen tilpasses i diameter så nylon-stykket støtter ganske let omkring løbet.

Det eneste jeg har kendskab til, ved montering af lyddæmpere - er gevind på løbsmundingen. Ingen boring af nogen art

Det lyder godt isbjørn! var lige helt bange for at jeg skulle til at have boret en helvedes masse huller i løbet bare for at få at kæmpe stor lækker meget dæmpende lyddæmper :D

for alle er med, tænker jeg noget dæmper i stil af denne http://i90.photobucket.com/albums/k240/ ... magpul.jpg
Fræk tactical, samtidig smart den ikke forlænger :P

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 25. sep 2013, 10:08

YoungDane skrev:Uh haha, mit indlæg fra midt i august, baseret på "højtstående" kilder, var sgu korrekt.

:rock: :eek: :DancingBanana:

Af og til kan man altså godt tro på, hvad man hører. Men, nu havde jeg det kun fra DJs side - og der er ikke på noget tidspunkt, at jeg har hørt skytte-dit-eller-dat byde med ind på det her lobbyarbejde fra DJs side.

Og det er måske derfor, at der står "jagt" over alt, men man må da håbe, at diverse skytte-regi, får skrevet sådan et høringssvar, så lyddæmpere kan blive hvermands-eje. Uden licenser, og også til opbevaring, uden man har et gevær til dem osv.

Lyddæmper til pistol, tror jeg desværre, bliver helt og aldeles uaktuelt, da det hul der er lavet for at få lyddæmperen igennem, kører hårdt på at nedbringe høreskader ved jagtudøvelsen, og minimere støjgener for andre naturbrugere.

Pistol i DK er jo lig med en form for skydebane, hvor man må formodes, at være indforstået med, at man skal benytte høreværn.

Men hvad, måske vi kan blive positivt overraskede!!!
Vi skal bare have pistol til jagt ligesom i andre lande :giggle:

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. sep 2013, 10:37

Til dem der er interesserede, så har Vapentidningen i det nye nummer en test af 12 forskellige dæmpere. Jeg har ikke nået at læse den endnu, men det gør jeg i aften :rock:

Pistol til jagt i Danmark :rolf: samme dag som jeg vinder 600 milliarder i Lotto OG skyder ulv lovligt her i landet :blink:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 25. sep 2013, 10:40

YoungDane skrev:Til dem der er interesserede, så har Vapentidningen i det nye nummer en test af 12 forskellige dæmpere. Jeg har ikke nået at læse den endnu, men det gør jeg i aften :rock:

Pistol til jagt i Danmark :rolf: samme dag som jeg vinder 600 milliarder i Lotto OG skyder ulv lovligt her i landet :blink:
Scan til PDF og post her - uden tvivl mange "likes" til den post :D
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 25. sep 2013, 10:46

Det ville jo være dybt ulovligt :oops:

Men måske jeg kan tage et par billeder af de par sider...

Nå, men tilbage til loven, jeg hæfter mig lidt ved DJs formands citat:
"- Der er således flere fordele forbundet med lovliggørelse af lyddæmpere til jagt. Nu skal vi sikre os en ensrettet forvaltningspraksis hos politiet, så alle jægere bliver behandlet ens i vurderingen af, om de kan meddeles tilladelse til lyddæmpere."
Der er åbenbart flere der har påpeget den uheldige udvikling i de der forskellige praksis - som forhåbentligt også forsvinder når kontorerne samles i to enheder.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 26. sep 2013, 13:33

Man skulle mene, at det også ville være interessant for skytteforeninger. Der er en del "støjforureningstruede" baner, der med et trylleslag ville kunne løse deres støjproblemer ved at dæmpe våbnene.

Udgiften til dæmpning af riflerne ville også kun være en brøkdel af udgiften til at bygge støjskærme m.v. på skydebaner.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. sep 2013, 14:17

Refraktorius skrev:Man skulle mene, at det også ville være interessant for skytteforeninger. Der er en del "støjforureningstruede" baner, der med et trylleslag ville kunne løse deres støjproblemer ved at dæmpe våbnene.

Udgiften til dæmpning af riflerne ville også kun være en brøkdel af udgiften til at bygge støjskærme m.v. på skydebaner.
og her i lokalområdet er skydebanen lukket blandt andet hele skolernes sommerferie pga det støjer og nogle andre helligdage, så det ville være rigtig rigtig smart med dæmper!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. sep 2013, 14:59

Morten273 skrev:
HappyNanoq skrev: BR Reflex eksempelvis - der skal der ikke bores noget som helst.
Der skal bare gevind på løbsmundigen, og lyddæmperen tilpasses i diameter så nylon-stykket støtter ganske let omkring løbet.

Det eneste jeg har kendskab til, ved montering af lyddæmpere - er gevind på løbsmundingen. Ingen boring af nogen art

Det lyder godt isbjørn! var lige helt bange for at jeg skulle til at have boret en helvedes masse huller i løbet bare for at få at kæmpe stor lækker meget dæmpende lyddæmper :D

for alle er med, tænker jeg noget dæmper i stil af denne http://i90.photobucket.com/albums/k240/ ... magpul.jpg
Det der nok er blevet misforstået, er de "integrerede" dæmpere, hvor løbet i nogle tilfælde får boret en serie huller, så gasserne allerede på et tidligt tidspunkt bliver lukket ud i dæmperen.
Det er dog ikke altid nødvendigt, og man kan da også lave integrerede dæmpere uden at bore disse huller ind i løbet.

Almindelige "løbsforlængende" og almindelige "teleskopiske" dæmpere kræver kun gevind på løbsmundingen.

Så tror bestemt det er en misforståelse med "der skal bores huller" =o) men det har kun ganske lidt på sig, og er kun ved ganske få integrerede dæmpere krævet at man gør sådan.

"Løbsforlængende dæmpere" er dæmpere der skrues på et gevind på løbsmundingen, og dæmperens længde vil forlænge våbnet. Så hvis dæmperen er 30cm lang, vil våbnet med dæmperen blive ca 30cm længere.

"Teleskopiske dæmpere" er dæmpere der også skrues på et gevind på løbsmundingen, men hvis dæmperen er eks 30cm lang, og den går 20cm ind over løbet (gevindet skal ikke være 20cm langt naturligvis!) - så forlænger den teleskopiske dæmper kun våbnet med de sidste 10cm.
Den eneste forskel er, at den teleskopiske dæmper mister ganske lidt volumen, fordi løbet optager lidt plads i hele dæmperen - men man kompenserer eventuelt dette ved at lave den teleskopiske dæmper 1-2 cm længere end den løbsforlængende udgave.

Fordelen ved den teleskopiske dæmper er at våbnet bliver kortere - og tyngdepunktet for dæmperen bliver flyttet tættere på skytten, så han ikke bliver træt i armene af at holde dæmperen oppe - ude i den afstand den nu sidder. (Kraft x Arm = Moment)

"Integrerede dæmpere" er dæmpere som dækker hele løbet.
Der kan være boret huller ind i løbet, for at lukke en del gas ud når projektilet kommer forbi hullet. Det er kun få slags integrerede dæmpere hvor dette gøres, men det har været praktiseret.
I dag laver man eksempelvis et kort (18.5" til 20") matchløb med høj stigning, som eks .308Win vil være 18.5" med 1:8" stigning (én omdrejning pr 8" løb, hvilket er hurtigere end 1:12" som er normalen for mange .308'ere)
Det korte løb får så lavet gevind på mundingen og en lyddæmper tilpasses så hele det første "trykkammer" går helt inde fra låsestolen, og helt ud foran løbsmundingen.
Dette nedsætter gastrykket i første kammer ganske drastisk, og baffelpladerne foran mundingen får nemmere ved at bremse/drøvle gasserne.

Den ser ellers fin ud, den du har linket et billede til.
Jeg håber på at kunne tilbyde MAE lyddæmpere til det danske marked, når lovgivningen falder i hak - men jeg kan ikke love noget på nuværende tidspunkt.

Men HVIS det falder i hak med lovgivningen, så kan jeg tilbyde alle typer fra http://mae.co.nz til fair NVF-priser.

Skal også lige have en aftale i stand med Lycon, inden jeg begynder at sælge dæmperne med baggrund i NVF, da forummet så bliver lidt et "reklamemedie" som naturligvis må støttes af samme årsag. Ved ikke hvordan det kan skrues sammen, men der vil nok blive tale om et NVF-gebyr oveni min reelle indkøbspris, idet jeg ikke sælger for at tjene noget på det som sådan, men gør det af interesse.
Det har jeg gjort i Grønland, for familie, venner og kollegaer - altså taget dæmpere hjem, lavet gevind på riflerne og testet den samlede løsning, og kun taget mig det betalt som jeg har haft af udgifter, og højest rundet op til nærmeste 100kr en sjælden gang.

Så pt fortsætter jeg i hvert fald med at sælge dem i Grønland - men med afsæt her, nok også i Dk. :)
Jeg har spurgt fabrikanten i New Zealand om det ville være muligt at sælge til Dk også, og han har ikke afvist det - men der er en engelsk og en (norsk eller svensk) forhandler også.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. sep 2013, 15:03

HappyNanoq skrev:
Morten273 skrev:
HappyNanoq skrev: BR Reflex eksempelvis - der skal der ikke bores noget som helst.

Det der nok er blevet misforstået, er de "integrerede" dæmpere, hvor løbet i nogle tilfælde får boret en serie huller, så gasserne allerede på et tidligt tidspunkt bliver lukket ud i dæmperen.
Det er dog ikke altid nødvendigt, og man kan da også lave integrerede dæmpere uden at bore disse huller ind i løbet.

Almindelige "løbsforlængende" og almindelige "teleskopiske" dæmpere kræver kun gevind på løbsmundingen.

Så tror bestemt det er en misforståelse med "der skal bores huller" =o) men det har kun ganske lidt på sig, og er kun ved ganske få integrerede dæmpere krævet at man gør sådan.

"Løbsforlængende dæmpere" er dæmpere der skrues på et gevind på løbsmundingen, og dæmperens længde vil forlænge våbnet. Så hvis dæmperen er 30cm lang, vil våbnet med dæmperen blive ca 30cm længere.

"Teleskopiske dæmpere" er dæmpere der også skrues på et gevind på løbsmundingen, men hvis dæmperen er eks 30cm lang, og den går 20cm ind over løbet (gevindet skal ikke være 20cm langt naturligvis!) - så forlænger den teleskopiske dæmper kun våbnet med de sidste 10cm.
Den eneste forskel er, at den teleskopiske dæmper mister ganske lidt volumen, fordi løbet optager lidt plads i hele dæmperen - men man kompenserer eventuelt dette ved at lave den teleskopiske dæmper 1-2 cm længere end den løbsforlængende udgave.

Fordelen ved den teleskopiske dæmper er at våbnet bliver kortere - og tyngdepunktet for dæmperen bliver flyttet tættere på skytten, så han ikke bliver træt i armene af at holde dæmperen oppe - ude i den afstand den nu sidder. (Kraft x Arm = Moment)

"Integrerede dæmpere" er dæmpere som dækker hele løbet.
Der kan være boret huller ind i løbet, for at lukke en del gas ud når projektilet kommer forbi hullet. Det er kun få slags integrerede dæmpere hvor dette gøres, men det har været praktiseret.
I dag laver man eksempelvis et kort (18.5" til 20") matchløb med høj stigning, som eks .308Win vil være 18.5" med 1:8" stigning (én omdrejning pr 8" løb, hvilket er hurtigere end 1:12" som er normalen for mange .308'ere)
Det korte løb får så lavet gevind på mundingen og en lyddæmper tilpasses så hele det første "trykkammer" går helt inde fra låsestolen, og helt ud foran løbsmundingen.
Dette nedsætter gastrykket i første kammer ganske drastisk, og baffelpladerne foran mundingen får nemmere ved at bremse/drøvle gasserne.

Den ser ellers fin ud, den du har linket et billede til.
Jeg håber på at kunne tilbyde MAE lyddæmpere til det danske marked, når lovgivningen falder i hak - men jeg kan ikke love noget på nuværende tidspunkt.

Men HVIS det falder i hak med lovgivningen, så kan jeg tilbyde alle typer fra http://mae.co.nz til fair NVF-priser.

Skal også lige have en aftale i stand med Lycon, inden jeg begynder at sælge dæmperne med baggrund i NVF, da forummet så bliver lidt et "reklamemedie" som naturligvis må støttes af samme årsag. Ved ikke hvordan det kan skrues sammen, men der vil nok blive tale om et NVF-gebyr oveni min reelle indkøbspris, idet jeg ikke sælger for at tjene noget på det som sådan, men gør det af interesse.
Det har jeg gjort i Grønland, for familie, venner og kollegaer - altså taget dæmpere hjem, lavet gevind på riflerne og testet den samlede løsning, og kun taget mig det betalt som jeg har haft af udgifter, og højest rundet op til nærmeste 100kr en sjælden gang.

Så pt fortsætter jeg i hvert fald med at sælge dem i Grønland - men med afsæt her, nok også i Dk. :)
Jeg har spurgt fabrikanten i New Zealand om det ville være muligt at sælge til Dk også, og han har ikke afvist det - men der er en engelsk og en (norsk eller svensk) forhandler også.

Så kunne det være man skulle have en MAE i stedet for Hausken, og mange tak for en gang god fakta!
Selvom Lycon er hård som en FMJ, så mon ikke han er til at tale med? Det ville hvertfald give lidt god omtale for jer begge!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 26. sep 2013, 16:10

Morten273 skrev: Så kunne det være man skulle have en MAE i stedet for Hausken, og mange tak for en gang god fakta!
Selvom Lycon er hård som en FMJ, så mon ikke han er til at tale med? Det ville hvertfald give lidt god omtale for jer begge!
Jo bestemt. Har nu skrevet lidt med ham, og været lidt på forkant - vil nødig komme på kant med ham i hvert fald. :) :thumbup:
Tror sagtens vi finder noget fair for begge. :razz:

Det er også derfor jeg nedtoner "salgstalen", og lige skal have producentens accept også - før jeg gør yderligere.
Har godt nok fået ok til at omtale dem, men spiller lige det forsigtige kort og skriver mere generelt. :)
Senest rettet af HappyNanoq 26. sep 2013, 16:15, rettet i alt 1 gang.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. sep 2013, 16:14

HappyNanoq skrev:
Morten273 skrev: Så kunne det være man skulle have en MAE i stedet for Hausken, og mange tak for en gang god fakta!
Jo bestemt. Har nu skrevet lidt med ham, og været lidt på forkant - vil nødig komme på kant med ham i hvert fald. :) :thumbup:
Tror sagtens vi finder noget fair for begge. :razz:

Det er også derfor jeg nedtoner "salgstalen", og lige skal have producentens accept også - før jeg gør yderligere.
Men du ved, dette kræver også du ligger en masse billeder og tests /videoer osv op til den tid :P

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Theredmist » 26. sep 2013, 18:21

Har ikke lige fulgt med i længere tid og kan se at tråden er oppe på 12 sider... Kan jeg få et kort resumé anyone..?? :razz:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 26. sep 2013, 18:32

Theredmist skrev:Har ikke lige fulgt med i længere tid og kan se at tråden er oppe på 12 sider... Kan jeg få et kort resumé anyone..?? :razz:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 50#p519150
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Theredmist » 26. sep 2013, 18:40

Timsen skrev:
Theredmist skrev:Har ikke lige fulgt med i længere tid og kan se at tråden er oppe på 12 sider... Kan jeg få et kort resumé anyone..?? :razz:
Godt begyndt er halvt fuldendt...!! :biggrin: Så måske vi har en chance...
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. sep 2013, 09:41

Theredmist skrev:
Timsen skrev:
Godt begyndt er halvt fuldendt...!! :biggrin: Så måske vi har en chance...
Ja, høringsfristen er...24. oktober.

Så om 5 år er det måske på plads :rolf:

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 27. sep 2013, 10:12

Lige et sidespørgsmål: Har brugen af en lyddæmper effekt på kuglens hastighed? Altså, vil man på grund af omledningen af krudtgasserne kunne få problemer med anslagsenergien i sidste ende?
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 27. sep 2013, 10:16

Joffes skrev:Lige et sidespørgsmål: Har brugen af en lyddæmper effekt på kuglens hastighed? Altså, vil man på grund af omledningen af krudtgasserne kunne få problemer med anslagsenergien i sidste ende?
I den type dæmper hvor kuglen ikke rører dæmperen fysisk på vej ud (og det er den der er relevant på jagtvåben), kan der være en lille forøgelse af hastigheden (der er et længere stykke krudtgassen skubber bagpå).

I de våben hvor man vil skyde "Lydløst" med almindelig ammunition (Wellrod, DeLisle, MP5SD m.v) piller man hastighed af projektilet ved at lave huller i løbet, så man taber krudtgassen. I Wellrod'en passerer kuglen også igennem nogle gummiskiver.
Men de tre nævnte bruger alle pistolammunition, hvor der ikke skal tages så mange m/s af, før de er underlyds.

Riffelammunition der går 2-3 gange lydens hastighed er ikke realistisk at "totaldæmpe" på den måde.

Og hastigheden koster virkeligt anslagsenergi!
E=½*m*V*V
Så et 10g projektil med 800 m/s har 3200 Joule
Samme projektil med 320 m/s har kun skaldede 512 joule
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. sep 2013, 12:18

Men træfpunkt vil vel sandsynligvis ændre sig med en lyddæmper, eller?

Kroningen er anderledes og der er måske tryk bag kuglen i længere tid, og kuglen bliver sluppet ud af løb/lyddæmper med minimum af krudtgas og evt. flamme.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af Bofhenator » 27. sep 2013, 12:47

YoungDane skrev:Men træfpunkt vil vel sandsynligvis ændre sig med en lyddæmper, eller?
Jep, men hvordan kan der ikke siges noget fornuftigt om.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 27. sep 2013, 13:25

Nej, men man kan ikke regne med samme træf med og uden lyddæmper, vel?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 27. sep 2013, 13:40

YoungDane skrev:Nej, men man kan ikke regne med samme træf med og uden lyddæmper, vel?
Der vil altid ske en ganske lille smule, men det er forskelligt fra riffel til riffel.

Tynde løb vægtes en smule nedad, så træfpunktet på 100m afstand kan godt ændre sig op til i nærheden af 10cm ved montering af dæmper.
Normalt sker der også det, at den ekstra vægt på mundingen er med til at dæmpe løbets egensvingninger - og dermed faktisk være med til at lave nogle pænere og mere ensartede grupper.

Teorien bag dét, hænger lidt sammen med det man kan læse om BOSS-systemet, hvor en form for mundingsvægt/mundingsbremse kan skrues ind og udad på løbet, og dermed ændre vægtfordelingen af løbet, selv med ganske lille vægt der flyttes en lille smule.
BOSS-systemet hævder at hvis et løb svinger fra side til side, så skal systemet tunes så projektilet forlader løbet når løbet er i én af sine yderpositioner, idet løbets svingningshastighed er lavest dér.
Præcis det punkt hvor løbet er helt ret, altså midten af svingningen, er også der hvor svingningens sidelæns hastighed er størst - dermed kan løbet have tendens til at "smide" projektilerne lidt rundt og lave uregelmæssige skudbilleder.
Det skulle efter sigende også være derfor at hjemmeladere kan fintune ladningerne så skudbillederne bliver pæne og små. - her bruger man bare krudtladningen som variabel til at opnå det samme, nemlig at projektilet forlader løbet i én af sine yderpunkter i svingningerne.

Andre producenter har lavet en massiv gummi-klods man presser ned omkring løbet - og den ekstra vægt virker ligeledes som en form for svingningsdæmper (og i nogle tilfælde også blokering af udsynet igennem kikkerten).

Lyddæmperen gør nøjagtig det samme, idet den bliver den ekstra vægt på løbet der ændrer svingningsmønstret.
Dette kan imidlertid være til det positive - og til det negative. Og det er også muligt det slet ikke har nogen som helst effekt. Det kommer an på svingningsmønstret før - og svingningsmønstret efter monteringen af dæmperen.

I teorien i hvert fald.

Så ja - der KAN ske noget, og som oftest flytter skudgrupperne sig en lille smule ned - alt fra 1-2cm, til 10-12cm eller noget i den stil kan man sagtens opleve.
Der kan også ske det, at skudgrupperne bliver pænere og mere regelmæssige. Det er også muligt der ikke sker en skid ved det. =o)

Det varierer meget fra riffel til riffel, og med BOSS-systemets teori i baghovedet varierer det også med hvilken patron man benytter.

Der er desværre ingen der kan sige at "En Remington 700 XCR gør sådan - og en Winchester 70 gør sådan......".
Der er desværre ikke andet for, end at prøve sig frem - går det helt galt, må man evt have en anden type lyddæmper.
Men det er nu sjældent det går så galt.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af YoungDane » 2. okt 2013, 12:16

Jaja, nu skyder jeg ikke så mange skud på jagt med riflen, men jeg ville sætte pris på at kunne sidde på jagt uden høreværn.

Omvendt kan man ikke skyde 20 slud i træk med lyddæmper på, på banen - som jeg forstår det, fordi lyddæmperen ikke kan afgive så meget varme som den optager?

3 til 5 skud skriver de i Vapentidningen, hvis man vil være sikker. (Afhænger også af indmad og ydre godstykkelse)

Men derfor ville det jo være smart hvis man kunne finde en spids og en jagt, der skød nogenlunde ens med og uden dæmper. Det bliver noget med at prøve sig frem så.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 2. okt 2013, 13:02

Tror ikke du får til at skyde ens med og uden dæmper, men prøv da endelig :)

En stål dæmper kan godt tage mange skud, men det er spørgsmålet om varmeudviklingen vil skabe så meget varmedis at skydning med kikkert bliver besværlig. Der laves jo f.eks. ståldæmper til maskingeværer..

Besvar