Morten273 skrev:HappyNanoq skrev:
BR Reflex eksempelvis - der skal der ikke bores noget som helst.
Der skal bare gevind på løbsmundigen, og lyddæmperen tilpasses i diameter så nylon-stykket støtter ganske let omkring løbet.
Det eneste jeg har kendskab til, ved montering af lyddæmpere - er gevind på løbsmundingen. Ingen boring af nogen art
Det lyder godt isbjørn! var lige helt bange for at jeg skulle til at have boret en helvedes masse huller i løbet bare for at få at kæmpe stor lækker meget dæmpende lyddæmper :D
for alle er med, tænker jeg noget dæmper i stil af denne
http://i90.photobucket.com/albums/k240/ ... magpul.jpg
Fræk tactical, samtidig smart den ikke forlænger :P
Det der nok er blevet misforstået, er de "integrerede" dæmpere, hvor løbet i nogle tilfælde får boret en serie huller, så gasserne allerede på et tidligt tidspunkt bliver lukket ud i dæmperen.
Det er dog ikke altid nødvendigt, og man kan da også lave integrerede dæmpere uden at bore disse huller ind i løbet.
Almindelige "løbsforlængende" og almindelige "teleskopiske" dæmpere kræver kun gevind på løbsmundingen.
Så tror bestemt det er en misforståelse med "der skal bores huller" =o) men det har kun ganske lidt på sig, og er kun ved ganske få integrerede dæmpere krævet at man gør sådan.
"Løbsforlængende dæmpere" er dæmpere der skrues på et gevind på løbsmundingen, og dæmperens længde vil forlænge våbnet. Så hvis dæmperen er 30cm lang, vil våbnet med dæmperen blive ca 30cm længere.
"Teleskopiske dæmpere" er dæmpere der også skrues på et gevind på løbsmundingen, men hvis dæmperen er eks 30cm lang, og den går 20cm ind over løbet (gevindet skal ikke være 20cm langt naturligvis!) - så forlænger den teleskopiske dæmper kun våbnet med de sidste 10cm.
Den eneste forskel er, at den teleskopiske dæmper mister ganske lidt volumen, fordi løbet optager lidt plads i hele dæmperen - men man kompenserer eventuelt dette ved at lave den teleskopiske dæmper 1-2 cm længere end den løbsforlængende udgave.
Fordelen ved den teleskopiske dæmper er at våbnet bliver kortere - og tyngdepunktet for dæmperen bliver flyttet tættere på skytten, så han ikke bliver træt i armene af at holde dæmperen oppe - ude i den afstand den nu sidder. (Kraft x Arm = Moment)
"Integrerede dæmpere" er dæmpere som dækker hele løbet.
Der kan være boret huller ind i løbet, for at lukke en del gas ud når projektilet kommer forbi hullet. Det er kun få slags integrerede dæmpere hvor dette gøres, men det har været praktiseret.
I dag laver man eksempelvis et kort (18.5" til 20") matchløb med høj stigning, som eks .308Win vil være 18.5" med 1:8" stigning (én omdrejning pr 8" løb, hvilket er hurtigere end 1:12" som er normalen for mange .308'ere)
Det korte løb får så lavet gevind på mundingen og en lyddæmper tilpasses så hele det første "trykkammer" går helt inde fra låsestolen, og helt ud foran løbsmundingen.
Dette nedsætter gastrykket i første kammer ganske drastisk, og baffelpladerne foran mundingen får nemmere ved at bremse/drøvle gasserne.
Den ser ellers fin ud, den du har linket et billede til.
Jeg håber på at kunne tilbyde MAE lyddæmpere til det danske marked, når lovgivningen falder i hak - men jeg kan ikke love noget på nuværende tidspunkt.
Men HVIS det falder i hak med lovgivningen, så kan jeg tilbyde alle typer fra
http://mae.co.nz til fair NVF-priser.
Skal også lige have en aftale i stand med Lycon, inden jeg begynder at sælge dæmperne med baggrund i NVF, da forummet så bliver lidt et "reklamemedie" som naturligvis må støttes af samme årsag. Ved ikke hvordan det kan skrues sammen, men der vil nok blive tale om et NVF-gebyr oveni min reelle indkøbspris, idet jeg ikke sælger for at tjene noget på det som sådan, men gør det af interesse.
Det har jeg gjort i Grønland, for familie, venner og kollegaer - altså taget dæmpere hjem, lavet gevind på riflerne og testet den samlede løsning, og kun taget mig det betalt som jeg har haft af udgifter, og højest rundet op til nærmeste 100kr en sjælden gang.
Så pt fortsætter jeg i hvert fald med at sælge dem i Grønland - men med afsæt her, nok også i Dk. :)
Jeg har spurgt fabrikanten i New Zealand om det ville være muligt at sælge til Dk også, og han har ikke afvist det - men der er en engelsk og en (norsk eller svensk) forhandler også.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.