Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 20:24

Vores turister bliver glade, når de finder ud af, på den hårde måde, at vi er blevet verdens mest restriktive land, når det kommer til knive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 21. dec 2015, 21:00

C-X skrev:Vores turister bliver glade, når de finder ud af, på den hårde måde, at vi er blevet verdens mest restriktive land, når det kommer til knive.
Jeg synes da vi skal starte med at lave lidt støj på Søren Pinds FB. https://www.facebook.com/vsorenpind/?fref=nf
Så kan det blive mere seriøst senere.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 21:01

Jer der har muligheden - gør endelig dét!

Manden fortjener at få hørt folkets røst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 21. dec 2015, 21:16

Søren Pind skrev: Du har ret - der skal være en anerkendelsesværdig - konkret - grund. Feks på en skovtur hvor man vil skrælle et æble. Kniv fordi man vil gå tur med sin hund er ikke anerkendelsesværdigt. Til gengæld er der så kun virkeligt farlige knive - springknive, kastestjerner mm - totalt forbudt.
Note to self: medbring altid æble udenfor hjemmet. :smile:

Springknive er bliver nu totalt forbudt...modsat før, hvor de kun var forbudt. :biggrin:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 21. dec 2015, 21:21

Falco Subniger skrev:
Søren Pind skrev: Du har ret - der skal være en anerkendelsesværdig - konkret - grund. Feks på en skovtur hvor man vil skrælle et æble. Kniv fordi man vil gå tur med sin hund er ikke anerkendelsesværdigt. Til gengæld er der så kun virkeligt farlige knive - springknive, kastestjerner mm - totalt forbudt.
Note to self: medbring altid æble udenfor hjemmet. :smile:

Springknive er bliver nu totalt forbudt...modsat før, hvor de kun var forbudt. :biggrin:
Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne... :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 21. dec 2015, 21:24

https://www.facebook.com/larsloekke/?fref=nf
Se engang, statsministeren selv praler med sine spejdervenner, lige netop den dag hans lakajer fremlægger stramninger for friluftsfolket. Det er sgu næsten for nemt at være spydig når de arbejder på den måde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 21:28

Alle disse samarbejdspartnere, som Pind og Co. har haft i denne sag, vi bør huske dem alle, hver og en og sende dem vores varmeste julehilsner :modbat:

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 21. dec 2015, 21:44

Timber skrev:Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne... :fun: :fun:
Husk for guds skyld også hesten. :biggrin:
Søren Pind skrev:Det vil efter min opfattelse også ift rideturen være et anerkendelsesværdigt formål.
Eller konen, alt efter hvori det anerkendelsesværdige ligger.

Bondage med konen bag i Mondeoen, anerkendelsesværdigt = kniv under forsædet.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 21. dec 2015, 22:02

...Det sku' vær' saa godt men nu' det faktisk skidt…

Dette lille omkvæd fra ”Sangen om Larsen” fra 1935 passer desværre rigtig godt på situationen, som nu ser ud til at blive helt håbløs.

Jeg har i rigtig mange år brugt et gammelt robust Gerber Multitool med en ikke-låsbar (men fin) kniv på 6,6 cm som EDC og haft den med i min taske i det daglige. Jeg har slet ikke tal på hvor mange og forskelligartede opgaver den har løst – og disse har næsten alle været her-og-nu opgaver, som ikke var forudsete. Altså lige netop det, som et EDC værktøj skal bruges til.

Med denne nye stramning af våbenloven bliver min gamle Gerber ulovlig udenfor matriklen, med mindre jeg lige netop den dag er på jagt, fiskeri, skovtur eller lign. Mine almindelige hverdagsgøremål er tilsyneladende ikke ”anerkendelsesværdige”.

Er der mon nogen, der har forklaret ministeren og hans sammenrend af ”rådgivere” (bl.a. Jægerforbundet, Friluftsrådet, spejderne m.v…), at dette tiltag er et voldsomt tilbageskridt i forhold til den nuværende lov, som også er en katastrofe…?

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
Gerber Multitool-1.jpg
Gerber Multitool-1.jpg (55.21 KiB) Vist 4968 gange
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 21. dec 2015, 22:08

Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne... :fun: :fun:
Husk for guds skyld også hesten. :biggrin:
Søren Pind skrev:Det vil efter min opfattelse også ift rideturen være et anerkendelsesværdigt formål.
Eller konen, alt efter hvori det anerkendelsesværdige ligger.

Bondage med konen bag i Mondeoen, anerkendelsesværdigt = kniv under forsædet.
God ide, så kan både hest og kone slæbe..... :rolf: :rolf:

Men for at komme tilbage til topic, så er det sgu en gang makværk.. Forstår ikke de forskellige organisationer er så glade.. Men ok, hver især har de jo fået deres vilje, så er det åbenbart lige meget med alle andre...
M.v.h. Timber

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 21. dec 2015, 22:19

Jeg cykler til og fra skole hver dag og kan godt lide at have en lommekniv med mig til at ordne småting hvis nu eks. noget på cyklen skulle drille.
Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det, men jeg skal så ifølge de nye regler tage kniven ud af jakkelommen hvis jeg skal ud at tømme postkassen eller gå en tur? Det er simpelthen for tåbeligt!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. dec 2015, 22:24

Jeg vil se det endelige foreslag før jeg danner mig en endelig mening...

Men, som forslaget skitseres her, ser det ud til at det jeg blev hvisket i øret i efteråret desværre holder stik - og at rigspolitiet, mere eller mindre egenrådigt, har fået lov til at tegne forslaget.

Jeg er skuffet over at DJ forsøger at sælge forslaget som en sejr - for dét ser det bestemt ikke ud til at være. Med den storm (til dels i et glas vand) som Claus Lind Christensen og DJ formåede at lave med deres video - så er de nødt til at forsøge at sælge forslaget som en sejr. Alternativt skulle de indrømme at de - håber jeg; uforvarende - har ageret nyttige idioter for rigspolitiets, nu tydelige, agenda.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. dec 2015, 22:25

PeterLH skrev: Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det.
I følge Søren Pinds egne ord er det ikke godt nok, du skal have et specifikt formål, ikke et generelt som du lægger op til.
Han bekræfter faktisk at du skal stige af cyklen, gå hjem efter kniven, og så køre tilbage med den efter endt gerning.

Billede
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 21. dec 2015, 22:30

Man græmmes.
Og bedst som man troede det ikke kunne blive værre. :impatient:
Godt man har brugt en masse penge på at finde en EDC kniv, der var tilpasset knivloven, for så at få det smadret. :wall:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 21. dec 2015, 22:33

Lycon skrev:
PeterLH skrev: Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det.
I følge Søren Pinds egne ord er det ikke godt nok, du skal have et specifikt formål, ikke et generelt som du lægger op til.
Han bekræfter faktisk at du skal stige af cyklen, gå hjem efter kniven, og så køre tilbage med den efter endt gerning.
Vi når vidst snart dertil hvor det er nemmere at skrive love om hvad vi må end hvad vi ikke må.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2015, 22:40

Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

Sendt fra min HTC One mini 2 med Tapatalk
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 21. dec 2015, 22:45

Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

Tæller en bredbil med også????

:fun:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 22:48

Stod her til aften, i et byggemarked og lurede på økser, til netop dét formål. Sammen med en skarpsleben feltspade og en solid køkkensaks, må det udgøre fremtidige skæreredskaber i bilen.

Nej, det er da slet ikke farligere, end en Lansky Madrock eller WL... arh-nej :crazy:

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 22:49

Timber skrev:
Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

Nej, den har et skær over 12 cm og derfor enten tilladelseskrævende eller til anerkendelsesværdige formål, såsom forarbejdning af træ.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2015, 22:52

Timber skrev:

Bestemt! Økser er ikke omfattet af våbenloven, så nu er de det eneste "skærende" værktøj man lovligt kan have med sig :razz: (Nu = altså efter lovforslaget vedtages)
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 21. dec 2015, 22:53

C-X skrev:
Timber skrev:

Nej, den har et skær over 12 cm og derfor enten tilladelseskrævende eller til anerkendelsesværdige formål, såsom forarbejdning af træ.
Jo jo, hvis jeg nu tilfældigvis lige har et stykke planke i lommen, så burde det vel gå an?? :fun:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 22:54

Væmmes over min egen forudsigelse... http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 88#p645645 :puke:

Lortejul... :evil:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 21. dec 2015, 22:55

Senserazer skrev:
Timber skrev:

Bestemt! Økser er ikke omfattet af våbenloven, så nu er de det eneste "skærende" værktøj man lovligt kan have med sig :razz: (Nu = altså efter lovforslaget vedtages)
Jeg har faktisk altid godt kunne tænke mig sådan en.. Ved ikke lige hvorfor, da jeg ikke lige umiddelbart har de store planer om selv at lave planker.. Men det bør vel heller ikke forhindre mig i at erhverve mig en.. :fun:
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 23:02

Jo, økser er i dén grad omfattet og tillige benævnt. Husk på "kasteøkse" og så 12 cm reglen.

Edit:

Nogen har luret lidt på emnet her http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 28#p437453
Pladder om vørktøj skrev:§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.

Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:

1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.
Jo, jeg tror faktisk de er godt dækket ind, mht. økser også. De bliver helst sikkert også tolket som våben, fremover, bare rolig, den skal Tolder-Keld og det øvrige elendige statsapperat nok kringle til kaffen....
Senest rettet af C-X 21. dec 2015, 23:18, rettet i alt 1 gang.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2984 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 23:08

Vær lidt forsigtige med at tale om at økser ikke er ramt af loven i samme grad som små foldeknive.

Det kan give embedsmændene dårlige ideer om endnu en reduktion i vores adgang til redskaber.

Det kan ikke udelukkes at nogle af de kedelige typer der laver disse hæslige love, rent faktisk enten læser med her eller taler med folk der gør.

Jeg har den oplevelse at hver gang embedsmændene opdager et område i danskernes liv der stadigt er frit for regler, så går der ikke længe før de indfører nogle regler.

Med det embedsværk må vi hæge om vore få og små tilbageværende åndehuller.

Besvar