Information om våbenloven ang. knive
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Re: våbenloven ang knive
Vores turister bliver glade, når de finder ud af, på den hårde måde, at vi er blevet verdens mest restriktive land, når det kommer til knive.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Jeg synes da vi skal starte med at lave lidt støj på Søren Pinds FB. https://www.facebook.com/vsorenpind/?fref=nfC-X skrev:Vores turister bliver glade, når de finder ud af, på den hårde måde, at vi er blevet verdens mest restriktive land, når det kommer til knive.
Så kan det blive mere seriøst senere.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Platin Member
Jer der har muligheden - gør endelig dét!
Manden fortjener at få hørt folkets røst.
Manden fortjener at få hørt folkets røst.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Note to self: medbring altid æble udenfor hjemmet.Søren Pind skrev: Du har ret - der skal være en anerkendelsesværdig - konkret - grund. Feks på en skovtur hvor man vil skrælle et æble. Kniv fordi man vil gå tur med sin hund er ikke anerkendelsesværdigt. Til gengæld er der så kun virkeligt farlige knive - springknive, kastestjerner mm - totalt forbudt.

Springknive er bliver nu totalt forbudt...modsat før, hvor de kun var forbudt.

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne...Falco Subniger skrev:Note to self: medbring altid æble udenfor hjemmet.Søren Pind skrev: Du har ret - der skal være en anerkendelsesværdig - konkret - grund. Feks på en skovtur hvor man vil skrælle et æble. Kniv fordi man vil gå tur med sin hund er ikke anerkendelsesværdigt. Til gengæld er der så kun virkeligt farlige knive - springknive, kastestjerner mm - totalt forbudt.![]()
Springknive er bliver nu totalt forbudt...modsat før, hvor de kun var forbudt.

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
https://www.facebook.com/larsloekke/?fref=nf
Se engang, statsministeren selv praler med sine spejdervenner, lige netop den dag hans lakajer fremlægger stramninger for friluftsfolket. Det er sgu næsten for nemt at være spydig når de arbejder på den måde.
Se engang, statsministeren selv praler med sine spejdervenner, lige netop den dag hans lakajer fremlægger stramninger for friluftsfolket. Det er sgu næsten for nemt at være spydig når de arbejder på den måde.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Platin Member
Alle disse samarbejdspartnere, som Pind og Co. har haft i denne sag, vi bør huske dem alle, hver og en og sende dem vores varmeste julehilsner 

-
- Silver Member
- Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
- Geografisk sted: Østdanmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 14 times
Husk for guds skyld også hesten.Timber skrev:Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne...![]()

Eller konen, alt efter hvori det anerkendelsesværdige ligger.Søren Pind skrev:Det vil efter min opfattelse også ift rideturen være et anerkendelsesværdigt formål.
Bondage med konen bag i Mondeoen, anerkendelsesværdigt = kniv under forsædet.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
...Det sku' vær' saa godt men nu' det faktisk skidt…
Dette lille omkvæd fra ”Sangen om Larsen” fra 1935 passer desværre rigtig godt på situationen, som nu ser ud til at blive helt håbløs.
Jeg har i rigtig mange år brugt et gammelt robust Gerber Multitool med en ikke-låsbar (men fin) kniv på 6,6 cm som EDC og haft den med i min taske i det daglige. Jeg har slet ikke tal på hvor mange og forskelligartede opgaver den har løst – og disse har næsten alle været her-og-nu opgaver, som ikke var forudsete. Altså lige netop det, som et EDC værktøj skal bruges til.
Med denne nye stramning af våbenloven bliver min gamle Gerber ulovlig udenfor matriklen, med mindre jeg lige netop den dag er på jagt, fiskeri, skovtur eller lign. Mine almindelige hverdagsgøremål er tilsyneladende ikke ”anerkendelsesværdige”.
Er der mon nogen, der har forklaret ministeren og hans sammenrend af ”rådgivere” (bl.a. Jægerforbundet, Friluftsrådet, spejderne m.v…), at dette tiltag er et voldsomt tilbageskridt i forhold til den nuværende lov, som også er en katastrofe…?
Oscar123
Dette lille omkvæd fra ”Sangen om Larsen” fra 1935 passer desværre rigtig godt på situationen, som nu ser ud til at blive helt håbløs.
Jeg har i rigtig mange år brugt et gammelt robust Gerber Multitool med en ikke-låsbar (men fin) kniv på 6,6 cm som EDC og haft den med i min taske i det daglige. Jeg har slet ikke tal på hvor mange og forskelligartede opgaver den har løst – og disse har næsten alle været her-og-nu opgaver, som ikke var forudsete. Altså lige netop det, som et EDC værktøj skal bruges til.
Med denne nye stramning af våbenloven bliver min gamle Gerber ulovlig udenfor matriklen, med mindre jeg lige netop den dag er på jagt, fiskeri, skovtur eller lign. Mine almindelige hverdagsgøremål er tilsyneladende ikke ”anerkendelsesværdige”.
Er der mon nogen, der har forklaret ministeren og hans sammenrend af ”rådgivere” (bl.a. Jægerforbundet, Friluftsrådet, spejderne m.v…), at dette tiltag er et voldsomt tilbageskridt i forhold til den nuværende lov, som også er en katastrofe…?

Oscar123
- Vedhæftede filer
-
- Gerber Multitool-1.jpg (55.21 KiB) Vist 4968 gange
On scene - but unseen
-
- Platin Member
God ide, så kan både hest og kone slæbe.....Falco Subniger skrev:Husk for guds skyld også hesten.Timber skrev:Nja, jeg synes jo det bliver pokkers besværligt hver gang at skulle slæbe rundt på fiskestang, jagtgevær, vandrestok og telt, hvis man skulle forvilde sig ud på gaden med sin lille lommekniv.. Men ok, skramlet kan vel ligge i kurven ved siden af østersene og æblerne...![]()
![]()
Eller konen, alt efter hvori det anerkendelsesværdige ligger.Søren Pind skrev:Det vil efter min opfattelse også ift rideturen være et anerkendelsesværdigt formål.
Bondage med konen bag i Mondeoen, anerkendelsesværdigt = kniv under forsædet.

Men for at komme tilbage til topic, så er det sgu en gang makværk.. Forstår ikke de forskellige organisationer er så glade.. Men ok, hver især har de jo fået deres vilje, så er det åbenbart lige meget med alle andre...
M.v.h. Timber

- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Jeg cykler til og fra skole hver dag og kan godt lide at have en lommekniv med mig til at ordne småting hvis nu eks. noget på cyklen skulle drille.
Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det, men jeg skal så ifølge de nye regler tage kniven ud af jakkelommen hvis jeg skal ud at tømme postkassen eller gå en tur? Det er simpelthen for tåbeligt!
Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det, men jeg skal så ifølge de nye regler tage kniven ud af jakkelommen hvis jeg skal ud at tømme postkassen eller gå en tur? Det er simpelthen for tåbeligt!
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jeg vil se det endelige foreslag før jeg danner mig en endelig mening...
Men, som forslaget skitseres her, ser det ud til at det jeg blev hvisket i øret i efteråret desværre holder stik - og at rigspolitiet, mere eller mindre egenrådigt, har fået lov til at tegne forslaget.
Jeg er skuffet over at DJ forsøger at sælge forslaget som en sejr - for dét ser det bestemt ikke ud til at være. Med den storm (til dels i et glas vand) som Claus Lind Christensen og DJ formåede at lave med deres video - så er de nødt til at forsøge at sælge forslaget som en sejr. Alternativt skulle de indrømme at de - håber jeg; uforvarende - har ageret nyttige idioter for rigspolitiets, nu tydelige, agenda.
Men, som forslaget skitseres her, ser det ud til at det jeg blev hvisket i øret i efteråret desværre holder stik - og at rigspolitiet, mere eller mindre egenrådigt, har fået lov til at tegne forslaget.
Jeg er skuffet over at DJ forsøger at sælge forslaget som en sejr - for dét ser det bestemt ikke ud til at være. Med den storm (til dels i et glas vand) som Claus Lind Christensen og DJ formåede at lave med deres video - så er de nødt til at forsøge at sælge forslaget som en sejr. Alternativt skulle de indrømme at de - håber jeg; uforvarende - har ageret nyttige idioter for rigspolitiets, nu tydelige, agenda.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
I følge Søren Pinds egne ord er det ikke godt nok, du skal have et specifikt formål, ikke et generelt som du lægger op til.PeterLH skrev: Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det.
Han bekræfter faktisk at du skal stige af cyklen, gå hjem efter kniven, og så køre tilbage med den efter endt gerning.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Man græmmes.
Og bedst som man troede det ikke kunne blive værre.
Godt man har brugt en masse penge på at finde en EDC kniv, der var tilpasset knivloven, for så at få det smadret.
Og bedst som man troede det ikke kunne blive værre.

Godt man har brugt en masse penge på at finde en EDC kniv, der var tilpasset knivloven, for så at få det smadret.

Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
Spejlhjerne af Guds nåde!
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Vi når vidst snart dertil hvor det er nemmere at skrive love om hvad vi må end hvad vi ikke må.Lycon skrev:I følge Søren Pinds egne ord er det ikke godt nok, du skal have et specifikt formål, ikke et generelt som du lægger op til.PeterLH skrev: Jeg vil nok godt kunne argumentere for at jeg så har et erkendelsesværdigt formål i det.
Han bekræfter faktisk at du skal stige af cyklen, gå hjem efter kniven, og så køre tilbage med den efter endt gerning.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.
Sendt fra min HTC One mini 2 med Tapatalk
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
Tæller en bredbil med også????Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Stod her til aften, i et byggemarked og lurede på økser, til netop dét formål. Sammen med en skarpsleben feltspade og en solid køkkensaks, må det udgøre fremtidige skæreredskaber i bilen.
Nej, det er da slet ikke farligere, end en Lansky Madrock eller WL... arh-nej :crazy:
Nej, det er da slet ikke farligere, end en Lansky Madrock eller WL... arh-nej :crazy:
-
- Platin Member
Nej, den har et skær over 12 cm og derfor enten tilladelseskrævende eller til anerkendelsesværdige formål, såsom forarbejdning af træ.Timber skrev:Tæller en bredbil med også????Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Bestemt! Økser er ikke omfattet af våbenloven, så nu er de det eneste "skærende" værktøj man lovligt kan have med sigTimber skrev:Tæller en bredbil med også????Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Platin Member
Jo jo, hvis jeg nu tilfældigvis lige har et stykke planke i lommen, så burde det vel gå an??C-X skrev:Nej, den har et skær over 12 cm og derfor enten tilladelseskrævende eller til anerkendelsesværdige formål, såsom forarbejdning af træ.Timber skrev:Tæller en bredbil med også????Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Væmmes over min egen forudsigelse... http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 88#p645645
Lortejul...

Lortejul...

-
- Platin Member
Jeg har faktisk altid godt kunne tænke mig sådan en.. Ved ikke lige hvorfor, da jeg ikke lige umiddelbart har de store planer om selv at lave planker.. Men det bør vel heller ikke forhindre mig i at erhverve mig en..Senserazer skrev:Bestemt! Økser er ikke omfattet af våbenloven, så nu er de det eneste "skærende" værktøj man lovligt kan have med sigTimber skrev:Tæller en bredbil med også????Senserazer skrev:Tjaeh. Man må begynde at have et knifeless tool, og så have en økse i bæltet.
(Nu = altså efter lovforslaget vedtages)

M.v.h. Timber

-
- Platin Member
Jo, økser er i dén grad omfattet og tillige benævnt. Husk på "kasteøkse" og så 12 cm reglen.
Edit:
Nogen har luret lidt på emnet her http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 28#p437453
Edit:
Nogen har luret lidt på emnet her http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 28#p437453
Jo, jeg tror faktisk de er godt dækket ind, mht. økser også. De bliver helst sikkert også tolket som våben, fremover, bare rolig, den skal Tolder-Keld og det øvrige elendige statsapperat nok kringle til kaffen....Pladder om vørktøj skrev:§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Stk. 2. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.
2) Andre skarpe eller spidse våben, som ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål.
Senest rettet af C-X 21. dec 2015, 23:18, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2984 times
- Been thanked: 377 times
Vær lidt forsigtige med at tale om at økser ikke er ramt af loven i samme grad som små foldeknive.
Det kan give embedsmændene dårlige ideer om endnu en reduktion i vores adgang til redskaber.
Det kan ikke udelukkes at nogle af de kedelige typer der laver disse hæslige love, rent faktisk enten læser med her eller taler med folk der gør.
Jeg har den oplevelse at hver gang embedsmændene opdager et område i danskernes liv der stadigt er frit for regler, så går der ikke længe før de indfører nogle regler.
Med det embedsværk må vi hæge om vore få og små tilbageværende åndehuller.
Det kan give embedsmændene dårlige ideer om endnu en reduktion i vores adgang til redskaber.
Det kan ikke udelukkes at nogle af de kedelige typer der laver disse hæslige love, rent faktisk enten læser med her eller taler med folk der gør.
Jeg har den oplevelse at hver gang embedsmændene opdager et område i danskernes liv der stadigt er frit for regler, så går der ikke længe før de indfører nogle regler.
Med det embedsværk må vi hæge om vore få og små tilbageværende åndehuller.