Må jeg tage mit 5,5mm luftgevær med til Grønland?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
The_Winebottle
Newbie
Newbie
Interesser: Våben - Pistoler, rifler, etc.
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland

Må jeg tage mit 5,5mm luftgevær med til Grønland?

Indlæg af The_Winebottle » 21. jun 2012, 01:39

Hej derude ! :rock:

Min fader og jeg står her og skal til Grønland og vi har snakket om at tage mit (eller, officielt hans :neutral: ) luftgevær med derop (det er et Gamo CFX 5,5mm)...
Mine spørgsmål er:
1) Kan vi tage det med op til Grønland?
2) I så fald, hvad kræver det (tilladelser, specielle kufferter, etc. etc.)?
3) Hvad siger lovgivningen om luftgevær af denne type oppe på Grønland? Gælder de samme regler som i DK,
- eller har de nogen små 'smuthuller', om man vil, i lovgivningen/har de der egne love vedr. våben o.lign?

- Vi har mulighed for at opbevare det forsvarligt :thumbup:

Og så et bi-spørgsmål - en lille smule :offtopic: måske, men hvordan har de det med jagt der oppe?
Altså, f.eks. at tage med nogen bekendte ud på isen og skyde (om ikke andet på dåser og flasker!) med salonriffel eller luftgevær f.eks.?
Vi har hørt fra bekendte, at de 'bare' tager ud i 'vildmarken' og skyder en masse småvildt (fugle etc.)...
For mig lyder det lidt uetisk, men hvordan har de det med dét oppe på Grønland? - Hvis nogen altså har kendskab til det :what:

Håber nogen kan svare på et par af mine (mange!) spørgsmål lidt hurtigt, eftersom afrejsen er lige om hjørnet :help: :krydsser:

Mvh. Marcus
Si vis pacem, para bellum

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Re: Må jeg tage mit 5,5mm luftgevær med til Grønland?

Indlæg af HappyNanoq » 21. jun 2012, 02:14

1: Luftgeværer er 100% lovlige og uden nogen som helst form for restriktioner mht kaliber/kraft eller andet. Så der BURDE ikke være noget i vejen for at det kunne medbringes.

2: Kender desværre ikke lige lovgivningen pt - dels pga indførslen af de nye regler i Dk, og hvorvidt der evt skal eksporttilladelse eller midlertidig udførselstilladelse til luftvåben nu.

3: Luftvåben er mig bekendt ikke engang nævnt i våbenloven - det ville også være fjollet, når enhver i forvejen kan købe haglgeværer og rifler i enhver tænkelig kaliber, uden at skulle vide jagttegn, ID, brev fra moar eller andet.

Men jo, Politivedtægten siger at skydning/jagt må foregå mere end 2km væk fra nærmeste bebyggelse.
Så jo, det er bare tage ud i naturen og hyggeskyde ALT det i vil, selvfølgelig uden at være til fare for andre, såsom fjeldvandrere/motionister eller andet godtfolk.
Men så længe i sørger for kuglefang, eller på anden måde sikrer at hagl/projektiler ikke er til fare for andre, så er der intet i vejen.

Flere butikker har luftvåben og hagl til salg - og de sælges til hvemsomhelst.
En del butikker har også armbrøst, compoundbuer m.v. - her kender jeg en butik i Maniitsoq som har et godt udvalg af dem. Disse er ligeledes frit tilgængelige.

That being said - så er det næsten nemmere at låne en salonriffel i stedet.

Normalvis skal våben i flygodkendt (aflåselig) våbenkuffert, men ved rejser i Grønland har jeg ofte set rifler/våben pakket ind i gulvtæppe, plastpose, stofpose eller andet.... og checket ind uden yderligere beskyttelse.
Tror dog ikke det kan lade sig gøre på atlantflyveren.

Det bedste er dog en standard våbenkuffert med mulighed for påsættelse af hængelås.

Når jeg rejser internt i Grønland, bruger jeg gerne de billige plastkufferter som også sælges til Airsoft-våben - men har også Pelicase.

Det skal dog lige siges at de i Dk er nogle rigtige SVIN i behandlingen af våbenkufferter.
Eksempelvis har jeg begge gange jeg har rejst til Dk med PeliCase'en med riffel i... fået udleveret kufferten ved bestemmelsesstedet, med 10+ fodaftryk/skoaftryk på kufferten.
Det er som om de VED at PeliCase kan tåle det, og de absolut SKAL op og stå på kufferten.
En af gangene var mit store logo-klistermærke direkte VREDET af, af en skohæl, dette kunne ses på klistermærket og i det tilbageværende klister.

Jeg har aldrig nogensinde oplevet dette ved rejser internt i Grønland.
Kun i Dk.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 21. jun 2012, 22:58

Vi har hørt fra bekendte, at de 'bare' tager ud i 'vildmarken' og skyder en masse småvildt (fugle etc.)...
For mig lyder det lidt uetisk, men hvordan har de det med dét oppe på Grønland? - Hvis nogen altså har kendskab til det
I Grønland er jagtreglerne baseret på en formodning om, at din far har lært dig at færdes i naturen med varsomhed og respekt. Man anser det for et personligt ansvar at tilegne sig viden om naturen, det er ikke et myndighedsanliggende.

Så fraværet af regler betyder ikke, at du kan gøre hvad der passer dig, det betyder, at du har en udvidet pligt til at sætte dig ind i tingene før du skyder. Men du må stort set skyde med det der passer dig, undtagen halvautomater og pistoler.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 22. jun 2012, 00:47

Er luftgeværet besiddet d. 1. juni 2012 eller før denne dato, bør du/din far anmelde besiddelsen, før luftgeværet udføres og genindføres.
Se Emne: Luftvåben | Anmeldelse af besiddelse pr. 1. juni 2012

Har du et gyldigt jagttegn, kan luftgeværet bruges til jagt/regulering efter gældende regler. Skal luftgeværet bruges til jagt på Grønland - og der er tale om et ophold i indtil 3 måneder - kan luftgeværet udføres og genindføres ved at udfylde en deklaration.

Link til blanketten på politi.dk:
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/33E6B ... 5_0196.pdf

Se våbenbekendtgørelsens § 30.
Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 22. jun 2012, 13:02

Våbenloven i Grønland omfatter: Pistoler, Revolvere, halv og helautomatiske skydevåben, luftvåben undtaget.

http://www.sslug.dk/~chlor/www.retsinfo ... 59498.html
Denne ligger desværre ikke længere på Retsinformation, da de har fjernet Grønlandske love.

Der gives idag indførselstilladelse til våben og ammunition, der ikke er omfattet af våbenloven, da man ellers ikke kan udføre dem. F.eks. fra Danmark.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 22. jun 2012, 13:07

I Grønland er der ikke indført regler for opbevaring af våben, så du kan bare have riffel og haglspreder hængende på væggen i stuen, eller stående sammen med ammo, i entreen.

Mange har deres jagtvåben og ammo. liggende i båden/jollen.

Jeg ved ikke hvad man lovligt kan skyde med luftgevær heroppe, men jeg ville tænke mest på Ryper.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar