Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
HR
This member is
This member is
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 236 times
Been thanked: 278 times

Re: Elefanten i rumet aka kuglevægt blyfri 2023

Indlæg af HR » 26. okt 2021, 11:39

Flugteren skrev:
26. okt 2021, 10:25
HR skrev:
26. okt 2021, 09:51
100Radsbar skrev:
25. okt 2021, 23:06
På en lukket skydebane, hvor projektilerne bliver opfanget, og kan fjernes fra naturen kan jeg ikke se problemet med bly.
Ikke direkte. Men brugen af bly på skydebanen kræver at der bliver udvundet bly og produceret projektiler. Og det materiale som bruges i bagstoppet skal på et eller andet tidspunkt væk. Hele vejen gennem den kæde falder der i hele tiden lidt bly af her og der, og det går ikke væk igen. Det er derfor at vi finder bly i fks spildevandsslam og sivevand fra lossepladser. Hvis vi vil det problem til livs skal bly helt ud af brug. Det er vi på vej til og nu blev det riffelammunitionens tur. Måske giver de nye regler lov til at bruge bly på baner i en periode og under visse betingelser. Men det er på lånt tid.
/HR
Man kan så spørge sig selv: Hvis det er så vigtigt at få bly ud af riffelprojektilerne, hvorfor er staten ikke forgænger på den slags så og sørger for kun at anvende kobber/monometalprojektiler til Forsvaret og Politiets våben? Sådan en tur til Borris må da sende en forfærdelig mængde bly i jorden, og soldaterne må da blive udsat for det i høj grad, når de rører ved det dagen lang.

Jeg har hørt, at CNC-skåret kobberprojektiler til .50BMG kan være dyre (og effektive, det er så den anden side af sagen), men så må finskytterne jo bare lære at ramme første gang.
Staten, og specielt forsvaret, har altid haft en dobbelt standard. En for sig selv og en for alle os andre :thumbdown:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Re: Elefanten i rumet aka kuglevægt blyfri 2023

Indlæg af 100Radsbar » 28. okt 2021, 10:48

HR skrev:
26. okt 2021, 11:39
Flugteren skrev:
26. okt 2021, 10:25
HR skrev:
26. okt 2021, 09:51
100Radsbar skrev:
25. okt 2021, 23:06
På en lukket skydebane, hvor projektilerne bliver opfanget, og kan fjernes fra naturen kan jeg ikke se problemet med bly.
Ikke direkte. Men brugen af bly på skydebanen kræver at der bliver udvundet bly og produceret projektiler. Og det materiale som bruges i bagstoppet skal på et eller andet tidspunkt væk. Hele vejen gennem den kæde falder der i hele tiden lidt bly af her og der, og det går ikke væk igen. Det er derfor at vi finder bly i fks spildevandsslam og sivevand fra lossepladser. Hvis vi vil det problem til livs skal bly helt ud af brug. Det er vi på vej til og nu blev det riffelammunitionens tur. Måske giver de nye regler lov til at bruge bly på baner i en periode og under visse betingelser. Men det er på lånt tid.
/HR
Man kan så spørge sig selv: Hvis det er så vigtigt at få bly ud af riffelprojektilerne, hvorfor er staten ikke forgænger på den slags så og sørger for kun at anvende kobber/monometalprojektiler til Forsvaret og Politiets våben? Sådan en tur til Borris må da sende en forfærdelig mængde bly i jorden, og soldaterne må da blive udsat for det i høj grad, når de rører ved det dagen lang.

Jeg har hørt, at CNC-skåret kobberprojektiler til .50BMG kan være dyre (og effektive, det er så den anden side af sagen), men så må finskytterne jo bare lære at ramme første gang.
Staten, og specielt forsvaret, har altid haft en dobbelt standard. En for sig selv og en for alle os andre :thumbdown:
Det kunne være jeg skulle skrive til hende Vermelin og påpege det. Bliver da spændende at se om der kommer et svar :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

HR
This member is
This member is

Re: Elefanten i rummet aka kuglevægt blyfri 2023

Indlæg af HR » 28. okt 2021, 11:45

Tja, det kunne du jo godt. Hvad tror du at du vil få ud af det? At forsvaret bliver presset ind under de samme regler som vi andre (not, og det får vi i øvrigt ikke noget ud af hvis de gjorde)? At man siger pyt, når forsvaret må svine med bly, så glemmer vi det bare og lader jer gøre det også (dobbelt not).

DJ havde to muligheder:
1) At kaste sig foran toget og kæmpe imod en principbeslutning om at udfase al bly i hele EU.
2) At kæmpe for at kravene til ammunition bliver tilpasset moderne blyfri projektiler.

DJ valgte #2, hvilket i min bog var det eneste rigtige. Man kan ikke samtidigt sige at der ikke er et alternativ til bly, og at 7,8 g kobber med en anslagsenergi E100 på mindst 2.000 J er fint til klasse 1.

/HR

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 28. okt 2021, 12:08

HR skrev:
28. okt 2021, 11:45
DJ havde to muligheder:
1) At kaste sig foran toget og kæmpe imod en principbeslutning om at udfase al bly i hele EU.
2) At kæmpe for at kravene til ammunition bliver tilpasset moderne blyfri projektiler.

DJ valgte #2, hvilket i min bog var det eneste rigtige. Man kan ikke samtidigt sige at der ikke er et alternativ til bly, og at 7,8 g kobber med en anslagsenergi E100 på mindst 2.000 J er fint til klasse 1.
Enig, men det låser os fast i at acceptere at alt bly skal ud og det rammer jo pistol/revolver-skytter og andre kalibre end de centraltændte riffelkalibre.

Jeg så gerne at der var alternativer (der virker og ikke dræber sporten pga pris), før vi accepterede det.

Bly skal ud, men der er en høj pris at betale for at gå forrest.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. okt 2021, 12:46

Måske DJ ikke skulle have gjort det, med tungen oppe bagi miljøministeren, og kalde det for en sejr, uden nogensinde have fået noget i bytte, for at fremrykke begivenhederne.

DJ er blevet så woke og leflende for ministrerne, at det er ulideligt. Var det ikke for min lokale jagtforening, så havde jeg trukket støtten.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 28. okt 2021, 12:54

HR skrev:
28. okt 2021, 11:45
Tja, det kunne du jo godt. Hvad tror du at du vil få ud af det? At forsvaret bliver presset ind under de samme regler som vi andre (not, og det får vi i øvrigt ikke noget ud af hvis de gjorde)? At man siger pyt, når forsvaret må svine med bly, så glemmer vi det bare og lader jer gøre det også (dobbelt not).

DJ havde to muligheder:

/HR
Det jeg vil med at skrive til Vermelin er at få en udtalelse om de planlægger at udfase det for politi/forsvaret, og hvis ikke, hvorfor.

Hvis de ikke vil udfase det for Militær/Politi, så kan det da være det var interessant for et nyhedsmedie eller to. :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 73 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Rulab » 28. okt 2021, 12:57

C-X skrev:
28. okt 2021, 12:46
Måske DJ ikke skulle have gjort det, med tungen oppe bagi miljøministeren, og kalde det for en sejr, uden nogensinde have fået noget i bytte, for at fremrykke begivenhederne.
Du udtaler dig meget skråsikkert, ved du at DJ ikke uofficielt har fået det?
Der har været talt meget om udfasningen af plast haglskåle, udviklingen er i fuld gang, men der er endnu ikke sat data på udfasning.
Det er vel ikke urealistisk at tro DJ har købt mere tid på den front mod at tale for en relativ hurtig udfasning af bly.

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 28. okt 2021, 13:12

C-X skrev:
DJ er blevet så woke og leflende for ministrerne, at det er ulideligt. Var det ikke for min lokale jagtforening, så havde jeg trukket støtten.
Det har du desværre ret i. Det er en reel mulighed at DJ kører sig selv ud på et sidespor for de frelste. Personligt vil jeg stadigvæk vælge at være uenig intern og stemme på repræsentanter der forstår at de repræsenterer mange forskellige mennesker med meget forskellige meninger. Jeg tror at vi er fucked uden en stærk og samlet organisation, selvom jeg er dybt uenig med meget af det toppen står for. Hvis man er uenig i kursen, så tag en plads i det lokale jægerråd. Der er sjældent kampvalg om de pladser. Det koster 3-6 aftner om året og giver indflydelse op hvem der sidder højere oppe i organisationen.
/HR

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 28. okt 2021, 13:29

Rulab skrev:
28. okt 2021, 12:57
C-X skrev:
Der har været talt meget om udfasningen af plast haglskåle, udviklingen er i fuld gang, men der er endnu ikke sat data på udfasning.
Det er vel ikke urealistisk at tro DJ har købt mere tid på den front mod at tale for en relativ hurtig udfasning af bly.
Modsat fald, annoncerer de det meget ringe.

Knivloven, luftgeværer, jagttider....
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 28. okt 2021, 13:34

HR skrev:
28. okt 2021, 13:12
C-X skrev:
Det har du desværre ret i. Det er en reel mulighed at DJ kører sig selv ud på et sidespor for de frelste. Personligt vil jeg stadigvæk vælge at være uenig intern og stemme på repræsentanter der forstår at de repræsenterer mange forskellige mennesker med meget forskellige meninger. Jeg tror at vi er fucked uden en stærk og samlet organisation, selvom jeg er dybt uenig med meget af det toppen står for. Hvis man er uenig i kursen, så tag en plads i det lokale jægerråd. Der er sjældent kampvalg om de pladser. Det koster 3-6 aftner om året og giver indflydelse op hvem der sidder højere oppe i organisationen.
/HR
Vi er ret enige.
Der ligger så nogle personlige valg/udfordringer til grund for, at jeg så ikke kan tilbyde et kandidatur. Den tidligere udgave af mig, ville have gjort det.

Helt reelt ville det ikke overraske mig, hvis DJ begynder med kønskvoteringer.

Brugeravatar
The Mad Viking
This member is
This member is
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 424 times
Been thanked: 133 times

Indlæg af The Mad Viking » 28. okt 2021, 14:35

Rulab skrev:
28. okt 2021, 12:57
C-X skrev:
Det ville jeg i så fald kalde et uhyggeligt dårligt bytte.
Haglskåle kan udskiftes med et andet materiale i morgen, hvis viljen ellers var der.
Det kniber mere med blyet.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Glockster
Moderator
Moderator
Geografisk sted: København
Has thanked: 104 times
Been thanked: 146 times

Indlæg af Glockster » 28. okt 2021, 16:17

Jeg må tilstå at de sidste års knæfald for ministre og EU efterlader mig med en meget kedelig opfattelse af DJ.

De virker nærmest angste for at stille blot de mindste krav og i tilfældet med udfasningen af den blyholdige ammunition har de helt selvbestaltet presset på for at få det vedtaget hurtigst muligt. Hvorfor? Hvad handlede de igennem for dette? I min bog ingenting (men de fik en fin lille stjerne som duksedreng hos ministeren).

Efter min bedste opfattelse er DJ nødt til at ændre tilgang til deres virke og forstå deres opgave er at sikre deres medlemmers ønsker og ikke være ministerens ynglings duksedreng.

Jeg overvejer seriøst at sige mit medlemskab op når de virkelig ikke formår at give mere konstruktiv modstand mod diverse "feel good" politiker fra tilfældige populistiske ministre.
"A fear of weapons is a sign of retarded sexual and emotional maturity." - Sigmund Freud

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 28. okt 2021, 16:52

Det store problem er at det ser ud som om at DJ lige nu er det eneste af vore forbund som sidder med ved bordet når der forhandles om blyammunition i Danmark.

Jeg har ikke hørt så meget som ét pip fra skytteforbundene. Jeg sidder i en ansvarsstilling i en forening under DGI - og er medlem af to foreninger under Unionen og en tillige under Danske Sortkrudtskytter. Er der mig som sidder i en osteklokke og har formået eklatant at overse og -høre mine egne forbunds indspark i dette spørgsmål?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

HR
This member is
This member is

Indlæg af HR » 28. okt 2021, 17:14

Glockster skrev:
28. okt 2021, 16:17
Jeg må tilstå at de sidste års knæfald for ministre og EU efterlader mig med en meget kedelig opfattelse af DJ.
Enig, Claus L behøver ikke kaste sig ned på ryggen ved enhver given lejlighed.
Glockster skrev:
28. okt 2021, 16:17
De virker nærmest angste for at stille blot de mindste krav og i tilfældet med udfasningen af den blyholdige ammunition har de helt selvbestaltet presset på for at få det vedtaget hurtigst muligt. Hvorfor? Hvad handlede de igennem for dette? I min bog ingenting (men de fik en fin lille stjerne som duksedreng hos ministeren).
Ikke enig. Vi får se hvor den lander, men hvis de får sænket kravet til kuglevægt så tror jeg at det var en rigtig god handel. Blyforbudet var kommet uanset hvad, så de har reelt ikke betalt for det sænkede krav.

/HR

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 17:24

Elbæk skrev:
28. okt 2021, 16:52
Det store problem er at det ser ud som om at DJ lige nu er det eneste af vore forbund som sidder med ved bordet når der forhandles om blyammunition i Danmark.

Jeg har ikke hørt så meget som ét pip fra skytteforbundene. Jeg sidder i en ansvarsstilling i en forening under DGI - og er medlem af to foreninger under Unionen og en tillige under Danske Sortkrudtskytter. Er der mig som sidder i en osteklokke og har formået eklatant at overse og -høre mine egne forbunds indspark i dette spørgsmål?
Man kan jo tænke sit, for det må da i høj grad være til gene for sportskytterne og dem med ældre våben, at man fra 2025 ikke længere må skyde med bly - som i overhovedet - medmindre banen kan opsamle 90% af det (hvilket kun de helt store anlæg kan/har råd til).

Hvis der ikke kommer en undtagelse, så kan sortkrudsfolket, westernskytterne, de fleste pistolskytter og til sidst også udendørs randtændt-folket gå hjem og slukke for hobbyen. Vi jægere kommer jo nok til at klare os lidt endnu, fordi udbredelsen af blyfri jagtammunition, og senere også træningsammunition, vil gå hurtigere og hurtigere, men det bliver slemt for de førnævnte.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. okt 2021, 17:45

Elbæk skrev:

Ja, der har måske nok ikke været ret meget information ude, men jeg deltog i et seminar hvor forhandlerne fra DGI/Unionen (de har dannet fælles front) orienterede om sagens aspekter. Så lige her er det vist smuttet forbi dig, DGI/Union ER med ved bordet, men de forventer ikke rigtig at få noget igennem, udover MÅSKE en lidt længere implementeringsfrist end de 18 mdr der er lagt op til.

Og det gav mig stadig det indtryk at udendørs skydning på alt andet end 25m bane er i alvorlig fare for at ophøre.
Mit gæt er, at sker det, så falder omkring halvdelen af pistolskytterne fra, og så vil der være mange foreninger der enten må indstille skydningen, eller skrue kraftigt ned for aktiviteten.

For mig personligt... Der er ingen indendørs IPSC eller Terrænpistol i Danmark, så jeg ser ind i at stoppe.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 28. okt 2021, 17:48

Flugteren skrev:
28. okt 2021, 17:24
Elbæk skrev:

Man kan jo tænke sit, for det må da i høj grad være til gene for sportskytterne og dem med ældre våben, at man fra 2025 ikke længere må skyde med bly - som i overhovedet - medmindre banen kan opsamle 90% af det (hvilket kun de helt store anlæg kan/har råd til).

Hvis der ikke kommer en undtagelse, så kan sortkrudsfolket, westernskytterne, de fleste pistolskytter og til sidst også udendørs randtændt-folket gå hjem og slukke for hobbyen. Vi jægere kommer jo nok til at klare os lidt endnu, fordi udbredelsen af blyfri jagtammunition, og senere også træningsammunition, vil gå hurtigere og hurtigere, men det bliver slemt for de førnævnte.
Vedrørende almindelig 25 meter skive skydning, er det ret nemt at opsamle blyet, hvis man har grus kuglefang, gruset skal blot harpes, kuglerne er stor set hele, nogle ville han endnu kunne skyde af igen.
Det gælder også ikke kappeklædt

Ca. 1 kvadratmeter bag skive centrum, ville i de fleste tilfælde kunne gører det.

22'er vil ikke kunne opsamles på denne måde, jeg har stort set ikke set nogle 22'er, da jeg harpede gruset fra vores vold, måske skal man til 22'er opstille bullet traps

Alt der idag kræver stålmål, vil ligeledes være sværere at opsamle blyet fra, da det jo splinters ret meget.

Mvh
Grey

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 28. okt 2021, 17:58

Elbæk skrev:

Jeg har fået flere nyhedsbreve fra "Skydebaneforeningen Danmark" angående deres høringssvar om bly på skydebaner.
Det er vist en maillingliste jeg er på fordi jeg har handlet i skyttebutikken.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. okt 2021, 18:04

ReneKJ skrev:
28. okt 2021, 17:58
Elbæk skrev:

Jeg har fået flere nyhedsbreve fra "Skydebaneforeningen Danmark" angående deres høringssvar om bly på skydebaner.
Det er vist en maillingliste jeg er på fordi jeg har handlet i skyttebutikken.
Det er her, fra d. 22/9.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Has thanked: 47 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sila0079 » 28. okt 2021, 20:48

Kunne man ikke lave et borgerforslag, om at fritage randtændt, pistoler, sortkrudt, centraltændt fra før år 1900 og centraltændt på skydebaner?
Er det ikke bare 50.000 underskrifter det kræver, for at folketinget skal tage det op? Det burde vel ikke være noget problem, hvis alle jægere og skytteforeningsmedlemmer tog stilling til om det var et forslag de ville skrive under på? Hvor mange er vi?

Når jeg læser tråden igennem, så lyder det måske som meget at bede om fritagelse for, men jeg kan slet ikke helt fatte at jeg skal tænke sådan - det er jo et helt vildt indgreb i folks fritidsinteresser, økonomi, kultur og foreningsliv, man pønser på at tvinge igennem ved lov og magt, uden at dem det går ud over bliver spurgt..

Drømmer mig hen til en hypotetisk fremtid, hvor repræsentativt demokrati er erstattet af direkte demokrati her i landet..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. okt 2021, 21:18

Sila0079 skrev:
28. okt 2021, 20:48
Kunne man ikke lave et borgerforslag, om at fritage randtændt, pistoler, sortkrudt, centraltændt fra før år 1900 og centraltændt på skydebaner?
Er det ikke bare 50.000 underskrifter det kræver, for at folketinget skal tage det op? Det burde vel ikke være noget problem, hvis alle jægere og skytteforeningsmedlemmer tog stilling til om det var et forslag de ville skrive under på? Hvor mange er vi?

Når jeg læser tråden igennem, så lyder det måske som meget at bede om fritagelse for, men jeg kan slet ikke helt fatte at jeg skal tænke sådan - det er jo et helt vildt indgreb i folks fritidsinteresser, økonomi, kultur og foreningsliv, man pønser på at tvinge igennem ved lov og magt, uden at dem det går ud over bliver spurgt..

Drømmer mig hen til en hypotetisk fremtid, hvor repræsentativt demokrati er erstattet af direkte demokrati her i landet..
Vær MEGET bevidst om hvem du stemmer på ved fremtidige valg.
Regeringer er alt andet end ligegyldige!
(Og i en verden hvor Enhedslisten er det største parti i København, er jeg ikke sikker på direkte demokrati er en god ting...)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 28. okt 2021, 21:35

Sila0079 skrev:
28. okt 2021, 20:48

Jeg skrev til formanden for danske sortkrudtskytter. Holdningen er vidst ligesom vi lader fjenden invadere og så ser vi derfra…altså egentlig en afspejling af den dorskhed der er så gældende i vores samfunds dna.

Min tillid genrelt til systemet kan ligge på takken af et frimærke. Selvfølgelig kunne man gøre undtagelser for dem der skyder med original våben fra før år 1900. Selvfølgelig er der ikke noget “farligt” af skyde et stykke råvildt med en Dansk rulleblok med en 11mm blykugle. Der er så få der har interesse får gamle våben til jagt i dk at de(måske)40 stykker vildt der ville blive nedlagt intet ville udgøre en milijøfare.
Jeg tog en teknisk discussion med djf og jeg kan kun sige de ved generelt intet om våben og jeg er sikker på en milijøminister med lovudvalget ved endnu mindre.
Mht. repræsentivt demokrati så må det forblive en drøm. Du må gøre alt det oprør du vil sålænge staten bare får deres penge.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 21:48

Sjovt, jeg havde en schweizisk bekendt på besøg i går, hvor vi talte en smule politik. De havde netop haft en lokal afstemning, hvor nogle ønskede at købe en skulptur med offentlige penge; forslaget blev sendt til borgerstemning og blev eftertrykkeligt nedstemt, fordi man ikke ville bruge penge på den slags ting.

Direkte demokrati ville aldrig fungere herhjemme. Danskerne er simpelthen for bange for at tage ansvar for egen lykke og liv.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 28. okt 2021, 21:55

Flugteren skrev:
28. okt 2021, 21:48
Sjovt, jeg havde en schweizisk bekendt på besøg i går, hvor vi talte en smule politik. De havde netop haft en lokal afstemning, hvor nogle ønskede at købe en skulptur med offentlige penge; forslaget blev sendt til borgerstemning og blev eftertrykkeligt nedstemt, fordi man ikke ville bruge penge på den slags ting.

Direkte demokrati ville aldrig fungere herhjemme. Danskerne er simpelthen for bange for at tage ansvar for egen lykke og liv.
..og politikerne er for bange for at overlade beslutningerne til befolkningen. Måske en mistillid til dem der betaler deres ophold her i livet.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 28. okt 2021, 21:58

Rigbymauser skrev:
28. okt 2021, 21:55
Flugteren skrev:
28. okt 2021, 21:48

..og politikerne er for bange for at overlade beslutningerne til befolkningen. Måske en mistillid til dem der betaler deres ophold her i livet.
Ja, det er jo nemt at købe stemmer, når man ikke bruger sine egne penge.

Besvar