Flugteren skrev: ↑28. okt 2021, 17:24
Elbæk skrev: ↑28. okt 2021, 16:52
Det store problem er at det ser ud som om at DJ lige nu er det eneste af vore forbund som sidder med ved bordet når der forhandles om blyammunition i Danmark.
Jeg har ikke hørt så meget som ét pip fra skytteforbundene. Jeg sidder i en ansvarsstilling i en forening under DGI - og er medlem af to foreninger under Unionen og en tillige under Danske Sortkrudtskytter. Er der mig som sidder i en osteklokke og har formået eklatant at overse og -høre mine egne forbunds indspark i dette spørgsmål?
Man kan jo tænke sit, for det må da i høj grad være til gene for sportskytterne og dem med ældre våben, at man fra 2025 ikke længere må skyde med bly - som i overhovedet - medmindre banen kan opsamle 90% af det (hvilket kun de helt store anlæg kan/har råd til).
Hvis der ikke kommer en undtagelse, så kan sortkrudsfolket, westernskytterne, de fleste pistolskytter og til sidst også udendørs randtændt-folket gå hjem og slukke for hobbyen. Vi jægere kommer jo nok til at klare os lidt endnu, fordi udbredelsen af blyfri jagtammunition, og senere også træningsammunition, vil gå hurtigere og hurtigere, men det bliver slemt for de førnævnte.
Vedrørende almindelig 25 meter skive skydning, er det ret nemt at opsamle blyet, hvis man har grus kuglefang, gruset skal blot harpes, kuglerne er stor set hele, nogle ville han endnu kunne skyde af igen.
Det gælder også ikke kappeklædt
Ca. 1 kvadratmeter bag skive centrum, ville i de fleste tilfælde kunne gører det.
22'er vil ikke kunne opsamles på denne måde, jeg har stort set ikke set nogle 22'er, da jeg harpede gruset fra vores vold, måske skal man til 22'er opstille bullet traps
Alt der idag kræver stålmål, vil ligeledes være sværere at opsamle blyet fra, da det jo splinters ret meget.
Mvh
Grey