Spørgsmålet er om det er lovligt at have en lommekniv med på jordbærmark? Der er i dette tilfælde tale om en Civivi Elementum, der med sine 7,5 cm har en god praktisk størrelse. En mindre Opinel eller en schweizerkniv ville også være fine valg.
Vil du vurderer følgende scenarier til at være anerkendelsesværdige:
1. En tur i parken med min datter og nogle æbler (og sandwicher) og en lommekniv til at skære æbler i stykker med?
a. Må vi købe ind til vores picnic på vejen – altså tage i Netto for at købe frugt og sandwicher? (tænker at svaret er nej her)
b. Hvad hvis vi havde en vandmelon og en stor kniv med fast blad (fx en køkkenkniv) til at skære den med?
c. I vores by er der grønne områder, hvor der er æbler og pærer som man må plukke. Må man tage en kniv med på det grønne område med helblik
på at skære og skrælle de frugter man plukker? Hvad hvis det er sidst på sæsonen og alle frugter er spist (i hvert fald dem man kan nå)?
2. Har man et bredt udvalg af moderne lommeknive (ikke mindst dem med keramiske kuglelejer) kan det ind i mellem være nødvendigt at skille dem ad med henblik på at rense dem. Hvis man vi være sikker på at få skruetrækkere med den rette størrelse tox (hvilket ikke nødvendigvis er trivielt da der synes at være lidt forskel på de europæiske og amerikanske modeller den samme model kniv er ind i mellem tilgængelig med forskellig størrelse skruer).
Må man i sådan et tilfælde have en sin lommekniv med ned i Biltema for at sikre sig at man får den rette skruetrækker med hjem?
3. Må man tage en kniv med i XL-byg, hvis man skal købe lange brædder og skal bruge en kniv til at skære et stykke minestrimmel eller andet over til at mærke sine brædder (typisk noget man gøre på tømmerpladsen uden for selve byggemarkedet).
4. Hvad med en overlevelseskniv på en shelterplads i en offentlig skov (fx en Rat7 eller ESEE model 6)? Til batoning (hvad det end hedder på dansk), kløve småbrænde, lave feathersticks (mangler igen et godt dansk ord) osv. (tænker selv at svaret er ’ja’ er).
5. Lommekniv med på skydebanen – fx til at åbne en ny kasse patroner (her kan man om ikke andet argumenterer for at skydevåbnet er farligere end lommekniven).
6. Lommekniv på sanketur i skov eller på strand (svampe, urter til at åbne østers)? (her tænker jeg 'ja').
7. Må man have en kniv liggende i hanskerummet på sin bil? Jeg har selv en Leatherman (samt lygte, og feltspade i bagagerummet sammen med nogle tæpper - man ved jo aldrig). Ind i mellem læser jeg om personer som er blevet stoppet af politiet og har fået konfiskeret en lommekniv fra bilen - men de har typisk også fået konfiskeret et større eller mindre kvantum stoffer (hash, amfetamin etc).
8. Find selv på flere scenarier i gråzonen og leg med

Nogen der har et overblik over nyere domme, hvor knivbærere har været i retten og enten er blevet dømt eller frikendt i grænsetilfælde?
Tak for svar
StrongDad1