Hvad er reglerne omkring Halv auto i 2023?
-
- Silver Member
- Interesser: Dykning og skydning og klatrin
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 84 times
Hvad er reglerne omkring Halv auto i 2023?
Må man eje en halv auto ar10 i 308 og bruge den i DK hvis magasinet max. kan indeholde 2 stk? Og ellers ok til udlandet?
Er det korrekt forstået? Hvad med alt det skriftlige redegørelse til PAC? eller behøves det ikke fordi det nu er skrevet ind i loven at man må eje max 1 semi auto?
Er det korrekt forstået? Hvad med alt det skriftlige redegørelse til PAC? eller behøves det ikke fordi det nu er skrevet ind i loven at man må eje max 1 semi auto?
- Kasper HK
- Silver Member
- Interesser: Damer
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 115 times
- Been thanked: 45 times
Re: Hvad er reglerne omkring Halv auto i 2023?
du søger bare som alle andre jagtvåben.
max 1 stk centraltændt
max 2 stk randtændt
max 2 skud i mag til jagt
max 10 skud i mag på skydebane
skal kunne nedlægge kl 1 vildt (derfor 556 ikke er en mulighed)
max 1 stk centraltændt
max 2 stk randtændt
max 2 skud i mag til jagt
max 10 skud i mag på skydebane
skal kunne nedlægge kl 1 vildt (derfor 556 ikke er en mulighed)
Senest rettet af Kasper HK 17. nov 2023, 10:07, rettet i alt 1 gang.

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Ja, du må gerne eje en halvautomatisk riffel i en kaliber, der er egnet til klasse 1-vildt (så det ca. 243Win og opefter med de nye regler angående blyfri). Det magasin, du bruger på jagt, skal være permanent plomberet til maksimum to skud, så riflen bliver en 2+1 riffel - men magasinet må dog være aftageligt nu, modsat tidligere, hvor det skulle monteres fast til selve riflen. Til udlandet må du anvende den kapacitet, der er tilladt, men du må dog i DK (og formelt set resten af EU) ikke eje større magasiner end 10 skud.600 skrev: ↑17. nov 2023, 10:00Må man eje en halv auto ar10 i 308 og bruge den i DK hvis magasinet max. kan indeholde 2 stk? Og ellers ok til udlandet?
Man skal ikke længere gennem en partshøring eller redegøre for behov, du kan få tilladelse til én (1) centraltændt, halvautomatisk riffel og to halvautomatiske salonrifler - that's it. Vil du have en anden halvautomatisk riffel, end den du allerede har, så skal du sælge den første.
Det er reglerne.
-
- Silver Member
Tusind tak! Det da blevet lige til! Og fedt med at man kan jage med den i DK med plomberet mag
-
- Silver Member

Jeg skal også have en. Hvilken forhandler kan du anbefale i tyskland?? Synes ike rigtig trustpilot slår igennem i tyskland.
Den der RAL-tyndskid farve er mega fed!

- Kasper HK
- Silver Member
jeg importerede selv min. Købte den i en jagtbutik i tyskland.. de sendte den så til clauberg i flensborg der lavede export papire, og jeg lavede import papire, hentede den så snart det var iorden, og søgte om våbentilladelsen så snart den var hjemme hos mig.
det tog ca. samme tid som en alm Jagt våben tilladelse
du kan evt. se min dagbog her: viewtopic.php?f=36&t=92891&p=1069446&hilit=G28#p1069446
efter min mening kan du ikke få en federe ½auto end en HK Mr308 - G28
du kan evt. se min dagbog her: viewtopic.php?f=36&t=92891&p=1069446&hilit=G28#p1069446

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 349 times
- Been thanked: 160 times
Så du hentede den inden du søgte våbentilladelse?
Normalt tænker jeg at tilladelsen skal være på plads inden du henter den - ellers er der ændret noget siden jeg købte AI i UK.
Normalt tænker jeg at tilladelsen skal være på plads inden du henter den - ellers er der ændret noget siden jeg købte AI i UK.
-
- Silver Member
Super fedt! Lige nogle hurtige spørgsmål..Kasper HK skrev: ↑18. nov 2023, 18:54jeg importerede selv min. Købte den i en jagtbutik i tyskland.. de sendte den så til clauberg i flensborg der lavede export papire, og jeg lavede import papire, hentede den så snart det var iorden, og søgte om våbentilladelsen så snart den var hjemme hos mig.
Hvor mange skud G28 haft nu? Er der specielle reserve dele man skal have som er vigtige? Og virker den som den skal med lyddæmper?
- Agamemnon
- Moderator
- Interesser: Skydning genladning Etymologi
- Has thanked: 472 times
- Been thanked: 1072 times
Da jeg importerede , det der dengang var min 416 Barrett, skulle jeg først søge importtilladelse og dernæst importerer våbnet, INDEN jeg søgte våbentilladelse på den.
Husk at importtilladelsen giver ret til at indføre og besidde våbnet i op til 3 måneder, men ikke bære eller anvende våbnet, i denne periode.
I min verden giver det udmærket mening at våbentilladelsen først udstedes, når våbnet er kommet til landet.
Jeg kunne forestille mig, at det kunne give en del ballade, hvis man får tilladelse til et våben, og våbnet så af én eller anden grund, ikke kan leveres alligevel.
Så står du som ejer af et våben, som du hæfter for, men som du aldrig har taget i besiddelse.
Derfor påbegynder de først sagsbehandlingen om våbentilladelse, når du fremsender den underskrevne importtilladelse, hvor du attesterer, på tro- og love, at du har taget våbnet i besiddelse.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
I dag er det således, at man søger våbentilladelse samtidig med import tilladelse, da der opstod problemer med våben, som kunne importeres, men ikke efterfølgende kunne opnå tilladelse.
Så ligger våbentilladelsen og "venter" på, at våbnet kommer hjem, og kan derefter straks udstedes.
Husk, det er jo ikke kun våbnet, der er afgørende for at der kan udstedes tilladelse, det er også personen og hvad denne skal bruge sit våben til, i mange tilfælde.
Så ligger våbentilladelsen og "venter" på, at våbnet kommer hjem, og kan derefter straks udstedes.
Husk, det er jo ikke kun våbnet, der er afgørende for at der kan udstedes tilladelse, det er også personen og hvad denne skal bruge sit våben til, i mange tilfælde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Agamemnon
- Moderator
Dét er ganske rigtigt processen, når man importerer SKV-våben.C-X skrev: ↑19. nov 2023, 10:37I dag er det således, at man søger våbentilladelse samtidig med import tilladelse, da der opstod problemer med våben, som kunne importeres, men ikke efterfølgende kunne opnå tilladelse.
Men er du sikker på at det også er tilfældet med jagtvåben?
Jeg har kun været ude for at skulle søge begge tilladelser samtidigt, når jeg har importerer SKV-våben.
Med jagtvåben har jeg kun oplevet at processen var som jeg har beskrevet.
Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jeps, jeg har ingen kendskab til SKV.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Agamemnon
- Moderator
Så lærte jeg også noget nyt i dag.

Edmund Burke, 1729-1797.
Edmund Burke, 1729-1797.
- Zakke
- Bronze Member
- Interesser: kampvogne og våben
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 28 times
Da jeg importerede min MR 308A3 søgte jeg begge dele samtidig. Jeg modtog importtilladelsen med besked om, at riffeltilladelsen før blev færdiggjort, når importen var gennemført. Jeg importerede våbenet, og kvitterede med den underskrevne tilladelse via digital post (som af flere omgange slog felj, pga tekniske problemer). Det lykkedes efter en uges tid, at få papiret frem til dem, og derefter gik der ca 3 timer til der lå en riffeltilladelse i min digitale postkasse.Agamemnon skrev: ↑19. nov 2023, 10:55Dét er ganske rigtigt processen, når man importerer SKV-våben.C-X skrev: ↑19. nov 2023, 10:37I dag er det således, at man søger våbentilladelse samtidig med import tilladelse, da der opstod problemer med våben, som kunne importeres, men ikke efterfølgende kunne opnå tilladelse.
Men er du sikker på at det også er tilfældet med jagtvåben?
Jeg har kun været ude for at skulle søge begge tilladelser samtidigt, når jeg har importerer SKV-våben.
Med jagtvåben har jeg kun oplevet at processen var som jeg har beskrevet.
- Kasper HK
- Silver Member
hmm vil tro ca. 1500skud600 skrev: ↑18. nov 2023, 23:52Super fedt! Lige nogle hurtige spørgsmål..Kasper HK skrev: ↑18. nov 2023, 18:54jeg importerede selv min. Købte den i en jagtbutik i tyskland.. de sendte den så til clauberg i flensborg der lavede export papire, og jeg lavede import papire, hentede den så snart det var iorden, og søgte om våbentilladelsen så snart den var hjemme hos mig.
Hvor mange skud G28 haft nu? Er der specielle reserve dele man skal have som er vigtige? Og virker den som den skal med lyddæmper?
jeg kan ikke komme på andet end en ekstra slagstift, da det var en del af kittet til de tyske soldater
jep den virker perfekt med lyddæmper. min er dog en dæmper til G28 der passer til den originale flammeskjuler. ved heller ikke om de alm Mr308 har en switch til når der sidder dæmper på?

- Zakke
- Bronze Member
De almindelige MR308ere har ikke justerbart gassystem, og kræver tilkøb af en justerbar gasblok, skulle man have lysten til en dæmper.Kasper HK skrev: ↑19. nov 2023, 20:11hmm vil tro ca. 1500skud
jeg kan ikke komme på andet end en ekstra slagstift, da det var en del af kittet til de tyske soldater
jep den virker perfekt med lyddæmper. min er dog en dæmper til G28 der passer til den originale flammeskjuler. ved heller ikke om de alm Mr308 har en switch til når der sidder dæmper på?
-
- Silver Member
Jeg fandt denne her udgave på de almindelige, altså non-G28 med alu upper.
Der er en udskæring til "N" og "S". De kan vel da justeres ift. gas mængden?
jeg har dog set modeller hvor denne udskæring ikke er tilstede. Der åbenbart flere forskellige udgaver.
Der er en udskæring til "N" og "S". De kan vel da justeres ift. gas mængden?
jeg har dog set modeller hvor denne udskæring ikke er tilstede. Der åbenbart flere forskellige udgaver.
- Vedhæftede filer
-
- Gasblock.png (385.39 KiB) Vist 15963 gange
- Zakke
- Bronze Member
Udskæringen er tilstede på MR308 slimline og MR308-28, men gasblokken er ikke justerbar. Tager er billede af den originale gasblok når jeg er hjemme fra arbejde.
-
- Silver Member
Ok! Så det er bare kosmetisk?
Hva så med den mindre udgave hvor der er tydeligvis "N" og "S"?
Så de går slet ikke med dæmper??
Hva så med den mindre udgave hvor der er tydeligvis "N" og "S"?
Så de går slet ikke med dæmper??
- Vedhæftede filer
-
- Gas.png (21.01 KiB) Vist 15918 gange
- Zakke
- Bronze Member
Ja, gasblokken har ikke noget med selve frontgrebet at gøre - den sidder på løbet under frontgrebet. Man kan evt. bruge en flow through dæmper, som er optimeret til halvautomatiske rifler. Dog er min erfaring med flow through, at de stadig overgasser systemet, og det er derfor stadig en bedre løsning at få en justerbar blok på.
-
- Silver Member
Jo jeg var godt klar over at det er blokken der er justerbar, men det var en overraskelse at grebet indikere med gravering at gasblokken er justerbar når blokken bag ikke er det. Det var den der forvirret mig. Men ok det var da en øv.
Man kan vel altid tag push roden af og lave den om til "bolt action" når man kører dæmper
Poor man solution :-D
Man kan vel altid tag push roden af og lave den om til "bolt action" når man kører dæmper
- Kasper HK
- Silver Member
min kammerat har en MR308 som han bruger med dæmper... han kommer imorgen med den.. så tager vi lige nogle billeder.600 skrev: ↑20. nov 2023, 13:14Jo jeg var godt klar over at det er blokken der er justerbar, men det var en overraskelse at grebet indikere med gravering at gasblokken er justerbar når blokken bag ikke er det. Det var den der forvirret mig. Men ok det var da en øv.

- Zakke
- Bronze Member
Det er ret nemt at skifte gasblokken selv - kræver kun en punch og en hammer :)600 skrev: ↑20. nov 2023, 13:14Jo jeg var godt klar over at det er blokken der er justerbar, men det var en overraskelse at grebet indikere med gravering at gasblokken er justerbar når blokken bag ikke er det. Det var den der forvirret mig. Men ok det var da en øv.
Jeg købte en Waffen Burk gasblok, som virker helt fint med de fleste typer ammo når den er dæmpet. Har både en SL7I og en DUAL762, og begge kan justeres så våbenet ikke er overgasset. Dog medfører det, at våbenet sviner meget i kammer og bundstykkeområdet, hvilket man skal være opmærksom på.
Den øverste er den blok der sidder på, når man modtager våbenet.
-
- Silver Member
Ja den så jeg godt. Den kan man altid bruge som backup.
Har hørt at de nye ASE utra dual 762 virker på mr308 uden gasblok. Kender du noget til det?
Udover det, kan riflen ikke tåle at bmive overgaset en smule? Eller banker det stempel så hårdt ind i carrier groupen at det forkorter levetiden?
Har hørt at de nye ASE utra dual 762 virker på mr308 uden gasblok. Kender du noget til det?
Udover det, kan riflen ikke tåle at bmive overgaset en smule? Eller banker det stempel så hårdt ind i carrier groupen at det forkorter levetiden?