Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
HePe
- Platin Member

- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Pistolskytte skrev:HePe skrev:Yamamoto skrev:Unionen nåede at sende deres hørings-svar i tide.
Jeg glæder mig til at læse Unionens svar og ligeledes svaret fra DDS. Har Unionen ikke forholdt sig til, hvor mange våben, det drejer sig om?.. og om f.eks. mundingshastighed, haglvægt og anslagsenergi skal registreres i SKV?..
Jeg vil også gerne læse dem!
Hvor finder I dem?
Så vidt jeg ved, er høringssvarene endnu ikke offentliggjort.. Når JM oversender høringssvar til Retsudvalget, vil de blive offentliggjort på Folketingets Informationssystem:
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/sam ... 000002.htm" target="_blank
Klik på Udvalgsdokumenter - Retsudvalget - F.eks. Alle dokumenter - Omdelt i 2008.
-
Sort
- Platin Member

- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Yamamoto skrev:Unionen nåede at sende deres hørings-svar i tide. Deres vinkel er kun sports-skytter så de har ikke noget problem med en 10 J grænse, de beder bare om af få lov til at have +10 J luftvåben på SKV ordningen. Derudover beder de så om at man harmonerer reglerne således at kulsyrevåben under 10 J gives fri uden registrering.
Den union skyder sgu os alle sammen i fødderne med så snævertsynet en holdning. Hvad så med jægerene?... skide være med dem (de skriver jo nok noget selv.. men alligevel).
At unionen ikke bekymrer sig om hyggeskydning i haven er fair nok, men at de sælger ud af vores allesammens våbenrettigheder i håb om nogle medlemmer er ikke i orden.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
Niels
- Platin Member

- Interesser: Windows NT3.5
- Geografisk sted: Esbjerg
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 17 times
Pistolskytte skrev:HePe skrev:Yamamoto skrev:Unionen nåede at sende deres hørings-svar i tide.
Jeg glæder mig til at læse Unionens svar og ligeledes svaret fra DDS. Har Unionen ikke forholdt sig til, hvor mange våben, det drejer sig om?.. og om f.eks. mundingshastighed, haglvægt og anslagsenergi skal registreres i SKV?..
Jeg vil også gerne læse dem!
Hvor finder I dem?
Der er faktisk en hel del ganske morsomme spørgsmål imellem :
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/sam ... 000002.htm" target="_blank
Vh
Niels
--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!
-
HePe
- Platin Member

Jeps.. det kan være både morsom og god "hyggelæsning"..

-
Sort
- Platin Member

jeg kan ikke få den elendige sides søgemaskine til at svare ander end
"¤An error occurred during search. No main result was returned. Please try again."
kan de af jer der har fundet noget i rodet ikke lige lægge direkte links her?
-
HePe
- Platin Member

Sort skrev:jeg kan ikke få den elendige sides søgemaskine til at svare ander end
"¤An error occurred during search. No main result was returned. Please try again."
kan de af jer der har fundet noget i rodet ikke lige lægge direkte links her?
Jeg får samme fejlmeddelelse, når jeg forsøger med en søgning. Enten er jeg dum, eller også er det folketingets søgemaskine, der er dum.. Men det er nemt bare at gå ind på Retsudvalget (REU) dokumentside (Alle dokumenter), så får man alle fornøjelser med.. ;-)
-
Yamamoto
- Platin Member

- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Nu har jeg en kopi af Dansk Skytte Unions hørings-svar fordi de sendte det til mig.
SEKRETARIATET
21. januar 2008
BMS/ts
Justitsministeriet
Færdsels- og våbenkontoret
Slotholmsgade 10
1216 København K
Vedr. Udkast til ændring våbenbekendtgørelsen og våbencirkulæret vedrørende luft- og fjederbøsser... – brev af 19. december 2007. Sagsnr. 2005-5000-0001
Dansk Skytte Union skal herved fremkomme med følgende bemærkninger til ovenstående ændring.
Vi har ingen bemærkninger til, at luftvåben med anslagsenergi over 10 Joule bliver registreringspligtige. De luftvåben, der benyttes i unionens nuværende skydeprogrammer, har en lavere anslagsenergi.
Imidlertid vil vi af hensyn til eventuelle nye skydeprogrammer, hvor højere anslagsenergi anvendes, anmode om, at ændringen udformes, så disse våben kan opnå våbenpåtegning igennem SKV, Skytteforeningernes Våbenregistrering.
Dansk Skytte Union finder anledning til at bemærke, at ændringen kan give anledning til at ministeriet på ny overvejer, hvorvidt CO2 drevne våben helt bør sidestilles med luftdrevne våben med mindre anslagsenergi end 10 Joule, idet der ikke synes at være nogen reel begrundelse for at behandle disse våben forskelligt. En sådan ændring vil i givet fald kræve, at kulsyrevåben nævnes i undtagelsesbestemmelsen i våbenlovens § 1, stk. 2, litra a. Der produceres vistnok ikke længere kulsyrevåben, så det må medgives, at problemet er aftagende.
Med venlig hilsen
Bjarne Sanddahl
Formand /Tommy Sørensen
Forretningsfører
cc: De Danske Skytteforeninger, Danmarks Jægerforbund og Dansk Firmaidrætsforbund.
-
HePe
- Platin Member

Yamamoto skrev:Nu har jeg en kopi af Dansk Skytte Unions hørings-svar fordi de sendte det til mig.
Tak for det! <**>|
-
Yamamoto
- Platin Member

Jeg prøvede i øvrigt at søge i Folketingets Informationssystem på sagsnummeret og det eneste hit jeg fik var NVT hørings-svaret. Jeg prøvede også at søge på diverse søgeord som fjederbøsse og luftgevær men de eneste nutidige hits var igen NVF svaret og Gamo sagen.
-
Fast Fumble
- Moderator

- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
-
Kontakt:
Det passer nu ikke at der ikke produceres CO2 drevne luftpistoler mere. Det gør der. Röhm Twinmaster, fx. Og flere andre.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
-
Niels
- Platin Member

Pistolskytte skrev:Det passer nu ikke at der ikke produceres CO2 drevne luftpistoler mere. Det gør der. Röhm Twinmaster, fx. Og flere andre.
De eksisterer ikke i en form hvor der er skydeprogrammer i unionen for dem, og dermed eksisterer de ikke. :roll:
Vh
Niels
--
-
HePe
- Platin Member

Niels skrev:Pistolskytte skrev:Det passer nu ikke at der ikke produceres CO2 drevne luftpistoler mere. Det gør der. Röhm Twinmaster, fx. Og flere andre.
De eksisterer ikke i en form hvor der er skydeprogrammer i unionen for dem, og dermed eksisterer de ikke. :roll:
Dén var god!..

-
HePe
- Platin Member

Holder de sig i givet fald under 10 J >>_:
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
HePe skrev:Holder de sig i givet fald under 10 J >>_:
ORK, ja!
Lidt afhængig af temperaturen (de er meget mere temperaturfølsomme end PCP våben) ligger de typisk et sted mellem 5 og 8 joule.
Og selvom nogle af dem da ikke er det fjerneste konkurrencedygtige, så kan man godt skyde Unionens programmer med dem. Det er der bare ikke nogen der gør. Men jeg kender flere grov-pistol skytter der bruger sådanne våben som trænings-remedie for at kunne træne sigte og aftræk hjemme i kælderen, det er nemlig muligt at få nogle som er 1:1 kopier af originale grov våben, og med aftræk som minder om originalens. Jeg har selv haft det under overvejelse, men har valgt at træne med en match luftpistol i stedet. Og en af mine venner har valgt at træne med BB-gun. Man kan træne på mange forskellige måder, og luft/CO2 våben er meget ofte anvendt på den måde.
Slava Ukraini!
-
Sort
- Platin Member

Jeg skyder ikke normalt med pistol. Men jeg har da en hardball gas beretta M1 (92f) som jeg har trænet lidt håndtering, våbensikkerhed og greb på.
Jeg er i hvertfald ikke blevet en dårliger pistolskytte af det, så CO2 kopier af rigtige pistoler ville være fremragende træningsvåben for mange skytter efter min mening.
-
Yamamoto
- Platin Member

Niels skrev:Pistolskytte skrev:Det passer nu ikke at der ikke produceres CO2 drevne luftpistoler mere. Det gør der. Röhm Twinmaster, fx. Og flere andre.
Hvis unionens forslag gennemføres og CO2 våben under 10 J fremover ikke skal på SKV er det totalt ligemeget om der findes skydeprogrammer for dem da de i så fald ikke er registreringspligtige.
Selv bruger jeg en gas blowback hardball replica af min CZ 75 til hjemmetræning, den yder knap 1 J og et ophængt håndklæde er fint som bagstop.
-
Niels
- Platin Member

Yamamoto skrev:Niels skrev:Pistolskytte skrev:Det passer nu ikke at der ikke produceres CO2 drevne luftpistoler mere. Det gør der. Röhm Twinmaster, fx. Og flere andre.
Hvis unionens forslag gennemføres og CO2 våben under 10 J fremover ikke skal på SKV er det totalt ligemeget om der findes skydeprogrammer for dem da de i så fald ikke er registreringspligtige.
Selv bruger jeg en gas blowback hardball replica af min CZ 75 til hjemmetræning, den yder knap 1 J og et ophængt håndklæde er fint som bagstop.
Min pointe er at det ser ret meget ud som om den union udelukkende ser indad, og meler sin egen kage - og resten af befolkningen kan så iøvrigt sejle i deres egen sø.
Jeg synes det var et meget tyndt svar de hostede op med.
Vh
Niels
--
-
Lycon
- Admin

- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
-
Kontakt:
Niels skrev:
Min pointe er at det ser ret meget ud som om den union udelukkende ser indad, og meler sin egen kage - og resten af befolkningen kan så iøvrigt sejle i deres egen sø.
Det kommer forhåbentligt ikke bag på dig, du kan være sikker på at det er samme navlebeskuende adfærd fra DJF.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
Niels
- Platin Member

Lycon skrev:Niels skrev:
Det kommer forhåbentligt ikke bag på dig, du kan være sikker på at det er samme navlebeskuende adfærd fra DJF.
Jo., det kom faktisk bag på mig. Men du må gerne kalde mig naiv.

Vh
Niels
--
-
Yamamoto
- Platin Member

Unionen er meget rettet mod internationale relationer, de er ikke meget for at godkende rene danske dicipliner. Jeg er i øjeblikket ved at få dem til at godkende DLFs dicipliner og vores regler skal være de samme som de internationale regler for pågældene diciplin. Godt at vi netop valgte kendte internationale dicipliner, vores 50 meter kombi luft-riffel ville de slet ikke høre om. Årets VM i Field Target er i øvrigt i Irland i år, bench-rest i Milano, skal lige have fundet luft silhouet VM. Der skydes faktisk international luftskydning ud over 10 og 15 meter.
-
Sort
- Platin Member

Er der noget nyt eller fastsat en afslutningsdato for behandlingen af det her?
-
HePe
- Platin Member

Sort skrev:Er der noget nyt eller fastsat en afslutningsdato for behandlingen af det her?
Ikke så vidt jeg ved.. Der kan gå et par år endnu.. ;-)
-
Leadbyte
- This member is

- Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 13 times
Jeg var inde i Arms Gallery i mandags, kikkede på en FX Gladiator,
ekspedienten rådede mig til at købe før d. 1 jan."da der var nye regler på vej"
Noget nyt?
Leadbyte.
Murphy var optimist.
-
Fast Fumble
- Moderator

-
Kontakt:
Leadbyte skrev:Jeg var inde i Arms Gallery i mandags, kikkede på en FX Gladiator,
ekspedienten rådede mig til at købe før d. 1 jan."da der var nye regler på vej"
Noget nyt?
Leadbyte.
HA!
Næh, intet nyt. De har stadig gode sælgere hos Arms Gallery, det er der ikke noget nyt i ;-)
Slava Ukraini!