Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.
Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.
Status på forslaget kan ses herunder.
Opremsning af positive og negative aspekter af legaliseringen af lyddæmpere.
POSITIVE:
1. Nedsat støjemmision til gavn for skytten,tilskuere,vildtet(stress).
2. Nedsat rekyle(mindre rekylskræk)
3. Den samme eller oftere bedre præcision(dæmperen fjerner turbulens bag projektilet når det har forladt mundingen, desuden kan vægten af dæmperen minimere pibesvingnigen ved skud)
4. Eliminering af mundingsflammen( bibeholder nattesyn ved mørkeskydning)
5. Minimerer lufttryk-forstyrrelser foran mundingen( sand, sten, blade der slynges væk i stor fart, primært ved liggende skydning)
6. Mulighed for bedre/sikrere kommunikation mellem "brugere"( da høreværn ikke skal anlægges)
7. Bedre image/forståelse( det er bevist at jo mindre våben larmer, jo mindre "farlige" bliver de opfattet af ikke oplyste.
8. Mindre gene for skytten
9. Mindre forstyrrelser for alt andet omkring skytten
10. Ved regulering af vildtskader og lign. i bymæssig bebyggelse vil der af udeforstående opleves en langt mindre gene.
"NEGATIVE"
1. Våbnet skal modificeres med gevind til dæmper( kan opfattes æstetisk ukorrekt på dyre våben)
2. Våbnets dynamik ændres( længde, vægt og balance)
3. Træfpunktændring med aftaget/påsat dæmper ( skyldes både pibens ændrede svingnings-forløb, krudtgassens sideværts påvirkning af projektilet inden i dæmperen, og særligt med moderne konstruktioner med assymetriske komplekse lameller. Desuden ændres ballistikken, da udgangshastigheden stiger svagt, grundet trykket i dæmperen)
4. Øget opvarmning af piben(grundet dæmperens tilbagehold af krudtgassen)
5. Højere arbejdstryk( kan få visse ½automater til at "overfunktionere")
6. Økonomisk belastning for ejeren ved indkøb.
--------------------------------------------------------
Redigeret 1. aug 2009
Her var indsat det forslag/udkast, der findes på side 2:
Emne: Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.
NVF's Response Team arbejder p.t. med at færdiggøre forslaget.
/HePe
Opremsning af positive og negative aspekter af legaliseringen af lyddæmpere.
POSITIVE:
1. Nedsat støjemmision til gavn for skytten,tilskuere,vildtet(stress).
2. Nedsat rekyle(mindre rekylskræk)
3. Den samme eller oftere bedre præcision(dæmperen fjerner turbulens bag projektilet når det har forladt mundingen, desuden kan vægten af dæmperen minimere pibesvingnigen ved skud)
4. Eliminering af mundingsflammen( bibeholder nattesyn ved mørkeskydning)
5. Minimerer lufttryk-forstyrrelser foran mundingen( sand, sten, blade der slynges væk i stor fart, primært ved liggende skydning)
6. Mulighed for bedre/sikrere kommunikation mellem "brugere"( da høreværn ikke skal anlægges)
7. Bedre image/forståelse( det er bevist at jo mindre våben larmer, jo mindre "farlige" bliver de opfattet af ikke oplyste.
8. Mindre gene for skytten
9. Mindre forstyrrelser for alt andet omkring skytten
10. Ved regulering af vildtskader og lign. i bymæssig bebyggelse vil der af udeforstående opleves en langt mindre gene.
"NEGATIVE"
1. Våbnet skal modificeres med gevind til dæmper( kan opfattes æstetisk ukorrekt på dyre våben)
2. Våbnets dynamik ændres( længde, vægt og balance)
3. Træfpunktændring med aftaget/påsat dæmper ( skyldes både pibens ændrede svingnings-forløb, krudtgassens sideværts påvirkning af projektilet inden i dæmperen, og særligt med moderne konstruktioner med assymetriske komplekse lameller. Desuden ændres ballistikken, da udgangshastigheden stiger svagt, grundet trykket i dæmperen)
4. Øget opvarmning af piben(grundet dæmperens tilbagehold af krudtgassen)
5. Højere arbejdstryk( kan få visse ½automater til at "overfunktionere")
6. Økonomisk belastning for ejeren ved indkøb.
--------------------------------------------------------
Redigeret 1. aug 2009
Her var indsat det forslag/udkast, der findes på side 2:
Emne: Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.
NVF's Response Team arbejder p.t. med at færdiggøre forslaget.
/HePe
Senest rettet af SAVAGE 2. mar 2008, 21:08, rettet i alt 1 gang.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.
Like it or not: "Lyddæmpere har et imageproblem". Den brede befolkning tænker stadig "snigmorder" i stedet for "miljøforkæmper" når de hører det ord.
Det vil kræve positiv presse/demonstrationer af effekt/reference til Norge/Sverige/Finland at ændre den.
Det vil kræve positiv presse/demonstrationer af effekt/reference til Norge/Sverige/Finland at ændre den.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Du skriver lyddæmper? Du mener vel en "Miljø forsats".... ;-) Det vil være langt mere spiseligt. Hvs det er et forslag du vil fremsende til JM kan du evt. ringe til Peter hos http://www.sai.dk" target="_blank der kan give dig MANGE flere argumenter...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Skal vi have formuleret forslaget på samme måde som luftskytterne har gjort det her? (imponerende stykke arbejde for øvrigt)
Her er den Norske våbenlovgivning. Er der nogen der ved hvad en lyddæmper kaldes på norsk? :)
Her er den Norske våbenlovgivning. Er der nogen der ved hvad en lyddæmper kaldes på norsk? :)
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: svendborg
- Been thanked: 21 times
Hej HePe & Leong. Så er jeg også på denne tråd, og jeg vil gøre mit ypperste til at holde indlæggene faglige og konkrete, medmindre nogen stadig vil modarbejede emnet med følelses-argumenter!!!!! Men sig endelig til hvis der skal bruges facts eller live-demoer, så kommer jeg gerne med grejet, og jeg har mere af det end de fleste.
PBD
- HePe
- Platin Member
- Interesser: våben- og jagtlovgivningen
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
lyddemper.. ;-)Leong skrev:Er der nogen der ved hvad en lyddæmper kaldes på norsk? :)
Se § 2-5 i Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon (FOR 1963-01-25 nr 9722):
§ 2-5. Erverv av lyddemper
Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.
Kilde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -9722.html" target="_blank
Senest rettet af HePe 13. feb 2008, 18:47, rettet i alt 3 gange.
-
- Bronze Member
Hej HePe. Her er et eksempel på en positiv oplevelse jeg havde idag. Tidligere på dagen monterede jeg en Brügger & Thomet dæmper på en Rem.700LTR .308Win. Da vi efterfølgende skulle teste. skulle den indskydes stående med min venstre skulder som anlæg for skytten. Hvis du ikke har oplevet det, kan jeg fortælle at det er en særlig fornemmelse at stå der uden høreværn i et kælderlokale på 3x5m, og tjene som "safari-rest" 60cm fra mundingen. Jeg kan love at oplevelsen er en helt anden UDEN dæmper selv MED høreværn. Jeg har et par gange oplevet at få næseblod af trykbølgen fra en M96/5,56mmNATO, affyret "relativt" tæt ved ansigtet i forbindelse med indtrængning/CQB. Det er ikke rart, selv med høreværn og beskyttelses-briller.
PBD
- HePe
- Platin Member
Hej pbd. Tak for bidraget med din oplevelse.. Jeg forstår godt, at der er situationer, hvor en lyddæmper er særlig påkrævet. Er der problemer med at få tilladelse til at anvende lyddæmper i de to situationer, du nævner?..pbd skrev:Hej HePe. Her er et eksempel på en positiv oplevelse jeg havde idag. Tidligere på dagen monterede jeg en Brügger & Thomet dæmper på en Rem.700LTR .308Win. Da vi efterfølgende skulle teste. skulle den indskydes stående med min venstre skulder som anlæg for skytten. Hvis du ikke har oplevet det, kan jeg fortælle at det er en særlig fornemmelse at stå der uden høreværn i et kælderlokale på 3x5m, og tjene som "safari-rest" 60cm fra mundingen. Jeg kan love at oplevelsen er en helt anden UDEN dæmper selv MED høreværn. Jeg har et par gange oplevet at få næseblod af trykbølgen fra en M96/5,56mmNATO, affyret "relativt" tæt ved ansigtet i forbindelse med indtrængning/CQB. Det er ikke rart, selv med høreværn og beskyttelses-briller.
Er det rigtigt forstået, at politiets krav om tilladelse ikke gælder for indehavere af gyldig våbentilladelse, og ved at fremvise dette sammen med gyldig legitimation, kan lyddæmpere erhverves direkte fra en forhandler til våben påført i våbentilladelsen?HePe skrev: Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.
-
- Bronze Member
Hej HePe. De to situationer adskiller sig ved at den ene foregår i forsvars-regi, og der er personnellet ikke omfattet af våbenloven, men kan bruge de våben/hjælpemidler der udleveres af materielforvaltningen. At dæmpere endnu ikke er hvermands-eje i forsvaret, beror på forsvarets beslutninger, og ikke på våbenloven. Den anden situation er et simuleret muligt jagtscenarie, så selvfølgelig får man nægtet tilladelse til det, da dæmpere for nuværende er forbudt til jagt, ligegyldig om du får trommehinderne ødelagt i "visse" tilfælde. Som jeg vist tidligere har påpeget, kan et skud affyres så uheldigt/ubetænktsomt tæt ved andens øre, at selv høreværn eller dæmper ikke er helt tilstrækkeligt. men da de fleste ikke anlægger høreværn på jagt, er dæmperen kraftigt at foretrække. Idag gives der dog kun tilladelse til dæmpere i "særlige" tilfælde, som ved regulering på dyrefarme og jagt i udlandet. Hvorledes forholdene der adskiller sig fra andre typer praktisk jagt i Danmark, ved jeg ikke. Men sådan er realiteterne altså nu.
PBD
- HePe
- Platin Member
Sådan forstår jeg det også.. Lyddæmper kan erhverves på grundlag af et gyldigt våbenkort (som udstedes af politiet og som indeholder oplysninger om alle de skydevåben, personen har tilladelse til). Desuden kan en våbenindehaver fremstille lyddæmper til eget brug (til egne våben opført i våbenkortet), såfremt politiet underrettes før fremstilling påbegyndes.Leong skrev:Er det rigtigt forstået, at politiets krav om tilladelse ikke gælder for indehavere af gyldig våbentilladelse, og ved at fremvise dette sammen med gyldig legitimation, kan lyddæmpere erhverves direkte fra en forhandler til våben påført i våbentilladelsen?HePe skrev: Det er forbudt uten politiets tillatelse å eie eller inneha lyddemper til registreringspliktige skytevåpen. Krav om politiets tillatelse gjelder ikke innehaver av gyldig våpenkort som ved å fremvise dette sammen med gyldig legitimasjon, kan erverve lyddemper, direkte fra forhandler eller tilvirker, til våpen oppført i våpenkortet. Krav om politiets tillatelse gjelder heller ikke innehaver av gyldig våpenkort som tilvirker lyddemper til eget bruk til våpen oppført i våpenkortet når vedkommende gir melding til politiet før tilvirkningen starter, eller for lyddemper som før 1. januar 2001 er ervervet til lovlig registrert skytevåpen.
Forhandlere skal føre salg af lyddæmpere i en protokol (våbenbog), men det er uklart for mig, om lyddæmpere bliver registreret af politiet og opført i våbenindehaverens våbenkort

- HePe
- Platin Member
Jeg forstår det sådan, at indskydning sker hos en våbenforhandler/bøssemager, og under sådanne forhold, hvor en lyddæmper er påkrævet. Desuden er der jo tale om en arbejdssituation for forhandleren eller den ansatte hos forhandleren.pbd skrev:Den anden situation er et simuleret muligt jagtscenarie, så selvfølgelig får man nægtet tilladelse til det, da dæmpere for nuværende er forbudt til jagt, ligegyldig om du får trommehinderne ødelagt i "visse" tilfælde.
Er det en situation, der skal medtages i forslaget?.. eller er det allerede i dag muligt at få tilladelse til lyddæmper til dette formål?
-
- Bronze Member
Hej HePe. Det kunne som tidligere nævnt ordnes ved at forhandlere skulle anmelde salget til politiet, og man kunne så som i Norge købe til de våben man har tilladelse til. MEN !!! en dæmper kan sagtens monteres og bruges på forskellige våben med samme eller mindre kaliber. Det er dog vigtigt med hensyn til registreringen, at det bliver SÆLGERS pligt at anmelde overdragelsen, og ikke købers som med haglvåben idag. Den sidste sætning er en lille hjernevrider til en lov-entusiast som dig. Som loven er mht. haglvåben idag, kan jeg lovligt erhverve 50 pumpguns idag, og 14 dage senere kan de ende hos Hells Engels, uden at politiet kan røre mig??? Gæt den gåde, og den holder ifølge flere jurister. LÆS:Der er et hul i loven. Og jeg forstår ikke helt dit sidste indslag. Vi kan da ikke lave gevind/dæmper på et kundevåben, for at kunden lige kan skyde i vores kælder. Der var tale om en kunde der havde tilladelse til dæmperen, til jagt i udlandet. Måske jeg/du har misforstået noget.
PBD
- HePe
- Platin Member
Det hul bliver lukket..pbd skrev:Det er dog vigtigt med hensyn til registreringen, at det bliver SÆLGERS pligt at anmelde overdragelsen, og ikke købers som med haglvåben idag. Den sidste sætning er en lille hjernevrider til en lov-entusiast som dig. Som loven er mht. haglvåben idag, kan jeg lovligt erhverve 50 pumpguns idag, og 14 dage senere kan de ende hos Hells Engels, uden at politiet kan røre mig??? Gæt den gåde, og den holder ifølge flere jurister. LÆS:Der er et hul i loven.
Det var mig der misforstod situationen.. jeg tænkte ikke på, at det kunne være til jagt i udlandet.pbd skrev:Og jeg forstår ikke helt dit sidste indslag. Vi kan da ikke lave gevind/dæmper på et kundevåben, for at kunden lige kan skyde i vores kælder. Der var tale om en kunde der havde tilladelse til dæmperen, til jagt i udlandet. Måske jeg/du har misforstået noget.
-
- Bronze Member
Hej HePe, jo det er kun til jagt i udlandet at "alm." jægere idag kan få tilladelsen til lyddæmper. Der er på det seneste kommet en del af disse tilladelser, da jeg gør alt jeg kan for at sprede budskabet. Åbenbart har JM set lyset mht. dette, efter Sverige gjorde det lovligt, og kombineret med det faktum at rigtig mange jægere tager til udlandet nu, i forhold til bare for 10 år siden, hvor det stadig var forbeholdt de få velbeslåede. Om så JM har en ide om hvor det bærer hen, siden de uden den mindste kamp BEORDREDE Fyns Politi at udstede den første tilladelse, efter at Fyns politi nægtede det.
PBD
Som loven er nu kan vi vel alle søge tilladelse til lyddæmper til brug på jagt i udlandet og efterfølgende træne med den på bane herhjemme sålænge den ikke bruges til jagt i danmark..
Den eneste ændring der derfor mangler er at jagt og sportsskydning med dæmper bliver tilladt herhjemme.
Den eneste ændring der derfor mangler er at jagt og sportsskydning med dæmper bliver tilladt herhjemme.
- HePe
- Platin Member
Så vidt jeg ved, er det en afgørelse truffet af Rigspolitichefen, og ikke af JM.pbd skrev:..Om så JM har en ide om hvor det bærer hen, siden de uden den mindste kamp BEORDREDE Fyns Politi at udstede den første tilladelse, efter at Fyns politi nægtede det.
-
- Bronze Member
Hej HePe. Det kan jeg ikke vide med sikkerhed. Jeg fik at vide fra kunde, at JM havde dikteret for Fyns politi(2 gange i træk), at jagt i lande hvor dæmpere var tilladt, var at betragte som et "anerkendelsesværdigt formål" ?
PBD
Hvordan skal sådan et forslag til lovændring formuleres?
Skal vi have formuleret forslaget på samme måde som luftskytterne har gjort det her? (imponerende stykke arbejde for øvrigt)
Ja jeg håber at HePe måske vil hjælpe lidt med formuleringen som han så fremragende gjorde det til luftbøsserne ;-)
Hvis det skal skrives på samme format som luftbøssernes forslag, vil jeg gerne skrive et udkast, dog kan jeg ikke garantere hvor hurtigt jeg har det færdigt...SAVAGE skrev:Ja jeg håber at HePe måske vil hjælpe lidt med formuleringen som han så fremragende gjorde det til luftbøsserne ;-)
Du skal være meget w:)
Skriv hvis du kører fast..
Skriv hvis du kører fast..
Leong skrev:Hvis det skal skrives på samme format som luftbøssernes forslag, vil jeg gerne skrive et udkast, dog kan jeg ikke garantere hvor hurtigt jeg har det færdigt...
Noget helt andet, ville det være en idé at prøve at inddrage Jægerforbundet? Der vil givet vis være lidt mere vægt bag forslaget hvis vi kunne få deres opbakning...
- HePe
- Platin Member
Tja.. på den anden side er der ikke behov for det.. men de er da velkommen til at komme os i forkøbet.. ;-)Leong skrev:Noget helt andet, ville det være en idé at prøve at inddrage Jægerforbundet? Der vil givet vis være lidt mere vægt bag forslaget hvis vi kunne få deres opbakning...
-
- Bronze Member
Hej HePe. Nu er jeg ikke så velbevandret i jagtloven som i våbenloven, men skal jagtloven ikke ændres for at det bliver tilladt med dæmpere på jagt, eller kan våbenloven "overrule" den ? Og skal jagtloven ændres, er det vel desværre nødvendigt også at få jægerforbundet med?
PBD