Søren (der efterhånden føler sig holdt for nar)
Det har jeg, alt hvad der har med krudt at gøre foregår ude i vor herres maskinhus når det er godt vejr, alt det andet sker inde for i kælderen.Mausertossen skrev:Fornyelse er vist ikke noget problem. Du har indrettet dig efter de gamle regler og dermed ikke "noget i klemme" så at sige...
Søren (der ikke gider size flere hylstre foreløbig)
Hej Sten,Stoned skrev:Hej Søren,
Jeg syntes jeg kan huske, at du står i samme situation som jeg - dvs. du vil
gerne genlade i en lejlighed i et etagebyggeri...
Sidst jeg snakkede med det lokale våbenkontor fik jeg at vide, at det kunne jeg
godt glemme - har du hørt andet?
Mvh
Sten
HePe overhalede mig lige indenom her... Så kan jeg også komme lidt tidligere i klubben og brænde noget .22 af :eek:Stoned skrev:Hej Søren,
Jeg syntes jeg kan huske, at du står i samme situation som jeg - dvs. du vil
gerne genlade i en lejlighed i et etagebyggeri...
Sidst jeg snakkede med det lokale våbenkontor fik jeg at vide, at det kunne jeg
godt glemme - har du hørt andet?
Mvh
Sten
Mon også der kommer en opdatering af reglerne for selve genladningen?HePe skrev: Hej Sten,
Jeg tillader mig at svare på spørgsmålet.
Efter de nye regler er der tale om opbevaring af indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) og max. 5000 fænghætter.
Efter bekendtgørelse om eksplosivstoffer – BEK nr. 362 af 15/05 2008 – § 5, stk. 5 kan indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3) opbevares i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum. Hvis flere personer på samme adresse har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på adressen – og den samlede mængde udgør mere end 2 kg – skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter.
De ovennævnte nye regler kan betyde, at politiet evt. skal besigtige beboelsesejendommen samt undersøge om andre personer på adressen har en genopladningstilladelse og opbevarer krudt.
Venlig hilsen
HePe
Se bestemmelser vedr. opbevaring i §§ 5, 6 og 7 i nedenstående bekendtgørelse om eksplosivstoffer.Platfod skrev:Hvilke krav er der til opbevaring af krudt nu, skal det stadig være i et godkendt skab, eller er det nok med et træskab? Og må jeg opbevare det i et værksted?
Bekendtgørelse om eksplosivstoffer
BEK nr. 362 af 15/05/2008
Link til Retsinformation: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 6308&exp=1
Opbevaring
§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.
Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.
Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.
Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Stk. 6. Eksplosivstoffer skal opbevares i lukkede originale transportemballager. Emballagerne må kun åbnes i forbindelse med udtagning af enheder. Eventuelt spild skal omgående fjernes og tilintetgøres.
§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade.
4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.
5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.
6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
§ 7. For opbevaring af mere end 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 eller mere end 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 på én adresse, jf. dog stk. 2, gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Opbevaringsstedet skal godkendes af politiet.
2) Sikkerhedsafstandene for opbevaring, som anført i bilag 3, skal være opfyldt.
3) Der skal benyttes et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
4) Boksrummet eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
5) Opbevaringsstedet skal sikres effektivt mod tyveri, herunder forsynes med automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm indgår til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
6) Opbevaringsstedet må ikke anvendes til andre opbevaringsformål.
7) Eksplosivstoffer i én forenelighedsgruppe må kun opbevares sammen med eksplosivstoffer og ammunition i andre forenelighedsgrupper i følgende tilfælde:
a) Eksplosivstoffer i forenelighedsgruppe S kan opbevares sammen med eksplosivstoffer og ammunition i alle andre forenelighedsgrupper, bortset fra A og L.
b) Eksplosivstoffer i forenelighedsgrupperne C, D og E kan opbevares sammen med andre eksplosivstoffer og ammunition i disse forenelighedsgrupper.
8) Elektriske installationer i opbevaringsrum, hvori der kan forekomme aflejringer af uemballeret eksplosivstof i pulverform, skal være indrettet til brug i eksplosionsfarligt område, zone 22, temperaturklasse T4, i overensstemmelse med Boligministeriets (nu Økonomi- og Erhvervsministeriets) bekendtgørelse om elektrisk materiel og elektriske sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære.
9) Motordrevne redskaber, herunder trucks, der benyttes i opbevaringsrum, hvori der kan forekomme aflejringer af uemballeret eksplosivstof i pulverform, skal være indrettet til brug i eksplosionsfarligt område, zone 22, temperaturklasse T4, i overensstemmelse med Boligministeriets (nu Økonomi- og Erhvervsministeriets) bekendtgørelse om elektrisk materiel og elektriske sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse om indretning af tekniske hjælpemidler til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære.
10) I opbevaringsrum og udvendigt på alle døre hertil samt ved oplag i det fri skal der opsættes tydelige og holdbare sikkerhedsskilte med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild og advarsel om eksplosionsfarlige stoffer som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
11) Der skal opstilles brandslukningsmateriel efter aftale med det kommunale redningsberedskab.
Stk. 2. Ved opbevaring af røgsvagt krudt i overensstemmelse med § 5, stk. 5, finder bestemmelserne i § 6 anvendelse, uanset om den samlede mængde røgsvagt krudt på én adresse overstiger 5 kg.
Gælder kravet om brandmodstandsevne kun når flere har krudtet opbevaret på samme adresse, eller gælder det altid?Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Godt spørgsmål.. Som det er formuleret, opfatter jeg det sådan, at det gælder for det separate lokale, som hver person skal opbevare krudtet i, når flere personer opbevarer krudt på samme adresse.co skrev:Gælder kravet om brandmodstandsevne kun når flere har krudtet opbevaret på samme adresse, eller gælder det altid?Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Har du fået fornyet en genopladningstilladelse (til røgsvagt krudt) uden ændring af vilkår og regler - eller med nye vilkår/regler??Bergans skrev:Har lige fået fornyet min tilladelse....
Det tog ganske få dage,og ingen panik der. :eek:
Vil det sige, at du nu har fået tilladelse til at genlade i lejlighed? Har været inde og kigge på blanketterne hos politi.dk, men det er stadig den gamle fra '97 så hvordan har du kringlet den?Mausertossen skrev:Så er tilladelsen i hus. :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Søren
Bare det nu ikke er en kvindelig betjent der kommer forbi.Mausertossen skrev:men hvordan definerer man "ryddeligt"...? ;-)