Opbevaring af ammunition på ladetilladelse.?
- Jeppes
- Gold Member
- Interesser: Luft og teknik
- Geografisk sted: Syddjurs
Opbevaring af ammunition på ladetilladelse.?
Vi snakkede om det var lovligt at opbevare færdig ladet og evt. købt ammunition i en cal. som man ikke har et våben i. F.eks. at have ,50 patroner uden at have en riffel de passer i, når man har ladetilladelse til både skytteforening og jagt ammunition.
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...
- Frank_Jensen
- Bronze Member
- Interesser: Våben-Riffeljagt-jagtrejser
- Geografisk sted: Kolding
Re: Opbevaring af ammunition på ladetilladelse.?
som det ser ud efter gældende regler, er det ikke tilladt at have patroner i andre kalibre end dem man har tilladelser til
det vil sige har man kun tilladelse til 308, er det IKKE lovligt at have 3006 patroner liggende
det vil sige har man kun tilladelse til 308, er det IKKE lovligt at have 3006 patroner liggende
"Riffel er fantastisk, men alt kan også skydes med compound"
”Be aware of the man with only one gun”
”Be aware of the man with only one gun”
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Hvis man må genoplade en bestemt kaliber, må man vel også være i besiddelse af den færdigladede patron....?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Nope. Det er åndssvagt, men nope.
Så længe der ikke står på tilladelsen at den også giver ret til at opbevare den færdige ammunition i tilfælde af at man ikke selv har en våbentilladelse i den kaliber, må man ikke (og det står der ikke).
Man må altså gerne lade til andre på en almindelig ladetilladelse (til eget og privat brug), men så snart hver patron er færdig, skal den man lader til - og som selvfølgelig har tilladelse i den kaliber - stå og modtage patronerne.
I praksis lader de dog en have det indtil man kan få det afleveret (så længe det kun er kort tid). Men da de jo også kun må kontrollere dit krudtoplag, ser de jo ikke patronerne hvis de står i et andet våbenskab
Så længe der ikke står på tilladelsen at den også giver ret til at opbevare den færdige ammunition i tilfælde af at man ikke selv har en våbentilladelse i den kaliber, må man ikke (og det står der ikke).
Man må altså gerne lade til andre på en almindelig ladetilladelse (til eget og privat brug), men så snart hver patron er færdig, skal den man lader til - og som selvfølgelig har tilladelse i den kaliber - stå og modtage patronerne.
I praksis lader de dog en have det indtil man kan få det afleveret (så længe det kun er kort tid). Men da de jo også kun må kontrollere dit krudtoplag, ser de jo ikke patronerne hvis de står i et andet våbenskab

Improvise, adapt, overcome!
- Jeppes
- Gold Member
- Interesser: Luft og teknik
- Geografisk sted: Syddjurs
Men på tilladelsen står - Til alle lovlige skytte/jagt cal. og ikke, Til alle lovligt ejet skytte/jagt cal.. Der står da ikke nogle steder at man skal have et våben der passer til det man lader, ud over at det skal være godkendt til enten skytte eller jagt..? Hvis man skyder med et foreningsvåben, fordi man ikke har eller vil have et våben, kan man vel stadig godt få en genladningstilladelse?
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Kan du henvise til et stykke lovtekst der beskriver dette?K.M. skrev: Så længe der ikke står på tilladelsen at den også giver ret til at opbevare den færdige ammunition i tilfælde af at man ikke selv har en våbentilladelse i den kaliber, må man ikke (og det står der ikke).
Nu skriver du at "I praksis lader de dog...", kan du fortælle nærmere om dine egne erfaringer?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Tja, jeg kan da henvise til at man kun må opbevare ammunition, hvis man har tilladelse til det. Og der står på ladetilladelsen at den giver lov til at genlade ammunition, der står intet om at opbevare det, deraf kan jeg kun aflede at man kun må opbevare færdig ammunition i de kalibre man selv har tilladelse til.
Mine egne erfaringer? Tja, jeg har spurgt politiet i min egen kreds, samt været på seminar om genladning (og specifikt lovene omkring det) hvor vi havde en politimand fra våbenkontoret i Århus, og han sagde det samme (både omkring lovligheden, og hvordan de gør i praksis). Vi havde på seminaret også en advokat, og kan kunne heller ikke se nogle steder, hvor der stod at man måtte opbevare færdig ammunition i alle kalibre på ladetilladelsen alene.
Mine egne erfaringer? Tja, jeg har spurgt politiet i min egen kreds, samt været på seminar om genladning (og specifikt lovene omkring det) hvor vi havde en politimand fra våbenkontoret i Århus, og han sagde det samme (både omkring lovligheden, og hvordan de gør i praksis). Vi havde på seminaret også en advokat, og kan kunne heller ikke se nogle steder, hvor der stod at man måtte opbevare færdig ammunition i alle kalibre på ladetilladelsen alene.
Improvise, adapt, overcome!
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Jeg har lige snakket med Københavns Politis Våbensektion.
Der var beskeden at jeg godt måtte opbevare den ammo jeg genlader.
Mit spørgsmål var om jeg måtte genlade og opbevare ammo til klubbens .357 Mag uden at have en tilladelse til den.
Den flinke mand svarede at så længe min genladnings tilladelse gav mig lov måtte jeg godt. Ellers var der jo igen logik i det...
Det afhænger nok af hvem man spørg om man må eller ej.
Fik desværre ikke en henvisning til noget lov tekst om det..
God weekend.
Der var beskeden at jeg godt måtte opbevare den ammo jeg genlader.
Mit spørgsmål var om jeg måtte genlade og opbevare ammo til klubbens .357 Mag uden at have en tilladelse til den.
Den flinke mand svarede at så længe min genladnings tilladelse gav mig lov måtte jeg godt. Ellers var der jo igen logik i det...
Det afhænger nok af hvem man spørg om man må eller ej.
Fik desværre ikke en henvisning til noget lov tekst om det..

God weekend.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Er selv løbet ind i politikredse der tolker en "Genladningstilladelse" til... kun at være genladning, og ganske som K.M beskriver.
At jo, én der har tilladelsen til at genlade, må gerne genlade til "alle jagtrelevante kalibre". Det er formuleret sådan, af den simple årsag at man ikke skal lave genladningstilladelsen om - hver gang personen med genladetilladelsen får en ny riffel i en ny kaliber.
Og det tolkes som at genladeren gerne må genlade/oplade patroner i kalibre ud over dem han selv har tilladelse til, men at patronerne skal overdrages (vederlagsfrit! * ) til én der har tilladelse til kaliberen umiddelbart efter, da "genladning" ikke omfatter "opbevaring" eller "at være i besiddelse af" færdig ammunition i kalibre man ikke selv har tilladelse til.
Hvorvidt "umiddelbart efter" er sekundet efter man har pakket sammen og gjort rent.... eller det kan strækkes til "ved førstkommende lejlighed".. skal jeg lade være usagt.
Men det er da positivt at Kbh tolker det som om man må genlade til andre kalibre, OG opbevare det.
* Vederlagsfrit : Her menes det at genladning/opladning af ammunition IKKE må gøres forretning ud af.! Det er kun til privat brug, hvor der ikke tjenes på forehavendet. Altså til eget forbrug, eller jagtkammerater m.v. hvor der ikke betales andet end lade-komponenterne.! Man må også lade til klubber, men må stadig ikke tjene på det.
Hvis man vil genlade/oplade patroner til en decideret offentlig kundekreds og tjene på det, kræves en egentlig produktions-tilladelse og en omfattende forsikring er også en god ide da man står med et produkt-ansvar for det man har lavet.
Produktionstilladelsen kræver en momsregistreret virksomhed fra en virksomhedsadresse, årsregnskab m.v.
Sådan fik jeg det forklaret i de to politikredse jeg normalt havde min gang i, før jeg flyttede til Grønland 2. gang. :
-At riffeltilladelsen giver tilladelse til bære/besidde/anvende riflen samt indkøbe ammunition i en vis mængde.!
-At genladetilladelsen giver tilladelse til indkøb af ladekomponenter (og dermed ej færdig ammunition) i "Enhver jagtrelevant kaliber", og dermed kunne lade ammunitionen som ønsket - men at den giver ikke tilladelse til at ligge inde med den færdige ammunition og derfor skal overdrages til én der har tilladelsen efter genladningen.
Pas endelig på med mundtlige fortolkninger - det eneste der kræves for at få fingrene i fedtefadet, er at der kommer en betjent med højere rang/stilling på området end dén man snakkede med.. som tolker anderledes.
Få derfor sådanne udmeldelser på skrift, da det er det eneste der så kan bakke én op.
At jo, én der har tilladelsen til at genlade, må gerne genlade til "alle jagtrelevante kalibre". Det er formuleret sådan, af den simple årsag at man ikke skal lave genladningstilladelsen om - hver gang personen med genladetilladelsen får en ny riffel i en ny kaliber.
Og det tolkes som at genladeren gerne må genlade/oplade patroner i kalibre ud over dem han selv har tilladelse til, men at patronerne skal overdrages (vederlagsfrit! * ) til én der har tilladelse til kaliberen umiddelbart efter, da "genladning" ikke omfatter "opbevaring" eller "at være i besiddelse af" færdig ammunition i kalibre man ikke selv har tilladelse til.
Hvorvidt "umiddelbart efter" er sekundet efter man har pakket sammen og gjort rent.... eller det kan strækkes til "ved førstkommende lejlighed".. skal jeg lade være usagt.
Men det er da positivt at Kbh tolker det som om man må genlade til andre kalibre, OG opbevare det.
* Vederlagsfrit : Her menes det at genladning/opladning af ammunition IKKE må gøres forretning ud af.! Det er kun til privat brug, hvor der ikke tjenes på forehavendet. Altså til eget forbrug, eller jagtkammerater m.v. hvor der ikke betales andet end lade-komponenterne.! Man må også lade til klubber, men må stadig ikke tjene på det.
Hvis man vil genlade/oplade patroner til en decideret offentlig kundekreds og tjene på det, kræves en egentlig produktions-tilladelse og en omfattende forsikring er også en god ide da man står med et produkt-ansvar for det man har lavet.
Produktionstilladelsen kræver en momsregistreret virksomhed fra en virksomhedsadresse, årsregnskab m.v.
Sådan fik jeg det forklaret i de to politikredse jeg normalt havde min gang i, før jeg flyttede til Grønland 2. gang. :
-At riffeltilladelsen giver tilladelse til bære/besidde/anvende riflen samt indkøbe ammunition i en vis mængde.!
-At genladetilladelsen giver tilladelse til indkøb af ladekomponenter (og dermed ej færdig ammunition) i "Enhver jagtrelevant kaliber", og dermed kunne lade ammunitionen som ønsket - men at den giver ikke tilladelse til at ligge inde med den færdige ammunition og derfor skal overdrages til én der har tilladelsen efter genladningen.
Pas endelig på med mundtlige fortolkninger - det eneste der kræves for at få fingrene i fedtefadet, er at der kommer en betjent med højere rang/stilling på området end dén man snakkede med.. som tolker anderledes.
Få derfor sådanne udmeldelser på skrift, da det er det eneste der så kan bakke én op.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Ja jeg ved det.LQS skrev:få det på skrift, med en underskrift....
MVH søren
Hvem skriver man endelig til med den slags spørgsmål?