Gerber Obsidian er den "lovlig"

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Nova
This member is
This member is
Interesser: luftgevær.
Geografisk sted: Helsinge
Has thanked: 7 times

Gerber Obsidian er den "lovlig"

Indlæg af Nova » 21. jul 2011, 20:41

Er der nogen der kan hjælpe vedr Gerber Obsidian Ifgl teksten kan den både åbnes med en hånd og bladet kan låses.
Er den så ikke ulovlig i DK?.
Jeg skriver fordi min far har købt den for bonuspoint hos SAS, burde der ikke være en advarsel til de Danske brugere af hjemmesiden, om at det koster 7 dage i spjældet, at blive stoppet med den i lommen?
Casper.
The only real wisdom is knowing you know nothing

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Re: Gerber Obsidian er den "lovlig"

Indlæg af Caspian1911 » 21. jul 2011, 20:45

Nova skrev:Er der nogen der kan hjælpe vedr Gerber Obsidian Ifgl teksten kan den både åbnes med en hånd og bladet kan låses.
Er den så ikke ulovlig i DK?.
Jeg skriver fordi min far har købt den for bonuspoint hos SAS, burde der ikke være en advarsel til de Danske brugere af hjemmesiden, om at det koster 7 dage i spjældet, at blive stoppet med den i lommen?
Casper.
Den er klart ulovlig.

Og nej, det er dit (din faders) eget ansvar at kende til lovgivningen, inden du (han) køber noget.

At loven så er vanvittig, er en helt anden sag :wall:
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Nova
This member is
This member is

Indlæg af Nova » 21. jul 2011, 20:57

He he så havde jeg ret :giggle: .
Så må den gamle sku bare gå i flyverskjul, indtil der er en omgang frit lejde igen.
Casper.
Ps jeg har tidligere skrevet til SAS, og oplyst dem om at jeg mente at kniven er ulovlig i DK.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. jul 2011, 11:51

Nu hvor din far åbenbart har erhvervet kniven, kan han evt. lovliggøre den ved at fjerne den thumb stud der gør, at den er konstrueret til at kunne åbnes med én hånd. Uden den stud, kan den muligvis godt åbnes med én hånd, men det vil være vanskeligt at argumentere for, at den fortsat er konstrueret til det.

Eneste problem er så, at bladet er fastlåst i udfoldet stilling, men det må den gerne være, hvis den anvendes til husholdningsbrug, jagt, lystfiskeri eller sportsdykning.

Den må selvfølgelig ikke medbringes på en glad aften i byen selvom thumb stud´en er fjernet, men det giver sig selv.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. jul 2011, 12:07

Den chance ville jeg ikke turde tage.

Kniven er stadig konstrueret til enhåndsbetjening, den er blot modificeret, så det er blvet sværere. Det vil være op til en domstols fortolkning at afgøre, om loven stadig er overtrådt, og straframmen er stadig fængsel. En anklager ville kunne fremføre, at "knoppen" på kniven stadig kan gen-monteres, hvorfor kniven stadig er lige ulovlig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 22. jul 2011, 16:35

Der står ingen steder hvem der må eller ikke må konstruere en kniv. Jeg har f.eks. en kammerat der har bygget sig en ese, og som med stor fornøjelse konstruerer knive af gamle harvetænder. Så du må selvfølgelig også selv konstruere en kniv udfra det råmateriale du har lyst til.

Hvis du derfor med udgangspunkt i én kniv, ændrer konstruktionen til noget andet, er det efter min bedtse overbevisning ligegyldigt hvad udgangspunktet var, og oprindeligt var konstrueret til.

Hvis politiet ligefrem skal fremskaffe stumper og modificere din kniv over i noget den ikke var da de beslaglagde den, kan du altså ikke dømmes for den kniv politiet derved har konstrueret.

Det turde jeg ihvertfald godt gå ud fra, men det sikreste er selvfølgelig at destruere kniven fuldstændigt, det er bare lidt ærgerligt.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Nova
This member is
This member is

Indlæg af Nova » 22. jul 2011, 17:49

Tak fot jeres inputs, jeg tror ikke at den gamle begynder begynder at modde kniven.
Men det et lidt surt, at en ellers fin kniv, skal ende i skuffen.
Jeg har modtaget følgende pr mail fra SAS Customer Relations
Kære Xxxxxx Xxx

Tak for din mail om salg af Gerber Obsidian kniv - via vores EuroBonus Webshop.

Jeg har prompte videresendt til de produktansvarlige – for en opfølgning, da vi naturligvis ikke ønsker at bringe vores kunder i forlegenhed – eller en uhensigtsmæssig situation.

Jeg kan dog se, at man på flere websites kan købe selvsamme kniv?
Med venlig hilsen
Xxxxxxxx Xxxxx
SAS Customer Relations
A SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 22. jul 2011, 22:15

Den skal ikke ende i skuffen, for den er også ulovlig at besidde.

Så "EuroBonus Webshop" bør tage den tilbage, og refundere hans point.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Nova
This member is
This member is

Indlæg af Nova » 22. jul 2011, 22:50

Refraktorius skrev:Den skal ikke ende i skuffen, for den er også ulovlig at besidde.

Så "EuroBonus Webshop" bør tage den tilbage, og refundere hans point.
Det kan være at jeg må ta en alvorlig søn/far samtale med ham, inden han ender i noget snavs :argue:
det er måske lidt sent nu da manden er 63 år, men jeg må prøve om jeg kan få lidt fornuft ind i hovedet på ham.. :shame: .
Jeg er spøndt på hvad SAS kommer frem til, men jeg vil da også mene, at de bør tage den tilbage.
Og forære mig rejser til hele familien....
Casper

Brugeravatar
PerD
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
Geografisk sted: Varde
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Indlæg af PerD » 23. jul 2011, 14:34

Kniven er ulovlig i Dk. Uanset hvor meget den får af filen.

Bed om en bytter. Få en Wenger militærkniv i stedet for. Tysk kvali-kniv.

Vi må så bare håbe på, at en politibetjent ikke ser siden og beder SAS om at udlevere deres kundeoplysninger. Så kan det være at nogen få besøg af politiet.... :help:

mvh
Per

(Og jeg mener også reglen er tosset, men jeg tror ikke jeg vinder i byretten...)

Brugeravatar
Nova
This member is
This member is

Indlæg af Nova » 23. jul 2011, 16:31

PerD skrev:Kniven er ulovlig i Dk. Uanset hvor meget den får af filen.

Bed om en bytter. Få en Wenger militærkniv i stedet for. Tysk kvali-kniv.

Vi må så bare håbe på, at en politibetjent ikke ser siden og beder SAS om at udlevere deres kundeoplysninger. Så kan det være at nogen få besøg af politiet.... :help:

mvh
Per

(Og jeg mener også reglen er tosset, men jeg tror ikke jeg vinder i byretten...)
Jeg ved ikke om man kan vælge andre knive, men ellers kan han vel få sine pionts retur.
Casper.

A-Bolt
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt og sportsskydning
Geografisk sted: København

Indlæg af A-Bolt » 5. aug 2011, 16:02

Nu har jeg selv arbejdet i Arms Gallery og der solgte vi rigtig mange af denne type knive. Det var der ingen problemer i, da vi fjernede thumb-stud på alle knive inden de blev lagt i udstilling og solgt.

At en kniv har været enhåndsbetjent, betyder ikke at den er ulovlig at eje, hvis enhåndsbetjeningen fjernet. Det er vel i bund og grund derfor knivene er konstrueret så denne anordning kan skrues af med værktøj?

Jeg tror derfor ikke det er ulovligt at besidde en kniv uden thumb-stud, der kan låses i bladet.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. aug 2011, 17:37

Og jeg tror du har ret A-bolt.

(Men der er jo selvstrammere jf. Per D og FF alle vegne, også indenfor politiet :???: )
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. aug 2011, 18:17

Lassescout skrev:(Men der er jo selvstrammere jf. Per D og FF alle vegne, også indenfor politiet :???: )
Selvstrammere?!?
Tjah, hvis man kan kalde mig en selvstrammer, fordi jeg påpeger, at loven ikke tager stilling til om en kniv, der oprindeligt er konstrueret til enhåndsbetjening, bliver lovlig af at denne enhåndsbetjening fjernes, så herre gud da.
Så kan man vel kalde dig en lokker, fordi du leder folk til at tro at der ikke er nogen juridisk risiko i at benytte sådan en?

Men jeg råder ikke til noget som helst, jeg påpeger bare at der MÅSKE kan være et problem. Havde det nu været en semi auto jagtriffel med 10-skuds magasin, så er det jo ikke nok at "skrue noget i" så den kun kan lades med 2 (længere). Men sådan er der jo så meget.

Lokker... :giggle:
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. aug 2011, 21:28

Bare du ikke kalder mig børnelokker, så går det nok.

Men jeg vil da så gerne moderere mine udtalelser derhen, at min opfattelse netop er min opfattelse, og den jeg ville agere efter. Hvad andre gør, er selvfølgelig helt op til dem selv. Det tror jeg godt Nova kan gennemskue, det er netop forudsætningen når man spørger om andres mening på nettet.

I sidste ende er det en domstol der afgør dybden og rækkevidden af bestemmelsen, og det skulle da ikke undre mig, om vi på sigt kommer til at se denne problematik behandlet.

P.S. Jeg har en schweizisk lommekniv som ikke låser bladet, men det var 72 mm langt. Jeg sleb det ned til 69 mm for at komme under de magiske 7 cm, så jeg kan have kniven i lommen uden at bryde knivloven. Mener du FF, at den stadig er ulovlig, fordi den oprindeligt havde 72 mm blad ?
Hilsen Lasse.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 6. aug 2011, 00:13

Der er jo forskel på længden af bladet, og så formuleringen "konstrueret til at åbne med én hånd" (eller hvordan det nu er det står, men det er vist noget lignende). Hvis den oprindeligt er konstrueret til at åbne med én hånd, gør det den måske ikke lovlig hvis man ændrer på den, hvis man ser på den formulering? Men der står jo ikke "knive konstrueret med over 7cm klinge", så her må det være hvad den har nu, der er gældende.
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. aug 2011, 00:19

Lassescout skrev:P.S. Jeg har en schweizisk lommekniv som ikke låser bladet, men det var 72 mm langt. Jeg sleb det ned til 69 mm for at komme under de magiske 7 cm, så jeg kan have kniven i lommen uden at bryde knivloven. Mener du FF, at den stadig er ulovlig, fordi den oprindeligt havde 72 mm blad ?
Mit argument var at det er lidt ligemeget hvad du og jeg og fornuften mener. Det eneste der tæller, er hvad domstolen mener. Det har jeg også jævnligt problemer med i mit job, faktisk.

Nej, jeg ville ikke mene der var et problem med din kniv, for man kan ikke argumentere for at dit blad lige hurtigt kan forlænges igen. Den der kniv hvor "enhåndsbetjeningen" kan skrues af, derimod, den kunne man vel argumentere for kunne genetableres ved at skrue duppeditten på igen? Lidt ligesom med riflen med det begrænsede magasin - den ulovlige funktion må ikke kunne genetableres, sådan bare lige? Men igen, alt dette er jo fornuft og ræsonnement, det tæller mere hvad en domstol finder frem til. Og jeg vil personligt ikke løbe nogen risiko for at en domstol finder frem til noget ulogisk og urimeligt som kan bortdømme mine våbentilladelser! Den risiko vil jeg simpelthen ikke løbe!
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 8. aug 2011, 11:07

Jeg kan godt følge dit argument FF, vi er egentlig ikke så langt fra hinanden.

Jeg vil også hellere være på den sikre side, for det var edderma´me ærgerligt at sætte jagttegn og våbentilladelser over styr på grund af en åndssvag kniv. Men derfor kan vi jo godt diskutere hvor grænserne går, uden dog at opfordre nogen til at bevæge sig derud :oops: .

Jeg tror dog, at der er så meget fornuft i retssystemet, at den aktuelle kniv vil blive bedømt på, hvordan den fremtræder, og ikke på hvordan den kan bringes til at fremtræde. Da vi ikke har nogen konkret retspraksis, må vi jo se på, hvad der evt. kan sammenlignes bedst. Her kommer jeg i tanker om en dom som faldt for rigtig mange år siden. Et par skumle jægere var blevet stoppet af politiet om natten, fordi der havde lydt skud i området. Der lå et par harer og en riffel bagved forsæderne, så jægerne blev sigtet for ulovlig jagt, og for at køre rundt med et ladt skydevåben. Nu er det rigtig mange år siden jeg læste om sagen, så jeg mener at huske, at de blev dømt for ulovlig jagt, men ikke for at have et ladt skydevåben i bilen (det sidste er jeg sikker på). Sagen var den, at riflen havde patroner i magasinet, og bundstykket halvt skubbet frem med en patron. Jægeren kunne altså hurtigt lade riflen ved at skubbe bundstykket helt frem og lukke det, men dommeren fandt det ikke godtgjort, at riflen havde været ladt i bilen.

hvis jeg nu havde en kniv med thumb stud, jeg af en eller anden grund ikke ville skille mig af med, så ville jeg ihvertfald fjerne thumb stud´en. Jeg ville også smide den afmonterede stud væk, og måske smadre gevindet i bladet, hvis den var skruet i, eller på anden måde gøre det svært at genmontere en stud. Så ville jeg sove roligere om natten.

Men i virkeligheden ville jeg nok bare destruere kniven og smide stumperne væk. Jeg går ikke ret meget op i knive, så min foretrukne jagtkniv er sådan en blå rustfri Mora kniv, der både kan gå i opvaskemaskinen og holde skæret til flåning af vildsvin. Jeg tror den kostede 35 kroner, så skulle den forsvinde i skovbunden, er ulykken til at overse.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Nova
This member is
This member is

Indlæg af Nova » 17. aug 2011, 21:37

Nu er der kommet følgende tekst på deres hj side
"Der er desværre et eller flere produkter, der ikke kan leveres til det ønskede land.
Rediger dit valg af land, eller fortsæt med at handle andre produkter"
link.
Casper

Besvar