Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Topcat » 18. mar 2010, 08:22

Fast Fumble skrev:
Odyssey skrev:Kan jeg ikke gå op til politimanden og få en tilladelse til at bruge den på jagt ???
Nej.
Det kan han vel i teorien godt, jvf. Bekendtgørelse om våben og ammunition mv:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev: § 15. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:

5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
Det er så nok yderst tvivlsomt og imod al praksis at politidirektøren er villig til at udstede en sådan tilladelse...
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Geografisk sted: København
Been thanked: 1 time

Indlæg af DCP » 18. mar 2010, 08:24

kan man ikke svejse hullerne til, eller fylde dem ud med epoxy eller sølv?? og så skære negleslids i?

jeg ved godt det ikke er optimalt med at smide den ud er jo spild af penge og kniv.
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 18. mar 2010, 09:20

DCP skrev:kan man ikke svejse hullerne til, eller fylde dem ud med epoxy eller sølv?? og så skære negleslids i?

jeg ved godt det ikke er optimalt med at smide den ud er jo spild af penge og kniv.
Den er lidt grå jvf. lovgivningens formulering "enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd". Ud fra dette er det lidt ligegyldigt om en kniv kan foldes ud ved brug af én hånd, det vigtigere er om den er konstrueret til det. Spørgsmålet er så om man i lovens forstand efterfølgende kan tilvirke kniven og dermed ændre dens konstruktionsmæssige design til ikke at kunne foldes ud med én hånd... :???:

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member
Interesser: FlugtSkydning og Jagt
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Odyssey » 18. mar 2010, 11:06

Jeg har så lige fundet ud af, at Leatherman i Danmark ikke engang vil sælge klinger uden hul, da de ikke vil ændre på knivene.

"Vi kan ikke ændre eller udskifte komponenter uden at gå på kompromis med produktets finish, vægt, volumen, præcision eller funktion. Og det ønsker vi ikke ..."

Nu har jeg skrevet til dem, så må vi se om de melder mig til politiet jo :???:
Er der mon en knivmager, der kunne fortælle mig, om en omforandring af kniven er mulig, uden at ødelægge klingerne ??

Brugeravatar
DCP
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning

Indlæg af DCP » 18. mar 2010, 11:38

Odyssey skrev:Jeg har så lige fundet ud af, at Leatherman i Danmark ikke engang vil sælge klinger uden hul, da de ikke vil ændre på knivene.

"Vi kan ikke ændre eller udskifte komponenter uden at gå på kompromis med produktets finish, vægt, volumen, præcision eller funktion. Og det ønsker vi ikke ..."

Nu har jeg skrevet til dem, så må vi se om de melder mig til politiet jo :???:
Er der mon en knivmager, der kunne fortælle mig, om en omforandring af kniven er mulig, uden at ødelægge klingerne ??
hvis du støber epoxy i hullerne burde der ikke ske noget. men det er så heller ikke uendeligt smukt.... kunne dog gøres i sort, så det var til at holde ud at se på.

hvis du var lidt fingernem kunne du jo også skille den ad og lave et par nye klinger til den... så er du i hvert fald den eneste i verden der har sådan en :)
DCP

- vil altid mere på jagt.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. mar 2010, 12:11

Odyssey skrev: Nu har jeg skrevet til dem, så må vi se om de melder mig til politiet jo :???:
Det kan du godt regne med at de gør, alle der har sendt deres ulovlige multitools ind for enten at få skiftet klingerne eller byttet kniven, har de efterfølgende anmeldt til politiet. Det har der været skrevet meget om her på NVF og i dagspressen.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Has thanked: 14 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Leadbyte » 18. mar 2010, 14:51

kan de melde manden for noget han har skrevet? skal han ikke sende den ind først (han kan jo ha taget fejl mht modellen)

Gu've om man kan bestille et knivblad fra leatherman, som erstatning for et der er blevet ødelagt, jeg mener det er jo en (forholdsvis) nem operation at gøre derhjemme, og der er ingen grund til at betale dyre penge for at få det lavet vel?

Godt man har en Gerber (mutiplier), der er det eneste der er 'enhåndsbetjent', tangen

Leadbyte.
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Odyssey » 18. mar 2010, 15:12

Jeg har nu fået svar fra Leatherman DK, og de kan ikke hjælpe mig med nye klinger, da de siger det er ulovligt at skifte dem for mig og sælge dem, da de ikke vil afhjælpe de ulovlige knive købt i udlandet.
De mente så, at det eneste jeg kunne gøre var, at knække knivene af, og bruge det resterende multi-tool :shock:

Tjah, det kunne jeg vel gøre.....

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. mar 2010, 15:22

Leadbyte skrev:kan de melde manden for noget han har skrevet? Skal han ikke sende den ind først (han kan jo ha taget fejl mht modellen).
Man kan anmelde alt, spørgsmålet er om det bliver taget seriøst når anmeldelsen udelukkende beror på indholdet af en e-mail. Men det er der jo en god chance for at den gør, det er jo en våbenlovsovertrædelse og dem ses der ikke med milde øjne på længere.

Brugeravatar
Odyssey
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Odyssey » 18. mar 2010, 15:59

Jeg har nu pillet klingerne ud af min Leatherman og skåret dem over med en vinkelsliber, så de er hermed destrueret.
Jeg har tegnet en skitse af bladet og vil nu forsøge at finde en knivmager til at lave et sæt Custom klinger til den.
Så må vi se om ikke det bliver et projekt i sig selv, da jeg jo ligeså godt kan få den anodiseret sort, nu hvor den er skilt ad.

Skriver samtidig til Leatherman, og fortæller om dette, så må de skisme anmelde hvis de har lyst.
Jeg synes det er for ringe, når man nu faktisk er så lovlydig at man selv vil betale sig fra at få den lavet lovlig, at det så også er en ugerning i sig selv.

Men det er vel også ulovligt at få lavet nye klinger til den ???? :???:

300win
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times

Indlæg af 300win » 18. mar 2010, 16:03

Odyssey skrev:Men det er vel også ulovligt at få lavet nye klinger til den ???? :???:
Nej, det er det ikke..

Mvh Anders

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 19. mar 2010, 13:13

Den 16/3 2010 har formanden for DK-Autocam fremsendt brev til retsordfører Karen Hækkerup (S) - efter flere henvendelser til bl.a. Justitsministeren uden at få svar - angående våbenlovens knivbestemmelser i forhold til knive i autocamper.

Se brevet her (REU alm. del - Bilag 383):
http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 814910.pdf

I den anledning har Karen Hækkerup, Retsudvalget den 17/3 2010 stillet spørgsmål til Justitsministeren, om knivloven dækker førere af autocampere, der kører rundt med knive - og hvorvidt kørsel i autocamper med knive betragtes som et anerkendelsesværdigt formål.

Se spørgsmålet her (REU alm. del - Spm. 799):
http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 814043.pdf

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 19. mar 2010, 13:39

Æh, hovsa?!?
Jeg har køkkenknive liggende fast i campingvognen, mon det også kan være ulovligt?!?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 19. mar 2010, 13:43

Fast Fumble skrev:Æh, hovsa?!?
Jeg har køkkenknive liggende fast i campingvognen, mon det også kan være ulovligt?!?
Det er det vel hvis du kører med campingvognen uden at have et anerkendelsesværdigt formål med samtidig at være i besiddelse af en kniv :blink:

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 26. mar 2010, 09:16

Den 16/3 2010 har formanden for DK-Autocam fremsendt brev til retsordfører Karen Hækkerup (S) - efter flere henvendelser til bl.a. Justitsministeren uden at få svar - angående våbenlovens knivbestemmelser i forhold til knive i autocamper.

I den anledning har Karen Hækkerup, Retsudvalget den 17/3 2010 stillet spørgsmål til Justitsministeren, om knivloven dækker førere af autocampere, der kører rundt med knive - og hvorvidt kørsel i autocamper med knive betragtes som et anerkendelsesværdigt formål.

Justitsministeren har den 25/3 2010 besvaret Spm 799 fra Retsudvalget. Se svaret her:
http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 818935.pdf
Justitsministeriet skrev:Efter Justitsministeriets opfattelse vil det på den baggrund være lovligt at medbringe bestikknive og andre husholdningsknive (f.eks. brødknive og urteknive) i en køkkenskuffe i en autocamper, når knivene medbringes til brug for forberedelse eller indtagelse af et måltid.

Brugeravatar
Hula
Newbie
Newbie
Interesser: Helt klart våben

Indlæg af Hula » 26. mar 2010, 19:21

HePe skrev:

Justitsministeren har den 25/3 2010 besvaret Spm 799 fra Retsudvalget. Se svaret her:
http://www.ft.dk/samling/20091/almdel/r ... 818935.pdf
Justitsministeriet skrev:Efter Justitsministeriets opfattelse vil det på den baggrund være lovligt at medbringe bestikknive og andre husholdningsknive (f.eks. brødknive og urteknive) i en køkkenskuffe i en autocamper, når knivene medbringes til brug for forberedelse eller indtagelse af et måltid.
-------------------------------------------------------------------------

Det er simpelthen for langt ude efterhånden , tænk engang at det at havde knive i sin autocamper overhovedet skulle kunne blive et spørgsmål til justitsministeren .

Det viser bare hvor hjernedød vores våbenlov i dag er blevet , en groteske omgang lovmudder lavet i et populistisk politisk miljø hvor ganske almindelige mennesker skal passe gevaldigt på for ikke at blive kriminelle .

Hvor blev ansvaret som våben besidder af ?

Idag straffes du som fredelig borger lige så hårdt for en forglemmelse omkring de våben , som gangsteren med et uregistret automatvåben under jakken under by turen.
I et frit og demokratisk land brude det være brugen af våben og hensigten at bruge våbnet i mod mennesker der straffes . Og ikke det at være i besiddelse af et våben !

Utroligt at der stadig er folk der påstår at "det jo ikke er mig de er efter" når det nu er så forbandet tydeligt at det netop ER alle med hang til våben de ikke kan lide !
I got a gun for my wife. Best swap I ever made!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 28. apr 2010, 14:15

Jeg har lige været et smut i Danmark, her i Weekenden.

I lørdags var jeg forbi Hobbymessen i Valbyhallen.
Der bemærkede jeg at en af sælgerne havde en hel del knive til salg, der var enhåndsbetjente(med studs på bladet) og klingen blev låst i yderste position.

Jeg spurgte sælgeren, om dette ikke var et problem, da enhåndsbetjente knive jo er totalt forbudte, i henhold til våbenloven.

Hans svar var, at han havde en udtalelelse fra Våbenkontoret i Roskilde om, at disse knive kunne sælges og besiddes lovligt, og han nævnte at der lige var kommet et nyt Cirkulære, så hobbyknive og andre enhåndsbetjente knive nu kunne sælges og besiddes lovligt.

Jeg har ledt efter dette cirkulære på Retsinfo, men kan intet finde. Er det bare en oversmart sælger? Eller er der hold i det han siger?

Det nyeste jeg kan finde om knive på Retsinfo er Lovebekendtgørelsen fra Juni 2009, om Våbenloven.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. apr 2010, 14:58

JRexA skrev:Jeg spurgte sælgeren, om dette ikke var et problem, da enhåndsbetjente knive jo er totalt forbudte, i henhold til våbenloven.

Hans svar var, at han havde en udtalelelse fra Våbenkontoret i Roskilde om, at disse knive kunne sælges og besiddes lovligt, og han nævnte at der lige var kommet et nyt Cirkulære, så hobbyknive og andre enhåndsbetjente knive nu kunne sælges og besiddes lovligt.
Sælger løj. Det cirkulære kan du lede længe efter :blink:
Hvis det var mig det var sket for, ville jeg ringe til det lokale politi, og give dem et juicy tip. Så ka han lære det, ka han! Prøv lige at overveje hvor mange intetanende mennesker han kan skaffe en heftig straf på halsen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 28. apr 2010, 18:17

Fast Fumble skrev: Sælger løj. Det cirkulære kan du lede længe efter :blink:
Hvis det var mig det var sket for, ville jeg ringe til det lokale politi, og give dem et juicy tip. Så ka han lære det, ka han! Prøv lige at overveje hvor mange intetanende mennesker han kan skaffe en heftig straf på halsen.
Det regnede jeg med. Jeg har desværre glemt hvad sælgeren hedder, tog ikke deres kort.
Ud fra udstillerlisten og planen over messen, så er jeg 98% sikker på, at det drejer sig om Scantoy International ApS, Kirke Hyllinge.
http://www.scantoy.dk/

Jeg tænkte desværre ikke hurtigt nok, til lige at ringe efter de blå brødre. Men er helt enig, sådanne useriøse sælgere burde tage straffen for dem de lokker i uføre.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 28. apr 2010, 18:34

JRexA skrev: http://www.scantoy.dk/

Jeg tænkte desværre ikke hurtigt nok, til lige at ringe efter de blå brødre. Men er helt enig, sådanne useriøse sælgere burde tage straffen for dem de lokker i uføre.
Ring til ham og spørg om det var ham du talte med, og be ham så om at henvise til det omtalte cirkulære.

TimAndersen
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Holte
Kontakt:

Indlæg af TimAndersen » 23. jun 2010, 14:31

http://politiken.dk/indland/article1002076.ece

En smule rimelighed er ved at snige sig ind...

/Tim

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 23. jun 2010, 15:25

TimAndersen skrev:http://politiken.dk/indland/article1002076.ece

En smule rimelighed er ved at snige sig ind...

/Tim
Det tror jeg ikke. (men emnet er allerede åbent her: Emne: Fornuftig administration af en elendig knivlov! )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 2. jul 2010, 14:17

Knivfarcen fortsætter:

http://www.berlingske.dk/danmark/minist ... kepibeband

Sjovt nok henviste JM til Rigspolitiet i en forespørgsel jeg havde sendt dem ang. knive og forklarede at de ikke kunne træffe afgørelser. :???:
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 3. jul 2010, 08:13

Det er skræmmende hvad sådan en gang makværk har af omkostninger for samfundet.

Jeg kan ikke finde ud af, om Rigspolitiet gør det eneste rigtige, ved at håndhæve loven så stramt.
Som de gør det nu, viser de hvert fald Folketinget, at loven er noget amatøragtigt skrammel :puke:
Det går så ud over en masse mennesker, som må en masse bøvl igennem for at dyrke deres hobby.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af HePe » 10. aug 2011, 10:53

Enhedslisten har d. 22/7 2011 spurgt justitsminister Lars Barfoed, om han vil tage initiativ til en evaluering af knivlovens eventuelle præventive effekter og udviklingen i antallet af voldsepisoder.

Justitsministeren har svaret d. 9/8.
Link: http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.asp ... /index.htm

Besvar