Må man indføre en butterfly træningskniv som den her?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Ny Balisong!

Indlæg af Lycon » 16. dec 2008, 17:20

Gunslinger skrev:Den er da flot, hvis man var en tøsedreng! Rgtig mænd træner med en rigtig butterfly... må det koste et lille nap i ny og næ... det er vel det der gør det spændende :lol:
Nu er jeg ret sikker på at det ikke er fordi han er en tøssedreng, men fordi han gerne vil overholde den danske våbenlovgivning. <**>|
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af Buffalo » 18. dec 2008, 16:11

:shock: Hvad i alverden kan en butterfly kniv bruges til :???:
jeg har haft en i hånden i Thailand. Som arbejds redskab tror jeg at enhver anden kniv vil være bedre :wall:

Vil man bruge den til vold tror jeg også at det ville være bedre med en ordentlig kraftig sag med fingerstop og det hele,den må ubetinget ligge langt bedre i hånden {*-\*}

Jeg har iøvrigt ik en ski forstand på den slags ;-) er bare lidt nysgerrig <+:

nvh,Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Tændstikken
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af Tændstikken » 18. dec 2008, 19:02

En butterfly er den type foldekniv der har den absolut sikreste bladlås. Men de er vist mest til leg, man har dem jo mest for at øve sig på at lave tricks med dem, og det er faktisk ret skægt, men det aner jeg jo ikke noget om, for har selvfølgelig aldrig eget sådan noget :neutral:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 18. dec 2008, 19:07

En af de bedste filmscener med en Butterflykniv er i Streets of Fire med Michael Paré og Willem Dafoe. Michael Paré afvæbner en skurk der spiller smart i fart med kniven, og flekser den herefter lige foran ansigtet på skurken. :mad:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 18. dec 2008, 19:31

hmm det burde kunne lade sig gøre at konstruere en butterfly pozidrive skruetrækker. Skal jeg undersøge sagen nærmere?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 18. dec 2008, 20:51

Buffalo skrev::shock: Hvad i alverden kan en butterfly kniv bruges til :???:
Det hedder jo egentlig en balisong og den er oprindelig fra filippinerne hvor den har eksisteret i mere end 500år, den blev/bliver brugt i det filippinske kampsystem Eskrima. Under WWII blev de taget med hjem af de amerikanske soldater, hvorefter den selvfølgelig blev meget mere kendt og populær.

Der er også udviklet martial arts systemer der kun omhandler brug af balisong. Man berører også balisongen i modern arnis og kali og den er bestemt ikke at spøge med ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=FTkEGNj1 ... re=related
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 18. dec 2008, 21:05

Det ser flot ud i hvertfald. Som våben burde man nok bare lukke den op og låse håndtagene, medmindre den er indrettet så den også virker som pushdagger. Jeg har set dem rundt omkring i forskellige kvaliteter, nogle af de dyre ser stabile og meget anvendelige ud. Den jeg personligt bedst kunne lide var grundlæggende en dolk hvor grebene kunne foldes om så den blev godt 25 cm lang i klingen.

En skruetrækker med fikse beskyttelses skaller der kan lukkes op er vel på alle tænkelige måder lovligt nok (hjemme i værkstedet ikke på det lokale værtshus)

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mindstorm » 18. dec 2008, 21:30

Sort skrev:Det ser flot ud i hvertfald. Som våben burde man nok bare lukke den op og låse håndtagene, medmindre den er indrettet så den også virker som pushdagger.
Man bruger ikke så meget det med at stikke dybt i filippinsk kamp, tænk hvis kniven sad fast og man ikke kunne følge op med 20stik mere. For filippinerne er det ikke/var det ikke kampsport, men mere en måde at overleve på, så det skulle være meget effektivt, hvilket betød meget blodigt, man brugte lige så meget kniven til at snitte med som til at stikke med, men prøv at se denne video, den viser meget godt hvordan kniven bruges.

http://www.youtube.com/watch?v=ZQ6-4K27 ... re=related
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 18. dec 2008, 22:57

Meget klassisk stik og snit som man kender fra eskrima. Det giver jo som jeg skrev ikke meget mening til at lave fikse showtricks med en balisong.

Men balisong ideen er da fiks til at have et ethåndsbetjent våben på sig og giver derfor noget mening rent transport og kampklarheds hæssigt.

Jeg har trænet en lille bitte smule med forskellige knivattrapper for lige at se på mulighederne og begrænsningerne, krumme knive og vikinge sax (seax) virker intuitivt bedst for mig. Men jeg ville nok vælge noget med mere rækkevidde hvis jeg skulle gå med et selvforsvarsvåben. tanken om hvor hurtigt man kunne midste et par fingre eller blive losset i løgene når man slås på escrima afstand huer mig ikke.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mindstorm » 18. dec 2008, 23:44

Sort skrev:Jeg har trænet en lille bitte smule med forskellige knivattrapper for lige at se på mulighederne og begrænsningerne, krumme knive og vikinge sax (seax) virker intuitivt bedst for mig. Men jeg ville nok vælge noget med mere rækkevidde hvis jeg skulle gå med et selvforsvarsvåben. tanken om hvor hurtigt man kunne midste et par fingre eller blive losset i løgene når man slås på escrima afstand huer mig ikke.
Nej sådan er vi jo så forskellige, jeg ville jo foretrække den korte kniv, og her ville en enhåndsbetjent kniv jo være at foretrække, så kunne man jo vælge at bruge den, til at forsvare sig med uden at have klingen fremme, altså man behøver ikke absolut snitte og stikke i en evt angriber (lidt ala peberspray frem for pistol), et stød i brystkassen med sådan en hård genstand kan jo også gøre pænt ondt.
Jeg har dog aldrig følt at det var nødvendigt at bære nogen form for våben/genstand for at beskytte mig, men jeg kommer jo også fra det mørke jylland... :neutral:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 19. dec 2008, 08:50

Mindstorm skrev: Jeg har dog aldrig følt at det var nødvendigt at bære nogen form for våben/genstand for at beskytte mig, men jeg kommer jo også fra det mørke jylland... :neutral:

Den fornemmelse kender jeg godt :razz:

Skulle det være nødvendigt at bære kniv til forsvar, ville det eneste rigtige valg være.... en pistol.

Alternativt en machete i mellemstørrelse, kunne det ikke lade sig gøre en fastklinget solid dolk/dagger (god parerstang og kraftig klinge der kan bruges til både hug og stød) og som den ringeste mulighed, en enhåndsbetjent folkdekniv med meget solidt låsende klinge.

Den eneste fordel en foldekniv har, er at den fylder mindre både fysisk og visuelt. (IMHO)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mindstorm » 19. dec 2008, 17:33

Refraktorius skrev:Alternativt en machete i mellemstørrelse, kunne det ikke lade sig gøre en fastklinget solid dolk/dagger (god parerstang og kraftig klinge der kan bruges til både hug og stød) og som den ringeste mulighed, en enhåndsbetjent folkdekniv med meget solidt låsende klinge.
Med udviklingen i valg af våben til selvforsvar, så ender det da med at vi kommer til at ligne en flok vikinger med tohåndssværd og tveæggede økser hængende på ryggen >><>>:

Men jeg er nu stadig mere til den lille enhåndsbetjente folkdekniv, eller også den her SOG Desert Dagger, som bliver brugt af Uma Thurman i Kill Bill 1 under knivkampen med den mørke pige i starten af filmen, denne kniv er godt nok top nice i min verden, men igen havde man brug for en kniv til at gå rundt med til dagligt, så er den altså lidt stor.

http://www.youtube.com/watch?v=hg6rqDX- ... re=related

Men uden tvivl så er det bedste våben til selvforsvar stadig de to ben man render rundt på, blev jeg antastet af en flok bad guys, så ville jeg da lige lave denne her :neutral: :razz:

http://www.youtube.com/watch?v=TPIw3cv8Zls
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 24. dec 2008, 01:38

jeg har heller ikke lige fundet plads til hverken kampplejl eller machete/sax i min værkstedshabit endnu.

Jeg løber ret skidt. Med den rette motivation og ikke alt for vedholdende badguys går det nok, men hvis nogen virkeligt specifikt er ude efter mig så er min bedste chance nok at anråbe odin og håbe på TOTAL VIKING POWER
Senest rettet af Sort 4. jan 2009, 16:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
XaVieR
Banned
Banned
Interesser: Alt mulig..
Geografisk sted: Ringkøbing området.

Indlæg af XaVieR » 24. dec 2008, 14:56

Sort skrev:jeg har heller ikke lige fundet plads til hverken kampplejl eller machete/sax i min værkstedshabit endnu.

Jeg løber ret skidt. Med den rette motivation og ikke alt for vedholdende badguys går det nok, men hvis nogen virkeligt specifikt er ude efter mig så er min bedste chance nok at anråbe odin og håbe på TOTAL VIKING POWER
::_=> <=> :mad:
Rigtige mænd går i Waders
Står der SAUER på blokken, er riflen på toppen

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. dec 2008, 03:12

Man kan vel argumentere for at det er en.... attrap.

Den er produceret til at ligne.... ligesom et attrap"håndvåben" er produceret til at ligne.

Fælles for begge er, at der aktivt skal lægges arbejde i dem, for at gøre dem farlige/til våben.

Jeg mener... en enhåndsbetjent kniv (produceret som enhåndsbetjent) hvor man tager knoppen af som man bruger til at folde bladet ud med - er stadig en enhåndsbetjent kniv.
Sådan skelnes der lidt i hvert fald. Så jeg kan ikke købe en enhåndsbetjent kniv og pille knoppen af den - i håb om at det så er lovligt.

Så må båden også rocke den anden vej - at hvis den er tiltænkt som en attrap... så ER det en attrap.

Personligt ville jeg ikke have noget imod at tage chancen, men ville naturligvis holde en sådan genstand i privaten.!!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

50gi-jess
Silver Member
Silver Member
Interesser: IPSC, Steel Challenge, II-verdenskrig, Colt SAA.
Geografisk sted: Arkansas, USA

Indlæg af 50gi-jess » 30. dec 2008, 04:32

\. Hej allesammen,
Hovedrystende! Ma man stadig godt besidde gafler og ske'er. hmm
Jess

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, moderne og historiske
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af I 8 MyGlock » 4. jan 2009, 02:26

Mindstorm skrev:
Sort skrev:Det ser flot ud i hvertfald. Som våben burde man nok bare lukke den op og låse håndtagene, medmindre den er indrettet så den også virker som pushdagger.
Man bruger ikke så meget det med at stikke dybt i filippinsk kamp, tænk hvis kniven sad fast og man ikke kunne følge op med 20stik mere. For filippinerne er det ikke/var det ikke kampsport, men mere en måde at overleve på, så det skulle være meget effektivt, hvilket betød meget blodigt, man brugte lige så meget kniven til at snitte med som til at stikke med, men prøv at se denne video, den viser meget godt hvordan kniven bruges.

http://www.youtube.com/watch?v=ZQ6-4K27 ... re=related

Nu har jeg set halvdelen af den video fra Albertslund ungdomsskole som du postede, og jeg sidder tilbage med et spørgsmål.....hvem har brug for det ? det svarer jo til at overveje armbryst som selvforsvarsvåben, det største fjols er vel ham " who brings a knife to a gunfight"

Desuden virker mænd i røde kjolesæt ikke særligt overbevisende i min verden, jeg kunne bestemt lave en smily med en baby glock på hans brystkasse inden han kan nå at sige " ifzs yous do thize, ull be deadz

men hende thai dullen med butterfly kniven,er tilgengæld en helt anden bold gade, se der er et party trick, få lige hende til at lægge et par linier coke på bordet næste gang gutterne kommer forbi, det er sku da valuta for pengende <+:

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mindstorm » 4. jan 2009, 21:34

I 8 MyGlock skrev:Nu har jeg set halvdelen af den video fra Albertslund ungdomsskole som du postede, og jeg sidder tilbage med et spørgsmål.....hvem har brug for det ? det svarer jo til at overveje armbryst som selvforsvarsvåben, det største fjols er vel ham " who brings a knife to a gunfight"

Desuden virker mænd i røde kjolesæt ikke særligt overbevisende i min verden, jeg kunne bestemt lave en smily med en baby glock på hans brystkasse inden han kan nå at sige " ifzs yous do thize, ull be deadz
Hvem har brug for det? Tja, det tror jeg ikke der er nogen der har, jeg tror ikke der er mange der træner den slags, fordi de har brug for det, men mere fordi de syntes det er sjovt.

Selvfølgelig ville det være nemmere at bruge din glock, men jeg ved ikke med dig, jeg går ikke rundt med en pistol, derfor ville det være bedre for mig af træne med en kniv, også selvom jeg ikke går med kniv :blowingup:
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af I 8 MyGlock » 5. jan 2009, 16:54

Mindstorm skrev: Selvfølgelig ville det være nemmere at bruge din glock, men jeg ved ikke med dig, jeg går ikke rundt med en pistol, derfor ville det være bedre for mig af træne med en kniv, også selvom jeg ikke går med kniv :blowingup:
Nu er jeg så heldig at være jedi kriger, så jeg har slet ikke behov for våben, udover mit jedi mindtrick. Det er naturligvis ikke alle der kan drage nytte at den slags, man skal have set Starwars på WHS minimum 8000 timer og udsætte sin krop for extrem cola/haribo forgiftning for at opnå at blive jedi kriger, det er de færrest der klarer den intense træning og har den psykiske overlegenhed som kræves - der vil naturligvis være folk som betvivler at jeg er en ægte jedi kriger, men for at komme onde tunger i forkøbet, giver jeg gerne et eksempel på min jedi magt....

Når jeg kommer hjem fra job og konen efter middagen forsøger med sine mørke krafter at få mig til at tage opvasken eller hjernevaske mig med diverse tøjreklamer, her bruger jeg kraften og blokerer uden nåde ethvert forsøg på overtagelse fra den mørke side, kraften forstummer den agressive djævel totalt, og alt hvad jeg oplever er tilsteværelsen af et andet væsen som bevæger sig rundt i mit nærmiljø uden at jeg tager notits af det....

Er der flere spørgsmål ?

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Kontakt:

Indlæg af I 8 MyGlock » 5. jan 2009, 19:12

Samme effekt kan iøvrigt opnås med Tai chi, det eneste som er anderledes, er at man for at nå " Grand Master level" og besidde samme kraft, skal se Ally Mcbeal på Blueray og storskærm i 8000 timer og drikke hibiscus urtethe og spise risflager, der er så vidt jeg ved ikke dokumenteret nogen tilfælde af kandidater som har overlevet deres forsøg på at nå Grand Master Level endnu..........

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 43 times

Indlæg af Grendel » 10. jan 2009, 10:14

Fik denne tilsendt og kom til at tænke på denne tråd <+:

Balisong Baliyo pen
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

GERBER FREAK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: østjylland

Indlæg af GERBER FREAK » 15. apr 2012, 01:10

Men var den lovlig?

KimCar
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt fiskeri outdoor natur våb
Geografisk sted: Sorø
Been thanked: 1 time

Re: Må man indføre en butterfly træningskniv som den her?

Indlæg af KimCar » 18. apr 2012, 14:48

Slib den flad i spidsen og vupti har du en en smart skruetrækker, der mig bekendt, endnu ikke er ulovlig at besidde
Kan du ikke afværge skandalen ?, så stil dig i spidsen for den - det er alligevel der alt det sjove sker

Brugeravatar
MadsF
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Outdoor, Teknik
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af MadsF » 18. apr 2012, 17:45

Undskyld jeg "vælter" ind i tråden ...

Men er det sådan her en type kniv der er ulovlig i DK? : http://www.stellasspecialtyshoppe.com/p ... 0_zoom.jpg

EDIT:
Apropos Refraktorius og folie/sølvpapirshat ... Her er en flot og udførlig guide, hvis nogen har fået interessen for en sådan hat. :rolf:

http://geekgirlrevival.blogspot.com/201 ... rshat.html

Derudover har jeg lige opdaget at tråden har et par år på bagen :impatient:
Senest rettet af MadsF 18. apr 2012, 17:52, rettet i alt 1 gang.
:censored:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 18. apr 2012, 17:51

MadsF skrev:Undskyld jeg "vælter" ind i tråden ...

Men er det sådan her en type kniv der er ulovlig i DK? : http://www.stellasspecialtyshoppe.com/p ... 0_zoom.jpg
Jeps, det er det....

M.v.h. Timber
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar