- Altså en lyddæmper som indkapsler piben helt og ikke kan afmonteres.

Ssaaby skrev:Hvis lyddæmperen er fastmonteret, vil der ikke være krav om at du søge om særskilt tilladelse til en lyddæmper, der er beregnet til montering på et skydevåben.
Spørgsmålet vil herefter være, om du vil kunne opnå tilladelse til en riffel med integreret lyddæmper.
Her vil man nok følge princippet i Våbencirkulærets § 7 efter hvilket der kun gives tilladelse til lyddæmpere, der er konstrueret til montering på skydevåben, i særlige tilfælde. Af omgåelsesbeskyttelseshensyn vil dette krav finde analog anvendelse på rifler med integreret lyddæmper.
Så vidt jeg husker kan man jagtligt kun opnå tilladelse til lyddæmpere i dag til brug på hjortefarme og lignende, samt i visse tilfælde til jagt i udlandet. I skytteforeningsregi er jeg usikker på, om lyddæmpere, integreret eller ej, tillades i f.eks. Kombiriffel under DSF.
Jeg tror ikke du skal regne med, at det er nemmere at få tilladelse til en riffel med integreret lyddæmper, frem for en almindelig lyddæmper.
Modsat kan man argumentere, at der ikke i loven er taget højde for denne løsning, og at man ikke bør nægte tilladelse til et våben, blot fordi de betyder andre akustiske egenskaber![]()
end andre.
Håber det var til mere gavn end mudring af billedet
Rixen skrev:Er der nogen der med SIKKERHED (Og uden at spille politimand) kan fortælle mig, hvordan loven skal tolkes på en integreret lyddæmper?
- Altså en lyddæmper som indkapsler piben helt og ikke kan afmonteres.
Green hornet. Andet ved jeg ikke. Jeg skulle bare bruge et billede af en shrouded riffel, så jeg tog det første og bedste på Google.LAU skrev:
den er altså voldfed, den der riffel - hva er et for en?
Den "rigtige" måde at gøre det på, er at søge tilladelsen.Rixen skrev: Hvem skal man ringe til indenfor staten, for at få en i røret som faktisk ved hvad de taler om? De fleste af dem jeg har talt med på våbenkontorerne, behandler efter deres eget forgodtbefindende.
Hmm.. Ideerne vælter frem...
+1Ssaaby skrev:Den "rigtige" måde at gøre det på, er at søge tilladelsen.Rixen skrev: Hvem skal man ringe til indenfor staten, for at få en i røret som faktisk ved hvad de taler om? De fleste af dem jeg har talt med på våbenkontorerne, behandler efter deres eget forgodtbefindende.
Hmm.. Ideerne vælter frem...
Enten får du tilladelsen, ellers får du et afslag.
Får du tilladelsen: :eek:
Får du afslag, beder du om det skriftligt og så klager du opad i systemet.
Korrekt, men der står vel heller ikke nogen steder på papir, hvis du selv fabrikerer en dæmper og monterer den på normal vis?Raptor357 skrev:Jeg vil vende det om og sige hvorfor skulle det ikke blive godkendt ? der står ingen steder på blanketten om riflen er lydmodereret/schrouded.
Det er lige præcis derfor jeg spørgerNielsM skrev: Det er muligt at jeg tolker det forkert, men jeg tror at det er en gråzone som der ikke umiddelbart kan findes præcis i lovgivningen.
Så nu er det bare med at krydse fingre.Jeg har sendt mailen videre til København, for en ”foreløbig bedømmelse”…
Umiddelbart vil jeg mene, at ordlyden”lyddæmpere, der er konstrueret til montering på skydevåben” også gælder, både når det er tale om lyddæmpere til påskruning og lyddæmpere der monteres via overrør på våbenpiber, men lad os høre havde de siger i København…
med venlig hilsen
BentxBetjent skrev:Lidtsorry.
Men faldt lige over dette billede.... Happy, har du mistet en riffel? Men på den anden side, du gør vel ikke så meget i sådan nogle "børnekalibere"
Edit: Det er en Ruger M77/22 @LAU : http://www.snipercentral.com/greenhornet.htm