Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
- Longrifle
- Platin Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 27 times
Re: Jægerforbundet arbejder på stramninger af våbenloven
Vi kan godt tage en filosofisk debat om frihed -spændende!! Og jeg nyder også min interesse og mine våben, MEN jeg forholder mig til, at det er et tildelt privilegie i et retsamfund. For mig er frihed lidt noget andet og mere substansielt, mere komplekst end metal og bly og str. på mm. af projektiler.
Sendt fra min U8860 med Tapatalk
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Longrifle skrev:Man tilfører ikke sit liv frihed som våbenejer - tværtimod
Det er præmissen!!!! Og det burde alle gøre sig bevidst inden man begynder på sporten/interessen. Præcis som der er regler i fodbold osv.
Det kan man mene om hvad man vil - tanken er jo fri - men det er nu engang sådan det er skruet sammen i DK.
Hvorfor skal man finde sig i hvorledes et samfund er skruet sammen ? Er man uenig skal man da forsøge at ændre det ???
Og lad nu være med at sige "at kan man ikke lide lugten kan man bare flytte"....
Samfund er i konstant forandring, og med en ny regering og et afreguleret samfund styret mere af værdier, frihed og til gengæld konsekvens - så er der også håb for Danmark i fremtiden....
Og enig med Lycon - våben er blot et værktøj på lige linie med en svensknøgle.... Det håber jeg også at politikerne vil indse en dag.... Og at politiet vil lade være med at forpurre magtens tredeling ved en evig fortolkning af lovgivningen...
Senest rettet af HVK 4. mar 2014, 22:26, rettet i alt 1 gang.
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- MadsenRex
- Platin Member
- Interesser: Jagt, ældre våben
- Geografisk sted: Ullerup
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 82 times
Mangfoldigheden længe leve...Longrifle skrev:Vi kan godt tage en filosofisk debat om frihed -spændende!! Og jeg nyder også min interesse og mine våben, MEN jeg forholder mig til, at det er et tildelt privilegie i et retsamfund. For mig er frihed lidt noget andet og mere substansielt, mere komplekst end metal og bly og str. på mm. af projektiler.
Thats me:

- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
[quote="C-... Fik slettet lidt her]
Etaten har haft et behov, for at få stykket et forbud om .50 BMG ind, det er der ingen tvivl om. [/quote]
Hvor skulle dette så indlysende behov komme fra - der er ikke begået noget kriminelt med kaliberet i Danmark?
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
Etaten har haft et behov, for at få stykket et forbud om .50 BMG ind, det er der ingen tvivl om. [/quote]
Hvor skulle dette så indlysende behov komme fra - der er ikke begået noget kriminelt med kaliberet i Danmark?
The Yeti
- Longrifle
- Platin Member
Jamen, du milde!!! Så må I jo arbejde på at ændre våbenloven politisk, hvilket er helt legitimt ønske, og vejen at gå demokratisk.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Hvor skulle behovet ellers komme fra? IMHO er det våbenlov indført i jagtlov.The Yeti skrev:Hvor skulle dette så indlysende behov komme fra - der er ikke begået noget kriminelt med kaliberet i Danmark?C-X skrev:... Fik slettet lidt her
Etaten har haft et behov, for at få stykket et forbud om .50 BMG ind, det er der ingen tvivl om.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- HVK
- Platin Member
- Interesser: 2. VK.
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Det skal nok lykkedes...Longrifle skrev:Jamen, du milde!!! Så må I jo arbejde på at ændre våbenloven politisk, hvilket er helt legitimt ønske, og vejen at gå demokratisk.
Men jeg indrømmer at man bliver "lidt" træt når man kæmper mod systemet....
Sidst jeg fik et afslag fra våbenkontoret på et helt legitimt og rimeligt ønske - så valgte jeg naturligvis at klage.
Jeg klagede til rigspolitiet der ville udbede sig en udtalelse fra en "ekspert".... hvem tror du de valgte som ekspert ? Den samme våbensagkyndige som havde afvist min sag i første omgang....
Hvis ikke politiet, politikerne m.m. ikke kan forstå hvorfor vi mister tilliden til samfundet efterhånden - så skulle de måske kigge indad...
Men jeg ser da klart frem til den dag, da lovlydige mennesker kan få lov til det de lyster - så længe de ikke skader eller generer nogen...
Så skal jeg have mig en 50 BMG - igen......
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel
Erwin Rommel
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Eneste årsag til at jeg ikke har en .50 BMG er manglen på skydebaner på Lolland. Er Lolland stor nok til at have bagstop, eller???
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Du må skyde med Blanks og indkøbe høreværn til hele øenCarsten Bo skrev:Eneste årsag til at jeg ikke har en .50 BMG er manglen på skydebaner på Lolland. Er Lolland stor nok til at have bagstop, eller???
Via sky

- Longrifle
- Platin Member
Jeg forstår sgu' godt Jeres frustrationer, men til en vis grad er det nødvendigt at forventningsafstemme ens ønsker med virkelighedens verden.
DJ skal varetage jægernes interesser, og 90 procent skyder vel med .308, 6,5 eller 30.06(et ukvalificeret gæt fra min side).
Det er en naturlig balance der skal afvejes i en forhandling, der så til gengæld er hård buisness op imod DN, DOF mv. og ministeriet.
DJ skal varetage jægernes interesser, og 90 procent skyder vel med .308, 6,5 eller 30.06(et ukvalificeret gæt fra min side).
Det er en naturlig balance der skal afvejes i en forhandling, der så til gengæld er hård buisness op imod DN, DOF mv. og ministeriet.
- The Yeti
- Platin Member
Mit point er at der ikke er et behov, men at nogen har opfundet det. Hvorfor forbyde noget der aldrig har givet problemer. Efter min mening skal politikkerne være særdeles varsomme med at begrænse borgernes rettigheder.C-X skrev:Hvor skulle behovet ellers komme fra? IMHO er det våbenlov indført i jagtlov.The Yeti skrev:Hvor skulle dette så indlysende behov komme fra - der er ikke begået noget kriminelt med kaliberet i Danmark?C-X skrev:... Fik slettet lidt her
Etaten har haft et behov, for at få stykket et forbud om .50 BMG ind, det er der ingen tvivl om.
The Yeti
- 007
- Gold Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 11 times
Meget skal man hører for fra Spejderledere, Jahovas vidner og alverdens væmmelige indarvl som ønsker at præge hele verden med deres gode budskaber uden omtanke på hvor meget skidt de påfører egne rækker.Longrifle skrev:Jeg forstår sgu' godt Jeres frustrationer, men til en vis grad er det nødvendigt at forventningsafstemme ens ønsker med virkelighedens verden.
Longrifle, kender du ordsproget: "Nogle gange kommer mennesker så langt bagefter, at de tror at de fører". Hvis du vil gøre noget godt for jagtverden iform af at skabe sikkerhed. Hvad så med at tage fat på fx alkohol og arbejdt målrettet for det og dets tydeliggørelse i jagtloven.
Jeg kender mange jægere som er vilde med at udforske forskellige kalibre og de skifter mellem dem med årene for at prøve noget nyt, hvor andre måske skifter bilmærke, farve på væggen eller hvad det kan være. Som MadsenRex skriver, så er jagt et fristed hvor man kan dyrke dejlige indtryk af våben og natur i eget nærvær osv.
Der skal værnes om denne ret ved at straffe dem som laver forsigelser fremfor alle via paranoid lovgivning.
Mvh
MIg
MIg
- Longrifle
- Platin Member
Jeg er for så vidt enig med dig hele vejen!! Især mht. alkohol. Men jagt er et fristed mentalt og våben er en spændende hobby, som vi dyrker ansvarligt-i hvert fald os herinde:-) Men samtidig er det jo to ting, der i den grad er lovreguleret, kontrolleret og udsat for opmærksomhed og debat. DJ burde nok have blæst lidt mindre højt i trompeten vedr. 50 BMG med tanke på ejerne af kalibreret. Om ikke andet kunne de have beklaget, at man blander jagtlov og våbenlov sammen. På de indre linier kan man så acceptere, at 50'eren er no go (som måleren til TMG'ets bundstykke) til jagt.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Jeg synes det er et problem at man forbyder en kaliber uden at have et sagligt grundlag. Hvis .50BMG forbydes, står intet i vejen for at forbyde en hvilken som helst anden kaliber også.
.50BMG egner sig udmærket til jagt på meget lange afstande, lige så meget, som .22lr ikke egner sig til krondyr. Skal .22lr så forbydes?
Det eneste argument, der foreligger, for at .50 skal forbydes, er at; "riflerneoftest bruges til andre formål end jagt". Hvordan så end man så opgør den slags. betyder det også at man hvis f.eks har en riffel i kaliber, som er dyr at skyde, og et vekselsæt i anden kaliber til træning, så må man ikke længere eje dette vekselsæt, fordi jagt ikke er det primære formål? Vil man stille et krav op om at et nyt våben trækker blod før det er legitimt? Det giver jo ikke megen mening (red. ingen mening).
.50BMG egner sig udmærket til jagt på meget lange afstande, lige så meget, som .22lr ikke egner sig til krondyr. Skal .22lr så forbydes?
Det eneste argument, der foreligger, for at .50 skal forbydes, er at; "riflerneoftest bruges til andre formål end jagt". Hvordan så end man så opgør den slags. betyder det også at man hvis f.eks har en riffel i kaliber, som er dyr at skyde, og et vekselsæt i anden kaliber til træning, så må man ikke længere eje dette vekselsæt, fordi jagt ikke er det primære formål? Vil man stille et krav op om at et nyt våben trækker blod før det er legitimt? Det giver jo ikke megen mening (red. ingen mening).
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Hurricane
- Gold Member
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 12 times
Jep, det er en del af de demokratiske "spilleregler"... så kan man jo lige overveje, hvordan hovedparten den danske befolkning stiller sig til disse spørgsmålHVK skrev:Longrifle skrev:Man tilfører ikke sit liv frihed som våbenejer - tværtimod
Det er præmissen!!!! Og det burde alle gøre sig bevidst inden man begynder på sporten/interessen. Præcis som der er regler i fodbold osv.
Det kan man mene om hvad man vil - tanken er jo fri - men det er nu engang sådan det er skruet sammen i DK.
Hvorfor skal man finde sig i hvorledes et samfund er skruet sammen ? Er man uenig skal man da forsøge at ændre det ???
Og lad nu være med at sige "at kan man ikke lide lugten kan man bare flytte"....
Samfund er i konstant forandring, og med en ny regering og et afreguleret samfund styret mere af værdier, frihed og til gengæld konsekvens - så er der også håb for Danmark i fremtiden....
Og enig med Lycon - våben er blot et værktøj på lige linie med en svensknøgle.... Det håber jeg også at politikerne vil indse en dag.... Og at politiet vil lade være med at forpurre magtens tredeling ved en evig fortolkning af lovgivningen...

I princippet er jeg enig i, at våben er et værktøj... og det er op til den, der anvender værktøjet, om der bliver tale om brug eller misbrug!
Men Massakren på Utøya var næppe blevet til nogen massakre med en svensknøgle... at sidestille et våben med en svensknøgle virker dog ret naivt!
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”
- Senserazer
- Platin Member
man undgår ikke ulovlige skyderier og drab ved lovmæssig regulering. Det er måske nyheder for politikerne, men de kriminelle følger ikke loven.
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Hvilket vil sige, at for at undgå et nyt Utøya, må alle skydevåben i alle samfund fjernes?I princippet er jeg enig i, at våben er et værktøj... og det er op til den, der anvender værktøjet, om der bliver tale om brug eller misbrug!
Men Massakren på Utøya var næppe blevet til nogen massakre med en svensknøgle... at sidestille et våben med en svensknøgle virker dog ret naivt!
Hvad nu, hvis der i stedet havde været bare EN person med en concealed carry permit, tilstede på den ø?
Så der ikke kun var en kriminel, bevæbnet morder tilstede........
Det tog 61 minutter, at få anden magt end Breivik (politifolk med våben) bragt til øen. Og da var mange for længst døde.
Et våben kan være et stykke værktøj, og et stykke værktøj kan være et våben.
Frihed frem for alt
- Senserazer
- Platin Member
Ja hvis nu en af pædagogerne havde været bevæbnet havde tragedien nok være i noget mindre skala, men den tankegang får man ikke våbenmodstandere til at tilslutte sig.
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben historie
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 8 times
Intenst udsagn der.Hurricane skrev:Jep, det er en del af de demokratiske "spilleregler"... så kan man jo lige overveje, hvordan hovedparten den danske befolkning stiller sig til disse spørgsmålHVK skrev:Longrifle skrev:Man tilfører ikke sit liv frihed som våbenejer - tværtimod
Og enig med Lycon - våben er blot et værktøj på lige linie med en svensknøgle.... Det håber jeg også at politikerne vil indse en dag.... Og at politiet vil lade være med at forpurre magtens tredeling ved en evig fortolkning af lovgivningen...![]()
I princippet er jeg enig i, at våben er et værktøj... og det er op til den, der anvender værktøjet, om der bliver tale om brug eller misbrug!
Imellem linjerne antyder du jo at skydevåben ikke skal være tilgængelige for civile på nogen måder.
Det sjove ved det er jo, at selvom skydevåben blev forbudt for civile, så vil mordere som Breivik jo aldrig kunne stoppes. Om han så skulle være blevet betjent for at komme i besiddelse af skydevåben havde han gjort det.
Prøv at overveje hvor langt han gik for at lave bomben, få medlemskab i skytteforeninger, jagttegn og alt muligt.
DU KAN IKKE STOPPE FOLK SOM VIRKELIG VIL.
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
Det mest skræmmende er næsten at man ved stort set alle disse massedrab, hvor en eller flere gerningsmænd blot går efter at dræbe flest mulige ubevæbnede mennesker, der viser det sig at når de føler den mindste smule modstand, så stopper de deres vanvidsprojekt og enten overgiver sig eller forsøger selvmord.
Jeg ved at dansk politi er opmærksomme på dette og derfor aktivt træner i hurtigst muligt at give denne modstand, mhp. at få stoppet drabene hurtigt. Der er iøvrigt flere andre store uddannelsesmæssige såvel som organisatoriske tiltag igang netop i år, som skal ruste de enkelte politikredse bedre mod angreb som det på Uttøya.
Det mener man åbenbart er en bedre idé end at bevæbne en større del af befolkningen.
Jeg ved at dansk politi er opmærksomme på dette og derfor aktivt træner i hurtigst muligt at give denne modstand, mhp. at få stoppet drabene hurtigt. Der er iøvrigt flere andre store uddannelsesmæssige såvel som organisatoriske tiltag igang netop i år, som skal ruste de enkelte politikredse bedre mod angreb som det på Uttøya.
Det mener man åbenbart er en bedre idé end at bevæbne en større del af befolkningen.

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
Sådan. Så er den fixet.Endo skrev:
DU KAN IKKE STOPPE FOLK ALLE SOM VIRKELIG VIL.
Der er masser af eksempler på tosser der er blevet stoppet i deres sindsyge forehavende, inden de nåede til udførelsen.
Det er bare et spørgsmål om deres fejl bliver opdaget af de myndigheder der er sat til at holde øje med dem.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Senserazer
- Platin Member
jamen selvfølgelig er det da også det. Alle ved jo at politiet altid er tilstede, og tjenstvillige, når man har behov for hjælp. . . . . . . . . .Lasse68 skrev: Det mener man åbenbart er en bedre idé end at bevæbne en større del af befolkningen.

- The Yeti
- Platin Member
Kineserne har lige vist at man sagtens kan lave massakre med knive, så skydevåben er ikke en forudsætning.Hurricane skrev:Jep, det er en del af de demokratiske "spilleregler"... så kan man jo lige overveje, hvordan hovedparten den danske befolkning stiller sig til disse spørgsmålHVK skrev:Longrifle skrev:Man tilfører ikke sit liv frihed som våbenejer - tværtimod
Og enig med Lycon - våben er blot et værktøj på lige linie med en svensknøgle.... Det håber jeg også at politikerne vil indse en dag.... Og at politiet vil lade være med at forpurre magtens tredeling ved en evig fortolkning af lovgivningen...![]()
På Utøya var det vel en .223 som blev brugt, så med mindre du argumenterer for et totalt forbud kan jeg ikke rigtigt se hvorfor den tragiske hændelse skulle være et argument for et forbud imod BMG 50. Jeg vil faktisk påstå at hvis den eneste ændring man lavede var at bytte tumpens skyder ud med en i kaliber BMG 50 så havde der været færre ofre.
The Yeti
-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, Jagt
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... ec5108632c
Forbud mod .50BMG ”og lignende kaliber med en sikkerhedsafstand over 3.900 meter”.
Brenneke udtaget, rifler og ammo i kaliber 12 er udtaget, lyddæmper bliver tilladt.
Men først lidt senere end forventet.
Lækkert at kaliber 12'eren går fri.
Men hvad med de der 3900 meter, hvem ved hvilke kalibre der bliver ramt...haha, ramt
Forbud mod .50BMG ”og lignende kaliber med en sikkerhedsafstand over 3.900 meter”.
Brenneke udtaget, rifler og ammo i kaliber 12 er udtaget, lyddæmper bliver tilladt.
Men hvad med de der 3900 meter, hvem ved hvilke kalibre der bliver ramt...haha, ramt

- MadsenRex
- Platin Member
- Interesser: Jagt, ældre våben
- Geografisk sted: Ullerup
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 82 times
De bliver nød til at være mere specifikke, i stedet for st skrive lignende kaliber!? Det giver dem nemlig mulighed for at udøve smagsdommeri, og dermed skære mere ind til benet. Tænk at DJ har været med til det, amatører!YoungDane skrev:http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... ec5108632c