Hjælp til argumenter for 2 halvauto rifler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 19:39

Som overskriften antyder vil jeg gerne have lidt hjælp.
Sagen er den at jeg har 1 halv auto us carbin nu, og har planer for en ruger mini 14 også halv auto.

Bekendt med hvordan våben kontorer kun tillader 1 halv auto riffel, kontaktede jeg Idag mit våben kontor i Horsens, der først blankt afviste min anmodning men efter et par minutters snak fik jeg lovning på at hvis mine argumenter var iorden ville de give tilladelsen.

Jeg har argumenter men vil alligevel gerne have hjælp, da jeg ser denne opblødning som værende alt for vigtig til at forspilde på en uheldig formulering.

Jeg ansøger imorgen onsdag så alle forslag skal ligge i tråden inden middag imorgen.
Shooters Bible is the only Bible for me

EN1845
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben, natur bl.a.
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Hjælp til argumenter for 2 halvauto rifler

Indlæg af EN1845 » 4. mar 2014, 19:51

Nu er det vel ikke våbenkontorene der bestemmer antal, det er vel våbenloven.

Så med mindre de kan visse dig en paragraf, så kan jeg ikke se hvad problemet er.
De må jo ikke afvise, bare fordi de lige har "lyst"
Khan Supreme O/U 12/76
Zafer Semi-Auto 12/76
Breda Altair Lusso Semi-Auto 12/70
M1 US Carbine .30
TOZ/Baikal .22 LR.
Mauser K98 6.5x55
Walter P99 9mm P.A.K

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 19:51

Moderate har dobbelt postet skulle være i love og regler

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 19:53

EN1845 skrev:Nu er det vel ikke våbenkontorene der bestemmer antal, det er vel våbenloven.

Så med mindre de kan visse dig en paragraf, så kan jeg ikke se hvad problemet er.
Loven giver mulighed for flere halv auto men der er præcedens for kun at tillade 1 og denne præcedens støtter etaten, derfor mit indlæg.

EN1845
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben, natur bl.a.
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af EN1845 » 4. mar 2014, 19:58

Er de 2 våben i samme caliber?

Hvis ikke, så må argumentet være " at det ene våben er mere velegnet til noget, som det andet ikke er"
Khan Supreme O/U 12/76
Zafer Semi-Auto 12/76
Breda Altair Lusso Semi-Auto 12/70
M1 US Carbine .30
TOZ/Baikal .22 LR.
Mauser K98 6.5x55
Walter P99 9mm P.A.K

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 20:00

Det et forskellige kalibre, carbin 30 og 223R

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 4. mar 2014, 20:10

Jeg ksan ikke se hvorfor du skal finde på argujmenter, det eneste argument der er er vej jagt i udlandet, og det burde være godt nok, og ikke andre underlige argumenter.
Syntes nogle gange de finder på nogle underligt ting de våbenkontore

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 20:17

Du har ret Allan3 men verden er nu engang sådan at de normalt ikke tillader mere end 1 stk derfor denne tråd.

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 4. mar 2014, 20:31

Som sagt af de andre(mere eller mindre):, send ansøgnignen og få uddybet hvilken paragraf det er(kræv skriftligt begrundelse osv.) hvis de afslår. Det er lokaldiktatur ikke andet. Når det er forskellige kalibre brude det da slet ikke være et problem. Har selv 2 stik i henholdsvis .30 m1 og 7.62x54.

Hvis de kan slippe afsted med at få dig til at argumentere, så betyder det jo også at de forventer at jeg gør det næste gang jeg skal have en ny, og det gider jeg altså ikke...
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 4. mar 2014, 20:36

Hør nu, normalt får man kun tilladelse til 1 stk. halv auto. At de så giver X-ray muligheden for en nummer 2, hvis han kan argumentere for det, er en chance han ikke må forspilde på at være på tværs, uanset hvor latterlig man synes begrænsningen på 1 halv-auto er. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 4. mar 2014, 20:55

Al den stund at du sikkert ikke har skullet "behovsprøves" for US Carbinen virker det som et spøjst krav, da de jo ikke har noget behov at holde op i mod (altså om dit "behov" allerede dækkes af den første riffel). Men ellers ville jeg sige at den ene riffel (US'eren) ville kunne fungere som designeret kortholds riffel til småvildt som den opfylder de ballistiske krav til i henhold til det givne lands jagtlovgivning. Mini 14'eren ville derimod kunne fungere som råvildtriffel og ville kunne anvendes på længere hold, og den karabin du har i forvejen vil ikke lovligt kunne anvendes til denne vildtart.

For begge typer gælder at konstruktionen tillader hurtigere opfølgningsskud i tilfælde af et uheldigt første skud, og den mindre rekyl sikrer mere sikker skydning i så tilfælde. Nu ved jeg ikke hvor du har tænkt dig at tage den med hen, men hvis det er Sverige eller Norge vil du ikke kunne anvende US'eren da den ikke er lovlig til jagt i de pågældende lande. Mini 14'eren derimod er lovlig til jagt i disse lande, om end man så vidt jeg har læst ikke kan få licens på den i Sverige mere, samt Tyskland. Der er sikkert flere lande, men det er lige dem jeg kender til.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 4. mar 2014, 21:50

Us carbinen skulle gerne en tur til Italien på et tidspunkt, bare til lidt småvildt, rugeren kommer forhåbentlig på en tur til Sverige, havde egentlig stoppet med jagt for en del år siden men en enkelt tur eller to kan det nok blive til, efter grundig træning forstås.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 5. mar 2014, 13:01

EN1845 skrev:Nu er det vel ikke våbenkontorene der bestemmer antal, det er vel våbenloven.

Det er våbencirkulærets § 19, stk. 3 de bruger som begrundelse, hvori der er anført at der skal være særlige omstændigheder der taler for at meddele tilladelse til halvautomatisk riffel.
Som jeg fik at vide: Vi finder ikke der er særlige omstændigheder.
Det er jo en gummiting der dække det meste :impatient:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 5. mar 2014, 13:04

Så er der søgt

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 5. mar 2014, 13:13

X-Ray skrev:Så er der søgt
Held og lykke :smile:
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 5. mar 2014, 13:42

:krydsser:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 5. mar 2014, 18:33

Senserazer skrev:Hør nu, normalt får man kun tilladelse til 1 stk. halv auto. At de så giver X-ray muligheden for en nummer 2, hvis han kan argumentere for det, er en chance han ikke må forspilde på at være på tværs, uanset hvor latterlig man synes begrænsningen på 1 halv-auto er. :razz:
Nej, det er ikke "normalen". Denne selvopfundne begrænsning til 1 halvauto er et påfund, visse våbenkontorer er begyndt at praktisere, efter JM sidste år pointerede overfor våbenkontorerne at jagt i udlandet er en valid begrundelse. Da våbenkontorerne ikke længere kan afvise ansøgning om halvauto med henvisning til at jagt i udlandet ikke udgør et "særligt tilfælde", har de nu trukket det næste selvopfundne kort op af hatten...

En begrænsning til én halvautoriffel giver ingen mening i et jagtmæssigt perspektiv, da vi af gode grunde har forskellige typer af kalibre og rifler - til forskellige typer vildt og jagtformer.

Derfor søg tilladelsen - og klag, hvis du får afslag.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 5. mar 2014, 18:38

Så krydser vi fingre :krydsser:

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member

Indlæg af X-Ray » 5. mar 2014, 18:41

Kruffe skrev:
Senserazer skrev:Hør nu, normalt får man kun tilladelse til 1 stk. halv auto. At de så giver X-ray muligheden for en nummer 2, hvis han kan argumentere for det, er en chance han ikke må forspilde på at være på tværs, uanset hvor latterlig man synes begrænsningen på 1 halv-auto er. :razz:
Nej, det er ikke "normalen". Denne selvopfundne begrænsning til 1 halvauto er et påfund, visse våbenkontorer er begyndt at praktisere, efter JM sidste år pointerede overfor våbenkontorerne at jagt i udlandet er en valid begrundelse. Da våbenkontorerne ikke længere kan afvise ansøgning om halvauto med henvisning til at jagt i udlandet ikke udgør et "særligt tilfælde", har de nu trukket det næste selvopfundne kort op af hatten...

En begrænsning til én halvautoriffel giver ingen mening i et jagtmæssigt perspektiv, da vi af gode grunde har forskellige typer af kalibre og rifler - til forskellige typer vildt og jagtformer.

Derfor søg tilladelsen - og klag, hvis du får afslag.
Hvis de afviser den så kører jeg videre stol trygt på det.

LFuppen
Banned
Banned
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af LFuppen » 5. mar 2014, 19:38

K_Nielsen skrev:

Det er våbencirkulærets § 19, stk. 3 de bruger som begrundelse, hvori der er anført at der skal være særlige omstændigheder der taler for at meddele tilladelse til halvautomatisk riffel.
Som jeg fik at vide: Vi finder ikke der er særlige omstændigheder.
Det er jo en gummiting der dække det meste :impatient:
Og uanset hvad der angives som "særlig omstændighed", kan en skrankepave bare afvise en ansøgning med et: Vi finder ikke der er særlige omstændigheder ............... og hurra for demokratiet :puke:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Rippon
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hunde
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 4 times

Indlæg af Rippon » 12. mar 2014, 00:13

S skrev:For begge typer gælder at konstruktionen tillader hurtigere opfølgningsskud i tilfælde af et uheldigt første skud, og den mindre rekyl sikrer mere sikker skydning i så tilfælde. Nu ved jeg ikke hvor du har tænkt dig at tage den med hen, men hvis det er Sverige eller Norge vil du ikke kunne anvende US'eren da den ikke er lovlig til jagt i de pågældende lande. Mini 14'eren derimod er lovlig til jagt i disse lande, om end man så vidt jeg har læst ikke kan få licens på den i Sverige mere, samt Tyskland. Der er sikkert flere lande, men det er lige dem jeg kender til.
Er M1 Carbine ikke lovlig til jagt i Sverige? Det har den da været før i tiden, er det blevet ændret? og hvorfor?
Skal have 5 skuds magasin eller mindre men er den så ikke lovlig?

S
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af S » 12. mar 2014, 14:17

Ja M1 Carbine var lovlig til jagt i Sverige for ikke så mange år siden, og det var M1 Garand for eksempel også. Naturvårdsverket ændrede dog forskriften i 2010, sikkert for at få disse "fæle militærvåben" ud således, at en halvautomatisk konstruktion skal være udviklet med henblik på civil anvendelse, og udseendet skal ligne traditionelle repetér jagtrifler. Her er forskriften som det vedrører (§11) https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 010_09.pdf. Før denne forskrift kom var det gældende, at halvautomatiske rifler som oprindeligt var udviklet til militær anvendelse var ok forudsat at de var udviklet før 1942.

Angående mit indlæg om jagt med Mini 14 i Sverige må jeg nok korrigere mit forrige indlæg, da jeg egentlig er blevet i tvivl om den er ok. Jeg ved den er lovlig til jagtbrug i Norge/Tyskland som skrevet tidligere, men Sverige er jeg ikke helt sikker på. Grunden er at det jo hedder sig, at den er bygget over Garandens mekanisme og den er som bekendt no go. Mini 14 skulle vist også være særdeles svær, hvis ikke næsten umulig, at få licens på til jagt i Sverige i dag. Jeg har desværre aldrig haft en Mini eller Garand til sammenligning, så måske en mere teknisk kyndig kan kommentere på hvor meget konstruktionerne ligner hinanden? Uanset hvad vil jeg anbefale OP, når han forhåbentlig får sin riffel, at tjekke med naturvårdsverket og eventuelt det svenske jægerforbund inden rejsen hinsidan. Og når det drejer sig om halvautomater er det også vigtigt at holde sig orienteret om eventuelle restriktioner på magasinkapacitet, da der gerne er vidt forskellige regler fra land til land.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 13. mar 2014, 13:12

I Tyskland er de ligeglade med "militært udseende" eller oprindelse. Halvauto må anvendes til jagt - magasinet skal blot være blokeret til 2 patroner. Der er ikke krav om permanent plombering af riflen - dvs at hvis riflen anvendes på skydebane/sportsskydning, så kan magasinet skiftes ud til højere kapacitet. I Tyskland kan halvauto erhverves til både jagt og sport. Dog er jægere begrænset til max at erhverve 2 stk halvauto pr halvår, dvs de kan købe 4 om året...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

S
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af S » 13. mar 2014, 13:36

Lige præcis! Tyskerne har på dette punkt et, efter min mening, dejligt pragmatisk forhold til tingene. Man har godt nok stadig nogen begrænsninger på magasinkapacitet i forhold til jagt, men det gælder kun magasinet og der er ikke noget med at ødelægge sit våben med diverse "permanente plomberinger" som her i landet. På skydebanen er der jo ikke nogen der siger maks. 2+1 (eller 1+1 som i DK), og det burde jo ikke være sådan at man skal i gang med vinkelsliberen når man skal ud og træne. Hvis man kigger på eksempelvis egun kan du også finde semiauto udgaver af eksempelvis Thompson 1928 eller sågar ombyggede PPSH41'ere. Og disse kan erhverves på jagdschein (jagttegn). Det der efter min mening er relevant er de ballistiske egenskaber på kaliberen du anvender, og at den opfylder de krav der nu engang er til den givne art du jager. Om en våbenkonstruktion/design oprindeligt har været udviklet til noget andet end jagt er da fuldstændig ligegyldigt! Er sikker på bukken forender ligeså godt med en velplaceret kugle fra en 30-06 Garand, som fra en hvilken som helst repeter riffel med "traditionelt" udseende.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 13. mar 2014, 13:40

Kruffe skrev:I Tyskland er de ligeglade med "militært udseende" eller oprindelse. Halvauto må anvendes til jagt - magasinet skal blot være blokeret til 2 patroner. Der er ikke krav om permanent plombering af riflen - dvs at hvis riflen anvendes på skydebane/sportsskydning, så kan magasinet skiftes ud til højere kapacitet. I Tyskland kan halvauto erhverves til både jagt og sport. Dog er jægere begrænset til max at erhverve 2 stk halvauto pr halvår, dvs de kan købe 4 om året...
Se det ville jo være fantastisk! For min skyld kunne det oså fint være maks 2, eller maks 4 i alt, hvis man også skal stille 'de andre' tilfredse.
På jagt bør man alligevel ikke have brug for mere end 2 hurtige skud, hvis første går skidt, og andet heller ikke virker, så skulle man nok ikke have skudt i første omgang :razz: (undtagelser findes selvfølgelig og bla bla bla :giggle: )

Besvar