Tilladelse til halvautomat på skydebane

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Mr Birk
Newbie
Newbie
Interesser: Langdistance skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times

Tilladelse til halvautomat på skydebane

Indlæg af Mr Birk » 19. maj 2014, 02:49

Hej ville høre om der er nogen der har erfaring omkring halvautomater på skydebane kan det lade sig gøre?

Eller må de kun bruges til regulering.. Og hvis man må bruge den på bane er det så muligt at få den med hjem i skabet på en SKV?

På forhånd Taaak Ps kanon side vil jeg glæde mig til at bruge :respekt:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: Tilladelse til halvautomat på skydebane

Indlæg af Kleth » 19. maj 2014, 06:14

Godmorgen, og velkommen.
Halvautomatisk hvad? Pumpgun eller riffel? Jeg antager 1/2 auto .22lr. da du nævner regulering. En opdatering af overskriften vil nok give flere kvalificerede svar [emoji6]

Så længe det er et lovligt våben, er der så vidt jeg ved ingen forhindringer i loven.

En anden ting er instruksen for banen, hvor der kan være begrænsninger i hvad banen er godkendt til a.h.t. miljø og sikkerhed. Ikke at jeg har en 1/2 auto, og jeg tror ikke at nogen af de baner jeg har skudt på har haft restriktioner m.h.t. 1/2 auto.

Jeg ved meget lidt om hvad man kan med SKV.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Corysan » 19. maj 2014, 08:39

Mr Birk skrev:Hej ville høre om der er nogen der har erfaring omkring halvautomater på skydebane kan det lade sig gøre?

Eller må de kun bruges til regulering.. Og hvis man må bruge den på bane er det så muligt at få den med hjem i skabet på en SKV?

På forhånd Taaak Ps kanon side vil jeg glæde mig til at bruge :respekt:
Nej desværre ingen halv auto på SKV.... :shame:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 17 times

Indlæg af Ninja_Moose » 19. maj 2014, 13:04

½-auto riffel har man på jagttilladelse. Er den uden permanent anordning, der sikrer at der kun kan lades med 2 skud (fast-svejset/nittet magasin, og begrænsning til max. 1 patron i magasin plus en i kammer), så er det kun tilladt at bruge den til f.eks. jagt i udlandet, og naturligvis indskydning og træning på skydebaner i DK (såfremt banen er godkendt til det)

Snakker vi om haglgevær, så skal den bare være permanent plomberet til max. at kunne indeholde 2 patroner, da det er krævet af jagtloven.
Jeg ved dog ikke om det kan lade sig gøre at få ½-auto haglgevær på SKV, til lerdueskydning :-)

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 19. maj 2014, 13:33

Nu kan man altså også have halvato uplomberede jagtgeværer på jagttegn men ligesom med riflen må der ikke jages med den herhjemme

Mr Birk
Newbie
Newbie

Indlæg af Mr Birk » 21. maj 2014, 04:30

Mange tak for de hurtige svar.. Havde godt på fornemmelsen det ikke kunne lade sig :argue:

Og ja der er tale om en 22.LR ;)

Man må da heller intet i vores herlige forbuds land :wall:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 21. maj 2014, 07:40

Man må da heller intet i vores herlige forbuds land
Det er nu ikke helt rigtigt. Hvis det appellerer til dig at skyde med halvautomatisk salonriffel, så tag et jagttegn. Når du har det, kan du få tilladelse til salonriflen og træne alt det du vil på skydebanen. Der er såmænd ingen der forlanger at du går på jagt/regulering med det. Med jagttegnet i hånden kan du også købe større jagtrifler og haglgeværer.

Vil du i gang med at skyde i dag, så meld dig ind i en skytteforening, så kan du være skydende allerede i aften. Når din formand har tillid til dig, kan du få lov at købe lange skydevåben, og har du skudt jævnligt med pistol i klubben, kan du få lov at købe en pistol allerede om to år. Indtil da kan du skyde med klubbens våben. Med den nyeste ændring er du ikke engang begrænset til pistoler i kaliber .22 LR eller 9 mm, du kan vælge en klassiker som Colt 1911 i kaliber .45 ACP hvis det er det du brænder for. Indenfor sortkrudtskydning er der ingen kaliberbegrænsninger, og alene i sortkrudtsammenhæng ligger en verden af muligheder åben for masser af sjov og udfordrende skydning.

Så det er faktisk sådan med dansk våbenlovgivning, at næsten alt kan lade sig gøre. Men man skal være en smule seriøs selv.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Mr Birk
Newbie
Newbie

Indlæg af Mr Birk » 22. maj 2014, 03:44

Har gået til skydning on off de sidste 15 år så ved da en ting eller 2 :blink:

Men noget kringlet at tage jagt tegn bare for at få lov til at skyde med en halv auto 22.LR

Jeg kan sagtens købe våben/pistoler i foreningen uden 2 års aktiv skydning men så bliver de så os i foreningen..

Og når du skriver større jagt riffler kan erhverves med tegn tænker jeg det kan de da os uden bare på en SKV. Ret mig hvis jeg tager fejl :smile: Feks kan jeg da erhverve en 308 på SKV til langdistance? Og der er kun pistoler der kræver 2 års aktivt..

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2014, 10:57

Du har helt ret. Også i, som jeg læser mellem linierne, at det er absurd, at du kan have en halvautomatisk pistol på SKV, men ikke en halvautomatisk riffel.

Der arbejdes i visse skytteforeningssammenhænge på at få mulighed for halvautomatiske rifler på SKV til f.eks. kombiriffel og IPSC-discipliner. Hvis der er skytter nok der er interesserede, og andre kan lade være med bagstræberisk blokering af ting der ikke lige interesserer dem, skal det nok komme til at ske. Men ting tager tid, og ændring af våbenregler tager en Helv%&#"es tid !

På det seneste har vi dog set både nye pistolkalibre og lovliggørelse af lyddæmpere, så det kan lade sig gøre. Men det tager flere år at ændre, og det ser ikke ud til, at Justitsministeriet bekymrer sig om enkeltpersoners ønsker. Det skal komme som et massivt ønske fra de store forbund før der sker noget.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 22. maj 2014, 12:52

Lassescout skrev:... og det ser ikke ud til, at Justitsministeriet bekymrer sig om enkeltpersoners ønsker. Det skal komme som et massivt ønske fra de store forbund før der sker noget.
Det er helt perfekt udtrykt!
Derfor er det vigtigt at organisere sig i et forbund der arbejder for de ændringer man ønsker, og støtte lidt op om deres tiltag - det er nemlig, som vi nu har set et par gange - den eneste vej til at få ændret noget af betydning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Mr Birk
Newbie
Newbie

Indlæg af Mr Birk » 23. maj 2014, 17:49

Kunne ikke være mere enig! Vi må ha de skabs skytter ud og råbe højt :director:

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 16. jan 2018, 10:22

Hej
En anden ting er instruksen for banen, hvor der kan være begrænsninger i hvad banen er godkendt til a.h.t. miljø og sikkerhed. Ikke at jeg har en 1/2 auto, og jeg tror ikke at nogen af de baner jeg har skudt på har haft restriktioner m.h.t. 1/2 auto.
Er der nogen der ved om man må skyde med en halvautomatisk riffel på Københavns Skyttecenter? f.eks. en SIG 716 i .308 win.

Riflen bruges til jagt i udlandet, men vil gerne træne herhjemme. Har jagttegn og medlemskab af en skytteforening der bruger de baner.

Mvh Jakob

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. jan 2018, 10:58

Parfait skrev:Hej
Er der nogen der ved om man må skyde med en halvautomatisk riffel på Københavns Skyttecenter? f.eks. en SIG 716 i .308 Win.

Riflen bruges til jagt i udlandet, men vil gerne træne herhjemme. Har jagttegn og medlemskab af en skytteforening der bruger de baner.

Mvh Jakob
Jeg træner jævnligt med sig 516 på KSC - kan ikke forestille mig 716 skulle være anderledes.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 84 times
Been thanked: 61 times

Indlæg af Parfait » 16. jan 2018, 12:06

Chrstn_Olsen skrev: Jeg træner jævnligt med sig 516 på KSC - kan ikke forestille mig 716 skulle være anderledes.
Hej Christian

Tak skal du have. :thumbup:

Vil du dele om du har oplevet noget negativt i den henseende, smagsdommeri eller lign?

Mvh Jakob

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 16. jan 2018, 12:27

Skydning med halvautomatisk salonriffel, på skydebane.

Hvis det drejer sig om skydning, på en skytteforenings bane, så er du nødt til at spørge foreningen(Formanden).
Jeg ved ikke, hvordan det ser ud, idag, men tidligere var mange foreninger er "nervøse" for alt andet end godkendte banerifler.
Dette kan skyldes både banegodkendelse, forsikringsforhold og foreningens/instruktørernes modvilje.

På en jagtbane, der bør der ikke være problemer.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 16. jan 2018, 12:38

Parfait skrev:
Chrstn_Olsen skrev: Jeg træner jævnligt med sig 516 på KSC - kan ikke forestille mig 716 skulle være anderledes.
Hej Christian

Tak skal du have. :thumbup:

Vil du dele om du har oplevet noget negativt i den henseende, smagsdommeri eller lign?

Mvh Jakob
Kun positivt at folk er nysgerrige og gerne vil høre lidt om hvad det er.

Finn Scheibye
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: KSC & DGI Storkøbenhavn
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 45 times

Indlæg af Finn Scheibye » 18. jan 2018, 15:56

Fra Skyttecentrets side har vi forsøgt at gardere os, så alle våben der er lovlige i Danmark også må benyttes. Det gælder uanset om det er våben på jagttilladelse eller på SKV:

Se uddrag af Politiets banegodkendelse for for bane x nedenfor:

Med skyttehilsen og Knæk og Bræk

Finn Scheibye
Formand
Københavns Skyttecenter
Vedhæftede filer
Banegodkendelse-KSC.png
Banegodkendelse-KSC.png (12.76 KiB) Vist 4095 gange

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 18. jan 2018, 16:44

Finn Scheibye skrev:Fra Skyttecentrets side har vi forsøgt at gardere os, så alle våben der er lovlige i Danmark også må benyttes. Det gælder uanset om det er våben på jagttilladelse eller på SKV:
Den fortjener ros!
Der udelukkes ingenting, og alt holdes indenfor lovgivningen, så den er så flot og fleksibel som det kan laves!
Selv 5,5mm luftriffel er med!

:goodpost:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 18. jan 2018, 16:48

Fast Fumble skrev:
Finn Scheibye skrev:Fra Skyttecentrets side har vi forsøgt at gardere os, så alle våben der er lovlige i Danmark også må benyttes. Det gælder uanset om det er våben på jagttilladelse eller på SKV:
Den fortjener ros!
Der udelukkes ingenting, og alt holdes indenfor lovgivningen, så den er så flot og fleksibel som det kan laves!
Selv 5,5mm luftriffel er med!

:goodpost:
Jo alle luftrifler 5.5mm...

Men ellers rigtigt godt initiativ... :thumbup:

Hvorfor er kalibre over 5.5mm luftriffel egentlig undtaget? Der er der masser der går på jagt med en .25 f.eks.. Jeg gør da..
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Gixxer3000 » 24. jan 2018, 17:37

Timber skrev:
Hvorfor er kalibre over 5.5mm luftriffel egentlig undtaget? Der er der masser der går på jagt med en .25 f.eks.. Jeg gør da..
Og .30 :biggrin:

Finn Scheibye
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: KSC & DGI Storkøbenhavn
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 45 times

Indlæg af Finn Scheibye » 25. jan 2018, 00:27

Timber skrev: Jo alle luftrifler 5.5mm...

Men ellers rigtigt godt initiativ... :thumbup:

Vi spørger ved Politiet, om der er nogen særlig grund til, at større kalibre på luftriffel ikke er med, når vi skal have sikkerhedsbestemmelserne fornyet næste gang.

Knæk og bræk

Finn Scheibye

Besvar