Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Robse » 27. maj 2015, 15:12

Kleth skrev:Ud fra at vi skal vælge til tinge den 18/06, har vi så klare udmeldinger om hvilke partier der har mod og vilje til at få gennemført ændringer (læs lempelser) på (kniv)loven?
Man kan da ikke stole på en eeneste af de selvcentrerede arrogante personer på tinge, og da slet ikke valgløfter.
Om nogen lyver og fordrejer, så er det den danske politiker. Faktisk har vi i dag et tinge sammensat af folk
der for en stor dels vedkommende brillierer ved intet at vide om det de er sat til, men lader diverse forskruede
lakajer & embedsfolk bestemme. Skulle nogen i anledning af valg 2015 fremkomme med løfter omkring knive og våben,
så er det med sikkerhed ikke andet end varm luft. At JM for nylig har fremført, at man blot skal lade noget ulovligt
ligge hjemme i skuffen indtil man finder en løsning, det var simpelthen dråben.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. maj 2015, 15:14

Kleth skrev:Ud fra at vi skal vælge til tinge den 18/06, har vi så klare udmeldinger om hvilke partier der har mod og vilje til at få gennemført ændringer (læs lempelser) på (kniv)loven?
Venstre (eller rettere Lars Løkke) var meget hurtigt på Facebook med en meget klar melding om at loven skulle laves om, så den ikke generer danskere "som de er flest".
Men der har været flere politikere ude med lignende meldinger, jeg kan i hvert fald huske Liberal Alliance og Enhedslisten med lignende klare udmeldinger.
Mette Frederiksen har været ud med en melding om at JM afventer en redegørelse fra Rigspolitiet, for de vil tage sagen op, og Rigspolitiets "redegørelse" er der ikke nogen tegn på vil bløde noget op.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 27. maj 2015, 15:21

Fast Fumble skrev: Mette Frederiksen har været ud med en melding om at JM afventer en redegørelse fra Rigspolitiet, for de vil tage sagen op, og Rigspolitiets "redegørelse" er der ikke nogen tegn på vil bløde noget op.
Nej, det er nemlig at lade etaten have kontrollen, og de skal være udøvende.

Når vi nu skal stemme, så nytter det ikke at undlade at udøve sin demokratiske indflydelse, uanset hvor ubetydelig den virker, for så er det nemt de som man er mest utilfreds med, som får uforholdsmæssigt for meget indflydelse.
Jeg ser selv det at afgive min stemme, som min pligt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Charlie Bravo » 28. maj 2015, 15:00

Deg er da flot at de kan frikende politiets og kriminalforsorgens multitools. Så er det så som så med magtens tredeling.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. maj 2015, 15:32

Charlie Bravo skrev:Deg er da flot at de kan frikende politiets og kriminalforsorgens multitools. Så er det så som så med magtens tredeling.
Forsvaret har fuldautomatiske skydevåben, som civile ikke må ha'. Politiets pistoler er for korte til at kunne registreres civilt. Politiet får udleveret peberspray som civile ikke må ha. Hvis de får udleveret multitools som ikke er lovlige for civile at besidde, så synes jeg ikke det er noget nyt.

Forstå mig ret - jeg mener at alle skulle ha' ret til at besidde og anvende enhåndbetjente foldeknive ligesome man kan besidde og anvende fastbladede knive.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Charlie Bravo » 28. maj 2015, 15:44

Mig bekendt omfatter de forordninger, som godtgør muligheden for magtanvendelse vha. Pistol, peberspray mm. ikke knive, som domstolene betegner som ulovlige våben.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 28. maj 2015, 16:28

Charlie Bravo skrev:Mig bekendt omfatter de forordninger, som godtgør muligheden for magtanvendelse vha. Pistol, peberspray mm. ikke knive, som domstolene betegner som ulovlige våben.
Det er korrekt....politiet må ikke anvende knive der er ulovlige jf. våbenloven. Det har de så sikret sig at deres Leatherman Kick heller ikke er....heldigt, eller noget;-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 28. maj 2015, 20:59

Holten101 skrev:
Charlie Bravo skrev:Mig bekendt omfatter de forordninger, som godtgør muligheden for magtanvendelse vha. Pistol, peberspray mm. ikke knive, som domstolene betegner som ulovlige våben.
Det er korrekt....politiet må ikke anvende knive der er ulovlige jf. våbenloven. Det har de så sikret sig at deres Leatherman Kick heller ikke er....heldigt, eller noget;-)

Cheers
i taler forbi hinanden. I de gældende forordninger er der regler for peberspray, pistoler og knipler. Med retningslinier for hvordan man må slå med knippel, skyde varselsskud etc.
Som udgangspunkt er det de magtmidler som politiet må bruge, dvs de må ikke true eller nedkæmpe folk med kniv (udover nødværge).

Men man må jo heller ikke køre folk over med kampvogn eller køre dem ned med politibil, med vilje i hvert fald. Dvs man kan godt have ting udleveret som man ikke nødvendigvis må slå ihjel eller gøre skade med.

Men i ser helt forbi den egentlige fejl i lovteksten.
Egentligt er det jo en sjuskefejl at enhåndsbetjente knive stadig har særstatus.

Oprindeligt forbød man enhåndsbetjente knive, kasteknive, morgenstjerner og kastestjerner fordi våbene dukkede op i nattelivet.
På det tidspunkt fritog man så dolke og foldeknive optil en vis længde, så folk kunne gå med knive som værktøj edc osv.

Senere skærpede man så reglerne for edc knive, hvilket egentligt gjorde de tidligere regler overflødige, da man jo ikke kan hitte på en anerkendelsesværdig grund til at gå med kastestjerner på arbejdet eller ret mange andre steder.

Knivloven ville fungere fint, hvis man strøg alt hvad der vedrører knivens konstruktion og så bare lagde anerkendelses princippet lidt klarere ud. Så de færreste ville have rimelige forklaringer på springknive, butterfly etc i det offentlige rum.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 28. maj 2015, 21:25

@Sort

Må indrømme at jeg er ved at miste overblikket i det her knivcirkus;-)

Det var den her artikel (eller lignende) jeg tænkte på http://www.bt.dk/nyheder/faeldet-af-vaa ... a-med-kniv

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Charlie Bravo » 28. maj 2015, 21:36

Hvis det er korrekt, så burde de vel også kunne gå rundt med springknive eller stødknive, da de må være lige så ulovlige som ethåndsbetjente foldeknive?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 28. maj 2015, 21:47

Charlie Bravo skrev:Hvis det er korrekt, så burde de vel også kunne gå rundt med springknive eller stødknive, da de må være lige så ulovlige som ethåndsbetjente foldeknive?
Lige hvad politiet må gå med af knive er jo afgjort af dem der udleverer knivene.
Pr definition må kniv udleveret til politiarbejde være ude i anerkendelsesværdigt formål, når den hænger på en politiuniform.

Men det er da muligt at knivens konstruktion ikke er lovlig indenfor den nuværende lovgivning. Så er det jo ligemeget hvor anerkendelsesværdigt formålet er, selve kniven er stadig ulovlig, ligesom en springkniv ville være det selvom man brugte den istedet for en stanley på arbejdet.

Flakker
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Flakker » 29. maj 2015, 10:18

Godt at se knivloven fungere i praksis :wall:

http://www.bt.dk/krimi/drenge-forsoegte ... e-med-kniv

Tranberg
Banned
Banned
Interesser: Plinking
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Tranberg » 29. maj 2015, 10:32

Som reaktion på røveriforsøget ovenfor på Roskilde Station kan jeg på http://fartkontrol.nu se at Roskilde Politi har fotovognen på plads på Københavnsvej i retning mod Hedehusene, lige der hvor man kører af motorvejen.

Politiet har jo brugt ressourcer natten til fredag, så nu gælder det om at kræve penge af folk med betalingsevne, som afpasser hastigheden efter de faktiske forhold.
Senest rettet af Tranberg 29. maj 2015, 10:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vejle kommune
Has thanked: 46 times
Been thanked: 79 times

Indlæg af OverSjanten » 29. maj 2015, 10:33

Kære Karsten.

Jeg har altid stemt Venstre.
Din bemærkning om frit lejde til knive idag, medførte to ret markante ting i mit liv:

1) For første gang nogensinde har jeg oplevet at Trine Bramsen har sagt noget der lød fornuftigere end et andet menneske.

2) Du fik cementeret at jeg ikke længere skal stemme V, men i stedet Liberal Alliance, da der her er en røst for ikke at være formynderisk, og at afskaffe love der ikke virker. (Læs evt mit længere indlæg på Hr. Løkke Rasmussens FB side om emnet)

Forstå dog endeligt at knive IKKE er våben -Knive er redskaber. Nøjagtigt ligesom glas, en hammer, et vandrør, en bil, en skruetrækker, en donkraft etc.
Men fælles har alle disse genstande at de KAN (og har været brugt til) at slå ihjel med.

Det er den person der anvender en genstand til at skade andre der er farlig, og netop af den årsag er det så svimlende ligegyldigt om almindelige mennesker måtte eje og bære en kniv der meget praktisk kan åbnes med een hånd, et multitool der har låsbart blad, eller en affangnings kniv i jægerens bil.

Jeg har bl.a. en interesse i knive, og har selv smedet min jagtdolk ud af et stykke lastbilfjeder.

Når du foreslår en fritlejde aktion FØR man får lempet den inderligt stupide lov, så risikerer du at tusinder af flotte og praktiske stykker værktøj bliver destrueret.

Du kunne også nå at vende om. Indse at en almindelig lommekniv, med låsbart blad ikke er mordgåden, men et redskab.
Og så melde det ud. Det vil sikre Venstre min og tusinder andre stemmer.

Mon du vil skrive tilbage?

Mvh Martin B Hansen
Veteran, Jæger og Friluftsmenneske
(Og nok snart LA stemmer)

Sent from my iPad using Tapatalk
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Tranberg
Banned
Banned

Indlæg af Tranberg » 29. maj 2015, 10:36

Hvilken Karsten fra Venstre?

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af OverSjanten » 29. maj 2015, 10:55

Lauritzen.
Han blev lige renset af, og af Trine Bramsen af alle mennesker på landsdækkende TV her til morgen (Jeg havde begået Harakiri med en lovlig lommekniv hvis det var mig)

Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"

Tranberg
Banned
Banned

Indlæg af Tranberg » 29. maj 2015, 11:03

Er han ikke på samme fløj som deres farveløse næstformand, der kunne forveksles med en radikal?

Brugeravatar
OverSjanten
Gold Member
Gold Member

Indlæg af OverSjanten » 29. maj 2015, 11:13

Det ved jeg faktisk ikke nowed om.
Jeg ved bare, at det giver ingen mening at ville starte med at inføre en frit lejde aktion, med MINDRE man faktisk ikke HAR tænkt sig at ændre loven.

En "M.B.-losophy"

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 29. maj 2015, 12:10

Vis mig en politiker der frivilligt vil lægge røv til, når det første kniv-drab sker efter at loven er blevet forsimplet, fjernet eller præciseret m.h.t. fortolkning, og jeg skal vise jer en kat i en gummistøvle. Om så det drab er med "ulovlig" kniv eller ej.
Det er for nemt nok at kræve stramninger p.g.a. noget der er aktuelt i pressen, men ved lettelser, så første gang pressen langer ud og spørger "hvorfor?" og "kunne det ikke havde været undgået?" så får vi igen fri rygsvømning for viderekommende.
Det er "polulært" at stå frem og påstå at "vi har reduceret antallet af xxxxx ved at forbyde xxxxx ", men det er mere modigt at gå ud og sige "Vi har sikret folks retssikkerhed og frihed ved at fjerne denne lov og der kan opstå situationer, som kunne havde været undgået, men det er et ulykkeligt tab som vi må leve med for den frihed vi har vundet"

Det er en konkurrence i "cover-my-rear" imedens man smiler og prøver at virke seriøs, ærlig og/eller alvorlig for at tækkes vælgerne.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 29. maj 2015, 12:44

Kleth skrev:Vis mig en politiker der frivilligt vil lægge røv til, når det første kniv-drab sker efter at loven er blevet forsimplet, fjernet eller præciseret m.h.t. fortolkning, og jeg skal vise jer en kat i en gummistøvle. Om så det drab er med "ulovlig" kniv eller ej.
Det er for nemt nok at kræve stramninger p.g.a. noget der er aktuelt i pressen, men ved lettelser, så første gang pressen langer ud og spørger "hvorfor?" og "kunne det ikke havde været undgået?" så får vi igen fri rygsvømning for viderekommende.
Det er "polulært" at stå frem og påstå at "vi har reduceret antallet af xxxxx ved at forbyde xxxxx ", men det er mere modigt at gå ud og sige "Vi har sikret folks retssikkerhed og frihed ved at fjerne denne lov og der kan opstå situationer, som kunne havde været undgået, men det er et ulykkeligt tab som vi må leve med for den frihed vi har vundet"

Det er en konkurrence i "cover-my-rear" imedens man smiler og prøver at virke seriøs, ærlig og/eller alvorlig for at tækkes vælgerne.
Det ville dog være forfriskende med en politiker der holdt hovedet kold og sagde det som det er, nemligt at der er en grænse for hvor meget knivvold kan undgåes via forbud og at hver straming er en alvorlig begrænsning af almindelige menneskers ellers fornuftige og naturlige omgang med et så universelt redskab.

Cheers
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Brejne
Newbie
Newbie
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 2 times

Indlæg af Brejne » 29. maj 2015, 13:40

OverSjanten skrev:Kære Karsten...
...
Mvh Martin B Hansen
Veteran, Jæger og Friluftsmenneske
(Og nok snart LA stemmer)
Venstre arbejder netop for at få en lovgivning hvor man straffer den der bruger kniven til noget ulovligt, i stedet for selve kniven.

Det er vigtigt at bemærke at Karsten Laurtizen netop har arbejdet på at få den siddende regering til at gøre noget ved lovgivningen, men uden nogen som helst positiv respons.
Han foreslår derfor nu at man i det mindste laver en frit lejde ordning, indtil Venstre vinder valget, og de så kan få ændret den grotekse lov (de desværre selv har været med til at indføre).

Frit lejde løser ingen problemer - det erkender Karsten Laurtizen også selv. Det er ikke ment som en permanent løsning, men mere som en lappeløsning på den nuværende regerings manglende lyst til at ændre loven.

Liberal Alliance er, efter eget udsagn på deres Facebook side, kun ude efter at gøre lommeknive lovlige for jægere og lystfiskere.
Så en stemme på Liberal Alliance, vil ikke være en stemme på en brugbar ændring af loven.

Min ærlige mening er at du, jævnfør ovenstående, skal genoverveje din lyst til at stemme på LA frem for Venstre.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 29. maj 2015, 13:55

Charlie Bravo skrev:Deg er da flot at de kan frikende politiets og kriminalforsorgens multitools. Så er det så som så med magtens tredeling.
Er det offentliges magt i Danmark tre-delt eller tre-hovedet?

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 29. maj 2015, 14:06

Brejne skrev: Venstre arbejder netop for at få en lovgivning hvor man straffer den der bruger kniven til noget ulovligt, i stedet for selve kniven.

Det er vigtigt at bemærke at Karsten Laurtizen netop har arbejdet på at få den siddende regering til at gøre noget ved lovgivningen, men uden nogen som helst positiv respons.
Han foreslår derfor nu at man i det mindste laver en frit lejde ordning, indtil Venstre vinder valget, og de så kan få ændret den grotekse lov (de desværre selv har været med til at indføre).

Frit lejde løser ingen problemer - det erkender Karsten Laurtizen også selv. Det er ikke ment som en permanent løsning, men mere som en lappeløsning på den nuværende regerings manglende lyst til at ændre loven.

Liberal Alliance er, efter eget udsagn på deres Facebook side, kun ude efter at gøre lommeknive lovlige for jægere og lystfiskere.
Så en stemme på Liberal Alliance, vil ikke være en stemme på en brugbar ændring af loven.

Min ærlige mening er at du, jævnfør ovenstående, skal genoverveje din lyst til at stemme på LA frem for Venstre.
jeg har lige snakket med Karsten (det gør jeg indimellem siden vores kontakt ifbm luftgevær sagen) han fik naturligvis en lille skideballe for det vrøvl han fik sagt, men han forsikrede mig så at han mest ville holde debatten igang og så i øvrigt at han sagde frit lejde med henblik på afskaffelse af reglerne om ethåndsbetjening. Jeg ved ikke helt om Karsten er dygtig. Men han lader til at have hjertet på rette sted både i kniv og luftgevær sagerne.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 29. maj 2015, 14:08

Bare de får fingeren ud inden jeg skal på jagt, vil jo nødig miste hele min hobby og mit job fordi jeg bliver taget med den lansky world illegal jeg knækker rådyr med

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 29. maj 2015, 17:11

Cp-medic skrev:Bare de får fingeren ud inden jeg skal på jagt, vil jo nødig miste hele min hobby og mit job fordi jeg bliver taget med den lansky world illegal jeg knækker rådyr med
Hvis du bliver taget med en riffel i den ene hånd og en "world legal" i den anden hånd. Så skyder du lige et par billeder med mobilen. Hvis ikke EB dækker din bøde, så gør jeg det af egen lomme.

Besvar