Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Re: Ændring af godkendelsen på våbenskabe fra 2016

Indlæg af Raptor357 » 11. aug 2015, 22:16

Nu spørger jeg dumt, men hvor i deres forsikringsbetingelser læser i at våben skal være opbevaret i et skab med et sikkerhedsniveau på ?
Jeg har tingene i skab af hensyn til loven.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 12. aug 2015, 09:11

Raptor357 skrev:Nu spørger jeg dumt, men hvor i deres forsikringsbetingelser læser i at våben skal være opbevaret i et skab med et sikkerhedsniveau på ?
Samme her. Min forsikring er ikke interesseret i andet end at døren er låst
og vinduerne lukket når huset er tomt. I våbenskab ligger der kun hvad våbenloven
foreskriver. Derfor ligger der selvfølgelig også en 5,5 mm kineserbøsse der ikke kan
perforere en dåse på 5 meters afstand ...tak til skovlen for det.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 12. aug 2015, 09:27

Det er alligevel to år siden jeg skiftede forsikringsselskab efter et gennemgående forsikringstjek, så det er på tide at gentage øvelsen. Jeg sparede alligevel godt 1.000 kr. sidst. Så hvis de vil have mine penge, må de levere varen, og dette kunne da nemt blive et punkt til den diskussion. Der er jo ingen selskaber der har monopol :smile:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 12. aug 2015, 15:09

Raptor357 skrev:Nu spørger jeg dumt, men hvor i deres forsikringsbetingelser læser i at våben skal være opbevaret i et skab med et sikkerhedsniveau på ?
Mit forsikringsselskab var ligeglade med opbevaringen - de skelnede ikke mellem våben og andet indbo.

Jeg har det dog ikke på skrift - det må jeg hellere få når jeg flytter næste gang..

/Kenneth

AHSV
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af AHSV » 12. aug 2015, 15:23

Jeg mener mit forsikringsselskab har en klausul omkring at de ikke dækker skader som følge af hvis man handler uansvarligt. Jeg kunne forestille mig at de i hvert fald ville forsøge at anvende den hvis man opbevarer sine våben ulovligt - om det så holder kan jeg ikke afgøre.

Mvh
Anders

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 12. aug 2015, 15:26

AHSV skrev:
Jeg mener mit forsikringsselskab har en klausul omkring at de ikke dækker skader som følge af hvis man handler uansvarligt. Jeg kunne forestille mig at de i hvert fald ville forsøge at anvende den hvis man opbevarer sine våben ulovligt - om det så holder kan jeg ikke afgøre.

Mvh
Anders
Det er ikke en skade hvis en tyveknægt brækker en kattelem op, sniger sig ind og løber med en riffel fra kosteskabet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 12. aug 2015, 21:07

AHSV skrev:

Mvh
Anders
Mit skafor blå skab kommer med når vi flytter, det er godkendt ifølge klistermærket og dermed opfylder det loven indtil loven ændres eller politiets udtalelse om at skafor blå er at sidestille med grade 0. Den vil geg gerne se forsikringen snige sig uden om.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. aug 2015, 09:17

Nu fik jeg svar på mit brok til FDM..

Jeg kan godt lide at han skriver at han fandt frem til det korrekte da han fik lov til at undersøge det nærmere, altså.. da jeg bad ham om at sende mig svaret på skrift undersøgte han det rent faktisk.

Jeg havde så også klaget over at de sendte mit CPR-nummer med i mailen..
FDM skrev:Hej Anders

Det er korrekt at jeg oplyste forkerte information over telefon.

Men efter du gav mig lov til at undersøge det nærmere, så fandt jeg frem til det korrekte.

Og derfor er det jeg oplyste over telefonen ikke længere gældende.

Det betyder at dit type skab ikke er godkendt efter d.01/01-2016, men nu hvor dit skab allerede er installeret er det dog godkendt på dit nuværende adresse.

Dine våben og ammunition vil stadig være dækket med dit eksisterende skab så længe du forbliver boende på samme adresse.

Hvis du flytter, så vil dit eksisterende skab ikke længere være godkendt og det vil sige at dine våben og ammunition ikke vil være dækket.

Der er ikke mulighed for dispensation.

Fejlen kommer fra mig, da jeg glemte at slette dit cpr.nummer ved besvarelsen af din mail.

Vi sender ikke vores medlemmers cpr.nummer rundt.

Lisa Reinholt er den ansvarlige for vores medlemmers persondata.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Indlæg af Jensen84 » 13. aug 2015, 10:17

Det er simpelthen for tåbeligt at samme våbenskab kan forblive under forsikringen mens andet skab med samme sikringsniveau som skifter adresse ender med at være ubrugeligt!

Nogen der har fundet skabe efter en-1143-1 der er til at betale?
Jeg kan se hvis jeg skal skifte mit nuværende skab til 10 våben ud så koster det omkring 10kg!!!
Dem ville jeg hellere have brugt på at fylde de sidste par ledige pladser i mit allerede dyrt indkøbte skafor blå skab.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 13. aug 2015, 11:01

Jensen84 skrev:Det er simpelthen for tåbeligt at samme våbenskab kan forblive under forsikringen mens andet skab med samme sikringsniveau som skifter adresse ender med at være ubrugeligt!

Jeg kan se hvis jeg skal skifte mit nuværende skab til 10 våben ud så koster det omkring 10kg!!!
Dem ville jeg hellere have brugt på at fylde de sidste par ledige pladser i mit allerede dyrt indkøbte skafor blå skab.
Som nævnt fre andre herinde, så er der altså forsikringsselskaber der er fløjtende ligeglade med hvordan du opbevarer dine våben ift. en eventuel erstatning.

Vælg et selskab der ikke er styret af en flok idioter der sammenblander våbensikkerhed og tyverisikring. Det er lidt 'sjovt' at tænke på at du kan lægge din 30T kroners Zeiss kikkert ovenpå våbenskabet, og den vil de skulle erstatte hvis den bliver stjålet, men at riflen til måske 5T ikke bliver dækket fordi politiet ønsker den bliver opbevaret i et våbenskab :wall:

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 13. aug 2015, 11:09

Kenneth Jensen skrev:
Jensen84 skrev:Det er simpelthen for tåbeligt at samme våbenskab kan forblive under forsikringen mens andet skab med samme sikringsniveau som skifter adresse ender med at være ubrugeligt!

Som nævnt fre andre herinde, så er der altså forsikringsselskaber der er fløjtende ligeglade med hvordan du opbevarer dine våben ift. en eventuel erstatning.

Vælg et selskab der ikke er styret af en flok idioter der sammenblander våbensikkerhed og tyverisikring. Det er lidt 'sjovt' at tænke på at du kan lægge din 30T kroners Zeiss kikkert ovenpå våbenskabet, og den vil de skulle erstatte hvis den bliver stjålet, men at riflen til måske 5T ikke bliver dækket fordi politiet ønsker den bliver opbevaret i et våbenskab :wall:

Hilsen Kenneth
Jeg udbad mig også en klar tilkendegivelse af at det kun er til der lovmæssigt kræves opbevaret i våbenskab de ikke længere vil dække, så selvom de ikke dækker våben, at de så stadigvæk dækker riffelkikkert og andet tilbehør, der lovmæssigt ikke er krav om opbevaring til..

Nåe ja, så klager jeg jo så også lige over at de sender mit cpr-nummer rundt i ukrypteret form pr. mail - Så kan de hygge sig lidt med det og datatilsynet og få en lille skideballe for det.. Desværre har datatilsynet ikke anden mulighed for ballade end at sige "fy fy"
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 13. aug 2015, 12:49

Kenneth Jensen skrev:

Hilsen Kenneth
Kenneth det er fint nok at klamre sig til de selskaber som er "fløjtende ligeglade" men det ændre ikke på at de på et senere tidspunkt kan ændre mening da de jo bare kan referere til F og P's tåbelige beslutning.
.. En beslutning der KAN betyde at du får problemer af den ene eller den anden slags.

Noget helt andet er at jeg vælger forsikringsselskab ud fra mange andre kriterier end lige hvordan de ser på våben - da jeg har været vant til at de ser på det som alt andet indbo.
Men efter 1/1-16 og man vælger at flytte så vil jeg mene det er godt lige at få det hele på skrift igen for der er mange folk rundt omkring hos selskaberne der ikke er opdateret på området endnu.
... Bare min mening [emoji6]

Korsgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Mors
Been thanked: 1 time

Indlæg af Korsgaard » 17. aug 2015, 16:29

Hej

Nu må I rette mig hvis jeg har misforstået noget her...
Opbevaring
§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Er det ikke skafor blå ?

Det kan godt ske at F&P mener en ting, men det er jo ligesom loven vi skal rette os efter, og den side stiller skafor blå med EN 1143-1 grade 0.
– Det klogeste vil selvfølgelig være, selvom våbenskabe prøvet efter Standardtyvmetoden fortsat kan være registreret, at man allerede nu sikrer sig, at våbenskabet lever op til EN 1143-1 grade 0. Det sikrer jo også, at man kan sælge våbenskabet efter den 1. januar 2016, eller hvis man påregner at skulle flytte efter denne dato, vil man stadigvæk have et våbenskab, som er dækket af forsikringen i tilfælde af tyveri, siger Christina Christensen.
Det gør den jo, for ellers måtte vi ikke bruge vores skafor blå skabe....

Sådan som jeg ser det, så godkender loven Skafor blå. :thumbup:
At F&P så holder op med det, er i min optik det samme som at sige at skafor blå ikke følger lovkravene. :thumbdown:

Er jeg helt galt på den ???

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 17. aug 2015, 16:37

Korsgaard skrev:Sådan som jeg ser det, så godkender loven Skafor blå. :thumbup:
At F&P så holder op med det, er i min optik det samme som at sige at skafor blå ikke følger lovkravene. :thumbdown:
Våbenloven regulerer ikke hvilke opbevaringskrav forsikringsselvskaberne kan stille for at ville dække ved tyveri. Den fastsætter hvilke krav myndighederne stiller ift. lovlig opbevaring. Tænk på hvis det f.eks. var opbevaring af kontanter. Der er næppe nogen lovkrav, dvs. det ville være lovligt at opbevare 100.000 kr under hovedpuden. Men det er ikke det samme som at forsikringsselskaberne er forpligtet til at dække tabet hvis du får dem stjålet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Korsgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Mors
Been thanked: 1 time

Indlæg af Korsgaard » 18. aug 2015, 08:27

Forsikring & pension har sikkert opkøbt en masse aktier i firmaer der laver våbenskabe :neutral:

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Indlæg af Jef » 18. aug 2015, 09:34

Korsgaard skrev:Forsikring & pension har sikkert opkøbt en masse aktier i firmaer der laver våbenskabe :neutral:
Næppe :-), nærmere omvendt - Vi Producenter/importører har fået lukket vores ret(certifikat ) til at producere/sælge Skabe med Skafor blå godkendelse pr 31.12.2015.

Udvikling & godkendelse af bare et nyt skab jf. EN1143/1 koster så lige + 200.000 kr i direkte omkostninger.
Hertil kommer:
Årlige kontrolbesøg mht. virksomhedens kvalitetstyring og sikring.
Større tids & materialeforbrug pr skab.
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 18. aug 2015, 09:38

Hej Jef

Hvori består behovet for mere sikre sikringsskabe (bliver der virkelig åbnet SÅ mange og er tyvene blevet bedre udrustet?) og yder det en reel forbedrelse, med den nye norm?

Jeg kan gost se, at det er en omkostningsfri manøvre for forsikringsselskaberne, men det var mit indtryk at de nuværende løsning er udemærket.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 18. aug 2015, 09:55

C-X skrev:Hej Jef

Hvori består behovet for mere sikre sikringsskabe (bliver der virkelig åbnet SÅ mange og er tyvene blevet bedre udrustet?) og yder det en reel forbedrelse, med den nye norm?

Jeg kan gost se, at det er en omkostningsfri manøvre for forsikringsselskaberne, men det var mit indtryk at de nuværende løsning er udemærket.
Se F&P´s baggrund for at lukke for bl.a. Skafor Blå:
Derfor udfases standardtyvmetoden
Standardtyvmetoden blev etableret tilbage i 1980’erne, da de fælles minimumskrav til sikring blev en realitet. Dengang ønskede man et ensartet grundlag til vurdering af sikringsprodukter, som forsikringsselskaberne samtidig kunne referere til i forsikringsbetingelserne.

I 2005 lukkede Forsikring & Pension delvist standardtyvmetoden ned og henviste producenterne til prøvning efter europæiske standarder (eller andre nordiske normer).

Siden 2009 er der kun gennemført fire egentlige prøvninger efter standardtyvmetoden.

Produktregistreringen i hele Norden sker med samme krav til dokumentationen, men der er forskel på, hvilke standarder og normer som landene anerkender.

Standardtyvmetoden anerkendes ikke længere af vores nordiske naboer. De registrerer således ikke længere produkter, som er prøvet efter standardtyvmetoden. Det skyldes primært, at værktøjslisten og tidskravene ikke er blevet justeret siden metodens introduktion i 1980’erne, og at der ikke er kontrol af, om produkterne stadig er identiske med de prøvede eksemplarer."
Senest rettet af Jef 18. aug 2015, 10:08, rettet i alt 1 gang.
Jef Jefsen

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 18. aug 2015, 10:06

Meget fornemt :thumbup:

Hvor meget dyrere, skal vi forvente at våbenskabene bliver, fremover? Bare cirkustal i %
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 18. aug 2015, 10:18

C-X skrev:Meget fornemt :thumbup:

Hvor meget dyrere, skal vi forvente at våbenskabene bliver, fremover? Bare cirkustal i %
+ 50-75 %
Den største stigning vil helt sikkert ramme 5ér skabe.
se evt http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... ndte-2016/

Et EN1143/1 grade 0 skab til ca 5 våben koster fra 800 Euro i eks Tyskland & Østrig
Jef Jefsen

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 18. aug 2015, 12:08

Jef - det er jo lige før man bør overveje om det skal udskiftes inden årsskiftet?

Jeg skal flytte om et års tid og tankerne går på at hvis jeg tror på at det forbliver endegyldigt at skafor blå ikke er godkendt efter flytning næste år så vil det være bedre at sælge skabet nu og købe et efter EU norm??

Ellers har mit skafor blå skab ingen salgsværdi næste år da det medføre at nogen (før eller siden sikkert alle) forsikringsselskaber ikke vil erstatte værdien i et skafor blå skab.

Det billigste 10'er skab jeg kan finde er omkring 8000kr hvilket jeg synes er mange penge for at få mine værdier i skabet forsikret.
Bevares så er værdien i de våben der skal stå i skabet ikke ubetydelig men alligevel en ret dyr forsikring det første år!!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 18. aug 2015, 12:19

Pyha, det er alligevel også en slags penge.

Jeg havde håbet på, at jeg kunne købe mig et ekstra G10, når vi engang skal flytte, men den idé er vist godt begravet nu.

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Jef » 18. aug 2015, 12:24

Jensen84 skrev:Jef - det er jo lige før man bør overveje om det skal udskiftes inden årsskiftet?

Jeg skal flytte om et års tid og tankerne går på at hvis jeg tror på at det forbliver endegyldigt at skafor blå ikke er godkendt efter flytning næste år så vil det være bedre at sælge skabet nu og købe et efter EU norm??

Ellers har mit skafor blå skab ingen salgsværdi næste år da det medføre at nogen (før eller siden sikkert alle) forsikringsselskaber ikke vil erstatte værdien i et skafor blå skab.

Det billigste 10'er skab jeg kan finde er omkring 8000kr hvilket jeg synes er mange penge for at få mine værdier i skabet forsikret.
Bevares så er værdien i de våben der skal stå i skabet ikke ubetydelig men alligevel en ret dyr forsikring det første år!!
Som "verden står lige nu" - kan man ikke flytte et skafor blå eller rød skab efter 1 januar = brugtmarkedet dør.
Skal man ikke flytte, kan man fint købe skafor blå.
Skal man ikke skifte (og sælge det gamle blå), kan man fint vælge skafor blå

Man beholder sin handlefrihed ved at vælge skab med EN1143/1-0 ELLER SS3492.
OK et SS3492 skab har en højere pris - men kvalitet & faktisk sikring er i en helt anden verden end det man får ved et skafor blå 10ér skab

Men skal understrege: Ovennævnte er som verden står idag. Der arbejdes intenst i kulissen på området.
Har igår bestilt ialt 18 skabe /3 modeller fra Norlyx med SS3492 godkendelse - de er markant bedre konstrueret end skabe med EN1143/1-0 certifikat.

Senest når vi går på juleferie - skal vi have ALLE skabe med Skafor Blå & rød godkendelsen VÆK. Det er virkeligheden vi står i.
Jef Jefsen

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 18. aug 2015, 13:04

Jef skrev: Men skal understrege: Ovennævnte er som verden står idag. Der arbejdes intenst i kulissen på området.
Jeg er blevet fortalt det samme andet sted fra.

Hvad er dine taler vedr. Dette? Er det tænkelig der vil komme en lempelig revurdering af skafor blå?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 18. aug 2015, 13:07

Jef skrev:
C-X skrev:Meget fornemt :thumbup:

+ 50-75 %
Den største stigning vil helt sikkert ramme 5ér skabe.
se evt http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... ndte-2016/

Et EN1143/1 grade 0 skab til ca 5 våben koster fra 800 Euro i eks Tyskland & Østrig
Fandt lige den her: http://densafe.prod14.magentohotel.dk/i ... skabe.html For mig at se ligner det skafor blå prisen x 3 sådan i runde tal. Man føler sig sku lidt som malkekvæg en gang imellem :mad:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar