Hvad er bøden for ulovlig besiddelse af foldekniv?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Bruger93
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Verdensherredømmet
Geografisk sted: København

Hvad er bøden for ulovlig besiddelse af foldekniv?

Indlæg af Bruger93 » 11. sep 2017, 15:44

Jeg har skrevet et emne som jeg regner med er nu mere eller mindre forladt, og vil gerne takke for jeres interesse. Jeg undrer mig bare nu, hvad er straffen for sådan noget som spring assist? er det 3.000 eller højere? Hvis jeg bare kunne få et hurtigt svar ville være fedt.
Senest rettet af Lycon 11. sep 2017, 16:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold, ligesom indlægget er flyttet til det korrekte forum.

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Re: Hvad er bøden for ulovlig?

Indlæg af Tonnytot » 11. sep 2017, 16:01

Ingen anelse. Men 3.000 for en førstegangsforseelse er et meget godt gæt.

Skal du da til at spare op? :mrgreen:
Frihed frem for alt

Bruger93
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Verdensherredømmet
Geografisk sted: København

Indlæg af Bruger93 » 11. sep 2017, 16:02

Tonnytot skrev:Ingen anelse.

Skal du da til at spare op? :mrgreen:
Hold nu op, det skader jo ikke at vide. :P

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 11. sep 2017, 16:03

For en ulovlig kniv? Det er et ulovligt våben, og du kan ende bag tremmer.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 11. sep 2017, 16:04

Jeg ved desværre ikke hvor opdateret siden er: http://www.stage.as/hvad-er-straffen-fo ... e-en-kniv/
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 11. sep 2017, 16:06

§ 1. Knive og blankvåben m.v. må ikke bæres eller besiddes på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lign., medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål.

§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende

1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,

2) knive med tværstillet greb beregnet til stød,

3) springknive og springstiletter,

4) faldknive og faldstiletter,

5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),

6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,

7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. og

8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som en anden genstand.
§ 7. Med bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende omstændigheder fængsel indtil 2 år straffes den, der overtræder §§ 1 eller 2.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=179910

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 11. sep 2017, 16:09

Og forresten, hvis du går med planer om at få våbentilladelse i fremtiden så er det nok ikke smart med en overtrædelse af våbenloven i bagagen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. sep 2017, 16:25

ReneKJ skrev:Og forresten, hvis du går med planer om at få våbentilladelse i fremtiden så er det nok ikke smart med en overtrædelse af våbenloven i bagagen.
:goodpost:

En bøde på 3000 kroner er intet imod, hvad en dom for overtrædelse af våbenloven kan betyde for en person. Afviste jobtilbud, nægtelse af våbentilladelse/jagttegn og meget mere.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Re: Hvad er bøden for ulovlig besiddelse af foldekniv?

Indlæg af Senserazer » 11. sep 2017, 17:08

Desuden kan jeg absolut ikke se hvorfor man skulle erhverve sig en kniv med assisted opening, når vi gerne må have flippere. :???: Funktionaliteten er for mig at se det samme. Selvfølgelig kan man synes springknive er seje, men så må man rejse udenlands.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 11. sep 2017, 17:46

Senserazer skrev:Desuden kan jeg absolut ikke se hvorfor man skulle erhverve sig en kniv med assisted opening, når vi gerne må have flippere. :???: Funktionaliteten er for mig at se det samme. Selvfølgelig kan man synes springknive er seje, men så må man rejse udenlands.
Jeg må høfligt være uenig i din holdning til springknive her.

Når folk stiller spørgsmålstegn ved et bestemt behov hos andre, så ender det altid dårligt.

"Hvorfor har du brug for en halvautomat?"
"Hvorfor har du brug for en Blaser?"
"Hvorfor har du brug for Mercedes?"

Man bør altid stille sig selv spørgsmålet:

"Hvorfor ikke?" En springkniv kan være et yderst brugbart værktøj i visse situationer, hvor kun én hånd kan være til rådighed, og desuden bør man ikke nægte voksne, selvstændige og frem for alt LOVLYDIGE borgere at eje et brugbart værktøj. Det virker fint mange andre steder i verden, men åbenbart ikke i lille Danmark.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 592 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 11. sep 2017, 18:31

Senserazer skrev:Desuden kan jeg absolut ikke se hvorfor man skulle erhverve sig en kniv med assisted opening, når vi gerne må have flippere. :???: Funktionaliteten er for mig at se det samme. Selvfølgelig kan man synes springknive er seje, men så må man rejse udenlands.
Det kunne også være at man lige har forelsket sig i en foldekniv med de kvaliteter man søger. Det kan være design, funktionalitet, textur og størrelse, og så opdager man lige at den er med assisted opening.
Dette kan være en årsag til at erhverve den, frem for at gå på jagt efter en anden der har samme kvaliteter, men ikke bryder med den forbandede stupide danske våbenlov vi har.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 11. sep 2017, 19:51

Der var for mig at se ingen grund til at bibeholde forbuddet mod springknive, butterflyknive og faldknive da knivloven blev justeret sidste år. At disse knive ikke blev skrevet ud af loven, må skyldes ”gammel strøm” eller at man ikke turde åbne den ”can of worms…” :???:. Moderne enhåndsbetjente knive åbner næsten ligeså hurtigt - så i praksis er der ikke den store forskel.

Men nu har vi den lov vi har (indtil videre) – og den skal naturligvis følges – men det betyder ikke nødvendigvis, at man er enig i den eller skal undlade at arbejde for at den bliver justeret endnu en gang…

Og, helt enig med Flugteren. Vi skal ikke begynde at lege smagsdommere og kloge os på andres behov og ønsker.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 11. sep 2017, 20:04

Jeg læser dette lidt anderledes, end hvad jeg tror flertallet gør; "hvorfor løbe risikoen på en AO, når bl.a. Flippere er tilladte?"

Senserazer må gerne uddybe.

Jaja, vi vil alle gerne have noget vi i et eller andet omfang ikke må, men her er noget, der tydeligvis ikke er risikoen værd, hvis man er en almindelig borger i samfundet.

Btw, er jeg den eneste der lige nu savner smagen af en skumdelfin?! :???:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 11. sep 2017, 20:30

3000kr er pebernødder sammenlignet med hvad det kommer til at koste af ærgrelse fremadrettet når jobansøgninger bliver afvist fordi man søger en absolut pålidelig person.

Som jeg husker det, ja - jeg har ikke fundet dem frem og læst efter, så er det nævnt i betænkningerne til den nye "knivlov", at hvis en kniv er udformet til at kunne betjenes med én hånd, er det i sig selv en skærpende omstændighed, såfremt man bliver taget med kniven et sted, hvor den ikke kan antages at have et anerkendelsesværdigt formål. Jeg forestiller mig, at hvis kniven har samme egenskaber som en springkniv, så kunne man godt komme i tanker om, at springe bøden over og gå direkte til tremmerusk, bare for at se hvor meget man kan presse citronen i en retssag, politikerne og "befolkningen" ønsker jo at se handlekraft og straffe der er til at få øje på.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 11. sep 2017, 21:51

C-X skrev:
Jeg læser dette lidt anderledes, end hvad jeg tror flertallet gør; "hvorfor løbe risikoen på en AO, når bl.a. Flippere er tilladte?"

Senserazer må gerne uddybe.

Jaja, vi vil alle gerne have noget vi i et eller andet omfang ikke må, men her er noget, der tydeligvis ikke er risikoen værd, hvis man er en almindelig borger i samfundet.

Det var lige præcis hvad jeg både skrev og mente :blink: De to forrige indlæg valgte (måske ubevidst) at skamfortolke mit indlæg, som man nu engang gør på internettet :giggle:
Jeg forstår sagtens at man kan synes ting er seje, tro mig jeg har min andel af den slags sager :rolf: Og det synes jeg nu også jeg gav udtryk for i mit indlæg? :???:

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 11. sep 2017, 22:17

Cx skrev
skumdelfin
alt andet i tråden har jeg forstået og anerkender men hvad er en skumdelfin ?
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 11. sep 2017, 22:18

Beklager hvis jeg har overset noget, og trækker tråden ud af spor..
Men har vi en konklusion (doms domfældelse eller andet), på at en assisted opening kniv er sidestillet med en springkniv?
Ikke at jeg vil stille mig uforstående overfor dette. Men sidst jeg læste op på det, var der bare ingen klarhed, og argumenter imod.
Dixi !

Malte59
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skærende håndværktøj
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Malte59 » 11. sep 2017, 22:50

Froe skrev: Men har vi en konklusion (doms domfældelse eller andet), på at en assisted opening kniv er sidestillet med en springkniv?
Ikke at jeg vil stille mig uforstående overfor dette. Men sidst jeg læste op på det, var der bare ingen klarhed, og argumenter imod.
Jeg kender ikke til nogen dom. Men rent logisk er AO og springkniv vel det samme .. en kniv, hvor bladet springer frem påvirket af en fjeder, når brugeren trykker på en knap. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt AO kan kaldes for en springkniv - så prøv at vende spørgsmålet om rent sprogligt: Der er vel ikke tvivl om, at en springkniv har asssisted opening?
Der er en politimand der som bruger på et andet forum har skrevet, at de i ret stor stil konfiskerer AO'ere fra især østen i tolden. Det vil sige, at nogen ved told & politi anser dem fotr ulovlige. Nu er politiet jo ikke den dømmende magt - men mon ikke det at skelne mellem forskellige fjederanordninger i knive er et område, med så marginal interesse for alle andre end nogle få nørder som os, at risikoen for, at en dommer blot vil følge politiets synspunkt, er ret stor?

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 11. sep 2017, 23:21

Bobo skrev:Cx skrev
skumdelfin
alt andet i tråden har jeg forstået og anerkender men hvad er en skumdelfin ?
Et stykke herligt snoller fra Carletti, ved navn Flipper! En delfin formet i skum... :savl:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. sep 2017, 23:29

C-X skrev:
Spiste en hel pose i går... Er kureret i et stykke tid...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 12. sep 2017, 02:43

Malte59 skrev:
Froe skrev: Men har vi en konklusion (doms domfældelse eller andet), på at en assisted opening kniv er sidestillet med en springkniv?
Jeg kender ikke til nogen dom. Men rent logisk er AO og springkniv vel det samme .. en kniv, hvor bladet springer frem påvirket af en fjeder, når brugeren trykker på en knap. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt AO kan kaldes for en springkniv - så prøv at vende spørgsmålet om rent sprogligt: Der er vel ikke tvivl om, at en springkniv har asssisted opening?
Der er en politimand der som bruger på et andet forum har skrevet, at de i ret stor stil konfiskerer AO'ere fra især østen i tolden. Det vil sige, at nogen ved told & politi anser dem fotr ulovlige. Nu er politiet jo ikke den dømmende magt - men mon ikke det at skelne mellem forskellige fjederanordninger i knive er et område, med så marginal interesse for alle andre end nogle få nørder som os, at risikoen for, at en dommer blot vil følge politiets synspunkt, er ret stor?
AO'erne er designet til at omgås loven om forbud mod springknive, i visse Amerikanske Stater.
I modsætning til Amerikansk Lovgivning, så benytter man i Danmark ofte sætningen "Eller Lignende", når man har et stykke isenkram, der funktionsmæsigt minder om noget, der specifikt er omfattet af lovgivningen.
Derfor vil en dommer SANDSYNLIGVIS dømme besiddelse af en AO'er som om det var en springkniv.

Grunden til at en AO'er kan være lovlig i USA, i stater, hvor en springkniv er forbudt er, at en springkniv, er defineret ved, at den har en udløserknap.
Hvor du på en AO'er, trykker på en del af klingen.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 12. sep 2017, 07:30

Jeg mener det er 5000 første gang og fordobling næste gang og tredje gang kan det medføre fængselsstraf. Jeg er ikke helt sikker da jeg ikke er blevet taget med en kniv, men mener at have hørt at det skulle være 5000 første gang.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Martensit
Gold Member
Gold Member
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 23 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Martensit » 12. sep 2017, 21:01

Froe skrev:Beklager hvis jeg har overset noget, og trækker tråden ud af spor..
Men har vi en konklusion (doms domfældelse eller andet), på at en assisted opening kniv er sidestillet med en springkniv?
Uden at kunne nævne specifikt hvor det kommer fra, så har jeg haft snakken med én der har haft sin gang blandt de offentlige anklagere.
I korte vendinger: Når en Buck110 bliver betragtet som enhåndsbetjent under den gamle lovgivning, såfremt der er en fingernem person til stede til at demonstrere, så er det næsten givet på forhånd, at en kniv der har mere eller mindre samme egenskaber som en springkniv, på nær en lille teknisk finesse der ændrer udløsermekismen, vil blive betragtet som en springkniv.

Som andre har skrevet, så er den trods alt blevet kreeret for at omgå den Amerikanske definition af en springkniv der blev indført, såvidt jeg husker, i 1958 i nogle stater. Samme lovtekst blev vidst mere eller mindre kopieret året efter i England da de indførte et forbud.
Her i landet er vi så kloge, at vi ikke behøver at komme med en teknisk definition. Hvis man ser på det rent objektivt, så blev den sidste definition af en enhåndskniv for bred, vores kære embedsmandsværk har simpelthen ikke mekanisk og teknisk viden til at skrive den slags, til gengæld har de ikke nok teknisk viden til at indse, at de ikke har nok teknisk viden til at skrive den slags defintioner

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Been thanked: 10 times

Indlæg af Raven » 12. sep 2017, 23:12

En bekendt var i sommer ude for et færdselsuheld, og i den anledning fandt politiet en foldekniv de ikke mente var anerkendelsesværdig. Han blev præcenteret for en bøde på 4000,00 kr
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 13. sep 2017, 06:50

Kunne du lokkes til at forhøre dig hvilken kniv der var tale om?

Besvar