Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Ølgaard
- This member is

- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Min ven i USA har tilbudt at renovere en riffel for mig med bla. fluting af pibe osv.
Hvor besværligt er det, med papirarbejde, frem og tilbage, har nogen erfaring med rep. i USA.

-
Fredericianer
- Platin Member

- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Jeg vil gætte på at det er lige før det er nemmere og billigere at flyve over med riflen selv, og holde ferie derover mens han laver det.
Udover de sindssyge priser for våben transport, risikere du at skulle betale import told og moms på din egen riffel når den kommer tilbage (det skulle jeg i hvert fald da jeg sendt en kikkert til reparation i USA).
Never confuse verbosity with veracity.
-
Gunslinger
- This member is

- Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 18 times
Har kun prøvet at tage våben hjem fra USA, har aldrig prøvet at føre dem ind. Jeg er 100% enig med ovenstående, det vil med sikkerhed være billegere at tage derover med riflen selv, og gøre det til en lille ferie. Jeg ville ikke drømme om at sende den frem og tilbage med alt det papirarbejde der er forbundet med det.
Dog virker det til at være meget bøvl for fluting af en pibe osv. Er det ikke noget en dansk bøssemager kan klare?
-
Ølgaard
- This member is

- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Gunslinger skrev:Har kun prøvet at tage våben hjem fra USA, har aldrig prøvet at føre dem ind. Jeg er 100% enig med ovenstående, det vil med sikkerhed være billegere at tage derover med riflen selv, og gøre det til en lille ferie. Jeg ville ikke drømme om at sende den frem og tilbage med alt det papirarbejde der er forbundet med det.
Dog virker det til at være meget bøvl for fluting af en pibe osv. Er det ikke noget en dansk bøssemager kan klare?
Kender ikke en Dansk bøssemager som kan lave FANCY fluting, de findes nok, men så er det nok billigere at tage derover, jeg spurgte en bøssemager, men han virkede ikke særlig interesseret.
Nu var det fordi min ven i USA er fantastisk dygtig og ville give riflen den store tur med noget gravering også.
Hvis du har papir på den er sendt til rep i USA skal du ikke betale moms/told når den kommer tilbage, det er hvad jeg fik oplyst hos told og skat, men hvem ved hvad de finder på

-
T-REX
- This member is

- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Du skal have lavet eksporttilladelse og US Importtilladelse, og modsat, når den skal retur.
Det jeg hører er, at der i US er et "papirgebyr" i omegnen af US$ 250 (eksport)
Derudover, så skal den med våbengodkendt Speditør.
Jeg kender ikke prisen DK/USA og retur, men en enkelt transport fra UK til Grønland er ca. DKK 3000 (Acuracy International AXMC)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
Fredericianer
- Platin Member

- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
De var pisse ligeglad med alle de papirer jeg havde (Købskvittering, post kvittering, mails til og fra firmaet der lavede reparationen osv).
Never confuse verbosity with veracity.
-
Martensit
- Gold Member

- Interesser: blankvåben/luftvåben
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 28 times
Fredericianer skrev:
De var pisse ligeglad med alle de papirer jeg havde (Købskvittering, post kvittering, mails til og fra firmaet der lavede reparationen osv).
Man skal udfylde en særlig formular for at oplyse at man sender xyz genstand til reparation, og den skal sendes til toldvæsnet inden man sender sine ting ud af landet.
Jeg ved ikke hvordan det er med våben. Men, hvis man skal have hovedrenoveret en trompet og den bedste (og billigste i forhold til kvaliteten af reparationen) tekniker er i USA, så er det altså biligere at lave en aftale på forhånd, erlægge et depositum for værkstedstid, flyve derover og tage en uges ferie mens røret bliver fixet.
Forsikret forsendelse af et instrument til knap 30.000 kr rendte op i omkring 8000-10.000 kr tur retur for et par år siden.
Det er også nemmere rent toldmæssigt, for når de spørger til hvad man har i kufferten så er det den trompet man havde med derover.