Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK

Indlæg af Allan3 » 20. mar 2018, 15:15

.
Senest rettet af Allan3 21. mar 2018, 23:37, rettet i alt 1 gang.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 20. mar 2018, 15:24

Allan3 skrev:
20. mar 2018, 15:15
Så kom der dato for retsmødet. Det afholdes fredag d. 1. juni kl 0950 i retten Næstved dem som vil overvære det er meget velkommen :)
Jeg tror sgu at jeg tager en fridag fredag d. 1/6 og tager til Næstved.

Lad os lige finde en måde vi kan "kende hinanden på"

HEY NVF - mød talstærkt op! :NVFrules:

Peter
EDIT: Hvorfor virker NVFrules smilien ikke? :???:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 20. mar 2018, 16:17

Allan3 skrev:
20. mar 2018, 15:15
Så kom der dato for retsmødet. Det afholdes fredag d. 1. juni kl 0950 i retten Næstved dem som vil overvære det er meget velkommen :)
Hej Allan

Spændende. Hvis jeg er i landet d. 1. juni kunne jeg godt selv finde på at tage en tur til Næstved...

Som du husker skrev jeg tilbage i december til Kristian Petersen (Våbensmeden i Hedehusene) vedr. sagen, idet han deltager i Justitsministeriet Dialogforum vedr. våbenloven. Han meldte tilbage, at de i pågældende forum var klar over problemstillingen med politiet/anklagemyndighedens tolkning af især "knivloven".

Jeg har lige skrevet til ham igen og foreslået ham at overveje om ikke det ville være en fin ide for Justitsministeriets Dialogforum at tage på en "studietur" til Næstved d. 1. juni...

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 20. mar 2018, 17:36

Nu er Næstved jo stort set lige i nabolaget, så jeg tror da også jeg forsøger at smutte forbi.. :thumbup:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2018, 09:49

Nu skal I lige overveje hvad I er der for. Og, ikke mindst, hvad jeres fremtoning kan have af betydning for hvordan Allan3 fremstår i rettens - og evt. fremmødt presses - øjne. Er den en sløv dag, kan man godt risikere at der sidder en journalist eller to i salen, i håb om at der er lidt kød på en sag af denne art.

At møde op i en eller anden form for "uniform" i en retssal er ikke til nogens fordel, hverken Allan3's, NVF's og våbenejere- og brugere i al almindelighed.

Mit råd er at møde op i pænt hverdagstøj eller et afslappet jakkesæt. Aftal at mødes på et bestemt tidspunkt, på et bestemt sted, i nærheden af retten - og få hilst på hinanden før I går ind.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2018, 10:05

Endvidere: Før nogen møder op i retten, repræsenterende NVF gennem synlig NVF merch eller andet med NVF's logo eller navn på, så synes jeg - som det allermindste - at de skal cleare det med de som ejer brandet "Nordisk Våbenforum" og som har brugt årevis på at etablere brandet som en seriøs sparrings- og høringspartner ifm. våbenspørgsmål.

NVF er ikke noget uden brugerne - men det giver ikke brugerne ret til at bruge NVF brandet for forgodtbefindende. Og slet ikke på måder som potentielt kan bidrage negativt til NVF brandet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 21. mar 2018, 11:25

Editeret af moderator

Jeg tror også man skal være yderst varsom i retssalen, det kan meget let misforståes.
Dommer og anklager ved jo ikke om den sigtede for overtrædelse af våbenloven, render rundt med rygmærker udenfor retssalen, og nu har alle sine Homies med som support. Hvis nu sigtede har aner fra et land hvor der er varmt og støvet, og nogen af dem der vælger at møde op i retten, tilfældigvis også har det, så ser det pludseligt helt anderledes, set med andre øjne, se blot Levakovic eller LTF sagerne. :modbat:
Senest rettet af Elbæk 21. mar 2018, 19:07, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Indlæg renset for at holde tråden sporet. Det anerkendes at intentionen med det skrevne var god, men efter oprensning af tråden ikke længere relevant.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 21. mar 2018, 17:40

Editeret af moderator

Nåh, bortset fra det, kunne det så ikke være en fordel der måske var en journalist derinde?? Man kunne måske bruge det til en fordel m.h.t. belysning af den problematik der er ved knivloven..

Jeg ved at TV2East plejer at være flinke til at møde op til sådant noget, hvis der er lidt i det...

Sådan bare apropos det Elbæk skrev...
Senest rettet af Elbæk 21. mar 2018, 18:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat af og reference til slettet indlæg bortmodereret for at holde tråden på sporet.
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 21. mar 2018, 18:09

Gents

Lad os holde dette her seriøst og undgå unødig støj med mere eller mindre ”spøgefulde” indspark. :shame:

Jeg har i dag hørt fra Kristian, som var overrasket over udviklingen. Han nævnte nogle mulige tiltag, som jeg vil drøfte med Allan3 pr. PB.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. mar 2018, 19:03

Jeg har ryddet tråden for uvedkommende betragtninger, utidige forsøg på at gøre sig morsom og unyttige forslag. Føler nogen sig ramt, må de slå sig til tåls med at hensynet til Allan3 og den verserende sag vejer tungere.

Det er positivt et der er et ønske om at møde op i retten og vise at sagen har bevågenhed. Det har jeg personligt stor respekt for. Men, tænk grundigt over hvordan.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times

Indlæg af PSindrup » 22. mar 2018, 08:18

Mit ønske om at møde op i retten er, først og fremmest, af personlig nysgerrighed, men også for at give Allan lidt moralsk støtte.
Og jeg kunne da i øvrigt - under ingen omstændigheder - drømme om at dukke op i andet end mit pæne hverdagstøj.
Lidt manerer og respekt for det danske retsvæsen har jeg dog. :giggle:

Peter

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 22. mar 2018, 17:17

Kort update 22. marts 2018.

Har korresponderet yderligere med Kristian og han kunne meddele, at de i JM’s dialogforum skam er meget obs på sagen – samt at der i dag i øvrigt var en anden tilsvarende sag oppe at vende. Vedr. den dagsaktuelle sag overvejes forskellige tiltag. Hold evt. øje med pressen de nærmeste dage… :blink:

For at vende tilbage til sagen i denne tråd tilbød Kristian, at Allan kunne kontakte ham direkte og drøfte sagen med ham - og jeg har fremsendt de fornødne kontaktdata til dem begge…

Oscar123
On scene - but unseen

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 30. mar 2018, 11:23

Jeg købte en Gerber Strongarm, fordi den har huller i bunden af skeden, som tillader, at den bindes fast på låret. Så lige nu kan jeg ikke vide om jeg overholder loven, hvis jeg tager den med på tur. Iøvrigt er klingen over 12 cm, så Jens Peter Betjent kan også bare påstå, at den ikke er udformet til det formål, som jeg anvender den til.

Hvis vi får opklaret, hvad der er lovligt her, og måske endda får en lovændring, så finder de på noget andet at chikanere os med.

Billedet er det samme som i skydesporten, som jeg er godt på vej til at opgive af samme årsag: Der er så mange hjernedøde regler, at man sikkert altid overtræder en af dem, og hvis ens arbejde afhænger af en ren straffeattest, så er det ret fatalt, hvis man render på en muggen betjent og så en hjernedød dommer bagefter.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 30. mar 2018, 13:02

Radioactive_Man skrev:
30. mar 2018, 11:23
Jeg købte en Gerber Strongarm, fordi den har huller i bunden af skeden, som tillader, at den bindes fast på låret. Så lige nu kan jeg ikke vide om jeg overholder loven, hvis jeg tager den med på tur. Iøvrigt er klingen over 12 cm, så Jens Peter Betjent kan også bare påstå, at den ikke er udformet til det formål, som jeg anvender den til.

Hvis vi får opklaret, hvad der er lovligt her, og måske endda får en lovændring, så finder de på noget andet at chikanere os med.

Billedet er det samme som i skydesporten, som jeg er godt på vej til at opgive af samme årsag: Der er så mange hjernedøde regler, at man sikkert altid overtræder en af dem, og hvis ens arbejde afhænger af en ren straffeattest, så er det ret fatalt, hvis man render på en muggen betjent og så en hjernedød dommer bagefter.
Det er sagen uvedkommende hvor lang eller kort din kniv er den skal bare være med pga anerkendelsesværdige formål.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 30. mar 2018, 13:22

Hvis man står med en machete og påstår at skulle skære æbler, så holder den nok ikke i retten. Udformningen er bestemt afgørende, med den nye lov, og længden er en væsentlig del heraf.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Radioactive_Man » 31. mar 2018, 17:39

Slettet bruger skrev:
30. mar 2018, 13:02
Det er sagen uvedkommende hvor lang eller kort din kniv er den skal bare være med pga anerkendelsesværdige formål.
Det er noget ævl! :evil: Små 30 sekunders research giver følgende citat fra lov om knive og blankvåben:

Citat fra §8, stk. 2:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål, hvis de er udformet hertil.
(min fremhævelse)

Hvis Jens Betjent synes, at min Gerber Strongarm med 12,5 cm blad er en farlig og totalt militær kampkniv, som er beregnet til at dolke ninjaer og hundehvalpe, og som således ikke er udformet til friluftsliv, så ryger jeg for en dommer. Hvis dommeren er lige så debil som dem, der afgjorde sagerne om "enhåndsbetjente" schweizerknive, så er der ikke andet for end at bukke sig forover og selv betale for vaselinen. Og når den så tilmed har huller i bunden af skeden og kan hænge med skæftet nedaf, så er der måske dømt ekstra ballade for at eje verdens tungeste neck knife.
Senest rettet af Lycon 31. mar 2018, 17:58, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Has thanked: 57 times

Indlæg af Rigsby » 31. mar 2018, 18:03

Oscar123 skrev:
22. mar 2018, 17:17
Kort update 22. marts 2018.

Har korresponderet yderligere med Kristian og han kunne meddele, at de i JM’s dialogforum skam er meget obs på sagen – samt at der i dag i øvrigt var en anden tilsvarende sag oppe at vende. Vedr. den dagsaktuelle sag overvejes forskellige tiltag. Hold evt. øje med pressen de nærmeste dage… :blink:

Oscar123
Er der nogen som har set noget som helst i pressen???

Måske ville det være ok at nævne hvad katten som der snakkes om her i tråden, med mindre at det llgefrem strider imod Rigets sikkerhed!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. mar 2018, 20:52

Radioactive_Man skrev:
31. mar 2018, 17:39
Slettet bruger skrev:
30. mar 2018, 13:02
Det er noget ævl! :evil: Små 30 sekunders research giver følgende citat fra lov om knive og blankvåben:

Citat fra §8, stk. 2:
Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål, hvis de er udformet hertil.
(min fremhævelse)

Hvis Jens Betjent synes, at min Gerber Strongarm med 12,5 cm blad er en farlig og totalt militær kampkniv, som er beregnet til at dolke ninjaer og hundehvalpe, og som således ikke er udformet til friluftsliv, så ryger jeg for en dommer. Hvis dommeren er lige så debil som dem, der afgjorde sagerne om "enhåndsbetjente" schweizerknive, så er der ikke andet for end at bukke sig forover og selv betale for vaselinen. Og når den så tilmed har huller i bunden af skeden og kan hænge med skæftet nedaf, så er der måske dømt ekstra ballade for at eje verdens tungeste neck knife.
Øhm nej :evil: :evil: :evil: for ligegyldig hvad så er det stadig anerkendelsesværdigt formål der er afgørende under eller over 12 cm.
Kan du ikke bevise et anerkendelsesværdigt formål så er det stadig ligegyldigt om den er 2 cm eller 12,1

Er den over 12 cm kræver det dog at den er udformet til et anerkendelsesværdigt formål hvis du vil: erhverve og besidde.

Du skrev selv at du ikke viste om du måtte have den med på tur og det er kun anerkendelsesværdigt formål der kan tillade det. Over eller under 12 cm

Hvis vi derimod snakker at du får din bolig ransaget og de finde den så er det jo væsentligt om den er udformet til et anerkendelsesværdigt formål. Men det var ikke den situation du skrev om.

:evil: selv

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Radioactive_Man » 31. mar 2018, 21:57

Slettet bruger skrev:
31. mar 2018, 20:52
Øhm nej :evil: :evil: :evil: for ligegyldig hvad så er det stadig anerkendelsesværdigt formål der er afgørende under eller over 12 cm.
Kan du ikke bevise et anerkendelsesværdigt formål så er det stadig ligegyldigt om den er 2 cm eller 12,1
Så snart den er over 12 cm skal den også have en udformning, der svarer til formålet (hvilket mit tidligere citat dokumenterer). Lige nu bruges den paragraf nok kun til at forhindre, at nogen tage på svampetur med en katana, men der er rig mulighed for fortolkning.

Min oprindelige pointe var, at der er masser af gråzoner i loven, som kan bruges til at chikanere os, når/hvis neck knife-problematikken er løst.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. mar 2018, 22:07

Radioactive_Man skrev:
31. mar 2018, 21:57

Ja, men så snart den er over 12 cm skal den også have en udformning, der svarer til formålet (hvilket mit tidligere citat dokumenterer).
Ja men kun for at erhverve og besidde du skal læsse loven samlet ikke hver for sig.

Du kan slet ikke have en kniv med under anerkendelsesværdigt formål hvis ikke den også er udformet til formålet det jeg ret sikker på en dommer også ville sige. Så igen hvis den er under 12 cm men dobbelt æget og bølget og ligner et stikvåben og du siger den er til at skrælde æbler så tror jeg igen du får ørene I fedtefadet.

Har du den derimod hjemme så tror jeg ikke udfra min tolkning af loven at der sker noget hvis den er under 12 cm.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Interesser: Ammunition
Has thanked: 57 times

Indlæg af Rigsby » 1. apr 2018, 08:07

Elbæk skrev:
21. mar 2018, 10:05
Endvidere: Før nogen møder op i retten, repræsenterende NVF gennem synlig NVF merch eller andet med NVF's logo eller navn på, så synes jeg - som det allermindste - at de skal cleare det med de som ejer brandet "Nordisk Våbenforum" og som har brugt årevis på at etablere brandet som en seriøs sparrings- og høringspartner ifm. våbenspørgsmål.

NVF er ikke noget uden brugerne - men det giver ikke brugerne ret til at bruge NVF brandet for forgodtbefindende. Og slet ikke på måder som potentielt kan bidrage negativt til NVF brandet.
Jeg er fuldstændig enig med Elbæk, og i min optik skal/bør man ikke møde op i retten for support af Allan iført NVF-logo, support er noget som rockere yder hinanden.

Derimod skal man (i min optik) møde op ene og alene hvis man har en interesse i at vide hvordan (hvor dårligt) det står til med borgerens rettigheder i lille Danmark.

Jeg tænker at det bliver interessant at høre udfaldet og udfaldet tænker jeg nok skal blive "posted" her.

Til Allan: Held og lykke!!!
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 12. apr 2018, 22:58

En lidt forsinket opdatering, pga. påske og arbejde :)
Der skete det at jeg blev valgt som formand i den skytteforening jeg er medlem af i slut marts, og på baggrund af dette ringer jeg
til ACØ for at høre hvad jeg skal forvente når vi indsender SKV1.
Jeg snakker med en medarbejder som informere mig om at jeg ikke kan blive godkendt, men samtidig spørger om jeg ikke har
modtaget en partshøring, hvilket jeg ikke har. Vi snakker også om sagen og jeg fortæller min side hvilket hun bliver lidt
overrasket over.

Hun vil så snakke med ham som behandler min sag.

Kort efter ringer hun tilbage og siger at de sender en partshøring til mig i dag, og jeg skal skrive det vi snakkede
om, at jeg handlede i god tro og kniven kan købes i DK.

Kort efter jeg har lagt på ringer ham som skal behandle min sag og siger at han har kigget på det og vi
dropper partshøringen og jeg bliver godkendt med det sammen, så jeg kan godkendes på SKV1 og jeg også kan forny mit jagttegn.

Som i sikkert kan forstå bliver jeg utrolig glad da jeg kan fortsætte min hobby :D

Der kommer sikkert ikke så meget nyt inden sagen skal for retten d. 1/6 men skal nok fortsat holde jer opdateret.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 13. apr 2018, 11:00

Allan3 skrev:
12. apr 2018, 22:58
Kort efter ringer hun tilbage og siger at de sender en partshøring til mig i dag, og jeg skal skrive det vi snakkede
om, at jeg handlede i god tro og kniven kan købes i DK.

Kort efter jeg har lagt på ringer ham som skal behandle min sag og siger at han har kigget på det og vi
dropper partshøringen og jeg bliver godkendt med det sammen, så jeg kan godkendes på SKV1 og jeg også kan forny mit jagttegn.

Som i sikkert kan forstå bliver jeg utrolig glad da jeg kan fortsætte min hobby :D

Der kommer sikkert ikke så meget nyt inden sagen skal for retten d. 1/6 men skal nok fortsat holde jer opdateret.
Det lugter jo langt væk af at din sagsbehandler ikke tror du bliver dømt.
Men Snazzy er lige blevet dømt i en (meget!) lignende sag.
Havde du søgt importtilladelse til kniven? (Jeg ved godt du næppe troede det var nødvendigt, men det var det Snazzy blev dømt for).
Jeg håber helt vildt en af jer anker (eller at du bliver frikendt, så Snazzy's dom ikke kan danne præcedens alene).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Allan3 » 13. apr 2018, 11:22

Fast Fumble skrev:
13. apr 2018, 11:00
..........
Det lugter jo langt væk af at din sagsbehandler ikke tror du bliver dømt.
Men Snazzy er lige blevet dømt i en (meget!) lignende sag.
Havde du søgt importtilladelse til kniven? (Jeg ved godt du næppe troede det var nødvendigt, men det var det Snazzy blev dømt for).
Jeg håber helt vildt en af jer anker (eller at du bliver frikendt, så Snazzy's dom ikke kan danne præcedens alene).
jeg søgte ikke importtilladelse da jeg har jagttegn, og kniven som på siden hvor jeg bestilte den, og af producenten bliver betegnet som en jagtkniv.
Jeg undersøgte dog inden om det var nødvendigt med importtilladelse og hæftede mig ved følgende skrivelse på JM's side
"Indførsel af følgende typer af våben mv. kræver tilladelse fra politiet, jf. våbenbekendtgørelsens § 28, jf. våbenlovens § 1:"
.....
"skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, dog kan dolke og knive, der skal anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, og som er udformet hertil, indføres uden tilladelse...."
Og derfor valgte jeg ikke at søge en importtilladelse da klingen ikke er overe 12cm og den bliver solgt som en jagtkniv.

Men jeg kan så afsløre at en kammerat har søgt om importtilladelse til en kniv magen til den jeg havde bestilt, hvor han skrev jagt som begrundelse, der var ingen problemer med at få den importtilladelse.
Senest rettet af Lycon 13. apr 2018, 15:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 13. apr 2018, 15:34

Mon ikke de også ender med, at droppe retssagen? (Man kan da håbe)
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Låst