at registrere hvem der låner et våben kan jeg se fornuft i, men så'gu da kun mens det er udlånt

Kan du dokumentere det?
Så der skal være opmærksomhed på ikke at gemme logningen for længe, men der er så vidt jeg kan se intet krav om, hvor kort tid logningen skal være gemt.Vi anbefaler at man nulstiller/sletter/destruere registreringerne i log-bogen, efter 1 år, og senest ved næstkommende tilsvarende indendørs eller udendørssæson.
Hvis man senest destruere bogen når næste tilsvarende sæson begynder, så kan logningerne da under ingen omstændigheder blive mere end et år gammelt?Falco Subniger skrev: ↑29. mar 2018, 18:05Kan du dokumentere det?
I næste dit citat står.
Så der skal være opmærksomhed på ikke at gemme logningen for længe, men der er så vidt jeg kan se intet krav om, hvor kort tid logningen skal være gemt.Vi anbefaler at man nulstiller/sletter/destruere registreringerne i log-bogen, efter 1 år, og senest ved næstkommende tilsvarende indendørs eller udendørssæson.
Noget du kan uddybe for os der endnu er uoplyste ?
Hvor har du de rygter fra?
Det er 20 Mio Euro eller 4% af omsætningen der kan gives i bøde,-alle foreninger burde ryste i bukserne, nogle har erkendt det bliver en udfordring feks.Caspian1911 skrev: ↑31. mar 2018, 06:29Hvor har du de rygter fra?
Jeg har intet kunnet læse om sanktioner eller straffe, hvis reglerne ikke bliver overholdt.
Så er det jo meget lidt man skal tage stilling tilOplysninger som er undtaget fra lovgivningen
Oplysninger, som er offentligt tilgængelige, og oplysninger, som frivillige, medlemmer, brugere mv. selv har valgt at gøre offentligt tilgængelige, er undtaget fra lovgivningen.
Det kræver jo netop samtykke fra den enkelte at man må offentliggøre oplysninger, og her snakker vi om at navnet på formanden og hans adresse står på en hjemmeside,-det er ikke carte blanch.SBO skrev: ↑31. mar 2018, 09:12På Frivillighed.dk står der:
Så er det jo meget lidt man skal tage stilling tilOplysninger som er undtaget fra lovgivningen
Oplysninger, som er offentligt tilgængelige, og oplysninger, som frivillige, medlemmer, brugere mv. selv har valgt at gøre offentligt tilgængelige, er undtaget fra lovgivningen.
Ud fra de ovennævnte link, kan jeg ikke se at det skulle være så svært at overholde lovgivningen ?
Medlemmer afgiver selv grundlæggende informationer og samtykke, til foreningen, og kan man finde ud af at opbevare det forsvarligt og ikke at gemme det længere end det er nødvendigt, så er der vel ingen ko på isen.
Det er faktisk yderst relevant ift. logførslen som emnet omhandler, at indsamling, opbevaring, tilgang og behandling af data overholder loven.
Det synes jeg på ingen måde er rigtigt! Jeg synes faktisk din post er meget, meget forkert.Timsen skrev: ↑1. apr 2018, 14:15Det er faktisk yderst relevant ift. logførslen som emnet omhandler, at indsamling, opbevaring, tilgang og behandling af data overholder loven.
DGI/Unionen har med deres nye krav glemt at tage højde for præcis de ting som er nævnt i den nye forordning, som i øvrigt træder i kraft om 1½ måned.
Det er en catch-22 for skytteforeningerne - for enten overholder de DGI/Unionens krav og etablerer en log efter de forskrifter, som de har meldt ud, eller så skal hver enkelt forening OGSÅ lige kende til og implementere GDPR lovkravene ift. registrering, opbevaring og behandling af data.
Datatilsynets vejledning er også ret interessant at kigge nærmere på: https://www.datatilsynet.dk/vejledninge ... ordningen/
Pointen er - der er SÅ mange ting, som foreningerne nu står i lort til op over begge ører for at skulle håndtere, og som DGI/Unionen har ladet dem stå alene med.
Gå ud fra at når du skriver forordning så mener du det fra DK myndigheder / DGI hvor man skal registrere hvem der har et våben. Jo det er totalt åndssvagt, og lavet pga. den betjent der blev skudt. At du korrekt pointere at politiet var totalt inkompetent, da foreningen jo havde 100% styr på hvem der havde lånt våbnet, og politiet så valgt IKKE at tage ud for at hente det betyder faktisk ikke noget,-det er jo netop politiet der giver Justitsministeriet gode råd om hvordan man kan indrette lovgivningen, og hatten af for politiet de er rigtig gode til deres lobbyarbejde.LapuaMagnum skrev: ↑2. apr 2018, 19:26Beklager, hvis det er totalt åbenlyst og ikke en del af diskussionen, men er denne total åndsvage forordning ikke et udslag af tossen der tog en pistol fra en forening og desværre dræbte en politimand (må han hvile i fred), grundet politiets inkompetence i netop den sag??
Det er jo ligegyldigt om man så logger hvert et skridt der bliver foretaget i foreningen men hvis ikke der bliver rykket på oplysninger er det jo helt gak og ligegyldigt. Hvis det virkelig er politiet der har været indeover og vil have den ordning, er det en total fallit erklæring fra politiets side, og jeg er ellers ofte på politiets side.
mvh
Vi er skam flere der arbejder på det
Super vigtigt arbejde, som jeg forstår det har Justitsministeriet og Rigspolitiet medvirket til disse regler, der står på DGI's side:
Nej, DGI oplyser at det er aftalt med myndighederne, at loggen skal kunne forevises på forlangende i op til et år.Overtroldmand skrev: ↑3. apr 2018, 13:02Ved pr-arrangementer, åbent hus, hvervekampagner, turneringer, træningsaftener og andre events for ikke-medlemmer, gælder disse regler:
Foreningsledere skal registrere skyttens navn, adresse og fødselsdato i en logbog?!?!?!
De opfordre bare til at gemme persondata i al evighed, når det er helt klart at man kun må opbevare personoplysninger så længe, der er et klart og sagligt formål med det. Dvs er skydningen slut,-så skal personoplysninger som udgangspunkt slettes.
Ja klart såfremt der er lovgivet så er det OK (dvs en bestemmelser i en lov eller bekendtgørelse udstedt i medfør af lov) ,-men de skal jo oplyse formålet og grundlaget, samt oplyse om de specifikke "juridiske formål" for anvender dataene.-det har jeg ikke set skyggen af nogle steder.Fast Fumble skrev: ↑3. apr 2018, 14:04Nej, DGI oplyser at det er aftalt med myndighederne, at loggen skal kunne forevises på forlangende i op til et år.Overtroldmand skrev: ↑3. apr 2018, 13:02Ved pr-arrangementer, åbent hus, hvervekampagner, turneringer, træningsaftener og andre events for ikke-medlemmer, gælder disse regler:
Foreningsledere skal registrere skyttens navn, adresse og fødselsdato i en logbog?!?!?!
De opfordre bare til at gemme persondata i al evighed, når det er helt klart at man kun må opbevare personoplysninger så længe, der er et klart og sagligt formål med det. Dvs er skydningen slut,-så skal personoplysninger som udgangspunkt slettes.
Dermed skal loggen gemmes i et år.
Det er der sådan set ingen ben i, og det er på ingen måde ulovligt, hvis kravet fra myndighederne kan dokumenteres. (Og det går jeg ud fra det kan).
Alle disse krav fra GDPR (EU's persondata direktiv) gælder kun for elektronisk opbevarede data. Hvis data opbevares på papirform, som DGI jo lægger op til, så gælder GDPR kravene ikke.Overtroldmand skrev: ↑3. apr 2018, 14:29Ja klart såfremt der er lovgivet så er det OK (dvs en bestemmelser i en lov eller bekendtgørelse udstedt i medfør af lov) ,-men de skal jo oplyse formålet og grundlaget, samt oplyse om de specifikke "juridiske formål" for anvender dataene.-det har jeg ikke set skyggen af nogle steder.
Yderligere er der jo så stadigvæk den store opgave for hver forening at de skal dokumentere, overholde og sikre at data er opbevaret korrekt.