Riffel magasiner over 10skud bliver ulovlige. Nogen som ved noget om det?
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Re: Riffel magasiner over 10skud bliver ulovlige. Nogen som ved noget om det
Så det i siger er at det havde været bedre at køre en kompromisløs stil med gode chancer for at miste halv-auto komplet, i stedet for at forhandle og nå frem til det nuværende resultat?
At vi ikke kan tillade os at overveje om andres selv-erklærede behov er værd at kæmpe for?
Hvem bestemmer hvor grænsen skal trækkes, hvorfor ikke håndgranater og maskingeværer?
Min støtte er ikke noget man har krav på bare fordi vores interesser overlapper til en hvis grad.
Der er fælles interesser og så er der særinteresser. Normalt ville jeg ikke se nogen grund til at modarbejde særinteresser, men jeg vil hellere ikke kæmpe for dem hvis det er på bekostning af de fælles interesser.
Ikke når vi taler om noget der i bund og grund er en hobby. Så må våben ejerne først sætte sig sammen og definere hvad den fælles sag egenligt er.
Jeg har ikke noget imod de store magasiner, men i forhold til hvad der eller stod på spil så virker det som en lille ting.
At vi ikke kan tillade os at overveje om andres selv-erklærede behov er værd at kæmpe for?
Hvem bestemmer hvor grænsen skal trækkes, hvorfor ikke håndgranater og maskingeværer?
Min støtte er ikke noget man har krav på bare fordi vores interesser overlapper til en hvis grad.
Der er fælles interesser og så er der særinteresser. Normalt ville jeg ikke se nogen grund til at modarbejde særinteresser, men jeg vil hellere ikke kæmpe for dem hvis det er på bekostning af de fælles interesser.
Ikke når vi taler om noget der i bund og grund er en hobby. Så må våben ejerne først sætte sig sammen og definere hvad den fælles sag egenligt er.
Jeg har ikke noget imod de store magasiner, men i forhold til hvad der eller stod på spil så virker det som en lille ting.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
og så længe vores organisationer (og ikke mindst skytterne) ikke kan opføre sig ordentligt og argumentere sammenhængende, rationelt og sagligt, så er det den vej det går.
"Og vi har selv gjort os fortjent til det"
At stille sig op og råbe og forlange ting, uden samtidigt at levere holdbare argumenter for, specielt når der ikke mangler argumenter imod, det er ikke vejen til succes.
At stille sig op og råbe og forlange ting, uden samtidigt at levere holdbare argumenter for, specielt når der ikke mangler argumenter imod, det er ikke vejen til succes.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Bronze Member
- Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
- Geografisk sted: Funen
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 20 times
"Fakta er at det har man ikke kunne overbevise flertallet af lovgivere om", fordi folk ligger sig fladt ned og accepterer nederlaget inden slaget har stået?ReneKJ skrev: ↑25. apr 2018, 10:04Måske, men fakta er at det har man ikke kunne overbevise flertallet af lovgivere om.Kravlogbavl skrev: ↑25. apr 2018, 09:41
Det er totalt meningsløst at fratage lovlydige borgere 30-skudsmagasiner. Ligesom det er totalt meningsløst, når de fratager folk 10-skudsmagasiner om 20 år.
Så har man valget om enten at proklamere "From my cold dead hands" på youtube, eller indgå i forhandlinger for at minimere skaderne.
Vi er ikke i en magtposition hvor vi er i stand til at stille ultimative krav. Tværtimod.
-
- Gold Member
- Interesser: Ammunition
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 57 times
- Been thanked: 185 times
Nej det er ligesom blevet gjort helt klart!
Men du har nu min støtte alligevel, hvis du en dag skulle få brug for den.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
-
- Gold Member
Hvad er det præcist at du mener med at organisationer og skytter ikke kan opføre sig ordenligt?? det er helt sort for mig!Refraktorius skrev: ↑25. apr 2018, 12:32og så længe vores organisationer (og ikke mindst skytterne) ikke kan opføre sig ordentligt og argumentere sammenhængende, rationelt og sagligt, så er det den vej det går.
Mener du at der reelt har været en dialog ? Jeg har ikke kendskab til at der har været nogen, men det kan jo reelt være fordi jeg har overset det.Refraktorius skrev: ↑25. apr 2018, 12:32At stille sig op og råbe og forlange ting, uden samtidigt at levere holdbare argumenter for, specielt når der ikke mangler argumenter imod, det er ikke vejen til succes.
Hvad med det fantastiske våbenråd, har det været diskuteret der ??
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Så prøv at læse den her tråd igen og de utallige andre tråde vi har om samme emne.
Hvis det stadig er sort, efter det, så bliver det nok ved med at være det.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- This member is
Tak, det har jeg noteret mig

Jeg har faktisk kig på en .50 i quadmount til haven, men jeg skal lige have overbevist konen først.
Hvis det lykkede så regner jeg med at det bliver småting i sammenligning at overbevise justitsministeriet, men jeg skal nok huske dit tilbud til den tid

Mere seriøst, så kan det måske læses som om jeg kun vil støtte ting der angår mig selv direkte. Sådan er det ikke
Men den fælles sag skal afgøres på demokratisk vis, ikke ved at folk kan komme og hæfte deres individuelle kæpheste på og erklære dem for kernesager.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Så vil jeg godt forsøge mig med et argumentRefraktorius skrev: ↑25. apr 2018, 12:32og så længe vores organisationer (og ikke mindst skytterne) ikke kan opføre sig ordentligt og argumentere sammenhængende, rationelt og sagligt, så er det den vej det går.

Vi kunne for nyligt læse i en artikel (den vedr. bandemedlemmer der træner i danske skytteforeninger) at 5% af de ulovlige våben her hjemme stammer fra tidligere legale kilder:
Dvs. EU direktivet vil maksimalt have indvirkning på 5% af de ulovlige våben i DK (såfremt de beslaglagte våben ellers giver et nogenlunde korrekt billede af det samlede antal våben). Og tallet vil formegentlig være væsentligt mindre endnu, da jeg ikke tror at alle de våben som stjæles fra private ejere i DK er med high cap magasiner.Kun fem procent af det samlede antal beslaglagte våben i Danmark er tidligere legale våben, der for eksempel er blevet stjålet ved indbrud
Med andre ord. Over 95% af de ulovlige våben i DK vil EU direktivet ikke have nogen indvirkning på.. da de stammer fra kilder som alligevel ikke følger loven.
Man indføre altså en lov som (potentielt) rammer 100% af de lovlige våben/ejere men under 5% af de ulovlige våben/kriminelle

Jeg syntes det er en tåbelig lov, som kun har symbolsk/politisk værdi... Og jeg håber inderligt at sportsskytterne og jægerne får deres dispensation.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Gold Member
Tak for hjælpen !Refraktorius skrev: ↑25. apr 2018, 13:02Så prøv at læse den her tråd igen og de utallige andre tråde vi har om samme emne.
Hvis det stadig er sort, efter det, så bliver det nok ved med at være det.

-
- Gold Member
Okay, point taken.
Øøøhhh, hvor er det lige at vi skal mødes for at blive enige om hvad der er vores kernesager? Skytteunionen??? Jægerforbundet??? Eller måske Våbenrådet??? Jeg ved det ikke...
Jeg forstår sagtens at den nemmeste vej er igennem samtale, argumentation og samarbejde, problemet er bare at der findes ikke et sted hvor disse ting udøves.
Der blev nedsat et våbenråd, måske dette skulle ha været diskuteret i det forum og lagt ud i et åbent referat så man kunne se hvem der havde sagt hvad, MÅSKE det kunne ha klarlagt hvad der er vores kernesager og hvem som taler imod stramninger, det sker bare ikke fordi de personer som sidder i rådet anser det som en loge hvor man ikke behøver at orientere omverdenen og samtidig så vil omverdenen også få at vide hvem som reelt var for og imod.
Faktisk præcis ligesom unionen og Jægerforbundet.
Hovsa, angående den 4x 50BMG. Jeg vil også ha en! Og helt seriøst så tænker jeg at det kunne blive sjovt, vi kunne skyde fra hver vores ende af banen så sparede vi tid når der skulle markeres for vi kunne bare markere for hinanden.
-
- This member is
Ja det er lige det.Rigsby skrev: ↑25. apr 2018, 14:38Okay, point taken.
Øøøhhh, hvor er det lige at vi skal mødes for at blive enige om hvad der er vores kernesager? Skytteunionen??? Jægerforbundet??? Eller måske Våbenrådet??? Jeg ved det ikke...
Jeg forstår sagtens at den nemmeste vej er igennem samtale, argumentation og samarbejde, problemet er bare at der findes ikke et sted hvor disse ting udøves.
Der blev nedsat et våbenråd, måske dette skulle ha været diskuteret i det forum og lagt ud i et åbent referat så man kunne se hvem der havde sagt hvad, MÅSKE det kunne ha klarlagt hvad der er vores kernesager og hvem som taler imod stramninger, det sker bare ikke fordi de personer som sidder i rådet anser det som en loge hvor man ikke behøver at orientere omverdenen og samtidig så vil omverdenen også få at vide hvem som reelt var for og imod.
Jeg ved ikke med jægerforeningen, men man kan godt få indtrykket at flertallet i skytteforeningerne stadigvæk er til den lidt konservative side.

Men der er nok ikke anden vej end først at få fodfæste i foreningerne, og så gennem dem få polisk indflydelse.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det blev/bliver det. Kristian Petersen fra Vaabensmeden er kommet med flere udmeldinger fra de møder der har været.
Men du har ret, egentlige referater ville være fedt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Gold Member
Bofhenator skrev: ↑25. apr 2018, 15:04Det blev/bliver det. Kristian Petersen fra Vaabensmeden er kommet med flere udmeldinger fra de møder der har været.
Perfekt, så kender jeg da til én som er medlem af det råd....
Hvordan bliver man medlem, hvor kan jeg melde mig til ??
Og er der et hemmeligt håndtryk eller et kodeord???
Og, Åhhh nej, min hvide flipskjorte er til vask, bare der ikke bliver holdt møder før end den kommer retur.
Og sidst men absolut ikke mindst, hvorfor katten bliver der ikke ført referat????
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Hvis du vil med tænker jeg et stykke politisk arbejde i en af organisationerne er vejen frem?Rigsby skrev: ↑25. apr 2018, 15:35Bofhenator skrev: ↑25. apr 2018, 15:04Det blev/bliver det. Kristian Petersen fra Vaabensmeden er kommet med flere udmeldinger fra de møder der har været.
Hvordan bliver man medlem, hvor kan jeg melde mig til ??
...
Og sidst men absolut ikke mindst, hvorfor katten bliver der ikke ført referat????
Jeg ved ikke om der bliver taget referat, jeg vil tro der gør, men det er ikke det samme som de er tilgængelige.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 629 times
Kristian fra Vaabensmeden er med i våbenrådet qua sin rolle i våbenhandlerforeningen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
Danmark Jægerforbund er ikke interesseret i at arbejde for ½-autovåben, og våben med 10+ (eller 5+for den sags skyld) magasin kapacitet, er heller ikke på deres liste over kampe der skal tages.ReneKJ skrev: ↑25. apr 2018, 15:01Ja det er lige det.Rigsby skrev: ↑25. apr 2018, 14:38Okay, point taken.
Jeg ved ikke med jægerforeningen, men man kan godt få indtrykket at flertallet i skytteforeningerne stadigvæk er til den lidt konservative side.![]()
Men der er nok ikke anden vej end først at få fodfæste i foreningerne, og så gennem dem få polisk indflydelse.
Når politiet, og Justitsministeriet siger hop, så siger DJ "javel, og hvor højt"
Dansk Skytteunion er heller ikke bedre, de er mere interesseret i at komme JM+politiet i forkøbet, og selvstramme mere end loven foreskriver.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Platin Member
- Interesser: Westernskydning og genladning
- Geografisk sted: hovedstadsområdet
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 160 times
Kristian Petersen fra Vaabensmeden er kommet med flere udmeldinger fra de møder i Våbenrådet, der har været, og udtaler sig positivt om Unionen i samme forbindelse.100Radsbar skrev: ↑25. apr 2018, 19:56Danmark Jægerforbund er ikke interesseret i at arbejde for ½-autovåben, og våben med 10+ (eller 5+for den sags skyld) magasin kapacitet, er heller ikke på deres liste over kampe der skal tages.ReneKJ skrev: ↑25. apr 2018, 15:01Ja det er lige det.Rigsby skrev: ↑25. apr 2018, 14:38Okay, point taken.
Jeg ved ikke med jægerforeningen, men man kan godt få indtrykket at flertallet i skytteforeningerne stadigvæk er til den lidt konservative side.![]()
Når politiet, og Justitsministeriet siger hop, så siger DJ "javel, og hvor højt"
Dansk Skytteunion er heller ikke bedre, de er mere interesseret i at komme JM+politiet i forkøbet, og selvstramme mere end loven foreskriver.
Det er ved at være en myte, det med Unionen og selvstrammeri
Mvh
Grey
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 747 times
- Been thanked: 90 times
OK, jeg vidste ikke at der blæser nye vinde i Dansk Skytte Union, men hvis de er igang med at vende skuden er det da en god ting, jeg håber dog ikke det er for sent.Greyberd63 skrev: ↑25. apr 2018, 20:39Kristian Petersen fra Vaabensmeden er kommet med flere udmeldinger fra de møder i Våbenrådet, der har været, og udtaler sig positivt om Unionen i samme forbindelse.100Radsbar skrev: ↑25. apr 2018, 19:56Danmark Jægerforbund er ikke interesseret i at arbejde for ½-autovåben, og våben med 10+ (eller 5+for den sags skyld) magasin kapacitet, er heller ikke på deres liste over kampe der skal tages.ReneKJ skrev: ↑25. apr 2018, 15:01Ja det er lige det.Rigsby skrev: ↑25. apr 2018, 14:38Okay, point taken.
Det er ved at være en myte, det med Unionen og selvstrammeri
Mvh
Grey
DJ har fra mit synspunkt tabt bolden, og de har ikke lyst til at samle den op, og spille kampen færdig.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 754 times
Vi har dog fået nogle sejre her og der, blandt andet med lovliggørelsen af lyddæmpere til jagt, og så nogle flere pistolkaliber at vælge imellem. Men det er ikke nok, og set i lyset af, at halvautovåben er langt den størst udbredte type af "action" i verden, så er det ufatteligt, at man ikke vælger at satse mere på det.100Radsbar skrev: ↑25. apr 2018, 19:56
Danmark Jægerforbund er ikke interesseret i at arbejde for ½-autovåben, og våben med 10+ (eller 5+for den sags skyld) magasin kapacitet, er heller ikke på deres liste over kampe der skal tages.
Hvis jagten/sportsskydningen i Danmark også skal være interessant om 50 år, så kræver det, at jægerne og skytterne får adgang til nogle flere typer våben end det er nu. Jeg holder selv meget af en velbygget riffel i stål og træ med læderrem, men jeg kan også se mig selv med en H&K MR762, en B&T lyddæmper og Night Vision-kikkertsigte, i fuld ghilliesuit.
Desværre er den danske jægerstand alt for konservativ. De gange, jeg har ytret min interesse for halvautoer på diverse jagter, har svaret fra mange været i retning af "hvad skal du bruge det til", "det hører ikke til på jagt, "dyret skal have en chance", alt imens selvsamme jægere står med deres 75.000 kroner Blaser R8 i .338 Blaser Magnum med guldaftrækker, indgraverede motiver, og Grade 10-træ, og en 25.000 kroners Zeiss Victory V8 på toppen. Ironien er tilstede.
Og nu står der gudhjælpemig danske skytter/jægere og synes, at det er helt fint, at EU forbyder "højkapacitetsmagasiner" (ahem, standardkapacitetsmagasiner, om jeg må bede). Vi snakker om forbud mod et stykke formet plastik/metal med en fjeder indeni.
Jeg forstår det vitterligt ikke.
-
- Bronze Member
- Interesser: Haglgevær, riffel og pistol
- Geografisk sted: Funen
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 20 times
Hvor henne på facebook?

-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
Så får jeg nogle magasiner i overskud :(
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
Hvor vi står lige nu har vi vel både tabt halvauto (i hvert fald 223, som nok var den mest udbredte) og de store magasiner. Så det er da en noget skidt forhandling..ReneKJ skrev: ↑25. apr 2018, 12:29Så det i siger er at det havde været bedre at køre en kompromisløs stil med gode chancer for at miste halv-auto komplet, i stedet for at forhandle og nå frem til det nuværende resultat?
-
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 59 times
Re: Riffel magasiner over 10skud bliver ulovlige. Nogen som ved noget om det?
I sådan en tråd her skal man aldrig skrive: "jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at vi har....."
Det fører ikke til noget godt.
I stedet skal man stå sammen mod alle strammere.
Hvis man selv er strammer, er det selvfølgeligt uheldigt, for så er man selv en af kæppene i hjulene.
Hvis man selv er strammer, er det selvfølgeligt uheldigt, for så er man selv en af kæppene i hjulene.
Frihed frem for alt
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Jeg er ikke enig.Tonnytot skrev: ↑27. apr 2018, 18:24I sådan en tråd her skal man aldrig skrive: "jeg kan ikke se hvorfor det er nødvendigt at vi har....."
Jeg synes at der skal være plads til at skrive sin mening uanset om man er for eller imod. Et forum hvor nogen ikke tør sige deres mening fordi de frygter at blive slagtet af andre er værdiløst i mine øjne, og derfor værdsætter jeg selv at folk udtrykker deres holdning, også når den ikke er den samme som min.
Mvh kæppen i hjulet

Du bliver ikke slagtet men målskive for vores meninger Vores værende alle os der mener at den som vil stramme våbenlovgivningen er med til at hjælpe "anti alle våben" lobbyen som det ses overalt i verden anvender salami metoden.70er drengen skrev: ↑27. apr 2018, 19:00
Jeg er ikke enig.
Jeg synes at der skal være plads til at skrive sin mening uanset om man er for eller imod. Et forum hvor nogen ikke tør sige deres mening fordi de frygter at blive slagtet af andre er værdiløst i mine øjne, og derfor værdsætter jeg selv at folk udtrykker deres holdning, også når den ikke er den samme som min.
Mvh kæppen i hjulet![]()
Ja vi fik lovliggjort lyddæmperen men det føles stadig som 1 skridt frem og 2 tilbage.
Prøv selv at tælle sager med stramning vs sager med slækkelse.
Jegv kan huske
Lyddæmper den en slækkelse
Flere pistol kalibre også en slækkelse
Halvauto I 223 gives der ikke tilladelse til mere det en stramning
Magasin begrænsning er vedtaget i EU det en stor stramning
Skv6 systemet det en stramning der er enormt upraktisk og tids krævende for os i foreningerne. I realiteten så. Havde den forening som den 22 blev stjålet fra styr på hvem der havde pistolen men alligevel så indførte de en masse krav og logførings krav som har til formål at holde styr på hvad den forening allerede havde styr på.
50. Bmg forbudt. Og allerede tilladte rifler fornyes ikke.
Dog kan man blot købe en 50dtc eller lign og så er den godt nok??? En ondsvag stramning.