Jeg har ansøgt om at få tilladelse til min US-Carbine M1 der er lavet om til kun at kunne indeholde 1 patron i magasinet og 1 i kameret, samtidigt er magasignet svejset fast, dokumentation på arbejdets udførsel er sendt med i ansøgningen. Nu har jeg så fået et brev fra politiet om at de sender den i parthøring og påtænker at afvise ansøgningen. Brevet lyder som følger:
Er der mere jeg kan gøre for at få tilladelsen hjem ? Jeg synes simpelthen det er så dårligt af politiet.Politiet skrev:
Sagsforløb
Den 2. juli 2018 ansøgte du om tilladelse til anskaffelse af en riffel med halvautomatisk ladesystem af
mærket Inland Div/General Motors 5-44, model US-Carbine M1, kaliber .30 US M1, med våbennummer
xxx
Det fremgår af cirkulære nr. 10222 af 1. december 2016 om våben og ammunition m.v. § 19, stk. 1, nr. 3,
at der kun under ganske særlige omstændigheder kan gives tilladelse til halvautomatiske rifler.
Det fremgår af cirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., at der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.
Det fremgår yderligere af cirkulærets § 19, stk. 3, 2. pkt., at riflen kun må benyttes til jagt i Danmark,
såfremt den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at riflen højst kan indeholde 2 patroner.
Du har givet samtykke til, at politiet til brug for din ansøgning indhenter oplysninger om dig i politiets
registre.
Påtænkt afgørelse
Jeg påtænker at meddele dig afslag på ansøgningen om tilladelse til den halvautomatiske riffel.
Ved afgørelsen af, om du kan meddeles tilladelse til besiddelse af en halvautomatisk riffel, skal det vurderes,
om der foreligger ganske særlige omstændigheder, og om ansøgningen om våbentilladelse dækker
over et reelt behov.
Side 2
Partshøring
Inden jeg træffer afgørelse i din sag, har du mulighed for at komme med bemærkninger til de oplysninger,
der findes i sagen navnlig vedrørende begrundelsen for din ansøgning om tilladelse til en riffel med halvautomatisk
ladesystem.
Du bedes derfor oplyse/fremsende dokumentation for:
- Hvor du skal benytte en halvautomatisk riffel til jagt.
- Vildtarter, du skal jage.
- Begrundelse for valget af våbentype, ladesystem og kaliber, og hvorfor du har behov for at skulle
anvende en halvautomatisk riffel i stedet for en riffel, der ikke er halvautomatisk.
- Har du en varig fysisk funktionsnedsættelse, der har indflydelse på din skudafgivelse under jagt,
bedes du vedlægge en lægeerklæring, der nærmere belyser det helbredsmæssige forhold. Eventuel
udgift til en lægeerklæring skal afholdes af dig.
Du bedes således rette henvendelse hertil senest den [Klik her og skriv] med den ønskede information, og
hvis du har yderligere bemærkninger til din ansøgning. Kontaktoplysninger findes øverst i dette brev.
Hvis jeg ikke hører fra dig inden fristens udløb, vil sagen blive afgjort på det nuværende grundlag.
Lovgrundlag
Afgørelsen vil blive truffet efter følgende regler:
Våbenloven
§ 2, jf. § 1 (det er forbudt at besidde skydevåben uden tilladelse).
Våbenbekendtgørelsen
§ 5 (politiet meddeler tilladelse til erhvervelse af skydevåben).
Cirkulære om våben og ammunition m.v.
§ 19, stk. 1 (våbentilladelse til halvautomatiske rifler kan kun gives under ganske særlige omstændigheder).
§ 19, stk. 3 (våbentilladelse til halvautomatiske rifler kan kun gives til jagt).
Bestemmelserne kan findes på www.retsinfo.dk.
Side 3
Har du spørgsmål til sagen, er du velkommen til at kontakte våbenkontoret.
Med venlig hilsen