Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Re: Sigtet for overtrædelse af våbenloven ved import af kniv som kan købes i DK
Jeg kan sagtens undvære et par hundrede kroner hvis det går til et godt formål som dette.
-
- Bronze Member
- Interesser: riffelskydning, havjagt
- Geografisk sted: Nordjylland
- Been thanked: 1 time
knivsagen blev afsluttet ved betaling af bøden. Den del er sådan set rigtigt nok. Nægtelse af samtykke til jagttegn er en helt seperat sag! Den kommer til udtryk ved domme for bla overtrædelse af våbenloven, som betalingen af bøden har udløst (erkendelse). Han er derfor virkelig uheldig i og og med han ikke har tænkt igennem hvordan overtrædelsen kunne påvirke hans vandel. Det er ærgeligt for der er i princippet intet at gøre nu - bøden er betalt og dermed er dommen for overtrædelse af våbenloven blevet en uigenkaldelig realitet. Det fører så til tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn :/Fast Fumble skrev: ↑18. dec 2018, 16:29Det ser også ud til at være et af hans argumenter, at dømme efter artiklen - at han accepterede bøden, bl.a. fordi politiet sagde det ville afslutte sagen. Det gjorde det bare ikke, da hans jagttegn efterfølgende blev nægtet.Greyberd63 skrev: ↑18. dec 2018, 16:13Håber han får jagtegnet tilbage, det var overkill, at tage det fra ham, men bøden slipper han sgu ikke for.
Jeg er med på crowdfunding, hvis nogen finder ud af metoden!
Det er en situation vi alle kan lære af - betal aldrig en bøde der relaterer sig til straffeloven up front...prøv altid sagen....vi har alt at miste på at lade være
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Jeg gider ikke klikke ind på det der poodle-dims, men er frisk på at smide en 100-mand efter en indsamling.. 

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- This member is
- Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
- Geografisk sted: Bornholm
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 42 times
Jeg er også med på at støtte med 100 kr. hvis det bliver aktuelt.
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 424 times
- Been thanked: 133 times
Jeg har lige klikket på det, med lovning om en 100-mand, men jeg aner heller ikke hvad Doodle er. 

Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Er du sikker? Det sker jo hele tiden at sigtede og dømte trækker deres tilståelse tilbage, så hvorfor skulle OP ikke også kunne gøre det her?CarstenHelmer skrev: ↑18. dec 2018, 19:34Det er ærgeligt for der er i princippet intet at gøre nu - bøden er betalt og dermed er dommen for overtrædelse af våbenloven blevet en uigenkaldelig realitet. Det fører så til tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn :/
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
Jeg er med for 1000 kr
Hvis han vinder skaber det præcedens det er guld værd
Men den skal nok I landsretten så pengene Skal gå til en reel dom ikke bare et forlig eller lign.
Tror ikke en byrets dommer går mod politiet.
Hvis han vinder skaber det præcedens det er guld værd
Men den skal nok I landsretten så pengene Skal gå til en reel dom ikke bare et forlig eller lign.
Tror ikke en byrets dommer går mod politiet.
-
- Bronze Member
- Interesser: riffelskydning, havjagt
- Been thanked: 1 time
Fordi han ved at betale bøden er DØMT. Der er ikke længere nogen tilståelse at trække tilbage. Det kan man gøre indtil dommen falder.Lycon skrev: ↑18. dec 2018, 22:22Er du sikker? Det sker jo hele tiden at sigtede og dømte trækker deres tilståelse tilbage, så hvorfor skulle OP ikke også kunne gøre det her?CarstenHelmer skrev: ↑18. dec 2018, 19:34Det er ærgeligt for der er i princippet intet at gøre nu - bøden er betalt og dermed er dommen for overtrædelse af våbenloven blevet en uigenkaldelig realitet. Det fører så til tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn :/
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Mig bekendt kræver det en dommer at blive dømt, og der har jo ikke været en dommer ind over et bødeforlæg.CarstenHelmer skrev: ↑19. dec 2018, 09:39Fordi han ved at betale bøden er DØMT. Der er ikke længere nogen tilståelse at trække tilbage. Det kan man gøre indtil dommen falder.Lycon skrev: ↑18. dec 2018, 22:22Er du sikker? Det sker jo hele tiden at sigtede og dømte trækker deres tilståelse tilbage, så hvorfor skulle OP ikke også kunne gøre det her?CarstenHelmer skrev: ↑18. dec 2018, 19:34Det er ærgeligt for der er i princippet intet at gøre nu - bøden er betalt og dermed er dommen for overtrædelse af våbenloven blevet en uigenkaldelig realitet. Det fører så til tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn :/
Alt andet må betragtes som noget "administrativt" som formodentligt kan ankes/indklages.
Peter
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn er jo en administrativ ting som Politiet selv bestemmer der er ingen juridisk beskyttelse af borgerne , hvilket i praksis altid går til maks. der er ingen Konduite ALT bliver straffet! (jo der er lige en untagelse med Bendt Bendtsen), uagtet at man jo netop har betalt en bøde som er et udtryk for en sag der i den lette ende af stafskalaen, hvor det netop kun er udsigt til at højeste straf er en bøde.CarstenHelmer skrev: ↑18. dec 2018, 19:34knivsagen blev afsluttet ved betaling af bøden. Den del er sådan set rigtigt nok. Nægtelse af samtykke til jagttegn er en helt seperat sag! Den kommer til udtryk ved domme for bla overtrædelse af våbenloven, som betalingen af bøden har udløst (erkendelse). Han er derfor virkelig uheldig i og og med han ikke har tænkt igennem hvordan overtrædelsen kunne påvirke hans vandel. Det er ærgeligt for der er i princippet intet at gøre nu - bøden er betalt og dermed er dommen for overtrædelse af våbenloven blevet en uigenkaldelig realitet. Det fører så til tilbagetrækkelse af samtykke til jagttegn :/Fast Fumble skrev: ↑18. dec 2018, 16:29Det ser også ud til at være et af hans argumenter, at dømme efter artiklen - at han accepterede bøden, bl.a. fordi politiet sagde det ville afslutte sagen. Det gjorde det bare ikke, da hans jagttegn efterfølgende blev nægtet.Greyberd63 skrev: ↑18. dec 2018, 16:13Håber han får jagtegnet tilbage, det var overkill, at tage det fra ham, men bøden slipper han sgu ikke for.
Jeg er med på crowdfunding, hvis nogen finder ud af metoden!
Det er en situation vi alle kan lære af - betal aldrig en bøde der relaterer sig til straffeloven up front...prøv altid sagen....vi har alt at miste på at lade være
Man burde overveje om der ikke skulle skelnes mellem bødestraf og fængselsstraf, og at førstegangs bødestaf som udgangspunkt ikke burde medføre tab af jagttegn.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Mig bekendt kræver det en dommer at blive dømt, og der har jo ikke været en dommer ind over et bødeforlæg.
Alt andet må betragtes som noget "administrativt" som formodentligt kan ankes/indklages.
Det er helt forkert, og der er mange der går i den fælde. Hvis du betaler et udenretligt bødeforlæg erklærer du dig samtidig skyldig i overtrædelsen. Og denne "erklæring" er inappellabel! En betalt bøde har samme status som en endelig dom.
Hvis du derimod nægter at betale bøden, skal anklagemyndigheden beslutte om han vil have sagen for retten, eller han vil frafalde, fordi han vurderer at han ikke kan føre sagen til dom. Så bare ved at nægte at betale bøden har du pludselig en gevaldig mulighed for at sagen frafaldes og stopper allerede der. Bliver du dømt i byretten kan du som regel anke til Landsretten og i principielle sager endda til Højesteret.
Så lad for guds skyld være med at betale en udenretlig bøde, hvis du ikke er helt sikker på hvad konsekvenserne bliver. Du har en langt større retssikkerhed ved at tage sagen i retten.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- UDMELDT AF NVF
Er du 100% sikker?Lassescout skrev: ↑19. dec 2018, 14:24Mig bekendt kræver det en dommer at blive dømt, og der har jo ikke været en dommer ind over et bødeforlæg.
Det er helt forkert, og der er mange der går i den fælde. Hvis du betaler et udenretligt bødeforlæg erklærer du dig samtidig skyldig i overtrædelsen. Og denne "erklæring" er inappellabel! En betalt bøde har samme status som en endelig dom.

En bøde er jo ikke en dom.
Jeg kunne godt tænke mig at se referencer til konkrete domme eller afgørelser der underbygger din påstand.
Peter
PS: Er der en jurist til stede?

-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 16 times
Lige en kort status på stemningen.
Der er i Doodle afstemningen (hvorfor kender så mange ikke Doodle?
) 17 inkl. mig selv der har tilkendegivet at de ville støtte. I tråden er der 1-2 stk. der har tilkendegivet det samme. Nogen vil gerne bidrage med mere end 100,-
Når man fratrækker de 1100 til anmeldelse af indsamling, betyder det et sted mellem 700 og 1500. Jeg tror der skal lidt flere til for at det gør en forskel.
Der er i Doodle afstemningen (hvorfor kender så mange ikke Doodle?

Når man fratrækker de 1100 til anmeldelse af indsamling, betyder det et sted mellem 700 og 1500. Jeg tror der skal lidt flere til for at det gør en forskel.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Jeg støtter også gerne. Jeg startede den her tråd for lidt over et år siden da det var mig selv som sad i saksen, jeg var dog så heldig at gå fri pga. nogle fodfejl hos de højere magter.
Ikke alle kan være så heldige så nogle må tage kampen op og det støtter jeg gerne
Ikke alle kan være så heldige så nogle må tage kampen op og det støtter jeg gerne
-
- UDMELDT AF NVF
Hvad er Doodle og hvor ser vi Doodle-afsemningen?Sirupate skrev: ↑19. dec 2018, 14:52Lige en kort status på stemningen.
Der er i Doodle afstemningen (hvorfor kender så mange ikke Doodle?) 17 inkl. mig selv der har tilkendegivet at de ville støtte. I tråden er der 1-2 stk. der har tilkendegivet det samme. Nogen vil gerne bidrage med mere end 100,-
Peter
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
PSindrup skrev: ↑19. dec 2018, 14:34Er du 100% sikker?Lassescout skrev: ↑19. dec 2018, 14:24Mig bekendt kræver det en dommer at blive dømt, og der har jo ikke været en dommer ind over et bødeforlæg.
En bøde er jo ikke en dom.
Jeg kunne godt tænke mig at se referencer til konkrete domme eller afgørelser der underbygger din påstand.
Peter
PS: Er der en jurist til stede?![]()
Fra anklagemyndigheden.dkBøde
I de sager, der kan afgøres med en bøde, modtager du et bødeforelæg fra politiet.
I bødeforelægget står, hvilken strafbar handling du er sigtet for at have begået, samt hvilken bøde du skal betale. I bødeforelægget er anført, hvornår du senest skal betale bøden, hvis du kan erkende dig skyldig.
Hvis du betaler bøden, er sagen slut.
Hvis du ikke betaler bøden, vil politiet sende sagen i retten.
Retten vil uden yderligere varsel kunne dømme dig for den forbrydelse, som bødeforelægget angår, medmindre du inden en frist, der er fastsat i bødeforelægget, anmoder om, at sagen bliver behandlet i et retsmøde. Rettens afgørelse kan ikke ankes.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
Som jeg ser det er bøden heller ikke interressant... Kniven i kombination med skede og snor er ulovlig. Så at bøden betales og han erkender at have importeret kniven er hvad det er.
Edit: Det vil nok endda være forventeligt af en retskaffen borger.
Nej der hvor problemet ligger, er at politiet køre sagen helt ud af proportioner ved at fratage ham jagtten og våbentilladelser!
Her er et uddrag fra politiets begrundelse:
Det har de da ingen belæg for at kunne konkludere?
Edit: Det vil nok endda være forventeligt af en retskaffen borger.
Nej der hvor problemet ligger, er at politiet køre sagen helt ud af proportioner ved at fratage ham jagtten og våbentilladelser!
Her er et uddrag fra politiets begrundelse:
Det er helt uden fornuft, at han skal beskyldes for at kunne finde på at misbruge sine våben eller behandle dem skødesløst....Jeg finder det betænkeligt, at du fortsat har politiets samtykke til jagttegn og dermed adgang til våben, da du på baggrund af din handling er begrundet tvivl om, at våben vil kunne blive misbrugt eller behandlet skødesløst
Det har de da ingen belæg for at kunne konkludere?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
Doodle er et gratis værktøj til at lave afstemninger om en masse ting lige fra hvornår flest kan komme til Moster Odas 90-års til sådan noget som den jeg har lavet - "hvem er med/ikke med".PSindrup skrev: ↑19. dec 2018, 16:33Hvad er Doodle og hvor ser vi Doodle-afsemningen?Sirupate skrev: ↑19. dec 2018, 14:52Lige en kort status på stemningen.
Der er i Doodle afstemningen (hvorfor kender så mange ikke Doodle?) 17 inkl. mig selv der har tilkendegivet at de ville støtte. I tråden er der 1-2 stk. der har tilkendegivet det samme. Nogen vil gerne bidrage med mere end 100,-
Peter
Som det er nu er det kun den der har oprettet afstemningen der kan se resultatet. Som udgangspunkt kan jeg ikke være sikker på at alle der har bekendt kulør er interesseret i at det kan ses.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- Lycon
- Admin
- Kontakt:
Er der noget galt med NVF`s afstemnings system?Sirupate skrev: ↑19. dec 2018, 22:02Doodle er et gratis værktøj til at lave afstemninger om en masse ting lige fra hvornår flest kan komme til Moster Odas 90-års til sådan noget som den jeg har lavet - "hvem er med/ikke med".
Som det er nu er det kun den der har oprettet afstemningen der kan se resultatet. Som udgangspunkt kan jeg ikke være sikker på at alle der har bekendt kulør er interesseret i at det kan ses.
-
- Bronze Member
Jeg må med skam melde at jeg ikke vidste der var et!
Hvis det handler om transparens, opretter jeg gerne afstemningen herinde. Skal bare lige have en kort indføring i hvordan jeg opretter den :-)
Hvis det handler om transparens, opretter jeg gerne afstemningen herinde. Skal bare lige have en kort indføring i hvordan jeg opretter den :-)
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- Lycon
- Admin
- Kontakt:
-
- Bronze Member
Så er Doodle afstemning erstattet med afstemning her på NVF. Oprindelig indlæg ændret til at pege på den nye afstemning. Doodle afstemning slettet.
Afsteming: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=75960
Beklager at jeg laver om, men fornemmer at det var et vigtigt punkt for nogle at afstemning foregik på NVF og det skal ikke være det der står i vejen for noget.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 25 times
Han får ikke en krone herfra... Det er gratis at tænke sig om!
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Og det skal man nogle gange bruge et halvt års tid til70er drengen skrev: ↑7. maj 2019, 16:37Han får ikke en krone herfra... Det er gratis at tænke sig om!

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Låst til der er faldet dom/afgørelse.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."