Det var da sjovt. Jeg har aldrig modtaget disse importtilladelser i e-boks. Kun via snail-mail.Luluselsker skrev: ↑4. apr 2019, 15:02….
Sendte ansøgning kl 0245 tirsdag morgen havde den onsdag på eboks kl ca 10
...
Ingen “genladning” på nye hylstre...
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Re: Ingen “genladning” på nye hylstre...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Det lyder da godt jeg har ikke søgt fabrikations tilladelse endnu da jeg lige ville afvente jeres ansøgninger om importtilladelse.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt/luftvåben og bue
- Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 103 times
Jeg får det hele på eboks :/Langenge skrev: ↑4. apr 2019, 17:58Det var da sjovt. Jeg har aldrig modtaget disse importtilladelser i e-boks. Kun via snail-mail.Luluselsker skrev: ↑4. apr 2019, 15:02….
Sendte ansøgning kl 0245 tirsdag morgen havde den onsdag på eboks kl ca 10
...
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Slettet bruger skrev: ↑4. apr 2019, 18:32Det lyder da godt jeg har ikke søgt fabrikations tilladelse endnu da jeg lige ville afvente jeres ansøgninger om importtilladelse.

Også om det mængde kunne indikere videresalg eller genopladning i stort omfang - ikke at der nødvendigvis bør være et problem i forhold til mængde; der kunne jo havde været tale om samkøb og derfor være tale om store mængder.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Hvilken FB gruppe?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 545 times
- Been thanked: 628 times
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det vil kræve en lovændring: (medmindre de netop mener det ikke er genopladning, men et nyt begreb....)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr., jf. dog stk. 7. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
6) tilladelser vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,
7) tilladelser til blankvåben,
8) tilladelser til handlende,
9) tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
10) tilladelser til tilskudsberettigede museer i henhold til museumsloven.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 26 times
Det er åbenbart ordet "genopladning" der er problemet.Bofhenator skrev: ↑6. aug 2019, 08:39Det vil kræve en lovændring: (medmindre de netop mener det ikke er genopladning, men et nyt begreb....)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=142859§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr., jf. dog stk. 7. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
6) tilladelser vedrørende de eksplosivstoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1,
7) tilladelser til blankvåben,
8) tilladelser til handlende,
9) tilladelser til signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
10) tilladelser til tilskudsberettigede museer i henhold til museumsloven.
I virkelighedens verden er det fuldstændigt ligegyldigt om det er nye eller brugte hylstre vi lader på, resultatet er det samme, så hvordan politiet kan hidse sig sådan op over det er over min forstand.
Man kunne håbe de fik det ændret til en "ladetilladelse"
"Privat ladetilladelse" eller "hobby ladetilladelse"
Ved ikke hvem der har startet misæren, men indtil politiet kræver "fremstillingstilladelse" vist ved køb af nye hylstre vinder de danske forhandlere af nye hylstre og politiet tjener lidt penge.
Man kunne håbe den er livslang den fremstillings tilladelse, så kunne man få sin 840 på den og trods alt vinde en smule på det.
Senest rettet af Tralle 6. aug 2019, 14:19, rettet i alt 1 gang.
- Ras.Killing
- Platin Member
Det er en tilladelse til fremstilling.
Hele humlen er at de ikke kalder det genladning hvis det er på nye hylstre, ergo kan du ikke importere/købe nye hylstre med en genladningstilladelse. Det kan du så til gengæld med en fremstillingstilladelse - som koster 420kr.
Hele humlen er at de ikke kalder det genladning hvis det er på nye hylstre, ergo kan du ikke importere/købe nye hylstre med en genladningstilladelse. Det kan du så til gengæld med en fremstillingstilladelse - som koster 420kr.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Ras.Killing skrev: ↑6. aug 2019, 09:10Det er en tilladelse til fremstilling.

Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Ja, det er nok der den ligger begravet... Der er udstedt nye tilladelser, gratis, kan være det er der der bliver lavet om.Fast Fumble skrev: ↑6. aug 2019, 09:35Ras.Killing skrev: ↑6. aug 2019, 09:10Det er en tilladelse til fremstilling.
Hele humlen er at de ikke kalder det genladning hvis det er på nye hylstre, ergo kan du ikke importere/købe nye hylstre med en genladningstilladelse. Det kan du så til gengæld med en fremstillingstilladelse - som koster 420kr.![]()
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg så også opslaget, hvor justitsministeriet giver ok til at politiet udsteder fremstillingstilladelse, og henviser til at man skal betale 840/420 kr.
Jeg ser det som JM ikke gider det fis med at udstede tilladelser, men bare siger betal ved kasse 1 hos politiet.
Jeg ser det som JM ikke gider det fis med at udstede tilladelser, men bare siger betal ved kasse 1 hos politiet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Tænk hvis man havde forbund, der samlet ville tage kampen op 

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Fast Fumble
- Moderator
- Kontakt:
Det tror jeg såmænd nok vi har, men man skal også vælge sine kampe.
Jeg kunne godt forestille mig den her ikke er helt rentabel at tage (i forhold til mange af de kampe der løbende kæmpes)
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Den her kamp mener jeg er ret åbenlys. Godt nok er den umiddelbare effekt af politiets kreative ny-tolkning ganske begrænset, men princippet i den er opsigtsvækkende. Man ændrer praksis fuldstændigt, fra en dag til en anden, bare fordi man får en fiks idé (sikkert hjulpet på vej af en eller anden low life forhandler). Det princip kan overføres til mange andre områder og derfor bør sagen følges til dørs, med solide protester. Sagen er ikke engang nævnt på DJs side, svjv. Det er heller ikke en politisk varm kartoffel, da genladning ikke ligefrem bærer ligheder med rockerkrig og terror, så der er ikke rigtig noget at tabe, ud over arbejdstid. Så kan man da i det mindste sige, at man har holdt fanen højt denne gang, da man ikke kunne gøre nogen forskel ved AR-15 og ikke fuldstændigt ved .50 BMG sagen (der fik man jo så begrænset skadernes omfang betragteligt, om end DJ haterne udlægger det anderledes), grundet det store politiske pres fra handlekraftige politikere og myndigheder i selvsving.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Ras.Killing
- Platin Member
Jeg tror virkelig du overfortolke situationenC-X skrev: ↑6. aug 2019, 12:58Den her kamp mener jeg er ret åbenlys. Godt nok er den umiddelbare effekt af politiets kreative ny-tolkning ganske begrænset, men princippet i den er opsigtsvækkende. Man ændrer praksis fuldstændigt, fra en dag til en anden, bare fordi man får en fiks idé (sikkert hjulpet på vej af en eller anden low life forhandler). Det princip kan overføres til mange andre områder og derfor bør sagen følges til dørs, med solide protester. Sagen er ikke engang nævnt på DJs side, svjv. Det er heller ikke en politisk varm kartoffel, da genladning ikke ligefrem bærer ligheder med rockerkrig og terror, så der er ikke rigtig noget at tabe, ud over arbejdstid. Så kan man da i det mindste sige, at man har holdt fanen højt denne gang, da man ikke kunne gøre nogen forskel ved AR-15 og ikke fuldstændigt ved .50 BMG sagen (der fik man jo så begrænset skadernes omfang betragteligt, om end DJ haterne udlægger det anderledes), grundet det store politiske pres fra handlekraftige politikere og myndigheder i selvsving.

Når du skriver
så er det ganske enkelt fordi der ingen sag er? Og at det skulle være et komplot fra en forhandler finder jeg nærmest grinagtigt.Sagen er ikke engang nævnt på DJs side, svjv.
Der er jo ikke tale om lovændringer ell. lign.
Meget kan man sige om lovgivning, men djævlen ligger i detaljen. Og når nu man har en genladningstilladelse, så kan jeg godt se logikken i at man ikke må benytte nye hylstre. Lades der med nye hylstre, projektiler, fænghætte og krudtladning, så er der jo tale om fremstilling og ikke genladning? Og når så der samtidig findes en fremstillingstilladelse, så giver det da mening at det er denne der skal benyttes i den givende situation?
At der i praksis så ikke er nogen forskel er en anden snak... men som skrevet, djævlen ligger indetaljen når vi snakker lovgivning.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Platin Member
Den med forhandleren kan vi lige tage pr PB, men her i det jyske går snakken.
Det har ikke tidligere været et issue, at man har brugt nye hylstre på en genladningstilladelse, før nu. Skulle man så mene, at den var gal med formuleringen, så kunne denne blot ændres, således den modsvarede virkeligheden - og der ville stadig ikke være nogen problemer. Det her berører kun de allermest lovlydige våbenejere.
DJ bør være opmærksomme på alle reguleringer på våbenområdet - det er da for pokker det vi betaler dem for, også.
Det har ikke tidligere været et issue, at man har brugt nye hylstre på en genladningstilladelse, før nu. Skulle man så mene, at den var gal med formuleringen, så kunne denne blot ændres, således den modsvarede virkeligheden - og der ville stadig ikke være nogen problemer. Det her berører kun de allermest lovlydige våbenejere.
DJ bør være opmærksomme på alle reguleringer på våbenområdet - det er da for pokker det vi betaler dem for, også.
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Vil det sige at hvis jeg genbruger mine projektiler, så kan jeg klare mig uden fremstillingstilladelse?
Man kommer til at tænke på: "Det her er min yndlings hammer. Jeg har skiftet skæftet 3 gange og hovedet 2 gang".
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 231 times
- Been thanked: 215 times
Det største problem med våbenloven herhjemme er den manglende logik, og så politiets praksis med genfortolkning af loven.
Det virker som om politiet sætter sig ned hvert år går samtlige paragraffer igennem, og siger “hvordan kan vi nu genere våbenejerne mest muligt ved at enten overfortolke en lov, eller ved at lave en nyfortolkning af en gammel lov. Måske er der et komma vi har overset som vi kan bruge i vores korstog”.
Man skulle tro at de havde ansat tolder-Kjeld og ham der var på våbenkontoret i Østjylland(var det vist) som specialkonsulenter med opgaven “sørg for at genere våbenejerne mest muligt”.
Det er utroligt at der ikke er en voksen til stede i politiet som har striber nok på skuldrene til at stoppe noget der mest af alt ligner bevidst chikane af en stor gruppe der gør en kæmpe indsats for at overholde loven ned til mindste detalje.
Hilsen Kenneth
Det virker som om politiet sætter sig ned hvert år går samtlige paragraffer igennem, og siger “hvordan kan vi nu genere våbenejerne mest muligt ved at enten overfortolke en lov, eller ved at lave en nyfortolkning af en gammel lov. Måske er der et komma vi har overset som vi kan bruge i vores korstog”.
Man skulle tro at de havde ansat tolder-Kjeld og ham der var på våbenkontoret i Østjylland(var det vist) som specialkonsulenter med opgaven “sørg for at genere våbenejerne mest muligt”.
Det er utroligt at der ikke er en voksen til stede i politiet som har striber nok på skuldrene til at stoppe noget der mest af alt ligner bevidst chikane af en stor gruppe der gør en kæmpe indsats for at overholde loven ned til mindste detalje.
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Vi griner tit ad amerikanernes evne til, at konstant udfordre våbenloven, således de kan få mest muligt tilladt (se bare AR riflerne i Californien), mens det i DK er politiet, der ser hvor meget de kan gradbøje våbenloven, så de kan ulovliggøre ellers lovlydige borgeres våben.
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 426 times
- Been thanked: 30 times
C-X skrev: ↑6. aug 2019, 13:58Vi griner tit ad amerikanernes evne til, at konstant udfordre våbenloven, således de kan få mest muligt tilladt (se bare AR riflerne i Californien), mens det i DK er politiet, der ser hvor meget de kan gradbøje våbenloven, så de kan ulovliggøre ellers lovlydige borgeres våben.

Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- Gold Member
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Spørgsmålet er vel hvad man definere som brugt/nyt til genladning?.Siggy skrev: ↑13. mar 2019, 05:32Jeg forstår faktisk ikke hvorfor nogen kan være i tvivl.
I ordet genopladning anvendes jo netop “gen” altså, man anvender en komponent igen, der kan “gen”anvendes.
Hvis man læser våbenloven § 1 stk. 1 nr 3 er det forbudt at fremstille ammunition uden tilladelse fra justitsministeren.
Eneste undtagelse er så genopladning, Hvis alle komponenter er nye, kan man vel ikke tro der er tale om genbrug?
Jeg kan godt forstå svaret fra PAC, det jeg ikke forstår er den gang “selvsving” nogen i dette forum går i, når man får et svar der ikke passer ind i ens eget kram.
Hvis man ønskede at alle kunne fremstille ammunition fra nyt, skulle der ikke være en “gen” opladningstilladelse, men derimod en “tilladelse til fremstilling af ammunition i mindre omfang”
Hylstrene må jo være lavet fra en fabrik der i forvejen kan lave hylstre
1. Metallet til 'ny' fremstillet hylstre er af genbrugt metal fra gamle hylstre der har været smeltet om, de kan nu genlades.
2. Hylstre er afskudt, ikke smeltet og kan nu genlades
3. Hylstre har været fyldt med krudt, krudtet er hældt af,de kan nu genlades.
-
- Gold Member
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 100 times
Ja vi plejer jo at kritisere andre kulture for deres,-i vores øjne,-fokuseret detalje på løjerlige regler om feks mad...Men jeg vil da til enhver tid mene at der sidder individer med samme anskuelse og dybest set bare 'ser i en anden bog med regler',-med det formål at begrænse så meget som muligt, og på ingen måde anerkende at lovgivning fra politikerne har en intention man skal efterleve...C-X skrev: ↑6. aug 2019, 13:58Vi griner tit ad amerikanernes evne til, at konstant udfordre våbenloven, således de kan få mest muligt tilladt (se bare AR riflerne i Californien), mens det i DK er politiet, der ser hvor meget de kan gradbøje våbenloven, så de kan ulovliggøre ellers lovlydige borgeres våben.
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 10 times