Kleth skrev: ↑21. sep 2019, 14:59
1) Var DGI/Unionen/DJ lidt smarte blev retshjælp for våbenejere udbudt som en del af medlemskabet evt. gennem strategisk partnerskab.
Det ville være smart. Det kan også være at man skulle lave en 'løsere gruppe' der vil lobbye for dette i de organisationer.
2) Det skal funderes; en mindre interesseorganisation der udbyder retshjælp for våbenejere, kan hurtig løbe på bunden af kassen efter 1-2-3 sager. Kan retshjælp for våbenejere tilbydes igennem et eksisterende forsikringsselskab vil der være større chance for at opnå kritisk masse af medlemmer og bidrage med forvaltning af den indbetalte præmie.
Ja, der er nødt til at være penge til at føre sagerne, eller en slags forsikring/genforsikring der kan dække.
3) En tværgående interesseorganisation har større chance for at blive hørt af politikerne og dermed en chance for at gøre en forskel hvor det virkeligt betyder noget; jeg er f.eks. I tvivl om virkningen af våbenrådet.
Det tror jeg du har ret i. Jo flere og jo bredere, jo bedre - vil jeg tro. Der kan måske være nogle områder hvor der er interessekonflikter, men jeg ved det ikke.
Mit udgangspunkt (hvis jeg skulle stifte en sådan organisation), ville være at det skulle være en
Ja-hats-organisation.
Ja-hat forstået således: Dvs. Ja-tak til semiauto riffel SKV, og semi-auto-shotgun IPSC, for eksempel. Nej-hat til bumpstocks og våben til selvforsvar. Det sidste vil jeg
klart holde ude af organisationen, da det er for politisk. Udgangspunktet er, at våben er til jagt og sport, ikke til brug mod mennesker. Så det ville aldrig blive et dansk NRA.
Jeg har stor respekt for menneskene bag denne side. Men det var i mine øjne at skyde sig selv i foden, at svare positivt på partshøringen om peberspray, og dermed lave en kobling mellem
"våben" og
"anvendelse mod mennesker", som kan blive brugt imod våbenejere senere, som udtryk for 'deres holdning.' Det er vigtigt at fokusere på
jagtmæssig og
sportslig anvendelse, og ikke på nogen måde indikere at våbenejere tænker på våben som noget der skal anvendes til andet end de to ting. Det er helt fair at man er tilhænger af peberspray til selvforsvar. Det jeg skriver her er en ren strategisk overvejelse, at en våbenejerorganisation i Danmark ikke kan være tilhænger af våben til andet end jagt og sport, det vil simpelthen besværliggøre alt andet arbejde. Til gengæld skal der ikke strammes på de områder, tværtimod.
Formålet skal ej heller være at gøre det "let" at få adgang til våben, det vil fortsat være et privilegie og ikke en ret, og hvis man vil skyde semiauto riffel som sport, kan man sagtens forestille sig at der var nogle helt bestemte krav til det. Jeg har aldrig forstået f.eks. NRAs hjernedøde politik hvor man f.eks. er imod at psykisk syges adgang til våben begrænses, og hvor det nærmest skal gøres let, uansvarligt og provokerende.
Hvis du spørger 10 tilfældige mennesker på gaden "Skal våbenloven strammes?" så vil mit gæt være at stort set alle vil svare "Ja" - altså alle dem der ikke svarer "Ved ikke." Det næsten alle vil kunne enes om i "Danske Våbenejere" vil jeg skyde på er 1) Ikke flere begrænsninger, 2) Ingen selvopfundne stramninger hos politiet, 3) Udviddelse af rettigheder til sport og jagt, 4) Fjernelse af hjernedøde restriktioner og bureaukrati (f.eks. at søge om tilladelse til tilbehør til noget man allerede har tilladelse til), 5) Lobbyisme for dette, og så 6) et kompetent forsvar af alle der 'uforskyldt' kommer i problemer med våbenloven, hvor dette virker urimeligt.
Det vil så også være træls at stille retshjælp for folk som overhovedet ikke har skævet til loven eller åbenlyst set bort fra den.
Jep. Jeg vil undersøge hvordan man kan håndtere det sidste. Det må kunne lade sig gøre, da de fleste forsikringer vel har den slags forbehold på den ene eller anden måde.
Jeg har kontaktet en lang række forsikringsselskaber nu.
Med det simple spørgsmål, om de dækker området i deres retshjælpsforsikringer.
Jeg opdaterer her i tråden når jeg hører fra dem.
Mvh Jakob