Er der et blyforbud på vej for riffelammunition?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Re: Er der et blyforbud på vej for riffelammunition?

Indlæg af Krung » 4. okt 2019, 14:34

SHR 30.06 skrev:
4. okt 2019, 14:29
Krung skrev:
4. okt 2019, 13:59
... den lille mand med 1 gevær i en klein kaliber (6,5x55?), nu ikke længere må skyde klasse 1 vildt.
Med alt respekt for den "lille" mand så tror jeg at det er en mindre problemstilling.
Jeg tror ikke det er en mindre problemstilling for den lille mand, men jeg tror resten er fløjtende ligeglade.
SHR 30.06 skrev:
1) Den her kurs vil skulle følges op med reviderede krav til vægt/anslag - Det er DJ helt sikkert klar på at arbejde for.
2) En 6,5x55 kan godt lades med blyfri alternativer der kan overholde de nuværende krav. En del af dem vil desværre kræve en hjemmelader og det er bestemt ikke ideelt, men det er ikke umuligt. Men der findes enkelte muligheder allerede i dag.
Ja, det kunne være godt hvis DJ fik flytte grænserne lidt. Som politiet begynder at tolke GENopladningstilladelser, så ser det ikke ud til at de ønsker flere hjemmeladere.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 4. okt 2019, 15:10

SHR 30.06 skrev:
C-X skrev:
4. okt 2019, 14:01
@ SHR 30.06

Hvad vil du skyde med i din .17 HMR?
Jeg antager at du har påtænkt dig at æde vildtet.
Den her fx: https://www.midwayusa.com/product/1165118001 - Kun en mulighed. Og ja jeg ved godt at den ikke kan skyde rævehvalpe, men så kan jeg jo tage en større med efter dem. Værre er det ikke.
C-X skrev:
F.eks. vil jeg ikke længere kunne regulere byens råger med luftgevær, i .22 hvis der kommer totalforbud mod bly.
Din 5,5mm luftbøsse vil temmelig sikkert kunne hente råger ned med den her: https://www.hn-sport.de/en/air-gun-hunt ... a-green-22
C-X skrev:
17 HMR vækker hele nabolaget og splitter fuglene ad.
- Med en lyddæmper på, er det ikke et problem. At den splitter fuglene ad er svær at komme udenom. Men der er ingen af dem som når tilbage i reden hvis du træffer med en 17'er :oops:
Hvis du kun har én kugle, til .17 HMR, så er du ikke sikret at du har en tilfredsstillende præcision. Nogle rifler er uhyre kræsne.
En dæmper gør kun noget ved mundingsknaldet, og det er overlydsknaldet der vil få ruderne i byens huse til at klapre.
Vi har et jagtetisk charter der skal følges, og her er anvendelse af vildtet en klar præmis.

Det hagl du henviser til, er kun til PCP, som det fremgår på bøtten. Jeg er heller ikke sikker på, at der er nogen form for deformation, hvilket ikke tegner godt, når haglet fiser gennem fuglen, da .22 luft i forvejen er .22 LR underlegent, i ren knock down power.

Din argumentation passer desværre ret godt overens med mit tidligere svar til Lycon. Detaljerne fortabes, fordi "det er ikke mit problem" / "jeg er ikke berørt".

Snakker vi jagt på hjortevildt, så er der ikke nogen nævneværdig grund til, ikke at bruge blyfri (jeg har også blyfri til min .45-70 Government. af samme årsag), så længe vi kan træne med billigere alternativer (dvs. bly).
Men jagt og regulering af småvildt, samt skadedyrsbekæmpelse, så har vi altså et reelt problem.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Sortseer » 4. okt 2019, 18:47

Der bliver vel også et sikkerhedsmæssigt problem ved regulering med små hurtige kalibre. Jeg ville være betænkelig ved at anvende kobber i min 223 Rem, når jeg regulerer ræv eller krage. Bruger i dag lette varmint kugler, og har sjældent gennemskud på ræv - og hvis jeg har, er det med store huller og små fragmenter der kommer ud på den anden side.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 4. okt 2019, 23:11

en 5,5mm PCP er rigtig fin til at pille råger ned med. jeg skyder med JSB exact, og de stempler bare et hul igennem dyret og det falder dødt om.
Jeg har ingen grund til at tro at der ikke findes et blyfrit brugbart alternativ.
Jeg har den forgangne sæson skudt flere råger med PCP end halvautomat salonriflen, min PCP er nemlig langt mere præcis :biggrin:
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 4. okt 2019, 23:33

Men jeg tænker 50 BMG snildt kan klare klasse 1 med blyfri, :giggle:

Det ville godt nok være træls hvis de mange 6,5x55ere rundt omkring ville blive næsten ubrugelige til klasse 1 medmindre man er heldig at lade selv, og have en pibe lang nok til at opretholde høj nok udgangshastighed.

Blyrester i maden er sikkert ikke sundt, men god plig er at skære rigeligt væk fra omkring skudhullet, hvertfald der jeg er fra.
Det ville nok være bedre hvis der kom forbud mod rygning og alkohol.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 4. okt 2019, 23:35

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 4. okt 2019, 23:47

Håber ikke at det ender med et blyforbud i trænings ammo, brugt på skydebanen også... Bly til jagt tænker jeg er totalt forbudt inden længe.

Man burde godt kunne overbevise de fleste om, at der på skydebanen kan fortsættes med at skydes med bly da man ved hvor der ender, og kan rydde op igen.

Men når jeg ser hvordan andre love inden for vores lille hobby / sport bliver fortolket, forvaltet, er udformet osv osv, så skulle ikke undre mig det ender med et totalt forbud. Specielt da protesterne ikke bliver særligt tydelige eller mange grundet den meget lille del af befolkningen der vil brokke sig over et total forbud, og hvor stor den grønne symbol værdi vil være.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 4. okt 2019, 23:52

Morten273 skrev:
4. okt 2019, 23:33
Men jeg tænker 50 BMG snildt kan klare klasse 1 med blyfri, :giggle:

Det ville godt nok være træls hvis de mange 6,5x55ere rundt omkring ville blive næsten ubrugelige til klasse 1 medmindre man er heldig at lade selv, og have en pibe lang nok til at opretholde høj nok udgangshastighed.

Blyrester i maden er sikkert ikke sundt, men god plig er at skære rigeligt væk fra omkring skudhullet, hvertfald der jeg er fra.
Det ville nok være bedre hvis der kom forbud mod rygning og alkohol.
Svenskerne siger skær alt væk 10cm fra al synlig skudskade, når der er skudt med blyholdigt projektil.
Så er der pludselig ikke meget dyr tilbage.
Jeg håber det forbliver jægerens eget valg, men jeg er da helst fri for at spise blyholdigt kød.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 7. okt 2019, 13:21

vi skal lære af Sverige og Norge. Norge hade tidligere forbud mod blyhagl. det er ophævet. Sverige har forbud mod blyhagl i vise vådområder. det er alt. kigger jeg i mine våbenskabe... står der mange gamle kuglevåben der er lavet til rent bly. det bliver et problem, hvis der kommer et forbud.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 7. okt 2019, 14:24

LQS skrev:
7. okt 2019, 13:21
vi skal lære af Sverige og Norge. Norge hade tidligere forbud mod blyhagl. det er ophævet. Sverige har forbud mod blyhagl i vise vådområder. det er alt. kigger jeg i mine våbenskabe... står der mange gamle kuglevåben der er lavet til rent bly. det bliver et problem, hvis der kommer et forbud.
Det eneste reelle alternativ vil være Bismuth og Tungsten, men problemet med disse materialer er, at omkostningerne er markant højere i forhold til bly og kobber.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 7. okt 2019, 14:30

Det sjove er jo, at der rent faktisk er MANGE, der er begyndt at anskaffe sig rifler, der skyder fint med blyfri kugler.
Der er også MANGE der er begyndt at producere blyfri kugler.
Der er også MANGE, der er begyndt at skyde med blyfri kugler.
Hvorfor så ikke bare lade udviklingen fortsætte, helt naturligt, og lade de blyfri kugler langsomt overtage, UDEN noget forbud :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 7. okt 2019, 14:37

Langenge skrev:
7. okt 2019, 14:30
Hvorfor så ikke bare lade udviklingen fortsætte, helt naturligt, og lade de blyfri kugler langsomt overtage, UDEN noget forbud :???:
Fordi det ikke ville give anledning til at oprette nye offentlige embedsmandsstillinger til "bly-forbuds-inspektører", "bly-forbuds-formidlere" og "bly-forbuds koordinatorer" på det "borgernære område",

og fordi det ikke ville gøre det bydende nødvendigt at oprette "centeret for bly-forbud" med dertil hørende "centerleder", "stedfortrædende centerleder", "specialkonsulent for blyforbudsanliggender", "blyforbuds-jurist" samt to sekretærstillinger og fire praktikantpladser til at varetage "ministerbetjening" indenfor "fokusområdet blyforbud".
Senest rettet af Kalthoff 7. okt 2019, 15:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 7. okt 2019, 15:00

Jeg tror nemlig IKKE at det øgede brug at ikke-blyholdige kugler herhjemme kun er drevet af "vi må være klar til forbuddet".
Jeg oplever mange, både her på forum og mange andre steder, som går over til blyfri, grundet deres egen mening om både det kød de spiser, og deres trang til at beskytte naturen (UPS, her kom så lige noget, som mange måske IKKE har set: Ja rigtigt, mange jægere er faktisk meget opmærksomme på at skåne naturen mest muligt!!!)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 7. okt 2019, 16:06

Langenge skrev:
7. okt 2019, 15:00
Jeg tror nemlig IKKE at det øgede brug at ikke-blyholdige kugler herhjemme kun er drevet af "vi må være klar til forbuddet".
Jeg oplever mange, både her på forum og mange andre steder, som går over til blyfri, grundet deres egen mening om både det kød de spiser, og deres trang til at beskytte naturen (UPS, her kom så lige noget, som mange måske IKKE har set: Ja rigtigt, mange jægere er faktisk meget opmærksomme på at skåne naturen mest muligt!!!)
Der er også sportsskytter som er meget opmærksomme på bly-indhold i blodet, men der er så oftest tale om deres eget. Deres eget blod, altså.
Men de projektiler er ikke blyfri, de er bare coatede så alt bly er lukket inde, indtil impact med kuglefang. Men så er der baner som bruger granulat-kuglefang, og så kan man helt slippe for bly i farlig form.

Jeg tror mest på at bly-frihed sker gennem produktudvikling, ikke gennem forbud.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 7. okt 2019, 16:45

Fast Fumble skrev:
7. okt 2019, 16:06
…..
Jeg tror mest på at bly-frihed sker gennem produktudvikling, ikke gennem forbud.
Og der er jo så her, at vi er helt enige :razz:

Tralle
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Tralle » 7. okt 2019, 20:28

Vil et krav om nedgravning eller lign. af vom/slagteaffald fra riffelskudt vildt ikke løse problemet uden forbud, lovændringer og umulig håndhævning?

Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det.

Mindes at have læst en artikel om at bly i blodet hos skytter og jægere fortrinsvis skyldes partikler fra fænghætterne efter affyring.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 8. okt 2019, 06:40

Tralle skrev:
7. okt 2019, 20:28
...
Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det. ...
Det handler om at gøre det så surt for jægere og sportskytter at flere opgiver - så bliver der færre våbenejere.
At Dansk Jægerforbund tror at de kan aflevere en dråbe blod i aflad er en del af problemet.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 8. okt 2019, 09:38

Marius skrev:
8. okt 2019, 06:40
Tralle skrev:
...
Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det. ...
Det handler om at gøre det så surt for jægere og sportskytter at flere opgiver - så bliver der færre våbenejere.
At Dansk Jægerforbund tror at de kan aflevere en dråbe blod i aflad er en del af problemet.
Jeg har efterhånden svært ved at se hvad DJ egentlig laver for os jægere, ud over at agere nikkedukker for politiet, og Justitsministeriet.
DGI m.m. vil så vidt jeg ved ikke røre en finger for deres skytter.

Når man tænker på hvor mange skud med min riffel, jeg har afgivet på jagt de sidste 5½ år, er det lig med 1 skud.

På skydebanen er det en anden sag. sidst jeg var ude og lufte min Dragunov skød jeg ca. 50 skud af, plus en 20-30 skud fra min M1 Carbine.
Selve forureningen af jorden på en skydebane er dog i et begrænset område, og det gør det muligt at rense jorden.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 8. okt 2019, 17:25

Marius skrev:
Tralle skrev:
...
Det handler om at gøre det så surt for jægere og sportsskytter at flere opgiver - så bliver der færre våbenejere.
Ja og jeg må indrømme det virker, jeg har givet fortabt på mange områder. Da jeg fik fornyet min US M1 tilladelse er gyldighedsperioden nedsat fra 10 år til 5 år. Og nu er problematikken med +10 skudsmagasiner kommet til, nej jeg magter sgu ikke mere. Jeg afhænder mine ½ autoer inden gyldighedsperioden udløber, for jeg gider ikke længere at skulle forklare og retfærdiggøre behovet for dem.
Ååå jo og da jeg skulle have fornyet min signalpistoltilladelse (til maritimt brug) er gyldighedsperioden nedsat fra 5 år til nu kun 2 år.

Jeg har for et par år siden opsagt mine samlertilladelser, da jeg ikke orkede det bøvl med årligt at skulle indsende lister som der hverken er til- eller afgang fra. Jeg troede egentligt ikke det skulle overgå mig at opgive kampen, men man bliver jo også ældre. I det mindste får jeg et lille kick ud af at støtte NRA, og så derigennem i det mindste at kunne hjælpe andre våbeninteresserede med at holde flere stupide våbenlove fra døren.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 10. okt 2019, 09:08

100Radsbar skrev:
8. okt 2019, 09:38
Marius skrev:
Tralle skrev:
...
Jeg har efterhånden svært ved at se hvad DJ egentlig laver for os jægere, ud over at agere nikkedukker for politiet, og Justitsministeriet.

Når man tænker på hvor mange skud med min riffel, jeg har afgivet på jagt de sidste 5½ år, er det lig med 1 skud.

På skydebanen er det en anden sag. sidst jeg var ude og lufte min Dragunov skød jeg ca. 50 skud af, plus en 20-30 skud fra min M1 Carbine.
Selve forureningen af jorden på en skydebane er dog i et begrænset område, og det gør det muligt at rense jorden.
Enig, DJ lægger sig (igen) fladt på jorden og retter ind uden at "give igen". Det virker som om, at første prioritet på DJ's agenda udelukkende er at hverve nye medlemmer, så de fortsat kan sidde ved bordet ved de afgørende forhandlinger.
Man skal naturligvis vælge sine kampe med omhu, men det virker ikke som om, at de har tænkt synderligt fremadrettet med de konsekvenser, det kan have for mange jægere og våbenejere. Og at tro, at vi så har "en i banken til en anden god gang", er for naivt.

Blyhaglsgate var en lidt anden historie, hvor vi ikke kan sammenligne 100%, men på nogle punkter, er det ligheder. Hvis DJ dengang havde forbudt bly på skydebanerne med det samme, ville udledningen af blyhagl være reduceret med måske 90-95%, men man valgte at tage kampen alligevel og så ende med et totalt forbud efter få år.

Vi mangler i dén grad et alternativ til DJ.

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 10. okt 2019, 09:13

GlennL skrev:
4. okt 2019, 11:27

Ligegyldigt om du spiser lidt bly eller meget bly er det giftigt. Det er et faktum som har været kendt i mange år efterhånden.
Det er vel ud fra samme perspektiv at hagl med bly blev ulovlige.
Nej, det gik ud på, at nedfaldshagl især i vådområder endte i kråserne hos fugle, hvorefter de ikke kunne komme af med dem.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 10. okt 2019, 09:16

Peter skrev:
10. okt 2019, 09:08
100Radsbar skrev:
Marius skrev:
Tralle skrev:
...

Enig, DJ lægger sig (igen) fladt på jorden og retter ind uden at "give igen". Det virker som om, at første prioritet på DJ's agenda udelukkende er at hverve nye medlemmer, så de fortsat kan sidde ved bordet ved de afgørende forhandlinger.
Man skal naturligvis vælge sine kampe med omhu, men det virker ikke som om, at de har tænkt synderligt fremadrettet med de konsekvenser, det kan have for mange jægere og våbenejere. Og at tro, at vi så har "en i banken til en anden god gang", er for naivt.

Blyhaglsgate var en lidt anden historie, hvor vi ikke kan sammenligne 100%, men på nogle punkter, er det ligheder. Hvis DJ dengang havde forbudt bly på skydebanerne med det samme, ville udledningen af blyhagl være reduceret med måske 90-95%, men man valgte at tage kampen alligevel og så ende med et totalt forbud efter få år.

Næææ... jeg tror rent faktisk at DJ ønsker et blyforbud. Det er ikke mit indtryk at man lægger sig :???:

Og mht. til alternativer, så kan man jo melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt... men de er nok ikke store nok til at spille med på den bane?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 10. okt 2019, 09:31

Ras.Killing skrev:
10. okt 2019, 09:16
Peter skrev:
10. okt 2019, 09:08
100Radsbar skrev:
Marius skrev:
Tralle skrev:
...

Næææ... jeg tror rent faktisk at DJ ønsker et blyforbud. Det er ikke mit indtryk at man lægger sig :???:

Og mht. til alternativer, så kan man jo melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt... men de er nok ikke store nok til at spille med på den bane?
Kunne da være man skulle melde sig ud af DJ, og melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt i stedet for. Kan ikke se at DJ gør nogen gavn for mig.
Det er vel ikke påkrævet at være medlem af DJ for at være jæger? Eller at man skal være medlem af en jagtforening?

DLS' formål, og mærkesager lyder som noget jeg kan nikke genkendene til :smile:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. okt 2019, 09:40

Der er et webinar omkring ECHAs undersøgelse, som starter 10/10, kl. 10:
https://echa.europa.eu/-/call-for-evide ... ing-tackle
(klik på "Register")
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. okt 2019, 12:38

Tralle skrev:
Vil et krav om nedgravning eller lign. af vom/slagteaffald fra riffelskudt vildt ikke løse problemet uden forbud, lovændringer og umulig håndhævning?
Måske, men det er ikke det som EU har bedt om bliver taget op.
Tralle skrev:
Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det.
Man undersøger al civil brug af ammunition med projektiler der indeholder bly. Militær og anden myndighedsbrug af ammunition er specifikt ekskluderet.
Tralle skrev:
Mindes at have læst en artikel om at bly i blodet hos skytter og jægere fortrinsvis skyldes partikler fra fænghætterne efter affyring.
Bly fra fænghætter er specifikt ekskluderet fra undersøgelsen.

Kilde: webinar fra ECHA afholdt 10/10.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar