Er der et blyforbud på vej for riffelammunition?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 16 times
Been thanked: 12 times

Re: Er der et blyforbud på vej for riffelammunition?

Indlæg af LundJensen » 16. okt 2019, 08:55

100Radsbar skrev:
10. okt 2019, 09:31
Ras.Killing skrev:
10. okt 2019, 09:16
Peter skrev:
10. okt 2019, 09:08
100Radsbar skrev:
8. okt 2019, 09:38
Marius skrev:
8. okt 2019, 06:40
Tralle skrev:
7. okt 2019, 20:28
...
Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det. ...
Det handler om at gøre det så surt for jægere og sportskytter at flere opgiver - så bliver der færre våbenejere.
At Dansk Jægerforbund tror at de kan aflevere en dråbe blod i aflad er en del af problemet.
Jeg har efterhånden svært ved at se hvad DJ egentlig laver for os jægere, ud over at agere nikkedukker for politiet, og Justitsministeriet.
DGI m.m. vil så vidt jeg ved ikke røre en finger for deres skytter.

Når man tænker på hvor mange skud med min riffel, jeg har afgivet på jagt de sidste 5½ år, er det lig med 1 skud.

På skydebanen er det en anden sag. sidst jeg var ude og lufte min Dragunov skød jeg ca. 50 skud af, plus en 20-30 skud fra min M1 Carbine.
Selve forureningen af jorden på en skydebane er dog i et begrænset område, og det gør det muligt at rense jorden.
Enig, DJ lægger sig (igen) fladt på jorden og retter ind uden at "give igen". Det virker som om, at første prioritet på DJ's agenda udelukkende er at hverve nye medlemmer, så de fortsat kan sidde ved bordet ved de afgørende forhandlinger.
Man skal naturligvis vælge sine kampe med omhu, men det virker ikke som om, at de har tænkt synderligt fremadrettet med de konsekvenser, det kan have for mange jægere og våbenejere. Og at tro, at vi så har "en i banken til en anden god gang", er for naivt.

Blyhaglsgate var en lidt anden historie, hvor vi ikke kan sammenligne 100%, men på nogle punkter, er det ligheder. Hvis DJ dengang havde forbudt bly på skydebanerne med det samme, ville udledningen af blyhagl være reduceret med måske 90-95%, men man valgte at tage kampen alligevel og så ende med et totalt forbud efter få år.

Vi mangler i dén grad et alternativ til DJ.

Næææ... jeg tror rent faktisk at DJ ønsker et blyforbud. Det er ikke mit indtryk at man lægger sig :???:

Og mht. til alternativer, så kan man jo melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt... men de er nok ikke store nok til at spille med på den bane?
Kunne da være man skulle melde sig ud af DJ, og melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt i stedet for. Kan ikke se at DJ gør nogen gavn for mig.
Det er vel ikke påkrævet at være medlem af DJ for at være jæger? Eller at man skal være medlem af en jagtforening?

DLS' formål, og mærkesager lyder som noget jeg kan nikke genkendene til :smile:
Det som holder rigtig mange medlemmer fastlåst i DJ er lokalforeningerne. Feks kræver min lokalforening medlemskab af DJ - og den jagt jeg har adgang til gennem min forening vil jeg nødig gå glip af
Men DJ strammer den i øjeblikket feks: Våbenlovgivningen som de ingen holdning har til, Arealkravspolemikken som giver alvorlige dønninger i deres egne rækker hvor HB direkte modarbejder DJ's officielle holdning og nu det her "blyforbudsforslag" som i jagthenseende miljømæssigt er fuldstændig ligegyldigt
Men "vores" interesseorganisation DJ er i bedste fald usynlig - i værste fald på kant med hovedparten af medlemmerne ( min påstand...)

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 16. okt 2019, 13:18

LundJensen skrev:
16. okt 2019, 08:55
Det som holder rigtig mange medlemmer fastlåst i DJ er lokalforeningerne.
100% enig. Der er ikke mange jagtforeninger i DLS-regi, så hvis man melder sig ind i en jagtforening (og det kan der være mange gode grunde til), er man i langt de fleste tilfælde tvunget ind i DJ. Gammeldags!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Indlæg af Sierra13 » 16. okt 2019, 13:47

LundJensen skrev:

Det som holder rigtig mange medlemmer fastlåst i DJ er lokalforeningerne. Feks kræver min lokalforening medlemskab af DJ - og den jagt jeg har adgang til gennem min forening vil jeg nødig gå glip af
Men DJ strammer den i øjeblikket feks: Våbenlovgivningen som de ingen holdning har til, Arealkravspolemikken som giver alvorlige dønninger i deres egne rækker hvor HB direkte modarbejder DJ's officielle holdning og nu det her "blyforbudsforslag" som i jagthenseende miljømæssigt er fuldstændig ligegyldigt
Men "vores" interesseorganisation DJ er i bedste fald usynlig - i værste fald på kant med hovedparten af medlemmerne ( min påstand...)

Helt spot on!
Vi er "heldigvis" mange i min forening der er begyndt at synes det er kaut. Så der er begyndt at komme en del modstand. Hvor flere og flere melder sig ud. Og foreningen er nød til at se igennem fingre med de og lader dem skyde alligevel.

Og skal da blankt erkende, det er "personligt" mellem mig og DJ, dengang de tog "min" 50 BMG fra mig. Not fair

Som de sagde i 2014 "Danmarks Jægerforbund er enige i at kaliberen .50 Browning MG ikke er egnet til jagt
i Danmark....."
Ref.: J.nr. NST-300-00037

Skulle ikke undre mig, hvis DJ ligeledes kunne finde på næsten aktivt at støtte op om blyforbud :wall:

KenP
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 16. okt 2019, 14:19

Kan da se at ALLE, kan komme med deres kommentare til det de er ved at undersøge. Så reelt kan f.eks. Nordisk-Forum, komme med deres indput til undersøgelsen, kan se deadline er i december.

(Jeg er så en af dem som er bekymret over bly it mit blod, da jeg har haft en 10 års periode, hvor jeg ikke måtte være på en indendørs skydebane, uden at udsugning var kraftigere, end det som normen var. (Da jeg kom hjem med forhøjet mængder bly i blodet fra Kosovo)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. okt 2019, 14:23

KenP skrev:
16. okt 2019, 14:19
Kan da se at ALLE, kan komme med deres kommentare til det de er ved at undersøge. Så reelt kan f.eks. Nordisk-Forum, komme med deres indput til undersøgelsen, kan se deadline er i december.
Ja. I forbindelse med den nuværende undersøgelse er de ikke interesseret i "meninger", men i indlæg der er evidens bag (typisk videnskabelige undersøgelser).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 16. okt 2019, 15:11

KenP skrev:

(Jeg er så en af dem som er bekymret over bly it mit blod, da jeg har haft en 10 års periode, hvor jeg ikke måtte være på en indendørs skydebane, uden at udsugning var kraftigere, end det som normen var. (Da jeg kom hjem med forhøjet mængder bly i blodet fra Kosovo)
Jeg må indrømme jeg begyndte at tænke over det, da min gamle underviser i skydning, fik målt sine blodværdier, og mængden af bly i blodet, var helt sindssygt højt! Jeg kan desværre ikke huske tallet, men jeg kan blot huske at der var en læge der også skød i klubben. Som havde set blodprøve svaret, og sagt det var utrolig manden stadig kunne skyde.

Giftige metaller er ikke for sjov.

Men dertil helt at forbyde dem til jagt.

Så tænker jeg staten får mere ud af at forbyde alkohol, og cigaretter. Og evt også slik, hvis vi kigger på folkesundheden

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 16. okt 2019, 15:23

Morten273 skrev:
16. okt 2019, 15:11
KenP skrev:

Jeg må indrømme jeg begyndte at tænke over det, da min gamle underviser i skydning, fik målt sine blodværdier, og mængden af bly i blodet, var helt sindssygt højt! Jeg kan desværre ikke huske tallet, men jeg kan blot huske at der var en læge der også skød i klubben. Som havde set blodprøve svaret, og sagt det var utrolig manden stadig kunne skyde.
Men så er undersøgelsen som de laver også reel nok, til at det er et problem... som skal undersøges, bare tænk på de baner hvor udsugning er elendig, som vist nok er mange % af antal skydebaner, som ikke er i nærheden af de anbefalinger, som der er til udsugning på skydebaner.

Kan ikke huske hvad mine værdier var, men var igennem arbejdsskadestyrelsen og andre, igennem et par år. Det jeg kan huske, var du må ikke gå på skydebane i 10 år.. (om de så reelt er faldet ved jeg ikke)

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. okt 2019, 15:28

KenP skrev:
16. okt 2019, 15:23
Men så er undersøgelsen som de laver også reel nok, til at det er et problem... som skal undersøges, bare tænk på de baner hvor udsugning er elendig, som vist nok er mange % af antal skydebaner, som ikke er i nærheden af de anbefalinger, som der er til udsugning på skydebaner.
Denne EU undersøgelse ekskluderer specifikt indendørs skydebaner.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 16. okt 2019, 15:39

Mapzter skrev:
16. okt 2019, 15:28
KenP skrev:
Så med andre ord er det miljøet man fokuserer på :smile:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KenP
Gold Member
Gold Member

Indlæg af KenP » 16. okt 2019, 15:46

Mapzter skrev:
16. okt 2019, 15:28
KenP skrev:
Ikke ud fra hvad de skriver på siden, jeg læste det som inkluderet. (Kan selvfølgelig tage fejl)

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 16. okt 2019, 15:49

den QA de havde der sagde de at det eneste der var ekskluderet var militært brug.
Menes også at huske at indendørs skydebaner var inkluderet i undersøgelsen.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Tralle
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Tralle » 16. okt 2019, 17:39

KenP skrev:
Morten273 skrev:
KenP skrev:

Kan ikke huske hvad mine værdier var, men var igennem arbejdsskadestyrelsen og andre, igennem et par år. Det jeg kan huske, var du må ikke gå på skydebane i 10 år.. (om de så reelt er faldet ved jeg ikke)
Det er vel ikke projektilerne der er det største problem på en lukket skydebane men rester fra fænghætterne?

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 195 times
Been thanked: 27 times

Indlæg af Ingsorsi » 16. okt 2019, 22:09

Morten273 skrev:
KenP skrev:

Så tænker jeg staten får mere ud af at forbyde alkohol, og cigaretter. Og evt også slik, hvis vi kigger på folkesundheden
Kan man bare bede om at få taget sådan en test hos egen læge?
Og vil værdierne nogensinde falde igen? Akkumulerer det ikke bare?

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 16. okt 2019, 23:10

Ingsorsi skrev:
16. okt 2019, 22:09
Morten273 skrev:
KenP skrev:

Kan man bare bede om at få taget sådan en test hos egen læge?
Og vil værdierne nogensinde falde igen? Akkumulerer det ikke bare?
Nu ved jeg ikke præcis hvad "kodeordet" er.
Om man blot beder om at få målt mængden af bly i blodet, med baggrund i man skyder en del, og evt har haft gener.

Men jeg tror aldrig jeg har oplevet en læge der har sagt nej til at tage en blodprøve. Og hvis jeg skulle være uheldig nok til at støde på sådan en læge en dag, så ville jeg holde hårdt på de bare skulle lade den gå igennem

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 21. okt 2019, 14:09

LundJensen skrev:
100Radsbar skrev:
10. okt 2019, 09:31
Ras.Killing skrev:
10. okt 2019, 09:16
Peter skrev:
10. okt 2019, 09:08
100Radsbar skrev:
8. okt 2019, 09:38
Marius skrev:
8. okt 2019, 06:40
Tralle skrev:
7. okt 2019, 20:28
...
Hvis det er den mængde af bly det bliver udledt de ser som problemet så er der nok mere vundet ved at gå efter sportskytter og cirkus mili. Mængden af riffelskud på jagt er vel forsvindende lille ved siden af det. ...
Det handler om at gøre det så surt for jægere og sportskytter at flere opgiver - så bliver der færre våbenejere.
At Dansk Jægerforbund tror at de kan aflevere en dråbe blod i aflad er en del af problemet.
Jeg har efterhånden svært ved at se hvad DJ egentlig laver for os jægere, ud over at agere nikkedukker for politiet, og Justitsministeriet.
DGI m.m. vil så vidt jeg ved ikke røre en finger for deres skytter.

Når man tænker på hvor mange skud med min riffel, jeg har afgivet på jagt de sidste 5½ år, er det lig med 1 skud.

På skydebanen er det en anden sag. sidst jeg var ude og lufte min Dragunov skød jeg ca. 50 skud af, plus en 20-30 skud fra min M1 Carbine.
Selve forureningen af jorden på en skydebane er dog i et begrænset område, og det gør det muligt at rense jorden.
Enig, DJ lægger sig (igen) fladt på jorden og retter ind uden at "give igen". Det virker som om, at første prioritet på DJ's agenda udelukkende er at hverve nye medlemmer, så de fortsat kan sidde ved bordet ved de afgørende forhandlinger.
Man skal naturligvis vælge sine kampe med omhu, men det virker ikke som om, at de har tænkt synderligt fremadrettet med de konsekvenser, det kan have for mange jægere og våbenejere. Og at tro, at vi så har "en i banken til en anden god gang", er for naivt.

Blyhaglsgate var en lidt anden historie, hvor vi ikke kan sammenligne 100%, men på nogle punkter, er det ligheder. Hvis DJ dengang havde forbudt bly på skydebanerne med det samme, ville udledningen af blyhagl være reduceret med måske 90-95%, men man valgte at tage kampen alligevel og så ende med et totalt forbud efter få år.

Vi mangler i dén grad et alternativ til DJ.

Næææ... jeg tror rent faktisk at DJ ønsker et blyforbud. Det er ikke mit indtryk at man lægger sig :???:

Og mht. til alternativer, så kan man jo melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt... men de er nok ikke store nok til at spille med på den bane?
Kunne da være man skulle melde sig ud af DJ, og melde sig ind i Dansk Land- og Strandjagt i stedet for. Kan ikke se at DJ gør nogen gavn for mig.
Det er vel ikke påkrævet at være medlem af DJ for at være jæger? Eller at man skal være medlem af en jagtforening?

DLS' formål, og mærkesager lyder som noget jeg kan nikke genkendene til :smile:
Undskyld for Off-topic i dette indlæg.

Jeg er medlem i den lokale jagt forening, men må indrømme at jeg er et pænt passiv medlem. Så hvis jeg ikke var en del af den, ville det nok ikke gøre den store forskel for mig, hvis jeg meldte mig ud af DJ.

Jeg kan umiddelbart ikke se hvad DLS' holdning til ½-auto jagtrifler, og den kaliber begrænsning som etaten har indført på eget initiativ på ½-auto rifler
Men kan prøve at skrive til dem og høre dem ad.

Som udgangspunkt så tror jeg at jeg vil melde mig ud af DJ, for at vise min holdning til hvordan de forvalter deres job.
Og melde mig ind i DLS i stedet for, dade som udgangspunkt har en agenda som harmonerer mere med mig.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 21. okt 2019, 22:14

Ved et evt bly forbud bør der også ses på tagene og tagrenderne på alle kirker. Her skylles overfladen med regnvand og direkte i rensningsanlægget.
Der er stadig mange kirker hvor regnvander bare løber ud på jorden. Måske bør denne jord også undersøges.
Kirkernes bly forurening har stået på i mange århundrede.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 21. okt 2019, 22:17

Ped skrev:
21. okt 2019, 22:14
Ved et evt bly forbud bør der også ses på tagene og tagrenderne på alle kirker. Her skylles overfladen med regnvand og direkte i rensningsanlægget.
Der er stadig mange kirker hvor regnvander bare løber ud på jorden. Måske bør denne jord også undersøges.
Kirkernes bly forurening har stået på i mange århundrede.
Kirker er som regel fredet.. Og så må man godt...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 27. nov 2019, 12:12

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... J_IhmIMuMY

Hvis dette bly forbud kommer til at gælde for ammunition brugt på trænings banerne, så går vi en dyr tid i møde :(

Edit: Jægerforbundet har pillet siden ned igen, linket virker ihvertfald ikke mere. De skriver at et blyforbud er på vej, og at de i samarbejde med forsvaret har testet alt blyfri ammo på det danske marked, og at man vil kunne læse om resultatet i jæger bladet.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 27. nov 2019, 12:33

Randy M skrev:
27. nov 2019, 12:12

Hvis dette bly forbud kommer til at gælde for ammunition brugt på trænings banerne, så går vi en dyr tid i møde :(

Edit: Jægerforbundet har pillet siden ned igen, linket virker ihvertfald ikke mere. De skriver at et blyforbud er på vej, og at de i samarbejde med forsvaret har testet alt blyfri ammo på det danske marked, og at man vil kunne læse om resultatet i jæger bladet.
Men som sædvanligt vil blyforbud være undtaget politi og militær. Hvorfor skal de ikke overholde samme krav på skydebanerne? Sådan en dag på skydebanen med fire-fem LMG´er må da nødvendigvis pumpe lidt mere bly i jorden end den alm. danske jæger.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 27. nov 2019, 13:06

Flugteren skrev:
27. nov 2019, 12:33
Randy M skrev:
27. nov 2019, 12:12

Men som sædvanligt vil blyforbud være undtaget politi og militær. Hvorfor skal de ikke overholde samme krav på skydebanerne? Sådan en dag på skydebanen med fire-fem LMG´er må da nødvendigvis pumpe lidt mere bly i jorden end den alm. danske jæger.
Jeg syntes generelt man skal skelne mellem bly brugt i ammo på en skydebane med skydevold hvor det er muligt at rydde op igen vs bly brugt i naturen. Jeg kan ikke se noget argument for at forbyde bly i ammo der bliver brugt på skydebanen, ligegyldigt hvem der skyder med det.

Tralle
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 4 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Tralle » 24. jun 2020, 13:24

https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/U ... skRhr1VguM

Link til PDF rapport

Lidt nyt fra DCE.

Besvar