Hej
Jeg stødte på en våbenhandler en dag der sagde, at en godkendt og uddannet riffelinstruktør ikke havde ret til at overdrage et våben til en anden, så vedkommende kunne skyde med den på en godkendt bane. Men mindes ellers, at tidligere har det været sådan at en instruktør har kunne overdraget sit, eller andres våben for fx en jægers søn kunne skyde, så længe ejermanden var til stede? Har de ændret i disse regler og betingelser? Jeg har prøvet at søge lidt rundt, men uden held. Håber der er nogle kloge hoveder
Mvh Christian Ravn
Riffelinstruktørs regler - Hvad må man/hvad må man ikke?
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Re: Riffelinstruktørs regler - Hvad må man/hvad må man ikke?
Lidt søgning gav denne gamle tråd.. Mon ikke den stadig passer.ChristianRavn skrev: ↑12. jul 2020, 08:58Hej
Jeg stødte på en våbenhandler en dag der sagde, at en godkendt og uddannet riffelinstruktør ikke havde ret til at overdrage et våben til en anden, så vedkommende kunne skyde med den på en godkendt bane. Men mindes ellers, at tidligere har det været sådan at en instruktør har kunne overdraget sit, eller andres våben for fx en jægers søn kunne skyde, så længe ejermanden var til stede? Har de ændret i disse regler og betingelser? Jeg har prøvet at søge lidt rundt, men uden held. Håber der er nogle kloge hoveder
Mvh Christian Ravn
viewtopic.php?t=10066#p99242
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Så burde han lige læse bekendtgørelse om våben og ammunition mv. igennem:
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1444
§21, Stk. 3. Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben, hvis:
1) instruktøren er godkendt af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, og
2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1444
§21, Stk. 3. Riffelinstruktører kan uden tilladelse overlade eller overlades riflede jagtvåben, hvis:
1) instruktøren er godkendt af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, og
2) overladelsen alene sker i forbindelse med instruktion eller øvelse i riffelskydning.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 8 times
Der skelnes mellem at "overdrage" og "overlade". Jeg husker fra min uddannelse som instruktør, at det blev flittigt diskuteret.
Overdragelse er at du som instruktør giver personen et våben som vedkommende så kan bruge uden at du er til stede.
Overladelse er at du som instruktør giver personen et våben som denne kan bruge under din instruktion og vejledning.
Overdragelse er at du som instruktør giver personen et våben som vedkommende så kan bruge uden at du er til stede.
Overladelse er at du som instruktør giver personen et våben som denne kan bruge under din instruktion og vejledning.
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win
- SSG69
- Gold Member
- Interesser: Militærhistorie og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Det står også på bagsiden af instruktørbeviset
SSG69
SSG69
- Vedhæftede filer
-
- Riffelintruktør.jpg (66.13 KiB) Vist 1489 gange
Klagt nicht, kämpft!