Hvor mange pistoler/rifler må man have?
-
- Banned
- Interesser: Skyd
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 65 times
- Been thanked: 47 times
Hvor mange pistoler/rifler må man have?
Det er et eller flere pørgsmål.
1. Jeg har pt en9mm pistol. 9 mm revolver og 2 stk 22er pistoler. Aller 4 våben konkurrere jeg med i vær sin deciplin.
Jeg vil gerne have en 22er mere men som revolver. Den skal ikke buges i konkurence men kun som en 22er træning for min 929 9mm revolver.
Kan det lade sig gøre?
Jeg vil godt have 1 til 2 stk 9mm pistol mere. En 1911 platform i 9mm primært til IPSC classik. En 2011 til IPSC standard eller open. (min nuværende 9 mm er primært en dgi skyder og tildels en produktion)
Kan det lade sig gøre?
Så vil jeg godt ha en gammel 1911 i kaliber 45. Måske til skydning i icsc classik, men der skulle en 9 mm være bedre, så en 45 er kun for nostalgi
Kan det lade sig gøre?
Skulle jeg kaste mig over sortkrudt har jeg kig på 3 revolver og en pistol. Fylder de op på det antal pistoler man må have? Og hvordan tæller de som våben? (alm eller farlig)
Så vidt jeg har fanget er tallet 25 våben som privat. Et håndvåben tæller for 2 (gælder det også sort krudt)
1. Jeg har pt en9mm pistol. 9 mm revolver og 2 stk 22er pistoler. Aller 4 våben konkurrere jeg med i vær sin deciplin.
Jeg vil gerne have en 22er mere men som revolver. Den skal ikke buges i konkurence men kun som en 22er træning for min 929 9mm revolver.
Kan det lade sig gøre?
Jeg vil godt have 1 til 2 stk 9mm pistol mere. En 1911 platform i 9mm primært til IPSC classik. En 2011 til IPSC standard eller open. (min nuværende 9 mm er primært en dgi skyder og tildels en produktion)
Kan det lade sig gøre?
Så vil jeg godt ha en gammel 1911 i kaliber 45. Måske til skydning i icsc classik, men der skulle en 9 mm være bedre, så en 45 er kun for nostalgi
Kan det lade sig gøre?
Skulle jeg kaste mig over sortkrudt har jeg kig på 3 revolver og en pistol. Fylder de op på det antal pistoler man må have? Og hvordan tæller de som våben? (alm eller farlig)
Så vidt jeg har fanget er tallet 25 våben som privat. Et håndvåben tæller for 2 (gælder det også sort krudt)
Så fik jeg endelig min 1866 riffel.
-
- Banned
Re: Hvor mange pistoler/rifler må man have?
Nåå ja vil også gerne ha en desert eagel 357 magnum. Ikke fordi der er sportslig begrundelse men fordi den er fed
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 971 times
- Kontakt:
Du må gerne have mere end 25/10 våben, så er opbevaringskravene bare meget mere strikse.Frantz skrev: ↑17. jul 2020, 23:32Det er et eller flere pørgsmål.
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
(hvis du har 25 eller flere våben eller 10 eller flere særligt farlige våben, feks pistoler).
Som regel siger man 6 grovvåben og kun 2 i hver kaliber, men er der sportslige begrundelser (mere eller mindre tungtvejende alt efter hvor meget man vil over "grænsen") kan det lade sig gøre.
En skytte i min forening har 8 grovvåben, så det hænder.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Den normale 25/10 opbevaring er alm våbenskab?
Skal man højere op hvad krever det så og hvad giver næste trin så lov til med opbevaring?
Skal man højere op hvad krever det så og hvad giver næste trin så lov til med opbevaring?
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
Så skal du op i det der førhen hed SKAFOR rød, jeg kan ikke lige huske hvad EN betegnelsen er. Men det er bla. med alarmsystem.
Jeg vil mene at du med din begrundelse om flere discipliner godt kan få tilladelse til de våben du ønsker.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
-
- Bronze Member
- Interesser: Pistol / IPSC
- Geografisk sted: Stoholm Jyll. Dk.
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 12 times
Så skulle du lige kigge på en coonan inden du køber desert eagle.
Samme kaliber men bare som up scale 1911
https://youtu.be/IKM5B7ykQBs
- The Mad Viking
- This member is
- Interesser: Skydning og mekanik
- Geografisk sted: Nordøstfyn
- Has thanked: 430 times
- Been thanked: 136 times
Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.
Grænsen for det gamle SKAFOR Blå, nu EN-et eller andet, er 25 våben, HERAF 10 “særligt farlige våben”.
Det andet er et levn fra nogle selvopfundne regler hos enkelte lokale våbenkontorer.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...
The 10th man usually prefers the other 9...
-
- Banned
Ja det siges at hvis du kan godtgøre og ligefrem dokumentere at det er til konkurence brug og ikke bare hygge skydning, så er det langt nemmere at få det goskendtRas.Killing skrev: ↑18. jul 2020, 10:04Så skal du op i det der førhen hed SKAFOR rød, jeg kan ikke lige huske hvad EN betegnelsen er. Men det er bla. med alarmsystem.
Jeg vil mene at du med din begrundelse om flere discipliner godt kan få tilladelse til de våben du ønsker.
-
- Banned
Med andre ord så kan jeg have 10 pistoler/revolver og 15 gevær /riflerThe Mad Viking skrev: ↑18. jul 2020, 10:52Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.
Grænsen for det gamle SKAFOR Blå, nu EN-et eller andet, er 25 våben, HERAF 10 “særligt farlige våben”.
Det andet er et levn fra nogle selvopfundne regler hos enkelte lokale våbenkontorer.
- Ras.Killing
- Platin Member
- Interesser: Jagt & pistolskydning
- Geografisk sted: Sy'Fyn
- Has thanked: 546 times
- Been thanked: 633 times
JepsFrantz skrev: ↑18. jul 2020, 10:58Med andre ord så kan jeg have 10 pistoler/revolver og 15 gevær /riflerThe Mad Viking skrev: ↑18. jul 2020, 10:52Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.

"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.
Make Fyn fin again!
Make Fyn fin again!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 971 times
- Kontakt:
Her kan du læse det fra hestens egen mund:Frantz skrev: ↑18. jul 2020, 10:58Med andre ord så kan jeg have 10 pistoler/revolver og 15 gevær /riflerThe Mad Viking skrev: ↑18. jul 2020, 10:52Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1248
retsinfo skrev:Opbevaring
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Banned
Det har jeg ikke endnu men har drømmen om en us karabin, en M1 garant og en auto shotgun til IPSC i udlandet. Men jeg kan da se at jeg lige så godt kan tænke i skafor rød hvis jeg skal bygge et boks rum en gangRas.Killing skrev: ↑18. jul 2020, 11:00JepsFrantz skrev: ↑18. jul 2020, 10:58Med andre ord så kan jeg have 10 pistoler/revolver og 15 gevær /riflerThe Mad Viking skrev: ↑18. jul 2020, 10:52Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.
Det andet er et levn fra nogle selvopfundne regler hos enkelte lokale våbenkontorer.dog er en halvautomatisk haglbøsse eller riffel også et særligt farligt våben. Så de ryger med i samme pulje som pistolerne. Bare hvis du har den slags også.
-
- Banned
Åååh de 3 sortkrudt revolver og den ene sortkrudt pistol er ikke inden under særlig farlig våben, da de er forladetBofhenator skrev: ↑18. jul 2020, 11:02Her kan du læse det fra hestens egen mund:Frantz skrev: ↑18. jul 2020, 10:58Med andre ord så kan jeg have 10 pistoler/revolver og 15 gevær /riflerThe Mad Viking skrev: ↑18. jul 2020, 10:52Og lige for at rette en gammel og udbredt misforståelse, så tæller “særligt farlige våben” IKKE som to “point”.
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/1248retsinfo skrev:Opbevaring
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, sport, science
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 755 times
US Carbine er ikke længere et særligt farligt våben, for du kan ikke få tilladelse til den som halvautomat.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Det burde kunne lade sig gøre, men der skal være sportslige begrundelser. Når man, som du, kan redegøre for at de skal bruge til forskellige discipliner/divisioner, hvor kriterierne for hvilke våben der kan anvendes er forskellige, burde det være muligt.Frantz skrev: ↑17. jul 2020, 23:32Det er et eller flere pørgsmål.
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
Her er retningslinierne fra JM:
Cirkulæreskrivelse om ændringer i våbencirkulæret – vandelsgodkendelse af forældremyndighedsindehavere og ophævelse af den udvidede forelæggelsesordning vedrørende pistoler skrev: Udgangspunktet er således, at ansøgeren kan få tilladelse til højst to våben pr. kaliber i kalibrene 7,62 mm (.30), 7,65 mm (.32) og 9 mm (.38/.357). Der kan dog gives tilladelse til fire våben med den samme eller tilsvarende kaliber i de tilfælde, hvor ansøgeren ønsker tilladelse til to pistoler og to revolvere med samme eller tilsvarende kaliber.
Hvis ansøgeren ønsker tilladelse til et tredje våben med samme eller tilsvarende kaliber og af samme type (pistol/revolver), er det en betingelse, at der foreligger særlige grunde, navnlig af sportslig karakter.
Hvis det overvejes at imødekomme ansøgningen, sendes sagen til høring hos den af de tre skytteorganisationer, der har attesteret SKV 2 ansøgningsblanketten. Skytteorganisationen anmodes om en udtalelse om, hvorvidt der efter organisationens opfattelse foreligger væsentlige sportslige hensyn, der kan begrunde, at ansøgeren får tilladelse til et tredje våben med samme eller tilsvarende kaliber af samme type. Der kan eksempelvis lægges vægt på, om ansøgeren er en særlig kvalificeret skytte, eller om der er tale om et særligt våben.
https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2004/9509Cirkulæreskrivelse om ændringer i våbencirkulæret – vandelsgodkendelse af forældremyndighedsindehavere og ophævelse af den udvidede forelæggelsesordning vedrørende pistoler skrev:Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (.22) kan kun gives undtagelsesvist, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Banned
Nu skal jo lige have det a licens først og så derefter så må vi se om det nu også er så sjovt som i siger det er...Mapzter skrev: ↑18. jul 2020, 16:24Det burde kunne lade sig gøre, men der skal være sportslige begrundelser. Når man, som du, kan redegøre for at de skal bruge til forskellige discipliner/divisioner, hvor kriterierne for hvilke våben der kan anvendes er forskellige, burde det være muligt.Frantz skrev: ↑17. jul 2020, 23:32Det er et eller flere pørgsmål.
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
Kan det lade sig gøre?
Her er retningslinierne fra JM:Cirkulæreskrivelse om ændringer i våbencirkulæret – vandelsgodkendelse af forældremyndighedsindehavere og ophævelse af den udvidede forelæggelsesordning vedrørende pistoler skrev: Udgangspunktet er således, at ansøgeren kan få tilladelse til højst to våben pr. kaliber i kalibrene 7,62 mm (.30), 7,65 mm (.32) og 9 mm (.38/.357). Der kan dog gives tilladelse til fire våben med den samme eller tilsvarende kaliber i de tilfælde, hvor ansøgeren ønsker tilladelse til to pistoler og to revolvere med samme eller tilsvarende kaliber.
Hvis ansøgeren ønsker tilladelse til et tredje våben med samme eller tilsvarende kaliber og af samme type (pistol/revolver), er det en betingelse, at der foreligger særlige grunde, navnlig af sportslig karakter.
Hvis det overvejes at imødekomme ansøgningen, sendes sagen til høring hos den af de tre skytteorganisationer, der har attesteret SKV 2 ansøgningsblanketten. Skytteorganisationen anmodes om en udtalelse om, hvorvidt der efter organisationens opfattelse foreligger væsentlige sportslige hensyn, der kan begrunde, at ansøgeren får tilladelse til et tredje våben med samme eller tilsvarende kaliber af samme type. Der kan eksempelvis lægges vægt på, om ansøgeren er en særlig kvalificeret skytte, eller om der er tale om et særligt våben.https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2004/9509Cirkulæreskrivelse om ændringer i våbencirkulæret – vandelsgodkendelse af forældremyndighedsindehavere og ophævelse af den udvidede forelæggelsesordning vedrørende pistoler skrev:Tilladelse til flere end 6 pistoler med større kaliber end 5,6 mm (.22) kan kun gives undtagelsesvist, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Og De 2 halvautomatiske salonrifler, til rågeregulering, tæller vel også med, som "særligt farlige"
Så man kan hurtigt ramme de 10 styk, hvis man både dyrker Regulering, Havjagt(Halvauto haglspreder), alm. pistolskydning og IPSC...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Banned
Ja det kan hurtig løbe op, og skyder du weston action skydning med en 1873 revolver som har patron og ikke er forlade så er det 2 stk alene på den deciplin. Er man meget sports præget har man jo også en back up. Så er er det 3 på den ene deciplin
Skal man bygge et kammer kan det vist lige så godt være et skafor rød