ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Re: ACØ og ACV er blevet lagt sammen til "PAC" i Holstebro

Indlæg af Tamamo » 21. mar 2022, 14:44

Jeg prøvede lige at ringe til PAC igen, nu kan de ikke længere oplyse status på tilladelser. Derudover har de også valgt at overgå til digital post, så de udsender ikke emails over de næste par dage. Man bliver lidt træt... :wall:

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 22. mar 2022, 22:33

17/1 Ansøgt om tilladelse til .22 halvauto til jagt (aftenen før de slukkede for deres gamle system)
22/3 modtaget tilladelse, på 3 A4 sider.

Er det en ny standart tekst de har vedhæftet, med nye begrænsninger.
Står der at jeg kun må have et tre-skuds magasin i til jagt og regulering?

FireShot Capture 027 -  - .png
FireShot Capture 027 - - .png (202.39 KiB) Vist 20499 gange

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 22. mar 2022, 23:41

Nej, den har jeg også på min halvautoriffel-tilladelse fra 2020. Det er kun til jagt og regulering (med undtagelse af regulering af råger), på skydebanen må du gerne bruge 10-skuds magasiner.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. mar 2022, 06:11

Er konsensus ikke også at det kun tillader et 2-skuds magasin til jagt?
Altså at max 3 i våbnet inkluderer hvad der er i både kammer og magasin.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 23. mar 2022, 07:44

ReneKJ skrev:
23. mar 2022, 06:11
Er konsensus ikke også at det kun tillader et 2-skuds magasin til jagt?
Altså at max 3 i våbnet inkluderer hvad der er i både kammer og magasin.
Jo - Se 3 sætte-paragraffer nede: https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2020/9398
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
SBO
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, Jagt, Detektor, MC
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SBO » 23. mar 2022, 07:58

Gælder begrænsningen med 10-skuds magasiner, kun centraltændte, og ikke randtændte? Sådan kan man da tolke det jf. "hvis der ikke står det er forbudt - så er det lovligt" princippet.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 23. mar 2022, 09:11

SBO skrev:
23. mar 2022, 07:58
Gælder begrænsningen med 10-skuds magasiner, kun centraltændte, og ikke randtændte? Sådan kan man da tolke det jf. "hvis der ikke står det er forbudt - så er det lovligt" princippet.
Det gælder ikke randtændte.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tamamo » 23. mar 2022, 13:34

Det er nok lidt sent at rapportere, men skytteforeningen havde glemt at give mig besked om, at tilladelsen var dukket op. Fandt først ud af det i dag...

SKV2 grov indsendt 06/01/22, modtaget d. 31/01/22.

Porgys
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: fritid
Geografisk sted: vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af Porgys » 25. mar 2022, 09:01

Det ser ikke lovende ud for dem der har søgt tilladelse på rifler med vekselpiber:
Her er et lille uddrag fra politiets info side:

Status
På grund af udfordringerne med det nye våbenregister kan vi på nuværende tidspunkt kun behandle følgende ansøgninger:

Borger
Våbenpas til jagtvåben, dog ikke nye haglvåben
Våbentilladelser til jagt , dog ikke hvis der er aftagelig vekselsæt/piber, og kun til en ejer

:cry:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 25. mar 2022, 10:31

Porgys skrev:
25. mar 2022, 09:01
Det ser ikke lovende ud for dem der har søgt tilladelse på rifler med vekselpiber:
Her er et lille uddrag fra politiets info side:

Status
På grund af udfordringerne med det nye våbenregister kan vi på nuværende tidspunkt kun behandle følgende ansøgninger:

Borger
Våbenpas til jagtvåben, dog ikke nye haglvåben
Våbentilladelser til jagt , dog ikke hvis der er aftagelig vekselsæt/piber, og kun til en ejer
Det kan nu ikke være helt rigtigt.
Jeg har lige fået et våbenpas igennem (tilføjelse af våben + forlængelse af våben). Modtog det tidligere denne uge.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member

Re: Våbentilladelse med sælger i udlandet

Indlæg af Tamamo » 25. mar 2022, 12:58

Tamamo skrev:
9. feb 2022, 15:34
C-X skrev:
5. feb 2022, 17:27
Det søgte og fik jeg, men magasinerne kom så meget senere, at jeg måtte søge en import tilladelse til dem specifikt, da jeg havde hentet riflen og afsluttet den anden. Så fik jeg sendt magasinerne.
Jeg står lidt i et problem med hensyn til de magasiner. Jeg har bestilt dem til at blive sendt til Clauberg i Flensburg, sådan at de kan afhentes samtidig med riflen. Dog har jeg lige snakket med Danske Bank, der har blokeret overførslerne, og de fik det nærmest til at lyde som om, at jeg var ved at skulle begå terror fordi jeg har bestilt riffel og magasiner før jeg egentlig havde tilladelse, selvom jeg har forklaret, at jeg har ansøgt om import tilladelse. Manden i røret mente, at jeg skulle have tilladelserne før jeg købte. Jeg vil bare lige være 100% sikker i min sag. Det jeg har gjort er følgende:

1. Jeg har købt en riffel og fået sælger til at sende den til Clauberg i Flensburg.
2. Jeg har forsøgt at købe 5 magasiner fordelt over to butikker, da magasiner til riflen er ret sjældne, hvorfor jeg også har købt så mange, så jeg har lidt i reserve. Disse har jeg bedt begge butikker om at sende til Clauberg.
3. Jeg har søgt import tilladelse til riffel samt magasiner.

Er det mig der er galt på den? Jeg kan selvfølgelig dokumentere det hele.
Jeg troede ellers denne sag var slut, men politiet har lige været forbi og spørge ind til våbnet, men også mine medlemskabet af Skytteforeninger samt SKV-våben. De bankede oven i købet på døren mens man var på tønden.
Der var heldigvis ikke noget at komme efter, udover, at de mente, at man ikke kunne bruge halvautomatiske rifler til sportsskydning, så jeg skulle ikke forvente, at den kategori blev skrevet på tilladelsen når den kommer en dag. Træls start på dagen, men de var heldigvis meget flinke. :???:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 25. mar 2022, 13:15

Det er korrekt, der er nul halalauto rifler på SKV. Ellers en interessant forretningsudvikling, de har fremført. Utroligt at de har tid til det, når de nu ikke har tid til rigtigt politiarbejde.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. mar 2022, 13:18

Tamamo skrev:
25. mar 2022, 12:58
Der var heldigvis ikke noget at komme efter, udover, at de mente, at man ikke kunne bruge halvautomatiske rifler til sportsskydning, så jeg skulle ikke forvente, at den kategori blev skrevet på tilladelsen når den kommer en dag.
Det er ikke kun noget de mener. Det står i våbencirkulæret (Cirkulære om våben og ammunition m.v.) kapitel 2.
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
(...)
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
(...)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tamamo » 25. mar 2022, 14:36

Mapzter skrev:
25. mar 2022, 13:18
Tamamo skrev:
25. mar 2022, 12:58
Der var heldigvis ikke noget at komme efter, udover, at de mente, at man ikke kunne bruge halvautomatiske rifler til sportsskydning, så jeg skulle ikke forvente, at den kategori blev skrevet på tilladelsen når den kommer en dag.
Det er ikke kun noget de mener. Det står i våbencirkulæret (Cirkulære om våben og ammunition m.v.) kapitel 2.
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
(...)
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
(...)
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 3, kan kun gives til jagt.
C-X skrev:
25. mar 2022, 13:15
Det er korrekt, der er nul halalauto rifler på SKV. Ellers en interessant forretningsudvikling, de har fremført. Utroligt at de har tid til det, når de nu ikke har tid til rigtigt politiarbejde.
Jeg er såmen godt klar over, at den ikke kan bruges til decideret sportsskydning. Jeg mente dog, at der var en speciel jagt sportsskydningskategori der tillader hvad som helst den danske våbenlov tillader. Politimændene spurgte også ind til hvad det var, men jeg var så chokeret, at jeg helt har glemt navnet. Jeg mener det hedder terrænskydning, men jeg kan selvfølgelig ikke finde noget information online. Dengang jeg søgte våbnet havde jeg dog sikret mig, at det fandtes.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 25. mar 2022, 14:44

Tamamo skrev:
25. mar 2022, 14:36
Jeg er såmen godt klar over, at den ikke kan bruges til decideret sportsskydning. Jeg mente dog, at der var en speciel jagt sportsskydningskategori der tillader hvad som helst den danske våbenlov tillader.
Du tænker sikkert på jagtfeltskydning. Om det er lovligt at anvende en halvautomatisk riffel til sådan en konkurrence skal jeg ikke gøre mig klog på.
https://www.jaegerforbundet.dk/vaben/ja ... tskydning/
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tamamo » 25. mar 2022, 14:49

Mapzter skrev:
25. mar 2022, 14:44
Tamamo skrev:
Jeg er såmen godt klar over, at den ikke kan bruges til decideret sportsskydning. Jeg mente dog, at der var en speciel jagt sportsskydningskategori der tillader hvad som helst den danske våbenlov tillader.
Du tænker sikkert på jagtfeltskydning. Om det er lovligt at anvende en halvautomatisk riffel til sådan en konkurrence skal jeg ikke gøre mig klog på.
Yes, det er lige præcis jagtfeltskydning jeg har havde i tankerne. :razz:
5. Våben og ammunition

Til Jagtfeltskydningen må anvendes enhver jagtriffel eller kombinationsvåben, der ifølge våbentilladelsen er registreret som jagtriffel. Der må anvendes lovligt optisk sigtemiddel.

Anvendte våben og kalibre/patroner skal til enhver tid opfylde gældende lovgivning vedr. beskydning af råvildt, med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi.

Der må anvendes lyddæmper.

Anvendte våben må ikke være forsynet med rekyl- eller mundingsbremse. Der må anvendes al ammunition, der er beregnet til det anvendte våben herunder fuldkappet.

Det forudsættes, at jagtriflen er indskudt, og deltagerne har ikke krav på prøveskud, før skydningen indledes.

Der må kun anvendes ét og samme våben og sigtemiddel under skydningen.
Det læser jeg som, at halvautomater også er tilladt.

Brugeravatar
Epae
Platin Member
Platin Member
Interesser: Flugt- og riffel-skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 113 times
Been thanked: 129 times

Indlæg af Epae » 25. mar 2022, 14:51

Tamamo skrev:
25. mar 2022, 14:49
Mapzter skrev:
Tamamo skrev:
5. Våben og ammunition

Til Jagtfeltskydningen må anvendes enhver jagtriffel eller kombinationsvåben, der ifølge våbentilladelsen er registreret som jagtriffel. Der må anvendes lovligt optisk sigtemiddel.

Anvendte våben og kalibre/patroner skal til enhver tid opfylde gældende lovgivning vedr. beskydning af råvildt, med hensyn til kuglevægt og anslagsenergi.

Anvendte våben må ikke være forsynet med rekyl- eller mundingsbremse. Der må anvendes al ammunition, der er beregnet til det anvendte våben herunder fuldkappet.

Det forudsættes, at jagtriflen er indskudt, og deltagerne har ikke krav på prøveskud, før skydningen indledes.

Men våbenet vil så være på en jagt-tilladelse, ikke SKV.
Selve hagen her er at der ikke udstedes SKV tilladelser til halv-auto rifler - overhovedet. Kun på jagttilladelse.
Browning B525 - 12/76
BRNO ZP 145 - 16/70
BRNO ZP 149 - 12/70
Marlin (JM) 1895 SBL - 45-70 Govt.
Ruger Precision Rimfire - 22LR
Tikka T3X TAC A1 - .260 Remington
Ruger SFAR - .308 Win

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Tamamo » 25. mar 2022, 14:54

Epae skrev:
25. mar 2022, 14:51
Tamamo skrev:
25. mar 2022, 14:49
Mapzter skrev:
Tamamo skrev:
5. Våben og ammunition

Men våbenet vil så være på en jagt-tilladelse, ikke SKV.
Selve hagen her er at der ikke udstedes SKV tilladelser til halv-auto rifler - overhovedet. Kun på jagttilladelse.
Jeg har også kun søgt jagttilladelse. I begrundelsen har jeg skrevet jagt og øvelse- samt sportsskydning, hvilket nok har skabt forvirringen.

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 29. mar 2022, 11:44

100Radsbar skrev:
13. jan 2022, 13:12
Har indsendt en ansøgning om importtilladelse af magasiner den 11/1-2022. Har fået en kvittering på E-Boks, og at man skal forvente 4-6 uger behandlingstid......... :impatient:
Ansøgt 11/1-2022
Modtaget i Eboks 29/3-2022
:impatient:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 31. mar 2022, 21:38

TV Midt Vest har lige bragt en artikel om situationen hos PAC med nogle udtalelser fra Karin Jønler, Afdelingschef for PAC.

Citat fra artiklen.
Karin Jønler forklarer, at de havde forventet, at fejl og mangler i det nye system ville være udbedret i løbet af et par uger.

- Men det har vist sig at være noget mere komplekst, end vi havde regnet med, siger chefen for Politiets Administrative Center, der mener, at de har handlet i rettidig omhu.
Karin Jønler fra Politiets Administrative Center fastslår, at hun og medarbejderne er ærgerlige over situationen.

- Der er intet vi hellere ville, end at behandle de her sager så hurtigt som overhovedet muligt. Men vi forestiller os, at der desværre godt kan gå måneder endnu, siger hun.
Jeg begriber ikke, at man kan have så lidt situationsfornemmelse, at man kan påstå, at man har handlet i rettidig omhu. Jeg bliver simpelthen så træt, når jeg læser sådan noget :censored: Nej, havde de handlet i rettidig omhu, så havde vi slet ikke stået i den situation som vi gør nu...

Og så syntes jeg at det klinger meget hult, når hun siger at det de aller helst ville var, at behandle tilladelser så hurtigt som muligt :impatient:

Artiklen kan læses her i sin fulde længde.
https://www.tvmidtvest.dk/skive/nyt-it- ... AVASWUXMKA
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Peter
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 36 times
Been thanked: 51 times

Indlæg af Peter » 1. apr 2022, 07:40

Sunscale skrev:
31. mar 2022, 21:38
TV Midt Vest har lige bragt en artikel om situationen hos PAC med nogle udtalelser fra Karin Jønler, Afdelingschef for PAC.

Citat fra artiklen.
Karin Jønler forklarer, at de havde forventet, at fejl og mangler i det nye system ville være udbedret i løbet af et par uger.

- Men det har vist sig at være noget mere komplekst, end vi havde regnet med, siger chefen for Politiets Administrative Center, der mener, at de har handlet i rettidig omhu.
Karin Jønler fra Politiets Administrative Center fastslår, at hun og medarbejderne er ærgerlige over situationen.

- Der er intet vi hellere ville, end at behandle de her sager så hurtigt som overhovedet muligt. Men vi forestiller os, at der desværre godt kan gå måneder endnu, siger hun.
Jeg begriber ikke, at man kan have så lidt situationsfornemmelse, at man kan påstå, at man har handlet i rettidig omhu. Jeg bliver simpelthen så træt, når jeg læser sådan noget :censored: Nej, havde de handlet i rettidig omhu, så havde vi slet ikke stået i den situation som vi gør nu...

Og så syntes jeg at det klinger meget hult, når hun siger at det de aller helst ville var, at behandle tilladelser så hurtigt som muligt :impatient:

Artiklen kan læses her i sin fulde længde.
https://www.tvmidtvest.dk/skive/nyt-it- ... AVASWUXMKA
Det er fortsat en skandale...
Man burde lægge byrden ud hos de respektive politikredse som i gamle dage - der er da en chance for, at de medarbejdere, der sad på våbenkontorerne er der endnu, så kan puklen lynhurtigt bringes ned indtil PAC har styr på deres nye IT-system.

Men der er tilsyneladende ikke nok sagsbehandlere:
https://politi.dk/job-i-politiet/ledige ... d=MVJ08667

Jeg var ikke klar over, at "vores" afdeling i PAC også har lokale opgaver:
Enheden løser derudover en række opgaver for Midt- og Vestjyllands Politi, bl.a. behandling af tilladelser til afholdelse af sportsarrangementer, festivaller og offentlige forlystelser, tilsyn med vagtvirksomheder, registrering af anmeldelser om demonstrationer og opdatering af politikredsens aktivitetskalender. Disse opgaver løses i tæt samarbejde med politikredsens operative planlægnings- og færdselsafdeling.

Brugeravatar
SirPie
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Sabro
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af SirPie » 1. apr 2022, 07:53

Er der nogle der ved om SKV3 tilladelser også ligger i PAC store bunke af ubehandlet sager?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 1. apr 2022, 08:10

EmilGuld skrev:
1. apr 2022, 07:53
Er der nogle der ved om SKV3 tilladelser også ligger i PAC store bunke af ubehandlet sager?
Det gør de.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

CG1900
Newbie
Newbie
Interesser: skydning-historisk-jagt
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 65 times

Indlæg af CG1900 » 1. apr 2022, 09:40

SKV 1 indsendt 24/1-22 modtaget 28/3-22

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. apr 2022, 09:42

Jeg har netop fået en SKV2 fornyelse retur. Den er fra d. 18. Januar.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar