Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Re: Nye stramninger på vej til Skytteforeningerne

Indlæg af Flugteren » 6. jan 2024, 21:43

Så er der nyt fra JM. Der er tale om ret heftige stramninger, blandt andet vil man kunne bede folk om at dokumentere helbredstilstande (fysiske såvel som psykiske) i forbindelse med ansøgning om våbentilladelse. Det skal nok få ventetider i sundhedsvæsenet til at falde. Det vil nok også skære en del del våbenkøb fra, hvis man skal forbi lægen hver gang, man skal søge om våben - eller fornyelse af SKV/jagttegn.

Det vil også være interessant at se, om det vil medføre, at jægere, skytter og våbensamlere samt eventuelt folk med våben som erhverv til en vis grad vil afholde sig fra at kontakte sundhedsmyndighederne, fordi våbene (og dermed éns hobby/passion/fritidsinteresse) risikerer at blive taget fra én.

Lidt mærkeligt, at jeg ikke har set DJ eller DGI/DSU kommentere på dette endnu, men det er også lidt bob bob at lægge lovforslaget ud til høring d. 22 December, hvor alle er på juleferiemode.

https://www.justitsministeriet.dk/press ... om-vaaben/

Så sørg for at holde helbreddet ved lige, mine damer og herrer :???:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. jan 2024, 23:21

Flugteren skrev:
6. jan 2024, 21:43
Så er der nyt fra JM. Der er tale om ret heftige stramninger, blandt andet vil man kunne bede folk om at dokumentere helbredstilstande (fysiske såvel som psykiske) i forbindelse med ansøgning om våbentilladelse. Det skal nok få ventetider i sundhedsvæsenet til at falde. Det vil nok også skære en del del våbenkøb fra, hvis man skal forbi lægen hver gang, man skal søge om våben - eller fornyelse af SKV/jagttegn.

Det vil også være interessant at se, om det vil medføre, at jægere, skytter og våbensamlere samt eventuelt folk med våben som erhverv til en vis grad vil afholde sig fra at kontakte sundhedsmyndighederne, fordi våbene (og dermed éns hobby/passion/fritidsinteresse) risikerer at blive taget fra én.

Lidt mærkeligt, at jeg ikke har set DJ eller DGI/DSU kommentere på dette endnu, men det er også lidt bob bob at lægge lovforslaget ud til høring d. 22 December, hvor alle er på juleferiemode.

https://www.justitsministeriet.dk/press ... om-vaaben/

Så sørg for at holde helbreddet ved lige, mine damer og herrer :???:
Arh, det lyder da ikke helt vildt?
Meget af det lyder - synes jeg - ret fornuftigt, men kommer næppe til at gøre en kæft forskel. Højere straf for uforsvarlig våbenopbevaring? Hvor mange er der lige som opbevarer våben uforsvarligt? Kommer de til at ændre adfærd i nævneværdig grad, fordi bødestraffen forhøjes? Eller er det bare mig der tror at "alle" gør hvad de kan, for at opbevare tingene lovligt og forsvarligt? Jeg har en idé om at Fields skyttens forældre forbander den våbenopbevaring langt ind i helvede, og at de ikke overhovedet havde forestillet sig at det kunne ende i et skyderi. Men min viden er ikke detaljeret nok til at være andet end gætteri.

Det eneste i de forslag der ser træls ud, er som du nævner, Flugter "systematisk at indhente helbredsoplysninger". Det vil kunne forsinke processen en hel del. Skal det være ved hver ansøgning? For med 7-10 våben (fornyelse ca. 2 gange om året) og våbenpas der også skal justeres mindst en gang om året, så kan det blive ret træls for de aktive og ambitiøse skytter.
Og hvor meget kommer det til at flytte? Fields skytten havde vel ikke selv våbentilladelse, havde han? Og den bekymringsindberetning-ordning der foreslås ... var problemet ikke at Fields skytten ikke kom til en behandler?

Nå, men igen - hvis det implementeres ordentligt, så bør dette faktisk ikke være nogen større hæmsko for våbenbrugere. Men hvis det implementeres ligesom regeringens "1000 ekstra sygeplejersker" (jeg er fra Nordjylland, hvor der i stedet blev fyret et par hundrede) eller deres ældre-reform, som reelt er blevet "Pensionen skal ikke index-reguleres, selvom vi godt nok har det stående i et forlig", så kan det da godt blive noget skidt. Men det kan jo være denne her bliver implementeret af nogen der faktisk er kompetente til det.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 6. jan 2024, 23:30

Altså, jeg er heller ikke decideret imod forslaget, men som du også selv nævner, så frygter jeg lidt, at man “overfortolker/overimplementerer”, så det hele bliver langt mere besværligt og måske for restriktivt end det egentlig var hensigten.

Jeg er da helt enig i, at man skal opbevare sine våben og ammunition forsvarligt og udenfor rækkevidde af uvedkommende personer, det er skam fint, at man retter sin opmærksomhed mod dette.

Jeg vil blot håbe, at myndighederne rent faktisk tager sig tid til at lytte til interesseorganisationer, myndighederne, sundhedspersonale m.m, så man ikke bare siger “det skal være sådan her, det kan ikke laves om!”.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 6. jan 2024, 23:34

Fast Fumble skrev:
6. jan 2024, 23:21
Hvor mange er der lige som opbevarer våben uforsvarligt? Kommer de til at ændre adfærd i nævneværdig grad, fordi bødestraffen forhøjes? Eller er det bare mig der tror at "alle" gør hvad de kan, for at opbevare tingene lovligt og forsvarligt?
Jeg tror desværre at der er flere end som så, som ikke har helt styr på tingene.

Den våbenkontrol som Fyns Politi lavede i 2023 (hos våbensamlere) peger i hvert fald i den retning.
Politi.dk skrev:Fyns Politi kunne i forbindelse med mandagens kontrol konstatere, at 57% af de besøgte våbensamlere ikke havde orden i sagerne – f.eks. var der et tilfælde, hvor våbnet lå gemt på loftet, mens der i andre tilfælde var tale om våbenskabe, som ikke var fastmonterede
https://politi.dk/fyns-politi/nyhedslis ... 2023/02/08
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 7. jan 2024, 00:39

For mig at se giver ændringerne ikke nogen indskrænkelse, som jeg som skytte/jæger – samt borger i Danmark – ikke kan leve med. Min bekymring er dog implementeringen, som kan gå hen at blive bøvlet og medføre yderligere forsinkelser ved køb/salg samt fornyelser af tilladelser. Dér er vi ramt hårdt nok i forvejen.

Jeg hæftede mig med glæde ved at ændringen ikke medfører ændring til politiets almindelige adgang til kontrol af opbevaring af våben og ammunition hjemme hos hver enkelt. Naturligvis skal våben og ammunition opbevares efter forskrifterne – ingen tvivl om den sag – men adgang til hjemmet for kontrol har indtil nu krævet en dommerkendelse - eller den sjældne ”særligt begrundet mistanke”. Hjemmeladere og våbensamlere har haft dog ikke denne beskyttelse – og man kunne have frygtet, at almindelige skytter og jægere ville blive underlagt samme regelsæt. Dette er heldigvis ikke sket... :thumbup:

Udkastet er sendt i høring til en lang række myndigheder og instanser med frist for indsigelser d. 19. januar 2024, altså en frist på under en måned henover juleperioden..!! En god måde at ”snige” en sådan sag igennem på... :giggle:

En af de mange interessenter, der er adresseret mhp høring er faktisk dette forum. Dette er interessant derhen, at Nordisk Våbenforum (NVF) jo er et privatejet forum og ikke er en demokratisk organisation med et demokratisk vedtaget program. Så selvom NVF er et fremragende forum med mere end 12.000 medlemmer kan NVF faktisk ikke tale på disses medlemmers vegne i sådanne – eller andre - forhold. Men det er jeg naturligvis overbevist om at Lycon og hans hird er helt med på... :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 11 times

Indlæg af SKS » 7. jan 2024, 01:30

Oscar123 skrev:
7. jan 2024, 00:39
Hjemmeladere og våbensamlere har haft dog ikke denne beskyttelse – og man kunne have frygtet, at almindelige skytter og jægere ville blive underlagt samme regelsæt. Dette er heldigvis ikke sket... :thumbup:

:razz:
Oscar123
Jo vi har, de kan uanmeldt komme og kontrollere mit krudt, fænghætter mm. men det giver dem ikke lov til at se mine våben og ammunition.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 7. jan 2024, 07:39

Over 1/6 af Danmarks befolkning bliver ramt af en en behandlingskrævende depression. Gad vide om vi skal sige farvel til 1/6 af alle skytter.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 7. jan 2024, 08:47

Krung skrev:
7. jan 2024, 07:39
Over 1/6 af Danmarks befolkning bliver ramt af en en behandlingskrævende depression. Gad vide om vi skal sige farvel til 1/6 af alle skytter.
Jeg har også tænkt det scenarie. For jeg har rigtigt svært ved at se dem kunne styre sig, når stregen skal sættes, da det er en fin ny salami myndighederne kan skære lunser af, når de i fremtiden skal vise handlekraft overfor stemmekvæget.

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 7. jan 2024, 09:07

Øboen skrev:
7. jan 2024, 08:47
Krung skrev:
7. jan 2024, 07:39
Jeg har også tænkt det scenarie. For jeg har rigtigt svært ved at se dem kunne styre sig, når stregen skal sættes, da det er en fin ny salami myndighederne kan skære lunser af, når de i fremtiden skal vise handlekraft overfor stemmekvæget.
Hvis jeg skruer sølvpapirshatten på, så kommer vi til at se en stigning selvmedicinering i form at hash, svampe, urtethe, alkohol ... for så snart man har en skyder, så tør man ikke længere gå til lægen. Flot selvmål, men det sparer jo på sygevæsenet men koster på politiets budget. Det her kunne have præcis den modsatte effekt af det ønskede.

Hvis jeg så lægger hatten, så kan jeg godt se problemet. Hvis nogen ikke lever i virkeligheden, så er jeg ikke så vild med at de har skydere.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 268 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af Greyberd63 » 7. jan 2024, 09:28

Var det ikke tidligere kun Bande/vold/narko brud på våbenlovgivning/knivlov og euforiserende stoffer der kunne give afslag på vandelsgodkendelse

Nu ser det ud til at grove
lovovertrædelser hvor paragraf 252 er særligt nævnt, også vil kunne medføre afslag på vandels godkendelse.

Så kan
sprit kørsel eller andre trafikforseelser, sagtes komme indover, hvis der er indeholdt sigtelser vedr. paragra 252.
§ 252 Med fængsel indtil 8 år straffes den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs vis forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.
Stk. 2. På samme måde straffes den, der på hensynsløs måde forvolder fare for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbredelig sygdom.
Stk. 3. Justitsministeren fastsætter efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse, hvilke sygdomme der er omfattet af stk. 2.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i våbenloven, der bemyndiger
justitsministeren til at fastsætte regler om obligatorisk afslag på
våbentilladelser mv. for personer, der er dømt for visse grovere
lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning
efter tilholdsloven.
Ordningerne indebærer, at justitsministeren ved en bekendtgørelse vil
indføre en ordning, der indebærer, at personer, der har begået grove
lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning
efter tilholdsloven, ikke kan meddeles eller opretholde våbentilladelse mv.
i et bestemt tidsrum fra domsafsigelsen eller fra beslutningen om tilhold,
opholdsforbud eller bortvisning.
mvh
grey

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 7. jan 2024, 10:18

Krung skrev:
7. jan 2024, 09:07
Hvis jeg så lægger hatten, så kan jeg godt se problemet. Hvis nogen ikke lever i virkeligheden, så er jeg ikke så vild med at de har skydere.
Jeg er enig, og de fleste mennesker vil nok også ønske at de selv blev stoppet hvis det kom så vidt.

Men jeg kunne rigtigt godt tænke mig hvordan de i praksis har tænkt sig at det skal virke?
Standarformularer fra lægen om "ingen kendte psykiske sygdomme"? Det er nok til at håndterer, især hvis man bare kan anmode om det elektronisk
Kontorassistener hos politiet der sidder og skal vurdere udtalelser fra psykiatere? Der er måske lidt uden for deres kompetence-område

Brugeravatar
Zakke
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: kampvogne og våben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Zakke » 7. jan 2024, 10:34

Jeg håber, at den lovgivende instans formår at bringe de relevante interessenter i samråd, så vi får en præcis og detaljeret grænse for, hvad der skal give anledning til et afslag. Hvis de sætter grænsen for lavt, så er der jo en masser borgere, inklusiv mig selv, som engang i min ungdom var hos lægen med smerter i sindet, og som modtog psykologisk behandling i form af samtaleterapi, som potentielt står til at miste deres tilladelser. Dette mener jeg ikke skal give anledning til at miste sin vandelsgodkendelse. Det er særligt dette stykke tekst, jeg ønsker skal granskes i særdeleshed, før en eventuel lov bliver udfærdiget:
Foruden oplysninger om eventuelle aktuelle eller tidligere psykiske lidelser, indbefatter det endvidere relevante og nødvendige oplysninger om tidligere psykiatriske indlæggelser og udredninger, medicinsk historik, lægelige udtalelser mv. Oplysninger af sundhedsfaglig karakter, som ikke vurderes relevante for ansøgningen om våbentilladelse, er ikke omfattet.
Når de drejer sig om noget så kompliceret, som den menneskelige psyke, så kræver det i høj grad et meget detaljeret grundlag, for at kunne træffe en præcis afgørelse, og jeg tvivler på, at politiet besidder de rette kompetencer, til at vurdere dette. De vil skulle læne sig op af den seneste lægefaglige udtalelse, da det er den lægefaglige der har det store overblik over patienten. Siger lægen OK, så skal politiet også sige OK. Dette helt uagtet af den psykiatriske historik for den gældende patient. Politiets sagsbehandlere har simpelthen intet fagligt grundlag for at vurdere den helbredsmæssige forsvarlighed i at lade en borger beside våben. Dette er er rent lægefagligt anliggende, og det er lægen, ikke politiet, der skal vurdere patientens historik, og træffe afgørelse herpå.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2024, 10:58

Det her kan potentielt have ret vidtgående konsekvenser for rigtig mange jægere, skytter og våbensamlere - og alene, at man nu ikke længere fortroligt kan gå til lægen med bekymringer om sit mentale helbred, hvis man også ønsker at bibeholde/opnå en vandelsgodkendelse, er særdeles bekymrende.

Jeg vil da også tro, at der findes en del skytter derude, som måske ikke er helt kodet på samme måde som normen, men som ellers er flinke, rare og tilforladelige mennesker, nu skal bekymre sig om, hvorvidt de kan få lov at blive ved med at komme i skydeklubben, som måske kan være ét af de steder, hvor de oplever fælleskaber, succes og ro i en ellers kompliceret hverdag.

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 7. jan 2024, 11:06

hvor mange lægetimer og psykologtimer skal der bruges på det her ?

Brugeravatar
AalborgBK1885
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af AalborgBK1885 » 7. jan 2024, 12:05

"Foruden oplysninger om eventuelle aktuelle eller tidligere psykiske lidelser, indbefatter det endvidere relevante og nødvendige oplysninger om tidligere psykiatriske indlæggelser og udredninger, medicinsk historik, lægelige udtalelser mv. Oplysninger af sundhedsfaglig karakter, som ikke vurderes relevante for ansøgningen om våbentilladelse, er ikke omfattet."

Jeg er ked af det, men nu har jeg ikke den store tillid til det danske system og regeringen - mere symbolpolitik, der skal overvåge og jagte danskerne, trods vi i forvejen lever i et af de mest restriktive samfund i verden.

Naturligvis, skal alvorligt, psykiske syge ikke have adgang til våben, men alt det her, fordi en syg, ung mand, der ikke kunne få hjælp, STJAL sin fars våben og gik amok?

I Danmark får hver tredje af os på et tidspunkt i livet en psykisk sygdom, og mange kommer i kontakt med psykiatrien og en form for medicin i kortere eller længere perioder, og ender måske med at leve med et "svagt" sind, men stadigvæk være fuldstændigt normale og anstændige mennesker, der blot har det svære, end andre har i visse situationer. Man kan f.eks. have fået medicin bare at sove på, fordi man "spekulerer" for meget, når det er sengetid, som i sin oprindelse f.eks. er skabt til at behandle skizofreni, bipolar lidelser og svær depression, men ofte bruges bare til "sovepiller", og i tilfælde hvor ingen af de oprindelige virkninger af medicinen er aktuelle, fordi de har en sløvende effekt.

Så hvis en eller anden "kontornusser" i Rigspolitiet skal til at snage i folks sygejournaler og medicinhistorik, og ser en type medicin udskrevet engang, hvor der står ordet "Skizofreni" i indlægssedlen, og straks ser "spøgelser", og afviser en skyttes ansøgning, så kommer klubberne til at miste mange medlemmer rundt omkring, og man skal måske til at købe større våbenskabe, så folk som minimum kan få en "SKV4", hvis de stadigvæk skal have interessen i at gå til skydning, og udvikle sig en lille smule i den hobby, man nu er blevet så glad for. Så, som en anden også skriver i tråden, så ender der her med, at mange vælger at "selvmedicinere", i stedet for at gå til lægen, fordi man ikke vil have ens medicin stående i papirer, fordi det evt. ender med at være folk i politiet, uden viden i psykiatrien, der skal vurdere ens lægejournal. Jeg behøver vel ikke at uddybe meget mere for, at folk kan se det problematiske i det her. Det kan virkelig ende med en fuldstændig modsat effekt, bare fordi nogle politikere skal virke "handlekraftige" de forkerte steder! :wall:

I kan være sikre på, der sidder mange skytter, jægere osv. derude, der er spændte og decideret nervøse for, hvordan dette vil ende, og hvem der skal vurdere udtalelser osv. fra læger. Min tillid til, at dette ikke kommer til at ramme ekstremt skævt og overdrevent, er i hvert fald meget lille. Det er dog ikke så overraskende - de forsætter bare "forsigtighedsprincippet", som de kørte under corona, og vores nye "udvidet blasfemi paragraf", og så må det ramme en masse mennesker, som det slet ikke burde være tilsigtet, for at de kan sidde og have en "feel good" følelse med sig selv - "Danmark, går igen forrest"! :evil:

Jeg forstår, at man ikke vil, og skal ende som i USA, men det her er jo latterligt og et ikke-eksisterende problem - som kloge folk allerede har udtalt: "Hvis man vil have fat i et våben, og begå noget vanvittigt med det, så skal man nok få fat i et våben" :mob:
Senest rettet af AalborgBK1885 7. jan 2024, 15:10, rettet i alt 1 gang.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Indlæg af Redakula » 7. jan 2024, 14:55

Der vil som led i bemyndigelsen kunne fastsættes regler, der giver politiet
mulighed for at anmode ansøgeren om en fyldestgørende dokumentation af
ansøgerens helbredstilstand, herunder regler om, at udgiften til en eventuel
lægeattest skal afholdes af ansøgeren.
Potentielt bliver tilladelser da også pludseligt markant dyrere :puke:

Generelt så er det forslag og tilhørende tekst så vag at ingen aner hvad det drejer sig om. Der er fuldstændig fri hånd til politiet / justitsministeriet til at finde på hvad de vil :help:
Så jeg er godt nok nervøs når man tænker på hvad de to myndigheder har fundet på at vanvittige tiltag igennem årene :mob:
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. jan 2024, 15:50

AalborgBK1885 skrev:
7. jan 2024, 12:05
og man skal måske til at købe større våbenskabe, så folk som minimum kan få en "SKV4", hvis de stadigvæk skal have interessen i at gå til skydning, og udvikle sig en lille smule i den hobby, man nu er blevet så glad for.
Det forudsætter at man stadigt kan få en SKV6 selv om man er blevet nægtet en SKV2 pga psykiske problemer.
Det er jeg ikke sikker på er tilfældet, og jeg ved heller ikke om jeg syntes det ville give mening.

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2024, 15:51

Redakula skrev:
7. jan 2024, 14:55

Generelt så er det forslag og tilhørende tekst så vag at ingen aner hvad det drejer sig om. Der er fuldstændig fri hånd til politiet / justitsministeriet til at finde på hvad de vil :help:
Så jeg er godt nok nervøs når man tænker på hvad de to myndigheder har fundet på at vanvittige tiltag igennem årene :mob:
Det er jo lige præcis det, som gør forslaget så frustrerende. Det giver fri hånd til at fastlægge yderligere krav til våbentilladelse, men hvordan vil man implementere det?

Jeg kan da godt forstå, hvis en person ansøger om SKV(x) eller jagttegn/våbentilladelse, og Politiet kan se i deres register, at personen i forbindelse med tvangsindlæggelse har haft kontakt med Politiet fem gange de sidste to år, at man kan være nødt til at bede om flere oplysninger om personens mentale tilstand...men hvis man f.eks. blot har været i kontakt med sin læge ifbm med en midlertidig depression eller udredning for mulig neurodiversitet, og ellers har en pletfri straffeattest, så skal man ikke straffes med for meget unødigt papirarbejde og bekymringer over det.

Derudover vil jeg påpege, at vi også har en del veteraner, som lider af PTSD blandt andet - vil vi nægte dem våbentilladelse, fordi de har arbejdsskader ifbm med tjeneste under Danmarks flag?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2024, 15:53

ReneKJ skrev:
7. jan 2024, 15:50
AalborgBK1885 skrev:
og man skal måske til at købe større våbenskabe, så folk som minimum kan få en "SKV4", hvis de stadigvæk skal have interessen i at gå til skydning, og udvikle sig en lille smule i den hobby, man nu er blevet så glad for.
Det forudsætter at man stadigt kan få en SKV6 selv om man er blevet nægtet en SKV2 pga psykiske problemer.
Det er jeg ikke sikker på er tilfældet, og jeg ved heller ikke om jeg syntes det ville give mening.
Det kommer jo an på så meget, så det er svært at sige. Hvis man lider af depression, så kan det være det at komme ned i skydeklubben, skyde et par serier og få sig nogle gode snakke med vennerne/klubmedlemmerne, der kan give glæde og lys i hverdagen. En SKV6 tillader dette, og så kan man jo nægte SKV2 i en periode, så vedkommende ikke en mørk periode af sit liv sidder derhjemme og overvejer selvskade med privatejede våben.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 7. jan 2024, 16:03

Flugteren skrev:
7. jan 2024, 15:53
ReneKJ skrev:
AalborgBK1885 skrev:
Det kommer jo an på så meget, så det er svært at sige. Hvis man lider af depression, så kan det være det at komme ned i skydeklubben, skyde et par serier og få sig nogle gode snakke med vennerne/klubmedlemmerne, der kan give glæde og lys i hverdagen. En SKV6 tillader dette, og så kan man jo nægte SKV2 i en periode, så vedkommende ikke en mørk periode af sit liv sidder derhjemme og overvejer selvskade med privatejede våben.
Men hvis man er så langt ude så er der jo også mulighed for at gøre skade på sig selv og andre i klubben.
Jeg kan se forskellen hvis man f.eks. bliver nægtet SKV2 pga en kriminel i familien, men ikke hvis det er vurderet at man er for mentalt ustabil til at besidde et våben.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 545 times
Been thanked: 629 times

Indlæg af Ras.Killing » 7. jan 2024, 16:04

Flugteren skrev:
ReneKJ skrev:
AalborgBK1885 skrev:
Problemet er, at både en SKV2 og SKV6 forudsætter at man kan vandelsgodkendes.

Så afhængigt af hvordan man sætter det op, så vil det godt kunne spænde ben for en SKV6.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Cpt » 7. jan 2024, 16:15

Flugteren skrev:
ReneKJ skrev:
AalborgBK1885 skrev:
Men hvad siger statistikken? Har vi et generelt problem med selvmord med lovligt ejede skydevåben eller er det så marginalt at det igen lugter af symbolpolitik?

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2024, 16:20

Teoretisk set kan der jo også være stor forskel på, hvordan et nedtrykt menneske opfører sig ude blandt bekendte og kammerater i et trygt miljø, versus hvis personen sidder derhjemme uden at have nogle at snakke med.

Husk på, at SKV6 er SVJV et krav for at blive fuldgyldigt medlem af en forening, men det er ikke noget, der giver ret til at håndtere et våben. En forening kan jo godt vælge selv at fortælle et medlem, at denne for en periode er mere end velkommen til at møde op og deltage i fællesskabet og arrangementer, men at våbenhåndtering er off-limits midlertidigt.

Hvis jeg husker rigtigt, så var oplysninger, information og støtte til skytteforeninger en del af de 10 initiativer, som regeringen fremlagde i sommers.

EDIT: EN SKV6 dækker over vandelsgodkendelse til tilladelsespligtige våben - tak for korrektionen, Bofhenator :thumbup:
Senest rettet af Flugteren 7. jan 2024, 16:24, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 7. jan 2024, 16:23

Flugteren skrev:
7. jan 2024, 16:20

Husk på, at SKV6 er SVJV et krav for at blive fuldgyldigt medlem af en forening, men det er ikke noget, der giver ret til at håndtere et våben.
...
Nej.

En skv6 er en tilladelse til at få overladt tilladelsespligtige våben i en skytteforening.

Uden en skv6 kan du være fuldgyldigt medlem og skyde med alle de luftvåben i 4,5mm du lyster.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Flugteren » 7. jan 2024, 16:24

Bofhenator skrev:
7. jan 2024, 16:23
Flugteren skrev:
7. jan 2024, 16:20

Husk på, at SKV6 er SVJV et krav for at blive fuldgyldigt medlem af en forening, men det er ikke noget, der giver ret til at håndtere et våben.
...
Nej.

En skv6 er en tilladelse til at få overladt tilladelsespligtige våben i en skytteforening.

Uden en skv6 kan du være fuldgyldigt medlem og skyde med alle de luftvåben i 4,5mm du lyster.
Tak for informationen, jeg har korrigeret mit indlæg med en tilføjelse. :Hug:

Besvar