DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Indlæg af BentxBetjent » 18. maj 2015, 19:06

Elbæk skrev:Men, ffs hvor er Trine Bramsen dum at høre på!!! :wall:

"Mange knivstikkerier i nattelivet foregår med knive netop som dem der er faldet dom over i dag" (frit efter hukommelsen). Nå?! Den statistik ville jeg da gerne lige se...
Det er da som dem.
- et håndtag
- én skarp ende

hvor er forskellen.. :???:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 19:10

BentxBetjent skrev:

"Mange knivstikkerier i nattelivet foregår med knive netop som dem der er faldet dom over i dag" (frit efter hukommelsen). Nå?! Den statistik ville jeg da gerne lige se...
Det er da som dem.
- et håndtag
- én skarp ende

hvor er forskellen.. :???:
Forskellen er ikke interessant, det interessante er når en politiker tyer til idel patos frem for kolde fakta, når en totalt urimelig retspraksis skal forsvares - og politikernes manglende vilje til at forstå og håndtere problemet skal forklares.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 18. maj 2015, 19:16

Ja det er jo i bund og grund sørgeligt, at vore politikere vedtaget love med hovedet under armen -uden på nogen måde at bruge fantasi til at forestille sig uheldige virkninger!! Det er den ene side af sagen!!

En anden side er politiets og anklagemyndighedens ageren i forhold til loven! Nu er det vel ikke en hemmelighed, at jeg har en fortid indenfor politiet - helt præcis 41 år.
Og jeg må med skam melde, at når der kommer en sådan type ny lov, så er der altid nogle ( undskyld udtrykket ) nævenyttige politifolk, der begynder at tolke loven helt ud i det groteske, og synes det kunne være sjovt at køre nogle prøvesager - i stedet for at bruge deres (forhåbentlig ) medfødte sunde fornuft. Det skal dog siges, at det er et absolut mindretal af politifolk jeg beskriver på denne måde!!

At anklagemyndigheden så også hopper med på vognen, ja det bliver det sgu ikke mere rigtigt af!!

Og Domstolene - ja de kan jo næsten ikke gøre andet end at dømme efter lovens tekst!!

Og nu hælder politikerne vand ud af ørerne, og er en ynk at høre på!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Renico12 » 18. maj 2015, 19:19

Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem, men hvilke slags knive er så rent faktisk lovlige at have med på jagt lige pt?? Kan forstå at min EKA foldekniv ikke er længere..?

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 18. maj 2015, 19:24

Renico12 skrev:Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem, men hvilke slags knive er så rent faktisk lovlige at have med på jagt lige pt?? Kan forstå at min EKA foldekniv ikke er længere..?
Du må ikke have din lille EKA med, til gengæld må du gerne slæve din 20cm über taktiske tanto med...i guder en tåbelig fortolkning...
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 18. maj 2015, 19:30

Renico12 skrev:Nu har jeg ikke lige læst hele tråden igennem, men hvilke slags knive er så rent faktisk lovlige at have med på jagt lige pt?? Kan forstå at min EKA foldekniv ikke er længere..?
Den er ikke kun ulovlig at have med på jagt....den er ulovlig punktum. Du risikere dit jagttegn ved at eje den.

De fleste dolke/faste knive er derimod fine nok...alså så længde de ikke hænger om halsen.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. maj 2015, 20:01

Jeg har lige sendt en mail til Trine Bramsen - Hendes kontaktoplysninger kan findes her http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/STRBR.aspx
Hej Trine
Er der i socialdemokratiet planer om at få ryddet op i det rod knivloven har efterladt de seneste dage?

Kunne man forestille sig at det igen blev lovligt at eje og besidde en lommekniv engang i Danmark?

Eller skal den lovlydige del af befolkningen lide under, at nogle få individer ikke kan finde ud af at lade være med at skære i hinanden når de går i byen?

Kunne man forestille sig at det ville give en strengere straf at blive taget med en kniv i nattelivet - Samtidig med at man gjorde det lovligt for andre igen at færdes med en kniv i haven, på skovturen eller fisketuren?

Med de seneste dages domme over butikker der sælger tohåndsbetjente foldeknive, der med øvelse åbenbart kan åbnes med en hånd, betyder det jo at stortset samtlige danskere der har en Victorinox foldekniv, nu står til en bøde og en plet på straffeattesten, hvis en trænet betjent er i stand til at åbne den med en hånd.

Har du fået undersøgt om Politiets multitools overholder reglerne eller om de kan fumles op med en hånd?

Ellers kunne det jo være I skulle overveje en prøvesag med politianmeldelse af alle betjente? - En plet på straffeattesten for overtrædelse af våbenloven må jo betyde at landet står uden politistyrke for en stund.

Kan du se det absurde i de seneste domme og den håbløse knivlov?

Med håb om at der bliver gjort noget ved problemet fra politisk side.

Som fisker, sejler og jæger håber jeg på en snarlig løsning på det her lovmæssige makværk, uanset om det er jer eller den tidligere regering der er skyld i fejlen, vil det klæde jer at få det løst hurtigt :)

På forhånd tak.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. maj 2015, 20:11

Boerge skrev:Ja det er jo i bund og grund sørgeligt, at vore politikere vedtaget love med hovedet under armen -uden på nogen måde at bruge fantasi til at forestille sig uheldige virkninger!! Det er den ene side af sagen!!

En anden side er politiets og anklagemyndighedens ageren i forhold til loven! Nu er det vel ikke en hemmelighed, at jeg har en fortid indenfor politiet - helt præcis 41 år.
Og jeg må med skam melde, at når der kommer en sådan type ny lov, så er der altid nogle ( undskyld udtrykket ) nævenyttige politifolk, der begynder at tolke loven helt ud i det groteske, og synes det kunne være sjovt at køre nogle prøvesager - i stedet for at bruge deres (forhåbentlig ) medfødte sunde fornuft. Det skal dog siges, at det er et absolut mindretal af politifolk jeg beskriver på denne måde!!

At anklagemyndigheden så også hopper med på vognen, ja det bliver det sgu ikke mere rigtigt af!!

Og Domstolene - ja de kan jo næsten ikke gøre andet end at dømme efter lovens tekst!!

Og nu hælder politikerne vand ud af ørerne, og er en ynk at høre på!!
Flere af de advokater (H) jeg kender har den tanke at retten pænt fortæller politikerne hvad det er for noget makværk de har lavet ved netop at dømme efter lovens tekst og dermed skabe en absurd situation som nu.

Sådan lidt "Nu mobber vi lige politikerne ved rent faktisk at dømme som de har bedt os om i lovteksten, i stedet for at bruge vores sunde fornuft"

DS413J
Banned
Banned
Interesser: jagt og sport
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DS413J » 18. maj 2015, 20:15

Det er et skræmmende land vi lever i ..
Eller lever er vel så meget sagt, for det er forbudt.!
Senest rettet af DS413J 18. maj 2015, 20:21, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 18. maj 2015, 20:20

Det er lidt tragikomisk.
Har en lille Böker kokkekniv, med tilhørende læderskede, som er låst med knap.
Denne kniv er om muligt langt mere "enhåndsbetjent" end min Spy-DK nogensinde bliver...
Man kan kun grue og gisne om hvad det næste bliver fra de imbecile tåber på Borgen, i deres desperation for at virke handlekraftige...
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bigfed » 18. maj 2015, 20:33

Wildlife skrev:Jeg har lige sendt en mail til Trine Bramsen - Hendes kontaktoplysninger kan findes her http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/STRBR.aspx
Hej Trine
Er der i socialdemokratiet planer om at få ryddet op i det rod knivloven har efterladt de seneste dage?

Kunne man forestille sig at det igen blev lovligt at eje og besidde en lommekniv
Du skal nok ikke regne med et svar og hvis du får, så bliver det nok den samme gang mundl... som presseafdelingen har puttet i øret på hende, den seneste uge.
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. maj 2015, 20:52

Wildlife skrev: Flere af de advokater (H) jeg kender har den tanke at retten pænt fortæller politikerne hvad det er for noget makværk de har lavet ved netop at dømme efter lovens tekst og dermed skabe en absurd situation som nu.

Sådan lidt "Nu mobber vi lige politikerne ved rent faktisk at dømme som de har bedt os om i lovteksten, i stedet for at bruge vores sunde fornuft"
Hvis det er deres måde at kommunikere på, så :puke:

De her urimelige knivdomme gør jo skade på uskyldige menneskers straffeattest og dermed på deres fremtidige erhvervsmuligheder og dermed deres indtjening resten af livet, udover de direkte udgifter til bøder og sagsomkostninger.

At forvolde skade på uskyldige og sagen uvedkomne 3. mænd, kan aldrig blive en accepteret kommunikationsform i et civiliseret samfund.

Det er jo på niveau med at gå i hærge-demonstration og ødelægge tilfældige menneskers biler og husfacader, plyndre et par butikker mv. for at gøre opmærksom på at man som gruppe føler sig uretfærdigt behandlet.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 18. maj 2015, 20:57

Hmm..jeg ville egentlig have kaldet hende for en lokumsbørste. Men selv en lokumsbørste tjener et fornuftigt formål hvilket ikke kan tilskrives Trine Bramsen på nogen måder. Vi kunne kalde hende for ´blindtarmen´. Alle ved hun er der men ingen ved hvorfor.

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Bigfed » 18. maj 2015, 21:02

Rigbymauser skrev:
Hmm..jeg ville egentlig have kaldet hende for en lokumsbørste. Men selv en lokumsbørste tjener et fornuftigt formål hvilket ikke kan tilskrives Trine Bramsen på nogen måder. Vi kunne kalde hende for ´blindtarmen´. Alle ved hun er der men ingen ved hvorfor.
:giggle:
Jim Posewitz

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 18. maj 2015, 21:05

Wildlife skrev:Flere af de advokater (H) jeg kender har den tanke at retten pænt fortæller politikerne hvad det er for noget makværk de har lavet ved netop at dømme efter lovens tekst og dermed skabe en absurd situation som nu.

Det håber jeg edderbroderemig ikke er sandt at det er sådan det forholder sig - at dommere sidder og skalter og valter med folks økonomi, gode ry og rygte samt straffeattest, bare for på en diskret måde at få pointen igennem overfor politikerne. Jeg ville have håbet at de havde mod og mandshjerte nok til at sige det på en mindre pæn måde.

Så foretrækker jeg nærmest hellere at de er med i konspirationen om at kratte flere penge ind i statskassen på usaglige grundlag.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 18. maj 2015, 21:09

sirupate skrev: Det håber jeg edderbroderemig ikke er sandt at det er sådan det forholder sig - at dommere sidder og skalter og valter med folks økonomi, gode ry og rygte samt straffeattest, bare for på en diskret måde at få pointen igennem overfor politikerne. Jeg ville have håbet at de havde mod og mandshjerte nok til at sige det på en mindre pæn måde.

Så foretrækker jeg nærmest hellere at de er med i konspirationen om at kratte flere penge ind i statskassen på usaglige grundlag.
Velkommen til den evige kamp imellem magtens 3 deling. :puke:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. maj 2015, 21:12

BentxBetjent skrev: Velkommen til den evige kamp imellem magtens 3 deling. :puke:
Det er muligt magten er 3-delt i det her land.

Men hvorfor arbejder alle 3 dele på at øge regelbyrden og udgifterne for de enkelte borgere?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 21:13

sirupate skrev:
Wildlife skrev:Flere af de advokater (H) jeg kender har den tanke at retten pænt fortæller politikerne hvad det er for noget makværk de har lavet ved netop at dømme efter lovens tekst og dermed skabe en absurd situation som nu.

Det håber jeg edderbroderemig ikke er sandt at det er sådan det forholder sig - at dommere sidder og skalter og valter med folks økonomi, gode ry og rygte samt straffeattest, bare for på en diskret måde at få pointen igennem overfor politikerne. Jeg ville have håbet at de havde mod og mandshjerte nok til at sige det på en mindre pæn måde.

Det er desværre sandt. Det er helt almindelig praksis at afprøve rammerne for nye love på den måde.
At man så, her, ikke så meget afprøver - men søger at udvide - rammerne for en eksisterende lov, er blot en akademisk detalje i de fleste juristers optik. Man har fundet et sår at prikke i - og så skal der ellers prikkes til!

Men, ovenstående står ikke alene; den evige magtkamp mellem embedsmænd og folkevalgte, politidirektørernes succeskvoter (og økonomiske bonusordninger når disse udfyldes) samt kravet om at politiet skal være en stigende indtægt for staten, spiller alt sammen ind og afføder en kultur hos politi og domstole, hvor der ikke handler om at beskytte borgerne men om at understøtte og opretholde systemet med ethvert tilgængeligt middel, herunder at man i stigende grad fokuserer på den begrænset ressourcekrævende, men ofte meget indtægtsgivende, offerløse kriminalitet.

Bedre bliver det ikke af at denne her sag efterhånden er betændt at vi, i praksis, kan risikere at ingen politiker for alvor vil røre den så tæt op til et valg.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 18. maj 2015, 21:37

sirupate skrev:

Domstolens formål er ikke at vurdere om lovene er rimelige eller ej, deres opgave er at følge de retslige regler folketinget har udstukket.

Hvis der er "forkerte" domme i forhold til knivloven, så er det knivloven der skal laves om og ikke dommerne der skal dømme anderledes..

JM siger jo også at de ikke kan gøre noget, men at det er op til politikerne at løse problemet.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 18. maj 2015, 21:46

Lycon skrev:
Elbæk skrev:Lidt øv - jeg/vi havde gerne stillet op til et sagligt indslag hvor fokus var på det rent principielle i hele problemstillingen, frem for endnu et "se, de her knive er måske også ulovlige" indslag. Jeg håber lidt at de får så mange afslag, at de vælger en anden vinkel.
Der er altid en idiot der er parat til at stille op for lidt berømmelse, uagtet formålet.
Og det blev så Arms Gallery - og selvfølgelig med en helt skæv fokus og ikke ét fornuftigt ord om det rent principielle i hele den her problemstilling, blot idel gøglen rundt med knive og mere "Bøh! De er allesammen forbudt nu!" :wall:

For det første var den kniv som "skulle ud med badevandet", så vidt jeg kunne se, ikke forsynet med hverken klingehul, thumbstud eller andre anordninger som skulle gøre den konstrueret til enhåndbetjening (det var, så vidt jeg kunne se, en S&W Extreme OPS, som de tidligere har solgt, den er stadig online på deres hjemmeside), for det andet så forstår jeg ikke hvad den springkniv (-kam?) og butterfly kniv som lå på disken skulle der under et indslag som netop handler om lovlige knive som pludselig er blevet ulovlige - og for det tredje så er der mig aldeles ubegribeligt hvorfor en HSR kniv med teksten "Tæl til ti før du trækker" skulle figurere så prominent i indslaget.

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 18. maj 2015, 22:03

Wildlife skrev:Domstolens formål er ikke at vurdere om lovene er rimelige eller ej, deres opgave er at følge de retslige regler folketinget har udstukket.

Hvis der er "forkerte" domme i forhold til knivloven, så er det knivloven der skal laves om og ikke dommerne der skal dømme anderledes..

JM siger jo også at de ikke kan gøre noget, men at det er op til politikerne at løse problemet.
Ja, alle peger på alle andre og ingen gør noget for at afhjælpe problemet...

Men, mit budskab var: Hvis der sidder dommere der føler at lovgivningen er forkert, så burde de sgu tage bladet fra munden og ikke lurepasse. Så vist jeg ved har de lov at deltage i den offentlige debat på lige fod med alle andre - at de selvfølgelig skal lovgive ud fra det forlæg de har fra lovgivende side er en selvfølgelighed.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 18. maj 2015, 22:18

Til Trine Bramsens forsvar bliver jeg nødt til at anerkende at hun er den eneste af retsordførere i folketinget, som har svaret på min henvendelse (der gik kun 4 timer).
At hun så ikke forholder sig til indholdet i min mail og min kritik af at man pludselig har valgt at anlægge en ny fortolkning af eksisterende lovgivning, på trods af at denne er stik modsat af det grundlag hvorpå samme lovgivning blev vedtaget på, ja det er så en helt anden sag.
(har nu læst "svaret" lidt grundigere og det er vist reelt bare et glorificeret studenter-medhjælper autosvar, så min anerkendelse er hermed trukket tilbage og parkeret der hvor den hører hjemme; i papirkurven sammen med borgernes retsikkerhed.)
Senest rettet af Hedegaard 19. maj 2015, 12:43, rettet i alt 1 gang.

Aius
Newbie
Newbie
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Aius » 18. maj 2015, 23:41

Et budskab som befolkningen og måske endda politikerne ville forstå var at forhandlerne indstillede alt salg af foldeknive, spejderne forbød deres medlemmer at medbringe foldeknive, DJ råder deres medlemmer til at undgå foldeknive, tjenerstandens fag- eller branche-forening fraråder brug af den ellers velkendte "tjenerkniv" osv. osv. Med andre ord massiv offentlig udmelding om at den almene og lovlydige borger ikke kan regnes for lovlydig hvis han/hun bærer eller besidder en foldekniv, uanset formål.

Om forhandlerne kan blive enige om en sådan indsats er tvivlsomt da det jo er på bekostning af deres omsætning.

Alternativt kunne man lave indsamlinger af foldeknive og sende dem anonymt til JM i hobetal med påskriften: "hvor må disse ulovlige våben afleveres?"
Jeg har dog ikke personligt is i maven til at stå for en sådan indsamling.... hvor stor en bøde kan det lige udløse hvis man bliver fanget i agten ??!?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 19. maj 2015, 07:08

hvor stor en bøde kan det lige udløse hvis man bliver fanget i agten ??!?
For mig ser det ud til, at hver foldekniv takseres til 3.000 kr. i bøde. Så en hel trillebørfuld var ikke rar at blive snuppet med :prisoner: :prisoner: :prisoner:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 19. maj 2015, 09:29

Efterhånden føler man sig lidt som den lille dreng i historien som blev ved med at sige om kejseren, "jamen han har jo ikke noget tøj på" men i DENNE historie, ignorerer de andre borgere ham blot.

Med brevet fra JM angående definitionen på en enhåndsbetjent foldekniv frisk i hukommelsen (og ligeså med baggrunden for Folketingets vedtagelse af våbenlovens bestemmmelse angående de omtalte enhåndsbetjente foldeknive) er det mig en gåde at den oprindelige sag med Hangoi knive, som desværre blev en katalysator for denne heksejagt på schweitzer knive og deres ejere, ikke blev regnet for at være principiel. Dommen har jo netop, defakto, legaliseret en 180 graders ændring af den måde lovgivningen er skruet sammen på, således at man med kikkerten for det blinde øje vælger at ignorere hvad justitsministeriets egne jurister allerede i 2004 definerede, nemlig hvad der konstituerer en enhåndsbetjent foldekniv. Vi tager den lige en gang til for arveprins Knud:
Enhåndsbetjente foldeknive, jf. våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5

Som nævnt ovenfor har der i nogle sager været tvivl om afgrænsningen mellem enhåndsbetjente foldeknive og foldeknive, som lovligt kan bæres på offentlige steder. F.eks. kan det give anledning til tvivl, om en foldekniv med et hul i klingen til isættelse af en tap, er en enhåndsbetjent foldekniv, hvis tappen ikke aktuelt er placeret i knivklingen, jf. foto 1 - 3 i den vedlagte fotomappe.

Da det er muligt i sådanne tilfælde at opbevare kniv og tap separat med henblik på at samle delene, når kniven skal bruges, foreslås en præcisering af § 14, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelsen, sådan at det ikke afhænger af brugerens fingerfærdighed eller fingerkræfter, eller af, om kniven er slidt, om en kniv kan anses for at være en enhåndsbetjent foldekniv, men alene af knivens konstruktion.

Det kan f.eks. ske ved at formulere våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5, første led, sådan, at bestemmelsen omfatter enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret, så de i normal stand kan foldes ud med en hånd (hurtigtræksknive)
Hvordan kan vi og ikke mindst medierne acceptere at den barnlige kamp som åbenbart foregår imellem JM og landets anklagemyndigheder, resulterer i at dem som de er sat i verden for at beskytte og værne, nemlig BORGERNE, kommer i klemme som anden ynkelig lille lus imellem to store blinde negle.

Jeg har taget fri i morgen og har dermed tid til at skrive til alle dem der gider at høre om sagen ( og bestemt også dem der ikke gider at høre om det).

Jeg håber at alle andre der har tid til at læse på dette forum også vil tage sig sammen og skrive til f.eks.retsordførerne i folketinget om sagen. Som vi kan læse i det lovforberedende arbejde til den store revision af våbenloven i 2004, kom det netop bag på den daværende justitsminister (Lene Espersen) at hun modtog en så stor volumen mail, der modgik hendes håbløse forslag om at forbyde ALLE knive i det offentlige rum.

Nu er et tid at gøre en indsats igen, vi står overfor et defakto total forbud igen.

Besvar