Nej, det mener jeg faktisk ikke at man skal. Ikke hvis der er tale om et øjebliks affekt.Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Peter
Nej, det mener jeg faktisk ikke at man skal. Ikke hvis der er tale om et øjebliks affekt.Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
nej okay det så rigtigt, det bør være velovervejet.PSindrup skrev:Nej, det mener jeg faktisk ikke at man skal. Ikke hvis der er tale om et øjebliks affekt.Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Peter
Som udgangspunkt er det ikke godt for en selv at gå og være bange, og da slet ikke bange for ting der statistisk sker sjældent. Jeg kan sagtens genkende problematikken med at unge mænd føler sig usårlige, men i tilfældet med overfald så er der jo en mere 'sund' tilgang til frygten idet chancen for overfald er 2.4 gange større som mand, mens kun ca 25% af mændende er utrygge. Vi skulle jo helst gerne se samme tal for kvinder og gerne lidt lavere. Hvis det er voldtægt der frygte så er fakta jo at i seks ud af ti tilfælde kender ofrene den person, som voldtager dem eller forsøger på det.ReneKJ skrev:Du har ikke overvejet at det psykiske problem måske ligger hos mændene?Overtroldmand skrev:
Mænd har 2.4 gange større chance for at bliver overfaldet i byen, alligevel er næsten halvdelen af kvinder bange/utrygge når de er i byen, hvor mænd er nede på ca 1/4 der er bange/utrygge. Våben er ikke en løsning for et psykisk problem, der findes ikke en større risiko for kvinder det er noget der foregår inde i hovedet på dem, dette kombineret med alkohol kan jeg ikke se løser noget problem.
Mænd, især unge, er som regel overbevist om deres egen overlegenhed. De frygter ikke vold fordi de regner med at være vinderen.
Kvinder har ikke den slags illusioner.
Nej, så enkelt er det absolut ikke.Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Ja og nej men hvis a virkelig gerne ville dø så var han død. At udtale sig at man gerne vil dø og så får noget hjælp er ikke det samme som at havde man haft en pistol så havde man skudt sig selv. Jeg er da glad for at A ikke er død på dine vegne.Fast Fumble skrev:Nej, så enkelt er det absolut ikke.Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
Ofte findes der pårørende, som har en mening om hvorvidt selvmord er den rigtige løsning, eller om det måske snarere er tid, psykologhjælp, medicinering eller andet, der er vejen frem.
Eksempel: A har en depression. Under depressionen ønsker A bare at afslutte sin eksistens, men det synes A's forældre og søskende er en dårlig idé. A har ikke overskud til selv at søge hjælp, men det kan familien hjælpe med. Efter 6 mdrs psykologhjælp har A det langt bedre, og har ikke længere lyst til at dø. 2 år senere lever A et godt liv, og kan næsten ikke forstå at det kunne komme derud, hvor ønsket op livets afslutning opstod.
Jeg kender A.
Skulle A have haft lov at dø?
Hvis man er i en sindstilstand hvor man ikke er i stand til at tage vare på sig selv, sine forpligtelser, eller overskue konsekvenserne af sine handlinger, og synes den bedste udvej er at stemple ud for tidligt, så er man ikke rask nok til at træffe beslutninger for "resten af livet".Slettet bruger skrev:Men hvis man gerne vil dø skal man så ikke have lov til det?
http://lmgtfy.com/?q=peberspray+ved+hjemmer%C3%B8veriJyskJæger skrev:Jeg ved de sælger dem i nogle af grænsebutikerne i Tyskland. Samme butikker, hvis varer udelukkende er beregnet til køb af danskere. (det kan man jo så mene om hvad man vil)
Der må være en del peberspray i skufferne rundt omkring i Danmark, for jeg ved de sælger flere af dem.
Jeg synes det er fint at man har dem hjemme til selvforsvar, Især når man i nyhederne hvor brutale hjemmerøverier efterhånden er, ville det være en god ting, især for de ældre at have i natbordet.
Men jeg har endnu aldrig hørt i nyhederne at nogen røver har haft peberspray med under et overfald og de har lige så let adgang til dem, som alle vi andre
Smart effektMartensit skrev:http://lmgtfy.com/?q=peberspray+ved+hjemmer%C3%B8veriJyskJæger skrev:Jeg ved de sælger dem i nogle af grænsebutikerne i Tyskland. Samme butikker, hvis varer udelukkende er beregnet til køb af danskere. (det kan man jo så mene om hvad man vil)
Der må være en del peberspray i skufferne rundt omkring i Danmark, for jeg ved de sælger flere af dem.
Jeg synes det er fint at man har dem hjemme til selvforsvar, Især når man i nyhederne hvor brutale hjemmerøverier efterhånden er, ville det være en god ting, især for de ældre at have i natbordet.
Men jeg har endnu aldrig hørt i nyhederne at nogen røver har haft peberspray med under et overfald og de har lige så let adgang til dem, som alle vi andre
Er de danske selvmordsrater i statistikkerne renset for tal fra Grønland og Færøerne ?Herbert skrev:Selvmord kan begås hurtigt og smertefrit med let tilgængelige virkemidler på et utal af måder. Eksempelvis et reb, en grill, CO2 flaske, en høj bygning eller gennemkørende tog bare for at nævne nogle få.
Studier har tidligere vist våbentilgængelighed har lille indflydelse på selvmordsraterne i et samfund.
USA og Sverige har som eksempel identiske selvmordsrater, hvilket faktisk er tankevækkende med Sveriges mere veludviklede velfærdsmodel, færre fattige, universel adgang til sundhedsbehandling etc. (USA har 12,6 og Sverige 12,7 selvmord pr. 100.000 indbyggere i 2015 ).
Danmark har i øjeblikket lidt færre (for ikke mange år siden havde vi faktisk flere selvmord end amerikanerne, som det fremgår af vedlagte link fra WHO), og Japan der er rippet for skydevåben lidt flere end USA.
Ved første øjekast lyder de amerikanske tal måske voldsomme, men det er også et stort land med mange indbyggere skal man tænke på, og sikkerhedsnettet er ikke helt så fintmasket som mange andre steder i verden, hvorfor selvmord hurtigere kan dukke frem på nethinden som en nærliggende udvej.
I øvrigt enig i der skal ydes bistand til selvmordstruede.
http://apps.who.int/gho/data/node.main. ... DR?lang=en
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... icide_rate
Af samme årsag skrives der allerede i de første indledende linjer i mit tidligere vedlagte link, at statistik på tværs af lande er noget man skal være varsom med at holde op mod hinanden. Det er dog (som der nævnes) særligt i kulturer som Nepal og lignende hvor selvmord/forsøg er strafbare eller stærkt tabubelagte man skal passe på med at sammenligne med os, dette gælder i mindre omfang når der sammenlignes vestlige lande imellem selvom der også her er grund til påpasselighed.Homicide statistics too vary widely. In some developing countries, the statistics are known to be far from complete. Figures for crimes labelled as homicide in various countries are simply not comparable. Since 1967, homicide figures for England and Wales have been adjusted to exclude any cases which do not result in conviction, or where the person is not prosecuted on grounds of self defence or otherwise.
https://publications.parliament.uk/pa/c ... 95ap25.htm
In epidemiology and demography, age adjustment, also called age standardization, is a technique used to allow populations to be compared when the age profiles of the populations are quite different.
https://en.wikipedia.org/wiki/Age_adjustment
Ja Grønland er desværre kendt for sine alt for mange selvmord. Men de indgår ikke i Danmarks statistik over danske selvmord. Grønland er en del af rigsfællesskabet, ikke Danmark. Danmarks statistik udarbejder dog også data for Grønland.tak-tik-tak skrev:
Er de danske selvmordsrater i statistikkerne renset for tal fra Grønland og Færøerne ?
Det er nogle interessante tal at arbejde med, men der er ikke lavet mange sammenligninger af omfanget af selvmord i Grønland, i forhold til andre lande. Grønland: mænd skydning, typisk ifm alkohol. Kvinder hængning eller udspring fra fjeldside. Mobning er primær årsag udover sorg.
Isoleret fra resten af kongeriget, så har Grønland verdens højeste selvmordsrate igennem mange år.
Hvis tallene fra Grønland mixes med tal fra Danmark , så sløres data og sammenligningsgrundlagt for tal USA vs Danmark. Mange udlændinge anser stadig Grønland som dansk Ø og derved kan der under dataindsamlingen ske sløring af reelle data.
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE98 ... lvforsvar/Venstre har tidligere skudt Dansk Folkepartis forslag ned om at lovliggøre peberspray.
Nu lyder der nye toner fra partiet. Ifølge TV2 Østjylland er man klar til en modereret lovliggørelse af peberspray, så udsatte grupper kan bruge sprayen til selvforsvar.
Det er da et skridt i den rigtige retning!ReneKJ skrev:http://jyllands-posten.dk/politik/ECE98 ... lvforsvar/Venstre har tidligere skudt Dansk Folkepartis forslag ned om at lovliggøre peberspray.
Nu lyder der nye toner fra partiet. Ifølge TV2 Østjylland er man klar til en modereret lovliggørelse af peberspray, så udsatte grupper kan bruge sprayen til selvforsvar.
Det lyder simpelt nok, men jeg er sikker på at det nok skal lykkedes dem at lave en gang lovsjusk alligevel.
CS gas kan du jo ikke "retningsbestemme" og spraye i hovedet på den du ønsker at neutraliserer.Senserazer skrev:Men hvorfor taler man aldrig om CS gas i disse sammenhænge? Der risikerer man ikke følgeskader
Der findes masser af produkter udformet på nøjagtig samme måde som en peberspray, men med CS gas i stedet. Peberspray spreder sig også hurtigt i rummet, begge dele spredes aerosolt.PSindrup skrev:CS gas kan du jo ikke "retningsbestemme" og spraye i hovedet på den du ønsker at neutraliserer.Senserazer skrev:Men hvorfor taler man aldrig om CS gas i disse sammenhænge? Der risikerer man ikke følgeskader
Peter
Hvad er der for erfaringer med teenagepiger der får dig til at sige klart nej?Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!
Risikoen for, at en teenagepige lige "advarer" en ung mand i byen med et pift peberspray i øjnene er nok ikke helt galt afmarcheret.PSindrup skrev:Hvad er der for erfaringer med teenagepiger der får dig til at sige klart nej?Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!
Det er jo netop dem der skulle/kunne være målgruppen for at måtte bære peberspray.
Og selvfølgelig skal misbrug straffes mindst lige så hårdt, som ved andre voldelige overfald.
Peter
Umodne hjerner, en virkelighedsopfattelse baseret på tvshows og ikke nok livserfaring til at kunne gennemskue konsekvenserne af visse handlinger.PSindrup skrev:Hvad er der for erfaringer med teenagepiger der får dig til at sige klart nej?Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!
Det er jo netop dem der skulle/kunne være målgruppen for at måtte bære peberspray.
Og selvfølgelig skal misbrug straffes mindst lige så hårdt, som ved andre voldelige overfald.
Peter
Enig. Det ville være relevant at sætte en minimumsgrænse på 18 for køb og besiddelse af peberspray. Det vil i alt fald sikre en (vis) modenhed, som kan forhindre de værste tilfælde af misbrug.ReneKJ skrev:Umodne hjerner, en virkelighedsopfattelse baseret på tvshows og ikke nok livserfaring til at kunne gennemskue konsekvenserne af visse handlinger.PSindrup skrev:Hvad er der for erfaringer med teenagepiger der får dig til at sige klart nej?Langenge skrev:Mit kendskab og erfaring med teenagepiger siger mig helt klart NEJ!
Peter
En grov generalisering, men der er en stor nok delmængde af teenagepiger der matcher den til at det er et problem.
Nu dækker "Teenager" også intervallet fra 13 til 19. Fra 18 er man formelt se voksen og må stå til ansvar for sine handlinger. Indtil da skal man ikke rende rundt med våben eller færdes alene på steder hvor man mener at de er nødvendige.